Ordbytarfunktion, vill vi ha det?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Bobcat, TheOne, vulfgar, independence & Paul: Det finns ord som kommer att redigeras bort. Frågan är om moderatorerna ska göra det eller om det ska ske med automatik.

Angående vilka ord som ska redigeras har jag redan uttryckt min övergripande ståndpunkt här. Vad gäller gränsdragningar kommer det alltid vara öppet för konstruktiv diskussion men invänta gärna moderatorers ställningstagande om gränsdragningar först, och ta diskussionen i en ny tråd avsedd för gränsdragning av redigering av svordomar.[/quote]
Så om jag tolkar dig rätt, så är det ditt ord som gäller på Ubuntu-Sverige oavsett vad andra administratörer, moderatorer eller medlemmar tycker?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Btw, glömde en sak.

Nej, jag vill inte ha ett program för redigering av "fula ord". (Men det har jag redan svarat på iofs lite längre upp....)
Och, nej, jag skulle inte vilja ha en programvara som ska avgöra om det jag skrivit är verbalt korrekt och tillräckligt rumsrent för att "passa" i detta forum.
Ska det vara nån redigering överhuvudtaget så kan ni gott gå igenom alla poster som postats och redigera för hand.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Bobcat"][quote="sebastean"]Bobcat, TheOne, vulfgar, independence & Paul: Det finns ord som kommer att redigeras bort. Frågan är om moderatorerna ska göra det eller om det ska ske med automatik.

Angående vilka ord som ska redigeras har jag redan uttryckt min övergripande ståndpunkt här. Vad gäller gränsdragningar kommer det alltid vara öppet för konstruktiv diskussion men invänta gärna moderatorers ställningstagande om gränsdragningar först, och ta diskussionen i en ny tråd avsedd för gränsdragning av redigering av svordomar.[/quote]
Så om jag tolkar dig rätt, så är det ditt ord som gäller på Ubuntu-Sverige oavsett vad andra administratörer, moderatorer eller medlemmar tycker?[/quote]
Svarar gärna om du tar det med mig privat: 0735-392322
Okänd

Inlägg av Okänd »

vad gäller svordomar kommer de ej att tillåtas på vårt Ubuntu-forum så länge jag är ledare
Behöver iofs inte ringa då du indirekt redan svarat på min fråga, och eftersom du inte vill svara på den i forumet så tolkar jag det som att det är ditt ord som gäller i slutänden.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="sebastean"][quote="Bobcat"][quote="sebastean"]Bobcat, TheOne, vulfgar, independence & Paul: Det finns ord som kommer att redigeras bort. Frågan är om moderatorerna ska göra det eller om det ska ske med automatik.

Så om jag tolkar dig rätt, så är det ditt ord som gäller på Ubuntu-Sverige oavsett vad andra administratörer, moderatorer eller medlemmar tycker?[/quote]
Svarar gärna om du tar det med mig privat: 0735-392322[/quote]
Detta är väl en endå lite.. hmm.. knasigt. Har man ett forum så ska man väl använda det, så att vi andra kan säga vårt i diskussionen också..
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="TheOne"][quote="sebastean"][quote="Bobcat"]
Svarar gärna om du tar det med mig privat: 0735-392322[/quote]
Detta är väl en endå lite.. hmm.. knasigt. Har man ett forum så ska man väl använda det, så att vi andra kan säga vårt i diskussionen också..[/quote]
Tydligen så är det visst telefon vägen all kritik och sånt som inte är positivt om Ubuntu-Sverige ska hanteras.

Blev ju samma sak med ozamosis tråd där de fick massiv kritik och det från flera användare, inte bara en användare, och vad hände......en hänvisning till ett telefonnummer och sedan locket på.

Och ozamosis stängde de av på stubberten....huga.

Inte en enda av admins eller moderatorer har bemött kritiken där med en enda stavelse.......de gick vidare och föreslog ett ordredigeringsprogram för att tvätta poster från allt otäckt och fult, för det är ju där prioriteringen ligger, att hålla foruemt rent till varje pris.

Maken till nonschalans, respektlöshet och intolerans, än det jag har sett här på Ubuntu-Sverige, det har jag aldrig sett på nåt annat forum tidigare.
Användarvisningsbild
PsySine

Inlägg av PsySine »

Angående automatisk censurering:

Jippii!
Ännu ett sätt för de styrande att föra krig mot forumets invånare!
Löjligt är ordet.

mvh Janne
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag är FÖR ett vårdat språk och anser att det skulle vara bra med en viss automatik av de grövsta orden. vissa kraftutryck är mer eller mindre accepterade i det dagliga språket medan vissa tex. könsord och liknande borde bytas ut mot något annat med automatik.

Att man hävdar censur så fort något modereras är som att skrika rasist så fort man nämner något negativt om invandring.

Moderering behövs men som jag tidigare skrivit här på forumet, håll den på en lägre nivå än vad det varit.

Någon eller några måste bestämma vilka ord som beröra. Alla kan inte bestämma Allt!
Användarvisningsbild
PsySine

Inlägg av PsySine »

[quote="swe_henke"]Jag är FÖR ett vårdat språk och anser att det skulle vara bra med en viss automatik av de grövsta orden. vissa kraftutryck är mer eller mindre accepterade i det dagliga språket medan vissa tex. könsord och liknande borde bytas ut mot något annat med automatik.[/quote]
Hur vanligt är det att folk använder de allra grövsta orden? och varför skulle det inte gå att be folk att inte använda sådana ord i fortsättningen? om man snackar med dem som använder riktigt fult språk kanske de tänker efter istället för att bara bli sura eller likgiltiga till att deras inlägg ändras.

[quote="swe_henke"]Att man hävdar censur så fort något modereras är som att skrika rasist så fort man nämner något negativt om invandring.[/quote]
Att någon byter ut olämpliga saker mot mindre olämpliga saker kallas såvitt jag vet censur...

mvh Janne
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="PsySine"]Att någon byter ut olämpliga saker mot mindre olämpliga saker kallas såvitt jag vet censur...[/quote]
Om moderatorerna nu ägnar sig åt Censur så borde de också byta namn/funktion till Censor. (Censur)

Idag agerar de som moderatorer. (Moderator, Moderera)

Slå upp dessa ord med fet still här: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ (SVENSKA AKADEMIENS ORDBOK)

Jag anser att det är stor skillnand på en Censor och en Moderator.

Men jag vidhåller att övertramp har begåtts av flera ledande personer här. Både små, stora och onödiga fel.
Okänd

Inlägg av Okänd »

PsySine och swe_henke: Var vänlig och håll er till trådens ämne som är Ordbytarfunktion, vill vi ha det?

Ber er att även läsa detta:
[quote="sebastean"]Det finns ord som kommer att redigeras bort. Frågan är om moderatorerna ska göra det eller om det ska ske med automatik.

Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag skulle kunna tänka mig en ordbytarfunktion för läskigt grova saker rörande sexuella anspelningar samt könsord och diverse sexuella tillmälen. Absolut inte för svordomar, men då anser jag heller inte att svordomar ska censureras alls. Språket är väldigt vårdat som det är på forumet, hittills har jag inte sett något som väckt anstöt i mig, men det gäller ju mig och jag kan inte tala för andra.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

[quote="Omnius"]Jag skulle kunna tänka mig en ordbytarfunktion för läskigt grova saker rörande sexuella anspelningar samt könsord och diverse sexuella tillmälen. Absolut inte för svordomar, men då anser jag heller inte att svordomar ska censureras alls. Språket är väldigt vårdat som det är på forumet, hittills har jag inte sett något som väckt anstöt i mig, men det gäller ju mig och jag kan inte tala för andra.[/quote]
Håller helt och fullt med dig Omnius, det jag sa tidigare.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="PsySine"]Angående automatisk censurering:

Jippii!
Ännu ett sätt för de styrande att föra krig mot forumets invånare!
Löjligt är ordet.

mvh Janne[/quote]
Jag håller med om att en automatisk censur mot tex könsord och GROVA svordomar är helt OK.Man kan även lägga in hela meningar och inte bara enstaka ord i den automatiska censureringen.

Men om man har en åsikt som ovanstående så kommer inte det heller vara bra.

(Jag tycker kritiken på forumet är befogat mot admins/moderatorer och dess Ledare.)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Denna tekniska lösning som inte passar alla men som JAG tror ändå passar de flesta kan anpassas i SMF efter eget tycke och smak.

I SMF finns möjligheten att själv välja om man vill använda detta ordfilter eller ej. (SMF har tex denna inställning: ’Allow users to turn off word censoring)
Detta skulle kunna vara en medelväg att gå. Men ibland måste iaf en moderator gå och ta det som ett automatiskt filter missar.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="ubuntuforums.com"]A language filter is in place to catch any profanities that you may have accidentally used.[/quote]
Jag vill inte se *** över allt. Filtret vill jag ha av samma anledning som ubuntuforums har sitt.

Men om att ha möjlighet att slå på visning av svordomar inte innebär ökad användning är jag för. Men vad är då meningen att slå på?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="swe_henke"]Men jag vidhåller att övertramp har begåtts av flera ledande personer här. Både små, stora och onödiga fel.[/quote]
Ge oss gärna konstruktiv kritik kring detta i lämplig tråd.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"][quote="ubuntuforums.com"]A language filter is in place to catch any profanities that you may have accidentally used.[/quote]
Jag vill inte se *** över allt. Filtret vill jag ha av samma anledning som ubuntuforums har sitt.

Men om att ha möjlighet att slå på visning av svordomar inte innebär ökad användning är jag för. Men vad är då meningen att slå på?[/quote]
Du behöver inte ange lika många kryss/stjärnor som ett censurerat ord innehåller. Du kan bara se till att det faller bort. Meningsuppbyggnaden brukar sällan bli fel bara för att ett kraftuttryck försvinner.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat, TheOne, vulfgar, independence & Paul: Det finns ord som kommer att redigeras bort. Frågan är om moderatorerna ska göra det eller om det ska ske med automatik.

Angående vilka ord som ska redigeras har jag redan uttryckt min övergripande ståndpunkt här. Vad gäller gränsdragningar kommer det alltid vara öppet för konstruktiv diskussion men invänta gärna moderatorers ställningstagande om gränsdragningar först, och ta diskussionen i en ny tråd avsedd för gränsdragning av redigering av svordomar.
Som jag förut skrivit, så tycker jag inte att orden skall redigeras bort. Jag tycker att de bör ersättas med ett ord som anger vilken sorts ord som försvunnit: "svordom", "kraftuttryck", "könsord". Detta vore det allra effektivaste sättet att få dem som okynnesanvänder dessa ord att kanske se om sitt språk litet. Inte minst med anledning av att deras inlägg annars kan bli litet väl dråpliga i egna ögon. :lol:
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Läste ett förslag på att ett eventuellt ordfilter skulle kunna gå att stänga av (individuellt) så att det då blir upp till varje användare om "icke godkända ord"* skall visas. Detta är ett förslag som känns helt ok för mig. Jag hade även någon idé om att ett ordfilter bara skulle varna/uppmärksamma användaren om att ett inlägg innehåller "icke godkända ord" när användaren försöker skicka inlägget, och att det sedan skulle vara upp till användaren att själv tänka över ordval m.m. Detta skulle då ske utan att användaren tvingas redigera bort dessa ord, och utan att de automatiskt plockas bort/ersätts. Poängen med detta skulle vara att indirekt uppmana användare att, i de fall det kanske är onödigt med "icke godkända ord", välja mer passande ord/uttryck, och på så vis bara påminna användaren om vad som faktiskt står (ofta kanske man skriver saker i frustration/etc. och kanske inte alltid tänker huvudsakligen på ordval).

Kanske kan man ha båda?

* Vad gäller icke godkända ord är detta väl alltid en stötesten, men det känner jag är en annan diskussion än den jag vill ta just nu.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"