Vilka tillhör egentligen LoCot?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vilka tillhör egentligen LoCot?

Inlägg av vulfgar »

Samarbete är väl kanonbra, men det måste ske frivilligt.

Som LoCo tycker jag att vi alltid måste vara öppna för samarbete, men vi måste respektera om "privata" ubuntu-sajter, som ubuntu.se och ubuntulinux.se inte vill att vi ska blanda oss i deras arbete. Det gynnar ubuntu som helhet att det finns lite olika aktörer med lite olika inriktning, går det bra för andra ubuntu-sajter så är det givetvis en vinst för ubuntu som helhet och därmed även för LoCot. Inget som helst motsatsförhållande IMO. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Finns det någon tråd om Ubuntu.se remix på Ubuntu.com?

Jag hittade ingen tråd...men dom kanske skulle kunna tycka det är kul att kunna pröva remixen om dom kände till den?!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:Samarbete är väl kanonbra, men det måste ske frivilligt.
Hur tror du att Debian vuxit fram?
Det är inte för att som du skriver "Samarbete är väl kanonbra" utan att det för att samarbete är kanonbra.
Och de som utvecklar Debian gör det frivilligt.
Har du någon annan info än vad jag har så kan du väl dela med dej.

Hela GNU/Linux-rörelsen handlar om att dela med sej.
Det är bara så tråkigt att nuvarande "ledning" helt och hållet missuppfattat det konceptet.
Försök istället att komma överens med ubuntu.se och föreningen (FUSE) med flera.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:
vulfgar skrev:Samarbete är väl kanonbra, men det måste ske frivilligt.
Hur tror du att Debian vuxit fram?
Det är inte för att som du skriver "Samarbete är väl kanonbra" utan att det för att samarbete är kanonbra.
Och de som utvecklar Debian gör det frivilligt.
Har du någon annan info än vad jag har så kan du väl dela med dej.

Hela GNU/Linux-rörelsen handlar om att dela med sej.
Det är bara så tråkigt att nuvarande "ledning" helt och hållet missuppfattat det konceptet.
Försök istället att komma överens med ubuntu.se och föreningen (FUSE) med flera.
Hmm, på vad sätt skiljer sej våra åsikter här? ???

Eller menar du att du vill försöka tvinga övriga ubuntu-sajter i Sverige att samarbeta med oss vare sej dom vill eller inte? ???

Och nej, jag har inte sagt att någon av dom andra inte vill samarbeta eller att vi härifrån har agerat felfritt i alla kontakter. Det är helt enkelt principer jag avser, dvs ett LoCo måste vara inställt på samarbete, men dom som driver privata sajter har all rätt att själva avgöra om dom är intresserade. Sen måste vi givetvis försöka leva upp till det vilket inte alltid är så lätt av olika skäl, men det måste ändå vara vår målsättning.

Fattar inte heller riktigt vad debian har med samarbeten för ubuntu-sajter i Sverige att göra, men du får gärna upplysa mej om det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

En hel tråd med syfte att skapa ett 'vi och dom'-tänkande... Trådskaparen missade tydligen hur ytterst o-ubuntiskt hela konceptet med denna tråd är...

Är man medlem och kontinuerligt här så är man en del av gemenskapen, så enkelt är det.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:En hel tråd med syfte att skapa ett 'vi och dom'-tänkande... Trådskaparen missade tydligen hur ytterst o-ubuntiskt hela konceptet med denna tråd är...

Är man medlem och kontinuerligt här så är man en del av gemenskapen, så enkelt är det.
Nej, jag försöker bara klara ut begreppen.

Du är medlem, men om du samtidigt driver låt oss säga en golfsajt (ingen aning om du ens är intresserad av golf, jag är det inte) blir den inte automatiskt en del av gemenskapen och något vi kan bestämma över. Om du i stället drev en sajt om casemoddning av datorlådor, skulle den automatiskt sugas upp av LoCot? Knappast!

Om du i stället drev en ubuntusajt, kanske för dina kunder, skulle den bli uppkäkad? Nej det tycker du väl inte?

Varför skulle vi då oombedda käka upp andras ubuntusajter?

En annan sak är ju om du skulle starta någon form av aktivitet eller projekt inom ramen för LoCot, då skulle du förmodligen få rätt fria händer, men LoCot skulle ändå staka ut gränserna för vad du får och inte får göra.

Jag tror det blir lättare att snacka om samarbete om vi vet vilka vi själva är och inte tror oss ha rätt att käka upp andra.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban, det handlar inte om makt från institutionen här, utan från användare och medlemmar.

FreakHead ÄR inte ubuntu.se, han driver sidan. Men han är ändå en medlem här i forumet och därmed i LoCot Ubuntu Sverige. När han då försöker påverka den dagliga gången här gör han det alltså som en medlem av LoCot, inte som representant för ubuntu.se

LoCot ska inte ha mandat över sina medlemmar, medlemmarna ska ha mandat över LoCot.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

upnorth skrev:Urban, det handlar inte om makt från institutionen här, utan från användare och medlemmar.

FreakHead ÄR inte ubuntu.se, han driver sidan. Men han är ändå en medlem här i forumet och därmed i LoCot Ubuntu Sverige. När han då försöker påverka den dagliga gången här gör han det alltså som en medlem av LoCot, inte som representant för ubuntu.se

LoCot ska inte ha mandat över sina medlemmar, medlemmarna ska ha mandat över LoCot.
Allt är så bra i detta inlägg. Kanske främst detta: LoCot ska inte ha mandat över sina medlemmar, medlemmarna ska ha mandat över LoCot.

Där ligger det hela, snyggt och prydligt. Tillsammans med alla dem, som oavsett vad de sysslar med i övrigt inom den "fria Linuxvärlden" men även är medlemmar här hos oss.
Medlemmarna i LoCot behöver bara se till, att man i stort följer Ubuntus intentioner för ett LoCo, sedan är det bara att köra. De olika Locos i världen, ser lite annorlunda ut, men det är helheten som räknas.
Bra skrivet, upnorth.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Om du i stället drev en ubuntusajt, kanske för dina kunder, skulle den bli uppkäkad? Nej det tycker du väl inte?

Varför skulle vi då oombedda käka upp andras ubuntusajter?

En annan sak är ju om du skulle starta någon form av aktivitet eller projekt inom ramen för LoCot, då skulle du förmodligen få rätt fria händer, men LoCot skulle ändå staka ut gränserna för vad du får och inte får göra.

Jag tror det blir lättare att snacka om samarbete om vi vet vilka vi själva är och inte tror oss ha rätt att käka upp andra.
Oboy!
Hela det här resonemanget bygger på två pelare.

1. Som Farmfield påpekar: skapa en vi och dom-känsla.
2. Att någon sajt skulle kannibalisera på den andre.

Urban. Du har fel.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Urban, det handlar inte om makt från institutionen här, utan från användare och medlemmar.

Nej men LoCot har mandat att bestämma över sin domän, sina aktiviteter och sina sidor. Vi har rätt att bestämma oss för att lägga ner wikin (vore korkat - tror ingen föreslagit det heller, men vi får) eller starta ett forum till (inget jag förordar, men vi får och vissa har föreslagit det), men vi har inte rätt att bestämma vad andra, utomstående sajter och domäner ska göra.

FreakHead är medlem här, men ubuntu.se är det inte. Det kan för all del vara råddigt att skilja mellan medlemmen FreakHead och FreakHead som representant för ubuntu.se, men om alla hjälps åt att vara tydliga bör det fungera.

Ubuntu.se är alltså inte medlem här, men däremot kan vi givetvis samarbeta med dem, linuxportalen eller vilken organisation vi vill runt konkreta frågor och projekt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:FreakHead är medlem här, men ubuntu.se är det inte. Det kan för all del vara råddigt att skilja mellan medlemmen FreakHead och FreakHead som representant för ubuntu.se, men om alla hjälps åt att vara tydliga bör det fungera.
Det hela är tämligen enkelt imho. Går vi ut med ett officiellt uttalande, tex pressmeddelandet om Dreamhack, så är det för ubuntu.se:s räkning som organisation. I alla andra fall är jag bara en medlem här och på ubuntu.se. Kanske det är grovt och förenklat men i stora drag är det så, tror jag.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev:
Det gynnar ubuntu som helhet att det finns lite olika aktörer med lite olika inriktning
Jag instämmer.

Jag är förvånad att drivande medlemmar i ubuntu.se går in med så starka åsiker hur vi skall sköta ubuntu-se.org. Visst kan man ge en och annan kommentar. (Jag medger att jag själv gjort det i ett inlägg om hur ubuntu.se registrerar surfvanor.) Men att huvudadmin från ett konkurrentforum går in och berättar hur vi skall strukturera om hela organisationen, det anser jag inte är att gynna konkurrensen.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

ycc skrev:Jag instämmer.

Jag är förvånad att drivande medlemmar i ubuntu.se går in med så starka åsiker hur vi skall sköta ubuntu-se.org. Visst kan man ge en och annan kommentar. (Jag medger att jag själv gjort det i ett inlägg om hur ubuntu.se registrerar surfvanor.) Men att huvudadmin från ett konkurrentforum går in och berättar hur vi skall strukturera om hela organisationen, det anser jag inte är att gynna konkurrensen.
Registrerar surfvanor, hur gör vi det?

//FH
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

FreakHead skrev:Registrerar surfvanor, hur gör vi det?
Utanför ämnet: Sök på "surfvanor" i ert forum så förstår du vad han menar.

Åter till ämnet.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Ulsak skrev:Hårklyverier. De flesta på ubuntu.se är inregistrade medlemmar på det här forumet, många tar aktiv del, lämnar förslag, debatterar ubuntu-se.org.

Jag anser att de som finns på ubuntu.se som vill stå utanför gemenskapen ska svara för det själv, ingen annan.

Alla ubuntuentusiater /förespråkare är delar av den svenska gemenskapen. Vi väljer en rad vägar för att verka för ubuntu. Att ensidigt hålla till på ubuntu-se.org forum, sändlistor, chatkanal är inte kvalifikation för höra till den lokala gemenskapen.
Så rätt, så rätt, men ändå inte helt.
Om man väljer endast att agera på ett ställe, p.g.a. rutiga skäl och randiga orsaker, så är man precis lika god kålsupare som den som sprider sina gracer litet varstans.
Och tillhör man dem som sprider sina gracer, så bör man ibland vara litet uppmärksam på hur man gör det. Det är faktiskt inte så snyggt att stå som en av huvudadmins på ett (eller fler, vad vet jag) ställe och gå in och peka med hela handen på ett annat. Det luktar litet illa.

Men detta är bara mina 50 öre. Andra får fortfarande tycka vad de vill.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Grön Göling skrev:Så rätt, så rätt, men ändå inte helt.
Om man väljer endast att agera på ett ställe, p.g.a. rutiga skäl och randiga orsaker, så är man precis lika god kålsupare som den som sprider sina gracer litet varstans.
Och tillhör man dem som sprider sina gracer, så bör man ibland vara litet uppmärksam på hur man gör det. Det är faktiskt inte så snyggt att stå som en av huvudadmins på ett (eller fler, vad vet jag) ställe och gå in och peka med hela handen på ett annat. Det luktar litet illa.

Är det mig du syftar på?

//FH
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

FreakHead skrev:
Grön Göling skrev:Så rätt, så rätt, men ändå inte helt.

Är det mig du syftar på?

//FH
If the shoe fits..... ;)
Men det finns många som skulle behöva se över sina ageranden ibland. Dock, jag kan inse att humöret ibland tar överhanden och att orden flyger iväg.
Oftast, inte alltid, när jag känner så, så försöker jag föreställa mig er allihop utan kläder på.
Oftast, men inte alltid, så börjar jag garva och låter bli att lägga mig i då.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Grön Göling skrev:If the shoe fits..... ;)
Men det finns många som skulle behöva se över sina ageranden ibland. Dock, jag kan inse att humöret ibland tar överhanden och att orden flyger iväg.
Oftast, inte alltid, när jag känner så, så försöker jag föreställa mig er allihop utan kläder på.
Oftast, men inte alltid, så börjar jag garva och låter bli att lägga mig i då.
Det är upp till dig att tala om om mina skor passar, eller inte, när det gäller ditt utlåtande ovan. Att komma med generaliserande svep, som många kan känna sig illa till mods av, är inget som jag sett dig syssla med förut. Min nuvarande tolkning av ditt uttalande är att man inte får tycka här om man tillhör ett annat forum eller gemenskap.

//FH
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Jag måste säga att jag tycker att allas åsikter är lika mycket värda, oavsett vad man har för andra engagemang. Dock tycker jag att man bör tänka på vilken framtoning man använder sig av. Och det gäller alla, från administration till meniga medlemmar, före detta administration, de som är engagerade i Svenska Linuxföreningen (som undertecknad) och administratörer på andra forum. Alla ska ha lika stor del av sleven, för det slarvas tidvis på alla positioner. :)

Vad man bör tänka på är att goda intentioner inte alltid går att läsa som undertext till det man skriver och att ironi, sarkasm och uppgivenhet inte alltid tolkas som det är avsett. Det gäller att vara välformulerad såväl när man går in och modererar som när man engagerar sig i ett visst ämne. Och att aldrig aldrig skriva i affekt. Vilket är så gott som omöjligt, men en bra måttstock. ;D
Ett retoriskt grepp är humiliatio (ödmjukhet). Det får lyssnaren att känna sig väl till mods och talaren att framstå
som sympatisk och mänsklig. Detta kan talaren åstadkomma genom vissa talhandlingar som exempelvis att erkänna misstag, ursäkta sig eller skämta (Hellspong 2004:160). Självironi är också en tydlig form av humiliatio.
Jag vet att jag inte alltid använder mig av detta själv till punkt och pricka, ingen är ofelbar ( ;) ), men jag försöker alltid att sträva efter att göra mig själv förstådd och att poängerna jag gör ska gå fram på ett ödmjukt sätt. Det kräver dock lite extra skrivande och ibland blir det kanske för långt att läsa för en del.

Och tanken med att skriva detta var inte att framstå som duktig, utan exemplifiera hur jag tänker själv när jag tar mig an ett ämne.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

FreakHead skrev:
Det är upp till dig att tala om om mina skor passar, eller inte, när det gäller ditt utlåtande ovan. Att komma med generaliserande svep, som många kan känna sig illa till mods av, är inget som jag sett dig syssla med förut. Min nuvarande tolkning av ditt uttalande är att man inte får tycka här om man tillhör ett annat forum eller gemenskap.

//FH
Hmmm....betyder detta att dina skor är mina skor? ;D (Jag har stl 39)
Men, skämt åsido, nej. Det är aldrig upp till mig att tala om för dig om dina skor passar. Det är på dina fötter de ev. skavsåren sitter. Jag kan däremot tycka vad jag vill om dem. Liksom det pågår en hel massa tyckande om andras skor härinne i tid och otid.

Generaliserande svep?
Mjaaaa...kanske i någon mån. Dock vet de flesta var de har mig vid det här laget och hur mycket de skall eller inte skall ta åt sig.

Man skall absolut tycka och tänka till om saker och ting. Det där har du vantolkat helt. Det hela handlar om hur man framför sitt budskap.

N.B. Detta är inget personligt! Detta gäller oss alla, men kanske särskilt dem som även agerar i andra forum. Som någon skrev tidigare, så riskerar det att bli någon sorts vi - dem-känsla om man inte passar sig. Jag tror att alla de olika forumen har sina respektive förtjänster. Det konstruktiva sättet att arbeta är att påpeka allas förtjänster och inte glatt lyfta upp deras ev. missar och hänga ut dem.

Men jag fortsätter att föreställa mig er utan kläder jag....... >:D
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"