Så här skall det gå till!

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Så här skall det gå till!

Inlägg av janne-5011 »

vad gäller informationen till nya användare som kanske kan tänkas byta från Win. tror jag att Xcore har en viktig point i att Linux är annorlunda.
Vanans makt är stor och man måste ge Ubuntu chansen en månad för att se vad det går för,innan man har underlag att bestämma sig mer defintivt.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Xcore

Inlägg av Xcore »

janne-5011 skrev:vad gäller informationen till nya användare som kanske kan tänkas byta från Win. tror jag att Xcore har en viktig point i att Linux är annorlunda.
Vanans makt är stor och man måste ge Ubuntu chansen en månad för att se vad det går för,innan man har underlag att bestämma sig mer defintivt.
Jo, en del har väntat sig ett gratis Windows och blir besvikna när de upptäcker att Ubuntu inte fungerar så. Väntar man sig ett helt annat OS däremot, med helt andra program och ett annorlunda handhavande så vet man vad man provar i alla fall.

Att säga att, - Välj Ubuntu så slipper du virus eller, - Ubuntu är lika bra (eller bättre) än Windows är väldigt missvisande helt enkelt. Man skall tala om för folk vad det handlar om, då kan det bli en positiv överraskning istället.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Xcore skrev: Att säga att, - Välj Ubuntu så slipper du virus eller, - Ubuntu är lika bra (eller bättre) än Windows är väldigt missvisande helt enkelt. Man skall tala om för folk vad det handlar om, då kan det bli en positiv överraskning istället.
Ja, det förstnämnda är ju en uppenbar lögn och ska icke förekomma. Jag tar för givet att du definerar virus som all sorts elak kod.
Det sistnämnda förstår jag inte alls dock. Om jag tycker att ubuntu är bättre än Windows är ju isåfall min personliga åsikt och varken någonting som är ren fakta eller någonting som alla andra håller med om.
Däremot anser jag att man bör rada upp fakta (skillnader) på t.ex förstasidan. Nu får vi veta att ubuntu är "för människor", "i världsklass" och "gratis".
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Xcore

Inlägg av Xcore »

dmz skrev:Ja, det förstnämnda är ju en uppenbar lögn och ska icke förekomma. Jag tar för givet att du definerar virus som all sorts elak kod. Det sistnämnda förstår jag inte alls dock. Om jag tycker att ubuntu är bättre än Windows är ju isåfall min personliga åsikt och varken någonting som är ren fakta eller någonting som alla andra håller med om.
Däremot anser jag att man bör rada upp fakta (skillnader) på t.ex förstasidan. Nu får vi veta att ubuntu är "för människor", "i världsklass" och "gratis".
Hur många gånger har man inte hört att Windows är skräp här? Eller att all stängd kod är skräp. MS vill ta över världen osv osv. Den attityden lär inte sälja många Ubuntu, snarare tvärtom, man hånar inte det folk kör, det gör motsatt effekt istället.

Eller att Ubuntu är bättre än Windows, det är så fel det kan bli. Säg hellre att det är annorlunda och ett helt annat OS, för det stämmer åtminstone.

Säg!

Detta kommer du inte att kunna göra med Ubuntu. Sen radar du upp saker som användaren inte kommer att kunna köra eller göra med sitt nya OS som denne är van vid.

Sen säger du, men du kan göra så här istället.

Dessutom är Ubuntu helt gratis till skillnad från Windows, programmen också.

Men, du får vara redo på att lära dig ett helt nytt OS. Är du redo att lägga ned tid på det?

Är användaren det så kan Ubuntu mycket väl vara något för honom/henne.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Hur många gånger har man inte hört att Windows är skräp här? Eller att all stängd kod är skräp.
Du har inte reflekterat över att det är personens egna åsikt? Får vi inte tycka vad vi vill? Du tycker ju uppenbarligen att windows är jättebra och skriver det i varannat inlägg.

Jag har ingenting emot microsoft, förutom att de vägrar använda öppna standarder, någonting även jag blir lidande av, trots att jag inte använder deras produkter. Det är ett vinstdrivande företag, och företags mål är ju oftast att skapa vinst, så man måste ju anse att de har lyckats.
Sen (notera nu att det är min åsikt, inte din eller någon annans, och absolut ingen fakta) att jag (notera jag) tycker att deras operativsystem är undermåligt (då relativt till vad jag kör idag) är en annan sak. Det är inte svårare för mig än att helt enkelt inte använda det.
Xcore

Inlägg av Xcore »

dmz skrev:
Hur många gånger har man inte hört att Windows är skräp här? Eller att all stängd kod är skräp.
Du har inte reflekterat över att det är personens egna åsikt? Får vi inte tycka vad vi vill? Du tycker ju uppenbarligen att windows är jättebra och skriver det i varannat inlägg.

Jag har ingenting emot microsoft, förutom att de vägrar använda öppna standarder, någonting även jag blir lidande av, trots att jag inte använder deras produkter. Det är ett vinstdrivande företag, och företags mål är ju oftast att skapa vinst, så man måste ju anse att de har lyckats.
Sen (notera nu att det är min åsikt, inte din eller någon annans, och absolut ingen fakta) att jag (notera jag) tycker att deras operativsystem är undermåligt (då relativt till vad jag kör idag) är en annan sak. Det är inte svårare för mig än att helt enkelt inte använda det.
Vad tror du nya användare tänker när de läser sådant?

Inte bra för Ubuntu alls, förstör massor. Extremism har aldrig varit något bra.

Jag skriver att Windows är bra pga av dessa personer. Då får de igen lite.

Du såg inte tecken till sånt i det andra forumet jag länkade till.

Har man så skeva åsikter kan man lika gärna behålla dem för sig själv.

Och det var inte du som fick den här kritiken, hoppas jag att du förstod.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Javisst, tills du förstår bättre så får du väl tycka så.
Xcore

Inlägg av Xcore »

dmz skrev:Javisst, tills du förstår bättre så får du väl tycka så.
Där tog argumenten slut hör jag.

Och nej, det finns inget försvar för att uppträda på det viset.

Faktum är att dessa personer förstör massor genom att ge communityn dåligt rykte.

Jag tycker att du skulle läsa detta.
http://www.pcmech.com/article/good-linu ... microsoft/
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Xcore skrev: Där tog argumenten slut hör jag.
Jag försökte vara övertydlig med att det var min åsikt, men av någon anledning så lyckades du tydligen missa det ändå.
Förklara gärna vad du menar med "extremism", "sådant" och "skeva åsikter". Du ser, även fast jag inte håller med dig i någonting du skriver så kallar jag dig varken extremist eller påstår att du har skeva åsikter. Hur var det nu igen...
Xcore

Inlägg av Xcore »

dmz skrev:
Xcore skrev: Där tog argumenten slut hör jag.
Jag försökte vara övertydlig med att det var min åsikt, men av någon anledning så lyckades du tydligen missa det ändå.
Förklara gärna vad du menar med "extremism", "sådant" och "skeva åsikter". Du ser, även fast jag inte håller med dig i någonting du skriver så kallar jag dig varken extremist eller påstår att du har skeva åsikter. Hur var det nu igen...
Jag har inte kritiserat dig.

Däremot allt Windows och MS hat i det här forumet man läser. ALLT med stängd kod är skräp, Windows är skräp, MS är onda och vill ta över världen. Man klagar och gnäller mest hela tiden och vill inte lyssna på motargument.

Går knappast att missa för någon.

Till och med admins och moderatorer håller på så.

Bug#1
Windoze
M$

Osv osv
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Varför lyckas du aldrig svara på mina inlägg?

Edit: Och ge fan i att editera dina poster utan att påpeka att du har gjort det
Xcore

Inlägg av Xcore »

dmz skrev:Varför lyckas du aldrig svara på mina inlägg?

Edit: Och ge fan i att editera dina poster utan att påpeka att du har gjort det
Läser du inte mina inlägg?

Postar om.

Jag har inte kritiserat dig.

Däremot allt Windows och MS hat i det här forumet man läser. ALLT med stängd kod är skräp, Windows är skräp, MS är onda och vill ta över världen. Man klagar och gnäller mest hela tiden och vill inte lyssna på motargument.

Går knappast att missa för någon.

Till och med admins och moderatorer håller på så.

Bug#1
Windoze
M$

Osv osv

Så nu vart vi sura?

Väntat eftersom argumenten rann ut i sanden..........

Och ja, det är extremism.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Xcore

Inlägg av Xcore »

Jag har svarat på det.

Läser du inte mina inlägg?

Nej, de har inte rätt att posta sånt. Det förstör för hela communityn.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 15 gånger.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Då blir slutsatsen för utomstående att Linux körs bara av hatiska människor som är extrema.

Kan du inte förstå det?

En ödmjuk attityd gör så mycket...........
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Ena parten menar att eftersom det bara är åsikter att t ex "Windows suger" så behöver man inte bry sig. Andra parten menar att det är mer allvarligt än så. Jag håller med den andra parten här. Det är inte bara åsikter. Att tro det är att inte ha förstått vad det handlar om. Det är påståenden som i högsta grad har sanningsvärden (rent logiskt, alltså). Dvs ett påstående av typen "Ubuntu är sämre än Windows" går att bedöma huruvuda det är sant eller falskt givet vissa kriterier. Att hemfalla till nån slags relativism här är närmast löjligt.

Du har en poäng Xcore
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hylas skrev:Ena parten menar att eftersom det bara är åsikter att t ex "Windows suger" så behöver man inte bry sig. Andra parten menar att det är mer allvarligt än så. Jag håller med den andra parten här. Det är inte bara åsikter. Att tro det är att inte ha förstått vad det handlar om. Det är påståenden som i högsta grad har sanningsvärden (rent logiskt, alltså). Dvs ett påstående av typen "Ubuntu är sämre än Windows" går att bedöma huruvuda det är sant eller falskt givet vissa kriterier. Att hemfalla till nån slags relativism här är närmast löjligt.
Precis, om folk är mer ödmjuka och låter bli att syssla med sånt så ger det genast en bättre bild utåt av Ubuntu.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Xcore: du är typ bara här för att debattera, så du har ju knappast något emot sådana här trådar (är vi uppe i 500 än?), att du ens starar den här tråden fortsätter ju bara en ond cirkel - vill du verkligen få ett lugnt klimat här så låt debatten självdö.

Annars är det trots allt en liten ankdamm vi har här, jag menar 10-50 aktiva under en vecka och alltid samma folk, inte konstigt att vi bråkar när vi alltid pratar om samma saker med samma personer.

Nä, vill ni dra folk till ett supportforum idag så starta ett om något som faktiskt är mer intressant än någon filosofisk övertygelse, något på teknisk framkant som Android eller Google Wave (när det lanseras). Kanske ett svenskt forum för spel via wine eller nåt där nöje kan kombineras med frihet?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

I princip så har jag rätt att tycka precis vad jag vill, så länge jag respekterar andras rätt att göra detsamma.
Att dra ut i krig för sina åsikter är nog det dummaste man kan göra egentligen. Fråga mig! jag vet!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nästa gång nån Windowsanvändare gnäller på att nån hårdvara eller nåt program inte funkar eller finns i Ubuntu ska jag istället fråga denne:

-Vad vill du göra åt saken?

Det kanske är bättre så?

???
Skriv svar

Återgå till "Surftips"