Nafallo skrev:Hej,
CryingFreeman skrev:För att acceptera en nominering till TeamLeader/kontaktperson/kalla-det-vad-ni-vill har jag en lista på vad jag vill ska åtgärdas när det kommer till befattningens befogenheter.
- Administrationsrättigheter i forumet. För att TL ska kunna agera så ställer jag som absolut grundkrav att
befattningen associeras med administrationsrättigheter i forumet. Möjligheten att skapa tavlor, låsa trådar och ge
rättigheter till medlemmar är en förutsättning för att få saker gjorda på kort tid och få fart på olika projekt.
Jag kan inte styra over detta, men jag skulle starkt avrada fran det. Att ha ett team av moderatorer som skoter dessa funktioner ar enligt mig ratt satt att ga. Om en ledare inte kan lita pa manniskorna han arbetar med bor han inte vara ledare for sin grupp.
Jag anade att något liknande skulle hända, förr eller senare. Men jag måste ändå säga att jag blir bestört över att du så kategoriskt
går in och beslutar utan att ha tagit det minsta initiativ till dialog först.
I dagsläget är forumet underbemannat utifrån mängden konflikter. Dessutom verkar moderatorerna inte riktigt ha koll på var
ribban ska ligga. Trådar som aldrig skulle ha få pågått någon längre tid skenar iväg och skapar dålig stämning, trådar flyttas
utan hänvisning och retar upp folk. Något behövs helt enkelt göras. Du kanske kan gå in och styra upp det själv?
Nafallo skrev:
CryingFreeman skrev:[*]Administrationsrättigheter i övriga delar av LoCot. IRC-kanaler och wiki, samt servern som helhet måste enkelt kunna administreras och delegeras ansvar över. Alternativt en labb-server som kan nyttjas efter behov.
Kommer inte handa. #ubuntu-se pa freenode har mandat fran tidigare att skota sig sjalva. Som kanalens founder kan jag saga att jag inte kommer slappa den sa latt. Om det ar sa pass mycket stridigheter pa detta forum som jag last pa bloggar runt om Internet tror jag inte vi bor slappa till den i stort sett fungerande IRC-kanalen till samma styre. Sa vida jag inte ser att andra omraden borjar fungera som en faktiskt community kommer jag inte ens pa prov tillsatta foreslagna operatorer utom dessa foreslagna fran existerande operatorer eller ovriga stamgaster.
Om servern i sin helhet menas root kommer det sannerligen inte handa. Vi har ett team av administratorer for detta, och det ar manniskor jag litar pa som sysadmins. Jag kommer inte tillata konton att bli skapade hux flux och om jag marker att det skapas kommer jag agera starkt emot det. Med tanke pa att jag ar den som ger fri hosting och bandbredd for narvarande kan detta ser som auktoritiv policy for hur servern kommer skotas. En ledare ar inte nodvandigtvis en sysadm.
Jag pratar inte om att släppa IRC-kanalen #ubuntu-se. Jag tycker att ni gör ett utmärkt jobb på IRC som det är,
och jag har ingen ambition att gå in och ta över. Det jag primärt avsåg var #ubuntu-se-mote och även möjlighet
att gå in och bl a sätta topic på #ubuntu-se.
Jag har fullt förtroende för er som administrerar IRC-kanalen, det är ju faktiskt den del av LoCot som idag fungerar
som den ska.
Nafallo skrev:
CryingFreeman skrev:[*]Övergripande projektinsyn. Som TL har man yttersta ansvaret för LoCot och bör därför också ha möjlighet att gå in och läsa och skriva i alla delar och projekt.[/list]
Aterigen nagot jag inte direkt kan styra, men aterigen nagot som inte kommer handa :-). Jag tror du helt enkelt missforstatt vad en ledare gor.
Nej, jag har inte missförstått vad en ledare gör. Däremot tror jag att vi har olika perspektiv på vad "alla delar" innebär, och varför jag vill
ha dessa befogenheter. Dessutom tror jag att det finns viss skillnad i vad en ledare brukade behöva göra och vad som behöver göras nu.
Som du själv noterat är det mycket tjafs och konflikter på det här stället. Samtidigt saknas det driv för att göra projekten roliga och
utveckla gemenskapen.
Tråkigt, som sagt, att detta är det första inhoppet du gör i frågan. Det hade behövts fler perspektiv från IRC-hållet också.
Nafallo skrev:
CryingFreeman skrev:Kanske vissa hör stöveltramp i dessa krav, men det är mina minimikrav för att acceptera en nominering.
Det later som att du inte kommer acceptera en nominering. Jag har redan nyttjat veto pa de bitar jag ager veto over. Sorry.
Halsningar, /Nafallo
Ja, det var i sanning tråkigt. Men jag förstår ditt perspektiv också.
Då måste jag tyvärr meddela att jag inte kan acceptera en nominering till TeamLeader för Ubuntu-se.org.
EDIT: lade till en mening till.