motioner arbetsgrupper, processer mm

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm

Inlägg av Urban Anjar »

1.Att nominering och val av marknadsansvarig påbörjas
2.Att marknadsansvarig ansvarar för att rekrytera medlemmar till marknadsgruppen
3.Att marknadsansvarig i samverkan med sin grupp och med Ubuntu Sveriges ledning upprättar mål för marknadsföringsprocessen
4.Att gruppen kartlägger hur processen fungerar och ständigt förbättrar denna.
5.Att marknadsansvarig får rätt att ställa krav på teknik, moderering, design och annat som krävs för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt.
6.Att marknadsansvarig efter hörande av gruppens medlemmar ges befogenhet att välja antal medlemmar, neka medlemmar tillträde till gruppen eller skilja medlemmar från sitt uppdrag
7.Att marknadsgruppen fortsättningsvis inom sig väljer marknadsansvarig var sjätte månad. marknadsansvarig kan väljas om.
8.Att Ubuntu Sveriges ledning har rätt och skyldighet att upplösa marknadsgruppen eller utlysa val av ny marknadsansvarig om processen inte fungerar eller har spelat ut sin roll.
Teknik, design och moderering kommer däremot att se lite annorlunda ut eftersom vi snackar om befintliga grupper som bara styrs upp en aning, samt att dessa är stödprocesser som bara finns till för att huvudprocesserna ska kunna funka.

En viktig sak att framhålla är att processerna görs teknikoberoende. Support bedriver vi exempelvis i forum, på IRC och i mailinglistan. Kanske hittar vi bättre kanaler om ett eller fem år? Marknadsföring bedriver vi också genom ett antal olika kanaler, egna och externa.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Du verkar inte kunna ta till dig att snacket om processer är för abstrakt för de flesta här?
En viktig sak att framhålla är att processerna görs teknikoberoende.
Ska alltså support bli oberoende av så väl forum som IRC-kanal och maillista?

Eller försöker du säga att vi inte bör bli beroende av en enda teknik/programvara/tjänst/metod för att kunna driva supporten, att vi behöver lite redundans i var man kan vända sig? Redundans betyder alltså att om t.ex. forumet inte blir tillgängligt för att ubuntu-se.org går ner i ett åskväder ska man fortfarande kunna be om hjälp i maillistan om den drivs på en annan server och därmed sannolikt finns som ett alternativ.

De här frågorna är ju ingenting vi kan ta ett beslut om ändå, det är ju typiskt sånt som dem vi ger förtroende att driva LoCot måste få avgöra eftersom problemen dyker upp.

Känns lite som att du försöker skriva ner alla dina idéer i sten bara för att du ska sluta, låt som sagt dina efterträdare få en chans att lösa problemen. Det här är ju frågor av så teknisk karaktär att det nästan borde vara upp till administratörerna att avgöra, knappast nåt som behöver skrivas riktlinjer om iaf.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev:
Det som menas är att beskrivningen av processen inte görs utifrån vilken teknik som används.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:
upnorth skrev:
Det som menas är att beskrivningen av processen inte görs utifrån vilken teknik som används.
"beskrivningen av processen" = "hur vi gör för att lösa problemet" eller?

Så det Urban Anjar menar är att vi ska ha samma sätt att lösa problemen på oavsett vilken hemsida eller chat användaren vänder sig till, hur erfaren denne är eller vilket program det gäller?

Jag orkar inte sitta och översätta CIO-språket mer, var god använd barnspråk.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
HakanS skrev:
upnorth skrev:
"beskrivningen av processen" = "hur vi gör för att lösa problemet" eller?

Så det Urban Anjar menar är att vi ska ha samma sätt att lösa problemen på oavsett vilken hemsida eller chat användaren vänder sig till, hur erfaren denne är eller vilket program det gäller?

Jag orkar inte sitta och översätta CIO-språket mer, var god använd barnspråk.
Det kan givetvis vara olika flöden om man upptäcker att verkligheten ser ut så. Det viktiga är
att det är en grupp som ansvarar för att supporten funkar och ständigt förbättras oavsett vilka
tekniska kanaler vi använder.

Det är viktigt att vi beskriver hur vi gör, inte att vi hittar på något fantasifoster till idealtillstånd.
Utifrån den beskrivningen kan vi tala öppet om och komma till rätta med bristerna.

Förhoppningsvis leder det här till att man ställer krav på tekniken och det leder kanske förr eller senare
till att man antingen hittar något mer supportvänligt än ett forum eller också anpassar forumet efter
supportens behov.

EDIT: Supporten kommer också att agera kravställare gentemot design och moderering, precis som de
är kravställare gentemot teknikgruppen.

På samma sätt kan marknadsföring, dokumentation och översättning givetvis agera kravställare. I vissa
fall får man säkert jämka mellan de olika kraven om de strider mot varandra och prioritera fixlistan om
kravlistan blir lång och svår att realisera.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Den gruppen finns idag, den består av två personer med titeln "Kontaktpersoner" som är ytterst ansvariga för LoCot.

Men det känns oavsett som att du försöker införa nåt slags system som är anpassad för en betydligt större och mer avancerad verksamhet än den vi har här. Som sagt håller jag med om att vi helt klart kan blir mer medvetna om hur vi arbetar, men med tanke på att vi inte ens lyckas använda forum-reglerna särskilt effektivt känns det som att vi borde börja i väldigt liten skala.

Dina grundidéer känns ju vettiga, men anpassade för en verksamhet där man har chefer, ledare och i övrigt mycket större ansvar och konsekvenser inblandade. Skulle vi införa något liknande här tror jag inte det borde vara frågan om några arbetsrutiner för folk kommer inte att orka följa dem oavsett, utan snarare bara för ledningen eftersom att det är den gruppen som kommer att ha ett ansvar inför medlemmarna medan medlemmarna själva ju agerar efter eget initiativ.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Den gruppen finns idag, den består av två personer med titeln "Kontaktpersoner" som är ytterst ansvariga för LoCot.

Men det känns oavsett som att du försöker införa nåt slags system som är anpassad för en betydligt större och mer avancerad verksamhet än den vi har här. Som sagt håller jag med om att vi helt klart kan blir mer medvetna om hur vi arbetar, men med tanke på att vi inte ens lyckas använda forum-reglerna särskilt effektivt känns det som att vi borde börja i väldigt liten skala.

Dina grundidéer känns ju vettiga, men anpassade för en verksamhet där man har chefer, ledare och i övrigt mycket större ansvar och konsekvenser inblandade. Skulle vi införa något liknande här tror jag inte det borde vara frågan om några arbetsrutiner för folk kommer inte att orka följa dem oavsett, utan snarare bara för ledningen eftersom att det är den gruppen som kommer att ha ett ansvar inför medlemmarna medan medlemmarna själva ju agerar efter eget initiativ.
Snarare är det en organisation som kan flyta på och utvecklas UTAN en massa chefer. Vi får grupper med eget ansvar och egna befogenheter och klara gränssnitt mellan grupperna. Internt bygger grupperna upp så mycket eller lite arbetsrutiner de behöver för att jobbet ska flyta och ingen har anledning att lägga sig i det.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

Snarare är det en organisation som kan flyta på och utvecklas UTAN en massa chefer. Vi får grupper med eget ansvar och egna befogenheter och klara gränssnitt mellan grupperna. Internt bygger grupperna upp så mycket eller lite arbetsrutiner de behöver för att jobbet ska flyta och ingen har anledning att lägga sig i det.
Kan man inte bara göra det om det verkar behövas utan att vi ska formulera några unkla verksamhetskrav för det då?

I det här fallet hade jag velat ha en ledare som sett idén i forumet, konstaterat att det var en bra sådan och tillsatt grupper efter behov.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:...

Kan man inte bara göra det om det verkar behövas utan att vi ska formulera några unkla verksamhetskrav för det då?

I det här fallet hade jag velat ha en ledare som sett idén i forumet, konstaterat att det var en bra sådan och tillsatt grupper efter behov.
Vi har flummat runt nog. Det handlar inte om att göra helt nya grejor utan att skapa lite struktur runt det vi redan gör, så att det flyter bättre och utvecklas en aning hela tiden.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Men om den strukturen ska bestå av en massa dokument skjuter vi oss bara i foten. Jag vill att den ska bestå av folk som vet vad de vill göra med LoCot och som blivit valda pga dessa planer av medlemmarna. Att visionerna hos dessa enskilda individer styr LoCot och inspirerar andra att hjälpa till med vad de tycker behövs.

Då kommer vi precis som för 1½ år sedan automatiskt att börja jobba mot gemensamma mål igen, för du håller väl med om att det fungerade fint då?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Men om den strukturen ska bestå av en massa dokument skjuter vi oss bara i foten. Jag vill att den ska bestå av folk som vet vad de vill göra med LoCot och som blivit valda pga dessa planer av medlemmarna. Att visionerna hos dessa enskilda individer styr LoCot och inspirerar andra att hjälpa till med vad de tycker behövs.

Då kommer vi precis som för 1½ år sedan automatiskt att börja jobba mot gemensamma mål igen, för du håller väl med om att det fungerade fint då?
Jo, det är dit vi ska tillbaka och det fixar vi lätt. Det är bara att flytta över den energi som nu läggs på improduktivt tjafs till konstruktivt arbete i stället. Mitt förslag skapar arbetsro för dem som vill jobba, men jag har varit lite försiktig och inte lagt in några önskedrömmar. Jag har bara skapat boxar runt det vi redan gör och satt upp lite spelregler.

Jag har också formulerat de gemensamma mål som vi egentligen har haft hela tiden, men för att undvika en massa rundor av tjafs igen vill ja nu få dem formellt beslutade.

Inga konstigheter, bara en aning struktur runt det vi redan har.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Vad får jag och de andra gnällspikarna som inte "arbetar" för box då?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Vad får jag och de andra gnällspikarna som inte "arbetar" för box då?
Ni får rösta om ledning - vad det nu blir för sorts sådan.

Vill man ha mer inflytande än så får man kavla upp ärmarna och ta upp händerna ur byxfickorna.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Vad får jag och de andra gnällspikarna som inte "arbetar" för box då?

Vill man ha mer inflytande än så får man kavla upp ärmarna och ta upp händerna ur byxfickorna.
;D

Jag är definitivt inte ute efter inflytande. Jag vill ha en fungerande ledning, fungerar den som det ska behöver jag inget inflytande alls.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:

Jag vågar påstå att om inte jag ignorerat allt ditt tjat om att "kavla upp ärmarna" hade du aldrig fått chansen att presentera dina processer. Jag menar att jag tillsammans med det ständigt ökande antalet debatt-tanter har lyckats provocera fram den här situationen med en konstruktiv diskussion om LoCots framtid.

Vill du avsluta ditt uppdrag med någon slags värdighet är det hög tid att sluta stjäla andras idéer och låtsas som att du vet vad du pratar om. Jag är inte beredd att trappa ner den här fighten förrän du delat ut några ursäkter.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Detta verkar vara en "the never ending story" :P

Jag vet vad huvud- och stödprocesser är men ser inget behov i att implementera detta här.

Jag föreslår istället att vi ger den nya ledningen i uppdrag att se om processorienterat arbetssätt är något som tillför vårt LoCo något. Urban, du har haft tid på dig att driva denna fråga så låt nu den nya ledningen ta ställning till detta.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Bowmore skrev:Detta verkar vara en "the never ending story" :P

Jag vet vad huvud- och stödprocesser är men ser inget behov i att implementera detta här.

Jag föreslår istället att vi ger den nya ledningen i uppdrag att se om processorienterat arbetssätt är något som tillför vårt LoCo något. Urban, du har haft tid på dig att driva denna fråga så låt nu den nya ledningen ta ställning till detta.
+1
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:

Men då är väl lämpligt att den som pratar så mycket om att arbeta, redovisar vad han själv åstadkommit under det senaste året.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nuff talking!

Time to get to vote!

:)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Rune.K skrev:
Urban Anjar skrev:

Men då är väl lämpligt att den som pratar så mycket om att arbeta, redovisar vad han själv åstadkommit under det senaste året.
+1
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"