Förändringar. Inför översättningar till Karmic Koala.
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Förändringar. Inför översättningar till Karmic Koala.
Det blev "Skapa startbar USB-enhet"
Hmmm, hade föredragit t.ex bara Startbar USB-enhet i menyn.Daniel Nylander skrev:Det blev "Skapa startbar USB-enhet"
Detta i analogi med Tid och datum som ju inte anges som Sätt tid och datum.
Apropå det, borde det inte vara Datum och tid? Jo, jag vet att den engelska versionen är Time and date, men det klart vanligaste i engelskan är också det Date and time

Orsaken att jag tar upp detta nu är att jag var i behov av att ställa om tiden och sökte då efter Datum och tid men fann det inte trots att jag visste att det fanns. Efter ett tag hittade jag det under Tid och datum, men det tog en stund. Hmmm, tillfällig sinnesförvirring?
Man kan inte få allt Bowmore.Bowmore skrev:Hmmm, hade föredragit t.ex bara Startbar USB-enhet i menyn.Daniel Nylander skrev:Det blev "Skapa startbar USB-enhet"
Detta i analogi med Tid och datum som ju inte anges som Sätt tid och datum.
Apropå det, borde det inte vara Datum och tid? Jo, jag vet att den engelska versionen är Time and date, men det klart vanligaste i engelskan är också det Date and time
Orsaken att jag tar upp detta nu är att jag var i behov av att ställa om tiden och sökte då efter Datum och tid men fann det inte trots att jag visste att det fanns. Efter ett tag hittade jag det under Tid och datum, men det tog en stund. Hmmm, tillfällig sinnesförvirring?
Var istället tacksam för det jobbet översättarna gör.
Vad jag vet så finns det många datortermer som är väldigt svåra att översätta från engelska till svenska...
Inget krav, bara tankar och tipsRune.K skrev:Man kan inte få allt Bowmore.
Var istället tacksam för det jobbet översättarna gör.
Vad jag vet så finns det många datortermer som är väldigt svåra att översätta från engelska till svenska...

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Brukar man inte säga tid och datum? Det känns mer rätt även om det -borde- vara datum och tid, kanske olika i olika delar av Sverige?Bowmore skrev:Apropå det, borde det inte vara Datum och tid? Jo, jag vet att den engelska versionen är Time and date, men det klart vanligaste i engelskan är också det Date and time