Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Xcore

Re: Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Inlägg av Xcore »

No1Viking skrev:
janne-5011 skrev:ja men jag tror inte att en del av det där samarbetet består av kritik av resp. ledning.
Var finns kritiken mot ubuntu.se:s ledning? :P

Micke
Här!

Allt ni gör på Ubuntu.se är kasst pga att jag är medlem här...också.

När jag sedan kommer hit så tycker jag att ALLT som alla gör här är kasst, eftersom jag är medlem på Ubuntu.se, också.

Allt för att fylla "trollerinormen". :P

;) ;D

Sen tänker jag hoppa in på Ubuntu.com med SKARP kritik eftersom jag är medlem på Ubuntu-se.org och Ubuntu.se

Hmmm, undrar om jag kan bli medlem i det italienska forumet?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ycc:s och Janne 5011:s position i denna fråga är ohållbar. Om det handlade om två liknande forum som gjorde anspråk på att vara "officiella" eller om det vore en kamp om marknadsandelar så hade varit rimligt att ha synpunkter.
Nu handlar det om två forum med olika inriktningar och ambitioner, om än att man tillhandahåller support och sociala faciliteter på bägge.
Dessutom har alla rätt vara medlem på bägge utan andra inskränkningar att man följer respektive forums regler.

Jag, som privatperson, har rätt att aktivt delta i diskussioner om ubuntu-se.org:s utveckling eftersom jag stödjer ubuntu-idén.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Xcore skrev:
bbauto skrev:Nu menar jag inte att alla som har något med ubuntu.se att göra, per automatik varit här och trollat! men en och annan borde känna sig träffad...
Jag tycker det är bra med mångfald, och besöker också ubuntu.se ibland, hittat en och annan bra länk där... rippat ljud från svendus video etc... Varför skulle man vilja ha samma/lik-artad ledning här?? Det skulle vara dötråkigt med två näst intill identiska forum juh, nä fram med nya fräscha krafter... ;D
Vilka skulle vara här från Ubuntu.se och "trolla?"

Jag har inte sett någon faktiskt.

Har du?

Vem vet, de kanske är medlemmar i båda forumen?

Är de och "trollar" på Ubuntu.se när de är medlemmar här då? ::)
Har du inte? Har vi en blind världsmästare?? ;D
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

grejen för mig är att ubuntu-se har ett eget ledningssystem, det behövs folk som ägnar sin tid åt det här,inget annat och vanliga sunda principer om integritet, mot sig själva,utåt,inåt mot medlemmarna för en ledning.
jag är medveten om att jag angripit gamla,heliga kor, men jag tror en ledning behöver få känna att dom tar kontrollen, skapar ngt nytt som funkar för dom, och inte det som funkade på dackefejdstiden.
Inget fel på samarbete men det betyder två parter, det är bara människor som drabbats av det ovanliga fenomet och suspekta tillståndet personlighetsklyvning som kan göra avtal med sig själva, och to.m dom har svårt pga att den ena vet inte om den andra. ;D
Senast redigerad av 1 janne-5011, redigerad totalt 10 gånger.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Xcore

Inlägg av Xcore »

bbauto skrev:Har du inte? Har vi en blind världsmästare?? ;D
Du förstår poängen hoppas jag?

Är man medlemmar i "båda" forumen så kan man inte säga "kommer från". Och jag har då rakt inte sett någon som gått in för "Ubuntu.se's" räkning just för att trolla, dvs sänka detta forumet för det andra forumets skull.

Det borde du ändå kunna hålla med om?
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

det är inte frågan om dig som privatperson Ulsak. det är frågan om din roll och vad den innebär. som tex vanlig enkel respekt för det här forumets ledning.ingen ifrågasätter ju att man kan vara medlem på båda.
Ulsak skrev:ycc:s och Janne 5011:s position i denna fråga är ohållbar. Om det handlade om två liknande forum som gjorde anspråk på att vara "officiella" eller om det vore en kamp om marknadsandelar så hade varit rimligt att ha synpunkter.
Nu handlar det om två forum med olika inriktningar och ambitioner, om än att man tillhandahåller support och sociala faciliteter på bägge.
Dessutom har alla rätt vara medlem på bägge utan andra inskränkningar att man följer respektive forums regler.

Jag, som privatperson, har rätt att aktivt delta i diskussioner om ubuntu-se.org:s utveckling eftersom jag stödjer ubuntu-idén.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Xcore skrev:

Är man medlemmar i "båda" forumen så kan man inte säga "kommer från". Och jag har då rakt inte sett någon som gått in för "Ubuntu.se's" räkning just för att trolla, dvs sänka detta forumet för det andra forumets skull.

Förstod du min poäng med lik-artad ledning?? ;D Nä jag tror inte att ubuntu.se i sig, har någon agenda som går ut på att sänka detta forum. Däremot förefaller det som enstaka personer är oootroligt långsinta och revanschsugna, och kan säkert tänka sig sänka detta forum utan minsta tvekan om dom bara får in en lyckoträff på sina antagonister dvs. dom skiter fullständigt i ubuntu/GNU/Linux. Dom förefaller vara mer intresserade av titlar/oförrätter än av äkta engagemang.
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 10 gånger.
Xcore

Inlägg av Xcore »

bbauto skrev:
Xcore skrev:

Förstod du min poäng med lik-artad ledning?? ;D Nä jag tror inte att ubuntu.se i sig, har någon agenda som går ut på att sänka detta forum. Däremot förefaller det som enstaka personer är oootroligt långsinta och revanschsugna, och kan säkert tänka sig sänka detta forum utan minsta tvekan om dom bara får in en lyckoträff på sina antagonister dvs. dom skiter fullständigt i ubuntu/GNU/Linux. Dom förefaller vara mer intresserade av titlar än av äkta engagemang.
Det låter mera troligt däremot. :)

Trots att forumen gör i princip samma sak så skiljer de sig ganska mycket ändå, för mycket för att vara rivaler.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

bbauto skrev:Förstod du min poäng med lik-artad ledning??
Utanför ämnet: En lik-artad ledning - är inte den död?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Grön Göling skrev:
bbauto skrev:Förstod du min poäng med lik-artad ledning??
Utanför ämnet: En lik-artad ledning - är inte den död?
Inte om den artar sig! Muehehe
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Det ser ut som om en och annan inte läser eller tar del av det jag skriver, eller, helt ignorerar mig . . . Hallå, här är jag igen . . .
Förmodligen finns det anledning för mig att på något sätt stryka under, eller i vart fall, peka på något av det grundläggande
i det jag tidigare har skrivit.

Här nedan följer en förenklad version, anpassad kanske, för snabbläsning. Kom ihåg bara, ni som är däremot, av det som jag
skriver om, att vi är inne i ett Ubuntuforum. Ett forum som står för lite mer, än att bara vara ett forum, vilket som helst. Vi
representerar på samma gång Ubuntu.com i Sverige.

Detta är delar av, det som jag skrev i mitt förra inlägg:
För första gången i detta forum och under de tre år (drygt) som jag har varit registrerad medlem, får jag idag
chansen (och möjligheten) till att sätta min "tumme ner" för ett inlägg i forumet. Trådskaparens första
inlägg här, ger mig kalla kårar efter ryggraden. . . . :-[

I en Ubuntugemenskap i land efter land, skulle det vara fruktansvärt trist om sådana tankar och idéer som tråd-
skaparen förespråkar, skulle vinna terräng i arbetet med att utbreda Ubuntu till massorna i respektive länder.
Ingen större "hit" i sig själv, detta med tummen ner, för första gången. Men nu blev det ändå till slut, så.
Vart tog Ubuntu.coms tanke med Ubuntu vägen? Andemeningen med valet av ordet Ubuntu vägen?
Ord som vi, istället för de, dem.
För Ubuntu i Sverige och dess bidrag till utbredningen av Ubuntu i Sverige, måste det vara viktigast att finna rätt person
till att föra utbredningen vidare, än att "peta undan" duktigt folk som bevisligen gör saker för Ubuntu i Sverige, även om
det samtidigt görs på andra forum eller i näraliggande sådana
.
De som har uträttat något bra på andra Ubuntuställen, eller för open source i övrigt, borde väl vara några bland de första
att välkomnas till att försöka styra upp ett forum vars ändamål är, att stödja Ubuntu.com i Sverige?
Menar du verkligen att du tror, att någon admin i ett annat forum skulle låta sig väljas till vårt forum, för att "sparka undan fötterna" för oss i detta forum?
Är det så, du ser på personerna i andra forum? Som presumtiva dödgrävare? När det lika väl kan vara något som för detta forum skulle kunna vara direkt
avgörande för att vi tar oss ur och framåt, från en djup svacka. Vad säger, att de inte rent av, skulle kunna vara "livgivare" till något som synbarligen
har "gåẗt i stå"?

Kan det vara så, att det är din egen rädsla över att eventuellt få personsammansättningen i nuvarande forum ifrågasatt och granskad av dem, som
har kunskap och erfarenhet från andra, likvärdiga forum?

Det var en mycket trist och tråkig tråd och med en svartmålande inställning av enskilda medlemmar här, som du gör uttryck för.

För min egen del hoppas jag alltmer på, att sådana medlemmar här hos oss i vårt forum och som du med denna tråd försöker "hålla härifrån", istället kommer
in och gör vad de kan, för att reda upp det som har vuxit fram här under det sistlidna halvåret.

Förtydligande: I detta, inberäknar jag vare sig våra nuvarande kontaktmän eller serveradmins.

Men jag hoppas på att det kommer några nya till oss snarast och som kan "ventilera ut" ett och annat sunkigt som synbarligen har ansamlats i våra hörnor.
Stick i stäv med devisen: Bättre lite skit i hörnen, än ett rent helvete.

Så länge som någon ser andra ubuntuforum som "konkurrenter", så gissar och tror jag, att man heller inte ser ubuntu som en helhet.
Gjorde man det, skulle man förmodligen hälsa alla med erfarenhet och som vill komma tillbaks för att göra en insats, som en hjälpare i nöden och som
en stor tillgång.

Det är min uppfattning.
Dina tre namngivna i första inlägget, det skulle just vara sådana som har kämpat, några av dem hamnade snett, men de har synbarligen och påtagligt
tagit lärdom. Vill de skänka oss av denna lärdom, skulle det vara förmätet att klassa dem som jäviga (till vad?) i kampen för att nå fler användare av
Linux och opensource. Hur du nu än ser på det, så är jag av en helt annan uppfattning. De skulle kunna veta, vad som behöver göras.

För min egen del gäller, skulle dina tre namngivna ställa upp för nominering, så skulle alla tre vara givna val för mig.

De har sett, vad inte många har sett, av avigsidor och behandling här inne. De, om några, skulle ha både vett och förstånd, till att låta vår "skuta"
få segla runt i vår skärgård, men utan att behöva stöta på grund av gamla, kända grynnor som lurar i vassen.
Tillsammans är vi en enhet. Splittra inte den, snälla du.
Kan du inte gå och göra något annat, istället för att skapa söndring inom Ubuntu i Sverige?
Redan valet av rubrik till tråden är ett ställningstagande FÖR splittring. I mitt tycke, ingen vacker inledning. Fortsätter det sedan på ett liknande sätt,
så kan jag inte se det på annat sätt, än att somliga som anser sig företräda Ubuntu i Sverige, inte helt, inte odelat, väljer att anamma Ubuntu.coms
synsätt på hur de vill se en gemenskap i Ubuntu.

Hellre enligt deras eget, personliga synsätt, än något som enligt min mening, skulle ha kunnat vara något än mer i Ubuntus anda.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Precis vad jag försökt säga hela tiden, men ingen vill lyssna.

Den sociala biten, att folk trivs här, är viktigare än något annat. Istället pratar man en massa motioner och processer. Det är till ingen nytta förrän den viktigaste biten är fixad, trivsel.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

@ Tukken
Hade du sett grannfejden på TV igår, så skulle du insett att vi har en likartad situation här! Det finns ingen chans i helvete att dom gamla antagonisterna tänker ge med sig, och enbart se till ubuntu's väl, dom kommer fortsätta puckla på varandra ända in i graven... Nä ge den nya generationen en chans och skicka ut dom andra på avkylning något år... ;D
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

bbauto skrev:@ Tukken
Hade du sett grannfejden på TV igår, så skulle du insett att vi har en likartad situation här! Det finns ingen chans i helvete att dom gamla antagonisterna tänker ge med sig, och enbart se till ubuntu's väl, dom kommer fortsätta puckla på varandra ända in i graven... Nä ge den nya generationen en chans och skicka ut dom andra på avkylning något år... ;D
ok, du uppfattar saken så. men det har fortfarande inget samband med "ledningsgrupperna" på ubuntu.se och ubuntu-se.org..
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

Broder Tuck jag har läst det du skrivit. Två gånger.
Men att Ubuntu i ngn mening handlar om "vi" istället för dem kan rimligtvis inte handla om att varenda kotte som gillar Ubuntu och råkar ha ett forum ska vara med i ledningen kritisera den vi har etc. Din dramatisering av ycc.s inlägg till att det skulle leda till söndring är närmast obegriplig för mig. Två parter som samarbetar när det passar dom båda. Vad är problemet med det? Inte en part utan två. Två fåglar som sjunger lite olika men samma sång.
Fundera på saken. Vad består de hemska konsekvenserna i konkret? mer än att en del med pretentioner får hålla sig på sin kant?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Grannfejd, konkurrens, konkurerande forum...bla...bla...bla.
Man kan tro att det är M$ som försöker indoktrinera den här siten eller nåt liknande.

För he***te vakna upp nån gång, vi allihop oavsett vilka forum vi är medlemmar på, så jobbar vi faktiskt mot samma mål, även faktiskt med samma distribution av samma linux version...hör och häpna

Så länge som den här siten sitter fast i misstänksamhet, trångsynthet och med skygglappar på per default, där all form av hjälp utifrån sablas ned och anses som ett hot...så kommer det alltid att fortsätta vara detta eviga tjafs häromkring, om skitsaker och petitesser där rena struntsaker modereras, raderas och även bannas för...det kommer anses vara den vardag som alla tar för givet här på ubuntu-se.org...för det har "alltid varit så" här.

Så länge som vi här anser att andra linux forum som faktiskt oxå arbetar för spridandet av Ubuntu ÄR och ANSES som en KONKURRENT(?!), ja...då har vi nog en jävligt lång väg att gå innan vi kan få lugn och ro härinne i det officiella locot för Ubuntu i Sverige.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Kattskrället skrev:Grannfejd, konkurrens, konkurerande forum...bla...bla...bla.
Man kan tro att det är M$ som försöker indoktrinera den här siten eller nåt liknande.

För he***te vakna upp nån gång, vi allihop oavsett vilka forum vi är medlemmar på, så jobbar vi faktiskt mot samma mål, även faktiskt med samma distribution av samma linux version...hör och häpna

Så länge som den här siten sitter fast i misstänksamhet, trångsynthet och med skygglappar på per default, där all form av hjälp utifrån sablas ned och anses som ett hot...så kommer det alltid att fortsätta vara detta eviga tjafs häromkring, om skitsaker och petitesser där rena struntsaker modereras, raderas och även bannas för...det kommer anses vara den vardag som alla tar för givet här på ubuntu-se.org...för det har "alltid varit så" här.

Så länge som vi här anser att andra linux forum som faktiskt oxå arbetar för spridandet av Ubuntu ÄR och ANSES som en KONKURRENT(?!), ja...då har vi nog en jävligt lång väg att gå innan vi kan få lugn och ro härinne i det officiella locot för Ubuntu i Sverige.
Just därför som jag vill ha en helt ny ledning utan lik i lasten. Jag har i ett flertal trådar sett "förhandsnomineringar" aka önsketänkande med personer från ubuntu.se i topp av listorna förstås (tycker förövrigt att någon moderator borde klassa detta som spam) Att nominera dessa kan inte på något sätt främja ubuntu, det är bara att dra lärdom från historien. Jag lägger dock inga värderingar på vems/vilkas fel den uppkommna situationen är, konstaterar bara faktum. När det gäller "grannfejden på TV" så tänker jag inte så mycket på ubuntu-se vs ubuntu.se, utan mer på huvudrollsinnehavarna, se reprisen så fattar du... ;D
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

bbauto skrev:
Kattskrället skrev:Grannfejd, konkurrens, konkurerande forum...bla...bla...bla.

Just därför som jag vill ha en helt ny ledning utan lik i lasten. Jag har i ett flertal trådar sett "förhandsnomineringar" aka önsketänkande med personer från ubuntu.se i topp av listorna förstås (tycker förövrigt att någon moderator borde klassa detta som spam) Att nominera dessa kan inte på något sätt främja ubuntu, det är bara att dra lärdom från historien. Jag lägger dock inga värderingar på vems/vilkas fel den uppkommna situationen är, konstaterar bara faktum. När det gäller "grannfejden på TV" så tänker jag inte så mycket på ubuntu-se vs ubuntu.se, utan mer på huvudrollsinnehavarna, se reprisen så fattar du... ;D
Jag kan förstå ditt resonemang med "ny ledning", men hur ska det gå för denna nya ledning om de ska det första de gör ta tag i de missförhållanden som sker inom moderering, "eventuellt" avveckla FR och andra kanske impopulära aktioner...kommer gemenskapen att kunna ta detta och tycka att den nya ledningen agerar korrekt eller kommer de tycka att den nya ledningen går utanför sina befogenheter?

Magkänslan säger mig att det inte kan sluta annorlunda än den sits vi sitter i redan idag.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Jag kan förstå ditt resonemang med "ny ledning", men hur ska det gå för denna nya ledning om de ska det första de gör ta tag i de missförhållanden som sker inom moderering, "eventuellt" avveckla FR och andra kanske impopulära aktioner...kommer gemenskapen att kunna ta detta och tycka att den nya ledningen agerar korrekt eller kommer de tycka att den nya ledningen går utanför sina befogenheter?

Magkänslan säger mig att det inte kan sluta annorlunda än den sits vi sitter i redan idag.
Genom att byta hela garnityret, så finns ju inte så mycket att tjafsa om (till en början iaf) Min magkänsla säger mig att det måste finnas otroligt många bland våra 12.000 medlemmar som har tillräckligt mycket sunt förnuft och kunskap för att kunna sköta detta forumet (behöver dock inte vara dom som gapar högst alla gånger). Missförhållanden? tja dom är ju historia om det kommer en ny ledning. Avveckla FR? Ingen dum ide, vi får väl rösta... gemenskapen kommer säkert att kunna ta detta, och ja några kommer säkert fortsätta gnälla/tjafsa som innan, vi kan ju alltid skapa en dold missnöjestråd dit dom förpassas på vatten o bröd, och dit inga vanliga medlemmar någonsin hittar, så kan dom hålla på att gnälla till dödagar... ;D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

bbauto skrev:@ Tukken
Hade du sett grannfejden på TV igår, så skulle du insett att vi har en likartad situation här! ;D
Ja, jag måste medge att jag såg inte detta program. Redan i programnamnet ser jag att det inte kan vara en likartad situation som den vi har här och nu. Jag hoppas att du kan ursäkta mig när jag säger det. Men är det något som vi inte har i forumet idag, så är det en "grannfejd". Det är snarare en avsaknad av något som helst med anknytning till något aktivt, överhuvudtaget, inom forumet som sådant.

Att sedan ycc gör vad h*n kan, för att försöka få till stånd något som skulle kunna bli en fejd, det kan jag heller inte se som en likhet till grannfejd,
eftersom jag inte ser motparten så, som han gör det.

Det jag ser, det är medlemmar i detta forum. Precis som du, ycc och jag. De har, även detta på ett likvärdigt sätt, sina tankar och idéer om detta
forum. Samtidigt har de andra projekt på gång i andra forum. Mer eller mindre lyckade, men oavsett detta, vida mer än vad vi andra medlemmar
i detta forum, hitintills har åstadkommit.

Vad är det som får dig att tro, att de som ycc räds i denna tråd, inte skulle kunna lyfta detta forum en liten bit, något högre, än där vi idag befinner oss,
utan att det här forumet skulle förlora något av sin egenhet?

Där du tycker dig kunna se likheter med ett tvprogram om grannfejder i vårt forum, där ser jag stora olikheter. Jag känner inte ens igen en möjlig
koppling, rakt av.

I det angivna programmet har förmodligen en hel del gjorts, för att försöka "förlika" parterna.

Trots dettta, har det inte låtit sig göras i programmets fall.

Mellan Ubuntu-se och Ubuntu.se har ingen sådan fejd förelegat. Än mindre har, av det skälet, försök till "förlikning" ännu gjorts. Att admins från u.se
skulle kunna bli valda till förtroendeuppdrag hos oss, det skulle enligt min uppfattning, i så fall, vara den första egentliga formen av "förlikning",
mellan de två forumen. I tv-programmets fall gissar jag att det gick åt helv-te. Vad får dig att tro, att ett exempel från tv skulle få ett identiskt lika
utfall hos oss?

Eftersom den ursprungliga konflikten inte fanns där, annat än i betraktarens eget öga.

Förlikning mellan "grannar" hos oss, inom Ubuntu Sverige, har inte skett, ännu. Ycc, global moderator för det officiella Ubuntuforumet, har i en tråd
-denna- försökt att underblåsa en sådan konflikt, där den ännu inte finns, men skulle kunna uppstå. I vart fall enligt h*n själv. Det är en subjektiv,
hypotetisk, verklighetsbild. Tagen ut ur det blå. Av någon som vill "se sina spöken" i garderoben. Frågan jag ställer mig, i det fallet, det är,
vilka spöken ser h*n?

Är sådana "spöken" verkliga för gemene man och medlem på detta forum?

Det är inte förrän när vi har prövat, som vi egentligen, med stor säkerhet, vet. Nu har vi prövat en linje. Utfall bekräftat. Ycc själv, är en moderator av den
modellen. Forumaktiviteter "vilar", skulle man kunna säga. Om man vill vara snäll och det vill man ju?

De som en gång, dessförinnan, var i motsvarande positioner men blev "avlyftade" av Jono Bacon, de har lärt sig läxan under sin resa. De har därtill
gjort något konstruktivt av denna lärdom och har nu, idag, skapat sig egna grundvalar att stå på. De har bl.a. representerat Ubuntu i Sverige på juni månads
event på DreamHack!

Vad gjorde vi under samma tid? På Ubuntu.coms eget, officiella, forum? Vi trätade och gnällde, till vissa delar.

Om nu någon, med erfarenheter av tidigare misstag, ställer sig till förfogande för att "lyfta detta forum" till för det, nya höjder, varför skulle vi då
inte kunna inse vår hitintill visade handlingsförlamning och tacksamt ta emot en "knuff i ryggen", för att få oss upp på banan igen?

Att man både är en medlem av och framröstad ledare på ett officiellt Ubuntuforum, samtidigt som man redan driver ett eget, vad ligger det för konstigheter
i det? Det ena forumet följer Ubuntus direkta intentioner, det andra följer det i stort, men har samtidigt en personlig och privat prägel. Känns det som någon
form av handikapp för dig? För mig gör det det inte. Det måste jag framhålla.

Till yttermera visso, kommer aldrig mer, någon vald förtroendepost, att gälla för tid och evighet.

Därmed sagt, att skulle någon försöka "infiltrera" och försämra forumets framtoning, så kommer det att finnas utstakade datum för omval frånochmed nästa
gång, så att sådana försök kommer aldrig att kunna lyckas. Inget segdragande av överlämningar, istället för mjuka sådana, enligt CoC. Segdragna har de varit
både under DSK och nu. I framtiden, kommer det att vara omöjligt att "bita sig fast" till sista stund, bara för att man uppfattar sin roll som sådan.

Med en vald styrelse till att leda forumet, skulle det förmodligen kunna gå både snabbare och mer effektivt, att göra sig av med dem som bevisligen har
"tappat tråden" och grundvalen för sitt förtroendeuppdrag.

Vågar du gå till en läkare, vilken som helst, eller måste du först kontrollera om denne arbetar i privat eller offentlig sektor, eller om denne har några tidigare,
i dina ögon, försummelser kring detta.

För min egen del har jag vissa kriterier som jag går efter. Först och främst, tillgängligheten. Nära. Lätt att ta sig dit. Sedan, hur blev jag bemött förra gången?
Vill jag gå tillbaks? Om inte, så söker jag mig annorstädes.

Kände jag förtroende för personen förra gången, då går jag tillbaks.

Vad denne gjorde för ett antal år sedan, var de stod i vissa avseenden, det är mig totalt egalt idag. Bara jag kan känna, att de verkligen bryr sig om mig och
mitt välmående. Hellre en krona för mycket, till någon som ger mig den känslan, än att jag målar in vederbörande som skurk med illasinnade avsikter, bara
för att denne har lyckats "sälja in sig" hos mig.

På samma sätt som jag själv söker mig till en läkare, där jag går efter vad som passar mig bäst, i frågor kring åtkomst, förtroende och tillit, vill jag kunna
närma mig ett Ubuntuforum.

Det är kanske lite av detta, att det i mångt och mycket handlar om, med vilka "glasögon" som man vill betrakta omvärlden med.
Nä ge den nya generationen en chans och skicka ut dom andra på avkylning
Du tror väl inte att det ena motsäger det andra? Den som visar sig villig att axla ett uppdrag, den kommer alltid att kunna få sin chans att träda fram på tiljan i denna teater. Idag är det enbart en fråga om att få till stånd en situation från vilken vi kan börja arbeta igen. Vilken, "i den nya generationen", skulle vilja träda fram enskilt och ensam, utan stöttning i början, av "de gamle"?

Där du nu ser ett "motsatsförhållande", där gör inte jag det. Jag ser ett snabbt övertagande möjligt, med erfaret folk vid spakarna. De kommer, med största sannolikhet,
att försöka lämna över till nya stjärnor, i takt med att dessa stjärnor börjar lysa upp himlen med sin närvaro. Har det inte skett på detta sätt, kommer det att ske, vid
forumets regelbundet anordnade val/omval till funktioner som har "gått till omval/nyval". Så är det, så bör det få bli.

I starten av det nya, kan det vara värt att ha med folk som har varit med tidigare. När allt väl har börjat rulla på, första gången inom sex månader, kommer den ene efter
den andre, ur "den nya generationen" att kunna börja göra sin stämma hörd och vinka för en nominering.

Att enbart släppa in nya till tjurracet, verkar vare sig vara väl genomtänkt, eller särdeles hänsynsfullt, mot dem som skulle drista sig till att ställa upp. De skulle
förmodligen ångra sig tämligen snart, om ingen mer erfaren finns vid deras sida, till att beskriva, förtydliga och ge både råd och tips, på hur saker och ting kan bli,
göras eller liknande.

Som alltid, ett kort, koncist svar. :P

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"