Pavel skrev:
vulfgar: Med all respekt, men du vänder på problemet. Egentligen säger du samma sak som webaake, att skilja på Ubuntusupport och knäppgökeri. Du lägger sedan ansvaret på den som tittar. Det är upp till mig att ta på skygglappar och dra ner kepsen när jag surfar på Ubuntus officiella svenska hemsida. Ska man sätta upp varningsskyltar för olämpligt innehåll? Ska man avråda folk från att bläddra på egen hand efter information och hålla sig till nybörjartavlan?
Jag såg inläggen direkt då jag kom in på sidan, inte genom att söka på nya inlägg. De är långt ifrån de enda anstötliga inlägg som publicerats under de sista månaderna.
Lao Tzu: Enstaka olämpliga inlägg kommer alltid att förekomma på alla forum. De bör tas bort lugnt och stilla och avsändaren tas om hand på lämpligt sätt. Det jag reagerar på är den allmänt destruktiva samtalstonen som råder.
Jag noterade att det tog nästan ett dygn och mycken vånda att ta bort det olämpligaste inlägget från offentlig beskådan. Diskussionen i tråden är intressant att följa, men man missade några aspekter.
Att inlägget fick stå kvar så länge innebär att forumet, inklusive alla medlemmar, under tiden stod bakom det. Om inte vad som stod i själva inlägget, så rätten att publicera det på ett officiellt Ubuntuforum. Ubuntu förknippas med vad som skrivs på det här forumet. Är det så här Ubuntu ska marknadsföras?
Jag står varken bakom det som sägs i inlägget eller rätten att få det publicerat. Jag står inte bakom andra inlägg vars syfte är att sabotera. Jag står inte bakom rätten att få sådana inlägg publicerade.
Jag har en känsla av att ha nått vägs ände.
Visst vänder jag på problemet. Det gör jag därför att jag anser att det måste finnas en god takhöjd i debatter, man ska aldrig behöva känna sej orolig för att bli bortmodererad och/eller varnad pga av åsikter. Det finns också folk som inte står ut med debatter där folk har lite olika åsikter och i mitt tycke kan man inte sätta ribban efter dessa. Jag håller inte heller med dej om att alla medlemmar skulle stå bakom uttalanden av andra bara för att man är med i samma forum, den logiken hänger jag inte med på alls.
Det finns alltid risk att det görs stötande och kränkande inlägg som kommer att ligga kvar tills någon moderator hunnit agera. Det går aldrig att helt skydda sej från otrevligheter på internet, ibland måste man faktiskt använda skygglappar. Jag kan hålla med om att det inte borde vara så, men tyvärr är verkligheten sådan. Det skiljer sej också lite grand i vad som anses vara acceptabelt tonläge, det har jag märkt när vissa inlägg diskuterats bland moderatorer. Ett annat problem här är att det skiljer sej en hel del i hur duktig man är på att uttrycka sej i skrift. Vissa är väldigt skickliga på att formulera sej, medan andra uttrycker sej mer klumpigt och därför lätt kan uppfattas som otrevliga även om det kanske inte varit avsikten med inlägget. Vissa inlägg kan också ge plats för många olika tolkningar beroende på hur man läser.
Jag håller helt med om att tonen varit otrevlig och rå det sista och att något behöver göras, dvs tendensen att gå till personangrepp när argumenten tryter eller stilen att försöka påtvinga andra sina egna åsikter. En debatt kan vara mycket livlig utan att bli otrevlig om alla inblandade respekterar varandra och det faktum att man tycker olika. Där finns det mycket stora brister här, tyvärr. Hoppas att det går att åtgärda, men det är inte alltid helt enkelt.
När det gäller att det länkade inlägget med personangrepp låg kvar så håller jag med helt. Sånt ska väck omedelbart, där är det absolut inte fråga om olika tolkningar.