bbauto skrev:@ Tukken
Hade du sett grannfejden på TV igår, så skulle du insett att vi har en likartad situation här!

Ja, jag måste medge att jag såg inte detta program. Redan i programnamnet ser jag att det inte kan vara en likartad situation som den vi har här och nu. Jag hoppas att du kan ursäkta mig när jag säger det. Men
är det något som vi inte har i forumet idag,
så är det en "grannfejd". Det är snarare
en avsaknad av något som helst med anknytning till
något aktivt, överhuvudtaget, inom forumet som sådant.
Att sedan ycc gör vad h*n kan, för att försöka få till stånd något som skulle kunna bli en fejd, det kan jag heller inte se som en likhet till grannfejd,
eftersom jag inte ser motparten så, som han gör det.
Det jag ser, det är medlemmar i detta forum. Precis som du, ycc och jag. De har, även detta på ett likvärdigt sätt, sina tankar och idéer om detta
forum. Samtidigt har de andra projekt på gång i andra forum. Mer eller mindre lyckade, men oavsett detta, vida mer än vad vi andra medlemmar
i detta forum, hitintills har åstadkommit.
Vad är det som får dig att tro, att de som
ycc räds i denna tråd, inte skulle kunna lyfta detta forum en liten bit, något högre, än där vi idag befinner oss,
utan att det här forumet skulle förlora något av sin egenhet?
Där du tycker dig kunna se likheter med ett tvprogram om grannfejder i vårt forum, där ser jag stora olikheter. Jag känner inte ens igen en möjlig
koppling, rakt av.
I det angivna programmet har förmodligen en hel del gjorts, för att försöka "förlika" parterna.
Trots dettta, har det inte låtit sig göras i programmets fall.
Mellan Ubuntu-se och Ubuntu.se har ingen sådan fejd förelegat. Än mindre har, av det skälet, försök till "förlikning" ännu gjorts. Att admins från u.se
skulle kunna bli valda till förtroendeuppdrag hos oss, det skulle enligt min uppfattning, i så fall, vara den första egentliga formen av "förlikning",
mellan de två forumen. I tv-programmets fall gissar jag att det gick åt helv-te. Vad får dig att tro, att ett exempel från tv skulle få ett identiskt lika
utfall hos oss?
Eftersom den ursprungliga konflikten inte fanns där, annat än i betraktarens eget öga.
Förlikning mellan "grannar" hos oss, inom Ubuntu Sverige, har inte skett, ännu. Ycc, global moderator för det officiella Ubuntuforumet, har i en tråd
-denna- försökt att underblåsa en sådan konflikt, där den ännu inte finns, men skulle kunna uppstå. I vart fall enligt h*n själv. Det är en subjektiv,
hypotetisk, verklighetsbild. Tagen ut ur det blå. Av någon som
vill "se sina spöken" i garderoben. Frågan jag ställer mig, i det fallet, det är,
vilka spöken ser h*n?
Är sådana "spöken" verkliga för gemene man och medlem på detta forum?
Det är inte förrän när vi har prövat, som vi egentligen, med stor säkerhet, vet. Nu har vi prövat en linje. Utfall bekräftat. Ycc själv, är en moderator av den
modellen. Forumaktiviteter "vilar", skulle man kunna säga. Om man vill vara snäll och det vill man ju?
De som en gång, dessförinnan, var i motsvarande positioner men blev "avlyftade" av Jono Bacon, de har lärt sig läxan under sin resa. De har därtill
gjort något konstruktivt av denna lärdom och har nu, idag, skapat sig egna grundvalar att stå på. De har bl.a. representerat Ubuntu i Sverige på juni månads
event på DreamHack!
Vad gjorde vi under samma tid? På Ubuntu.coms eget, officiella, forum? Vi trätade och gnällde, till vissa delar.
Om nu någon, med erfarenheter av tidigare misstag, ställer sig till förfogande för att "lyfta detta forum" till för det, nya höjder, varför skulle vi då
inte kunna inse vår hitintill visade handlingsförlamning och tacksamt ta emot en "knuff i ryggen", för att få oss upp på banan igen?
Att man både är en medlem av och framröstad ledare på ett officiellt Ubuntuforum, samtidigt som man redan driver ett eget, vad ligger det för konstigheter
i det? Det ena forumet följer Ubuntus direkta intentioner, det andra följer det i stort, men har samtidigt en personlig och privat prägel. Känns det som någon
form av handikapp för dig? För mig gör det det inte. Det måste jag framhålla.
Till yttermera visso, kommer aldrig mer, någon vald förtroendepost, att gälla för tid och evighet.
Därmed sagt, att skulle någon försöka "infiltrera" och försämra forumets framtoning, så kommer det att finnas utstakade datum för omval frånochmed nästa
gång, så att sådana försök kommer aldrig att kunna lyckas. Inget segdragande av överlämningar, istället för mjuka sådana, enligt CoC. Segdragna har de varit
både under DSK och nu. I framtiden, kommer det att vara omöjligt att "bita sig fast" till sista stund, bara för att man uppfattar sin roll som sådan.
Med en vald styrelse till att leda forumet, skulle det förmodligen kunna gå både snabbare och mer effektivt, att göra sig av med dem som bevisligen har
"tappat tråden" och grundvalen för sitt förtroendeuppdrag.
Vågar du gå till en läkare, vilken som helst, eller måste du först kontrollera om denne arbetar i privat eller offentlig sektor, eller om denne har några tidigare,
i dina ögon, försummelser kring detta.
För min egen del har jag vissa kriterier som jag går efter. Först och främst, tillgängligheten. Nära. Lätt att ta sig dit. Sedan, hur blev jag bemött förra gången?
Vill jag gå tillbaks? Om inte, så söker jag mig annorstädes.
Kände jag förtroende för personen förra gången, då går jag tillbaks.
Vad denne gjorde för ett antal år sedan, var de stod i vissa avseenden, det är mig totalt egalt idag. Bara jag kan känna, att de verkligen bryr sig om mig och
mitt välmående. Hellre en krona för mycket, till någon som ger mig den känslan, än att jag målar in vederbörande som skurk med illasinnade avsikter, bara
för att denne har lyckats "sälja in sig" hos mig.
På samma sätt som jag själv söker mig till en läkare, där jag går efter
vad som passar mig bäst, i frågor kring åtkomst, förtroende och tillit, vill jag kunna
närma mig ett Ubuntuforum.
Det är kanske lite av detta, att det i mångt och mycket handlar om, med vilka "glasögon" som man vill betrakta omvärlden med.
Nä ge den nya generationen en chans och skicka ut dom andra på avkylning
Du tror väl inte att det ena motsäger det andra? Den som visar sig villig att axla ett uppdrag, den kommer alltid att kunna få sin chans att träda fram på tiljan i denna teater. Idag är det enbart en fråga om att få till stånd en situation från vilken vi kan börja arbeta igen. Vilken, "i den nya generationen", skulle vilja träda fram enskilt och ensam, utan stöttning i början, av "de gamle"?
Där du nu ser ett "motsatsförhållande", där gör inte jag det. Jag ser ett snabbt övertagande möjligt, med erfaret folk vid spakarna. De kommer, med största sannolikhet,
att försöka lämna över till nya stjärnor, i takt med att dessa stjärnor börjar lysa upp himlen med sin närvaro. Har det inte skett på detta sätt, kommer det att ske, vid
forumets regelbundet anordnade val/omval till funktioner som har "gått till omval/nyval". Så är det, så bör det få bli.
I starten av det nya, kan det vara värt att ha med folk som har varit med tidigare. När allt väl har börjat rulla på, första gången inom sex månader, kommer den ene efter
den andre, ur "den nya generationen" att kunna börja göra sin stämma hörd och vinka för en nominering.
Att enbart släppa in nya till tjurracet, verkar vare sig vara väl genomtänkt, eller särdeles hänsynsfullt, mot dem som skulle drista sig till att ställa upp. De skulle
förmodligen ångra sig tämligen snart, om ingen mer erfaren finns vid deras sida, till att beskriva, förtydliga och ge både råd och tips, på hur saker och ting kan bli,
göras eller liknande.
Som alltid, ett kort, koncist svar.
Tukken