Bästa linuxdisten efter ubuntu (så klart) enligt er?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Bästa linuxdisten efter ubuntu (så klart) enligt er?

Inlägg av Dagon^ »

Jag har mina favoriter, jag delar inte upp i "bäst" etc.

Favoriter jämsides med Ubuntu är Debian, openSUSE, Puppy Linux och Fedora Core.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Kommer inte att lämna ubuntu ändå :)
Blir nog ubuntu studio som åker in bara jag är färdig med en låt jag håller på med + att jag köpt ett nytt grafikkort.
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

XTR3M3 skrev:Linuxmint och opensuse har ju jobbig meny i mitt tycke.
Den kör jag inte. Jag kör en panel i överkant med Gnome MainMeny - alltså den med en ikon och en alla-tre-i-en-meny - fast jag har en bredare menyknapp som egentligen är designad för ubuntu.se's remix... SLEDE-menyerna gillar jag inte alls. I underkand kör jag CairoDock med eget tema samt att den autogömmer sig med maximerade fönster... Är van vid layouten i OS X och dubbla paneler går bara inte med min idiotiska skärmupplösning, 1366x768...

Men det är annat najsigt med Mint, snajsigare uppdateringsfunktion, lite med dynga i förråden (kör med både Mint's & Ubuntu's), funktioner som 'öppna som root' är installerade och konfigurerade i förväg o.s.v... Och sa jag att det inte är brunt, hehe? Kör iof Solaris-temat, Nimbus, som jag tycker är näst intill OS X-klass...
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Tar ner ocj testar mint :)
Anledningen som sagt att jag tänkte på ubuntu studio som sagt är att jag håller på mycket med musikproduktion och den är väl anpassad till det.
Dock så kör jag Fruity Loops (windowsprogram) så jag får lov att köra det i wine. Man hade ju hoppats att dom kunde göra en linuxdist men icke då.

Vet att LMMS finns. Har testat det men det föll mig inte alls i smaken. Orkar inte lära om ett nytt program när jag nu kört Fruity Loops i 5-6 år.
Sen var den lite konstig gällande mjukvarusyntarna då dom ställde om sig efter man avslutat.

Ska ta mig en närmare titt på linux mint :)

*EDIT*

Mint ser inte så dumt ut det heller :)
Då står det mellan ubuntu studio och linux mint. Förövrigt så var inte mentn så jobbig. Trodde det var en liknande som i pcbsd :)
Bild
Xcore

Inlägg av Xcore »

En riktigt bra sak med Puppy Linux förutom bra drivrutiner och att den är lätt att förstå sig på, för att inte tala om blixtsnabb är att man kan sabba allt men ändå ha allt tillbaka som det var, på någon minut. Man är inloggad som ständig root i Puppy Linux men vad gör det? Ingenting.

Gör en frugal installering, dvs du får en enda fil på hårddisken, där finns Puppy Linux.

Nu zippar du ner eller kopierar (och döper om) den filen till ett annat ställe eller partition. Du har nu full backup på hela Puppy Linux inklusive alla program och inställningar du gjort. Sabbar du nåt så kopera bara tillbaka filen igen och starta om datorn. Allt är som det var innan felet hände. (låter rätt otroligt va?) ;)

Detta gör att du kan experimentera hur mycket som helst utan att behöva vara det minsta rädd. :)

Det finns en till bra sak med Puppy Linux, Puplets. :)
http://www.puppylinux.org/downloads/puplets

Dvs remixar av Puppy Linux, och det finns remixar för precis allting. Puppy Linux har dessutom väldigt bra uppsättning drivrutiner redan från start trots storleken.

Testa, det kostar inget och du riskerar inget heller för den delen.
http://www.puppylinux.org/downloads/off ... on-release

Du kan ha Puppy på USB eller CD, Puppy funkar fint ihop med Ubuntu eller Windows om du vill ha en frugal installation (vilket är att rekommendera).

Är du Linux noob (som mig) så är nog Puppy lättaste disten du överhuvudtaget kan testa, så likt Windows i utförandet.

Tänk Wubi, fast betydligt lättare och smidigare, det är Puppy Linux det. ;)
Nikke
Kontakt:

Inlägg av Nikke »

Pink Panther skrev:Ett förslag är Fedoralinux enligt många, förmodligen bättre också. Men det är hur du ser på frågan stabilitet? Du har absolut alltid de senaste om du kör Fedora. En del påstår att det påverkar stabiliteten. Det är både rätt och fel. Jag vill påstå att störningarna är små och åtgärdas nästan alltid omedelbart. Så fort någon gnäller i forumet är utvecklarna snabba med att åtgärda eventuella fel eller störningar. Det finns Red Hat/Fedora utvecklar som dagligen besöker och deltar i forumet med små och stora frågor.

Nackdelar med Fedora: Det finns ett svenskt forum. Men ingen aktivitet i forumet.

Men misströsta inte det finns ett engelsktalande forum som är mycket bra. Har du goda kunskaper i engelska påverkas du inte av den bristande aktiviteten i det svenska forumet.

Vill du pröva Fedora finns tre sätt som jag vill rekommendera.

1.Det bekvämaste är att använda (Omega Fedora Remix) du får allt serverat på ett fat. Allt är färdigt bara att köra (eventuellt ändra språk till svenska för allt).

2. Du hämtar hem Fedora och följer guider via howtoforge.com. Då blir de mycket bra. (Du behöver inte göra exakt som föreslås, välj själv)

3. Du hämtar hem Fedora och gör allt själv för att lära dig. Det har du nytta av i alla sammanhang, oavsett distribution.

Jag trodde att Red Hat var först men enligt Wikipedia har både Red Hat och Debian år 1993 som begynnelse år.

Jag undviker medvetet att inte länka för att inte stöta mig med någon. Information finns i texten och på Internet.

Pink Panther
Visst är fedoran skit härligt och sådär men att säga att han alltid kommer att ha det senaste är en stor lögn.
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Skunken »

Ja Puppy 4.2 är bara så grymt bra. Som DX(Xcore) sa så är den så lätt att säkerhetskopiera och jag kör den utan Grub, utan startar upp den ifrån skivan.
Ändå finns den på h-disken.
Bilagor
bakgrund.jpg
bakgrund.jpg (63.87 KiB) Visad 3006 gånger
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

fruity loops fungerar i alla distar som kan ha wine...
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Nikke skrev:
Pink Panther skrev:Ett förslag är Fedoralinux enligt många, förmodligen bättre också. Men det är hur du ser på frågan stabilitet? Du har absolut alltid de senaste om du kör Fedora. En del påstår att det påverkar stabiliteten. Det är både rätt och fel. Jag vill påstå att störningarna är små och åtgärdas nästan alltid omedelbart. Så fort någon gnäller i forumet är utvecklarna snabba med att åtgärda eventuella fel eller störningar. Det finns Red Hat/Fedora utvecklar som dagligen besöker och deltar i forumet med små och stora frågor.

Nackdelar med Fedora: Det finns ett svenskt forum. Men ingen aktivitet i forumet.

Men misströsta inte det finns ett engelsktalande forum som är mycket bra. Har du goda kunskaper i engelska påverkas du inte av den bristande aktiviteten i det svenska forumet.

1.Det bekvämaste är att använda (Omega Fedora Remix) du får allt serverat på ett fat. Allt är färdigt bara att köra (eventuellt ändra språk till svenska för allt).

2. Du hämtar hem Fedora och följer guider via howtoforge.com. Då blir de mycket bra. (Du behöver inte göra exakt som föreslås, välj själv)

3. Du hämtar hem Fedora och gör allt själv för att lära dig. Det har du nytta av i alla sammanhang, oavsett distribution.

Jag trodde att Red Hat var först men enligt Wikipedia har både Red Hat och Debian år 1993 som begynnelse år.

Jag undviker medvetet att inte länka för att inte stöta mig med någon. Information finns i texten och på Internet.

Pink Panther
Visst är fedoran skit härligt och sådär men att säga att han alltid kommer att ha det senaste är en stor lögn.
Nej! Jag kommer inte att gå i strid med dig. Det slutar bara med att du står på ena sida av muren och kastar tomater och jag på den andra sidan. Varje läsare kan söka informationen,sen får de avgöra vem som rätt.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Nikke
Kontakt:

Inlägg av Nikke »

Pink Panther skrev:
Nikke skrev:

Pink Panther
Nej! Jag kommer inte att gå i strid med dig. Det slutar bara med att du står på ena sida av muren och kastar tomater och jag på den andra sidan. Varje läsare kan söka informationen,sen får de avgöra vem som rätt.

Pink Panther
Man får tycka vad man vill om olika distar och så, men att säga att fedora är 100% uppdaterat är en stor fet lögn. Jag tycker om fedora jätte mycket men kör inte längre för att jag tyckte paketen inte var tillräckligt uppdaterade. Det jag vill ha sagt är att man inte ska ge fel information till människor..
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Nikke skrev:
Pink Panther skrev:
Nikke skrev:

Pink Panther

Pink Panther
Man får tycka vad man vill om olika distar och så, men att säga att fedora är 100% uppdaterat är en stor fet lögn. Jag tycker om fedora jätte mycket men kör inte längre för att jag tyckte paketen inte var tillräckligt uppdaterade. Det jag vill ha sagt är att man inte ska ge fel information till människor..
Ja du. Då är jag lögnare, Niklas på IDG som skriver om öppen källkod, en massa andra anställda skribenter i världen är lögnare. Jag är inte ledsen eller förtvivlad. Jag har många att dela sorgen med, vi lyfter våra glas och säger skål för lögnarna. ;D

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Jaja. Nu ska vi inte bråka om vilken dist som man tycker är bäst ;D Smaken är som baken....Delad :)

Att köra in puppy linux på ett usb hade varit helt perfekt. Då kan man ju ta det med sig. Har inget usb-minne just nu. Lånade ut det och personen har tappat bort det. Var bara på 1gb ändå.
Ska köpa ett nytt nångång i framtiden.

Jo att man kan köra FL i vilken dist som helst som klarar wine har jag förstått. Tänkte på ubuntu studio bara för att dom har väl anpassat den bättre efter vad man ska använda den till. Musik/video.....

Får väl la se vad det blir :)
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag har tagit upp det här med 'rätt' och/eller 'att ha rätt' i ett annat sammanhang nyligen... Det är som koncept i princip omöjligt. Eller som jag skrivit tidigare; Min Land Rover är bättre än din Porsche! (i skogen) ;D

Däremot så kan man diskutera användarvänlighet, vilket är enklare. Visst spelar datavana och dylikt in i det, men jag tror ingen debatterar emot att för en newbie, direkt från Windows eller OS X, så är en dist med GNOME enklare än en med endast CLI, hehe...

Jag håller mig till Ubuntu (LinuxMint) eftersom jag är van vid det och skulle jag gå över till en annan dist så behöver jag lära mig en massa nytt - alltså rätt exakt samma barriär som att byta från t.ex. Windows till GNU/Linux... Men det är ju för att jag är en entusiast och lite mer åt poweruser-hållet. Skulle jag vara en ren desktop-användare, aldrig göra nåt i CLI, aldrig gå in djupare och mekla i systemet, då hade övergången från Ubuntu till en annan dist förmodligen varit mycket enklare...

Men vilken dist som är bäst? Bäst för vem? Bäst för vad? Det är ju till slut så det blir - och med det i mycket en fråga om tycke och smak.

Jag gillar LinuxMint. Jag tror största skälet till det är att det inte är brunt - och även om man kan ändra mycket av det i Ubuntu så är det skönare att slippa det, speciellt sett till hur besvärligt det är att mekla med Usplash, hehe...

Går vi nu på trådens fråga så ser jag det så här. Testa dom större distarna (t.ex. i Virtualbox) först och gå sedan på dom mer obskyra. Då bildar man sig först en uppfattning om de större skillnaderna, sedan kan man utifrån det titta på annat. Är det 'rätt' sätt att göra? Nä, men så gjorde jag och det funkade för mig, hehe... Vad annars skall jag utgå ifrån? ;D

PS/ LinuxMint är egentligen ingenting att testa sett till vad jag sagt, för det är till 99% Ubuntu. Vill man bredda sina kunskaper om skillnaderna så är det ju Mandriva, Fedora och OpenSuSE som är mest informativa eftersom dom ju är dom mest 'putsade' distarna men ändå i delar skiljer sig markant mot Ubuntu. /DS
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Så sant.

Jag har testat en del distar i virtualbox nu faktiskt. Linux mint känns ite helt fel. Är nog som du skriver för mig också. Vill egentligen inte riktigt lämna ubuntu men köra nått annat ändå (fast det kanske har ubuntu i grunden).

Försökte köra in opensuse i virtualbox men det dök upp ruta efter ruta i installationen om att nyckel inte var signerad så jag tröttnade. Kanske gör ett nytt försök sen. Har kört opensuse på datorn för nått år sen också.
Mandriva har jag försökt köra in på min burk förra året tror jag men aldrig fått installationsskivan att starta.
Bild
Användarvisningsbild
callejero
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av callejero »

Om man skulle omformullera den här frågan lite då, å fråga vilken distrubision man vill testa ifall man vill ha ett "stadigt" system där man kan använda bank-ID å annat som kan vara viktigt. Behåller dock Ubuntu, än så länge... Kanske ska nämna att man har en Intel laptop med ATI kort.

??? O0
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Bankid med nexus fungerar alldeles utmärkt i ubuntu 32-bitars och efter lite pillande även i 64-bitars.
Bild
Användarvisningsbild
callejero
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av callejero »

jo, jag har förståt det. Har precis börjat en linux kurs, och det rekomenderas att vi testar olika distrubitioner, tänkte dock skippa de som är mest enkla och som inte är "så bra", därav min fråga...
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Står om några distrubutioner här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Linuxdistribution
Bild
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag gillar pardus.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Här finns nog uppgifter om de flesta Linuxdistributioner som någonsin gjorts: http://distrowatch.com/index.php?language=SE
Du kan beta av dem i popularitetsordning i högerspalten eller gå in högst upp under viktiga distributioner för att läsa litet mer om några av dem.
Hur som helst är DistroWatch ett kul ställe att spana in!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"