Välja en bärbar i datordjungeln? aka Köpa en bärbar

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Välja en bärbar i datordjungeln? aka Köpa en bärbar

Inlägg av Dagon^ »

cthulhu skrev:
Ehm, jag förstår nog inte vad du menar. Om inte suspend och hibernate fungerar, fungerar inte Linux då?
Däremot kan du sätta datorn i sömn och sedan väcka den utan problem, iaf på min systers.
Nja. jag har kollat upp det nu, Toshiban jag var sugen på fungerar inte Susp/Hib. på, så då är den i mina ögon inte 100% Linux kompatibel.
Men att installera en Linux dist på en vanlig dator och få det fungerande med mus/skärm/tangentbord funkar väl på ALLA datorer?
Det är väl just de andra sakerna som kan strula, WiFi, viloläge, mm.
Finns det ens någon som använder susp. och hibern.? Jag har nog aldrig använt det.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Nej, inte på stationära kanske, men det är ju svinbra på bärbara, när man skall laga mat, eller något. Ta en timmes ledigt.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Utanför ämnet:
farmfield skrev: Utanför ämnet: [...]
Fuijitsu-Siemens och Packard-Bell skulle jag starkt avråda ifrån. Acer är - bortsett från Aspire One - inte heller någon höjdare verkar det.
Utanför ämnet:
Bara nyfiken: varför?

Jag tycker att du ska titta på begagnat. Hemelektronik sjunker en hel del i pris bara det packas upp ur kartongen. Jag köpte min Dell Inspiron 9400 på Blocket för 4000. Bästa datorköpet i mitt liv (hittills).
Du vill absolut att vänteläge/suspend ska fungera på en bärbar dator. Annars lär du inte kunna köra den på batteri särskilt länge om den ska vara på även när den inte används. Kolla gärna här innan du köper en dator, för tester tillsammans med Ubuntu: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

farmfield skrev: ...
Märken är dock en annan femma. Jag skulle rekommendera maskiner från Apple, HP, Dell och Sony. Fuijitsu-Siemens och Packard-Bell skulle jag starkt avråda ifrån. Acer är - bortsett från Aspire One - inte heller någon höjdare verkar det.
...
Jag köpte en Fujitsu-Siemens-laptop 2006. Den hade flera kvalitetsproblem. Jag köpte en Compaq-desktop 2003 (ungefär när de blev uppköpta av HP tror jag). Det var rena skräpet. Den datorn var på reparation hur många gånger som helst och i stort sett allt blev utbytt (jag hade dock haft två datorer av märket Compaq tidigare som fungerade bra). Av de datorer jag köpt på senare år är den enda jag är nöjd med den Clevo-laptop jag köpte av GGS-Data 2007. Den verkar hålla väldigt hög kvalitet.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Compaq pre-HP är inte kul, men post-HP är det HP-qualle på grejerna... ;D
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Packard Bell är nog det enda märket jag hyser agg mot.

Jag har min söndriga Fujitsu Siemens (det saknas lite plast) där Jaunty rullar på och spinner som en katt och det har den gjort sedan 7.10.
Jag har även min Acer Aspire One A150 som är min ögonsten, jämte min flickvän förstås :P
Jag har en Compaq Presario, stationär, som rullar Windows XP och har gjort så sedan köpet.
Jag har en Acer nånting, stationär, som rullar på med 8.04.3 LTS Server och spinner även den.

Jag förstår inte er som klagar på ovanstående märken, jag tror bara ni är dåliga på att ta hand om era datorer ;D
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
flierman
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av flierman »

Zepto V15a är ett bra köp..jag har en Zepto och allt fungerar out of the box..numera även Zeptos egna wifi-krets.

Bra kvalitet, uppgradera på Zeptos sida till en Dual core processor iaf...hamnar på typ 5100 totalt...bra deal!

Annars är Dell inspiron 15 ett bra köp men lite skumma grejor med ljudet i Spotify..allt funkar perfekt men just ljudet var lite skumt..gick inte i Linux Mint men i Ubuntu men som sagt lite skumma grejor i Spotify via Wine.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Kolla GGS-data. Kvalitet och garanterat opensourcehttp://www.ggsdata.se
ja..jag är själv en nöjd kund :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"