OS som påminner om Windows

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Jonas_186
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: OS som påminner om Windows

Inlägg av Jonas_186 »

Hej, många bra förslag:P Det jag letar efter är typ som linux xp men jag är bara ute efter det utseendet. Jag är nöjd med hur ubuntu eller linux är uppbyggt men vill ha lite windows skrivbordsmiljö känsla på det. Mandriva hade ju någon KDE version som påminde mycket om Xp. Men de nya KDE versionerna känner jag mig ganska vilsen i. Linux Xp var tyvärr inte gratis vilket var synd men jag ska testa pclinux os. har testat react OS och det var inget för mig. Man kan ju ta bort ändra om panelerna i ubuntu men det känns endå lite tamt i så fall har Kubuntu en snyggare skrivbordsmiljö
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Varför inte bara ladda hem ett Windows tema till ubuntu, sen kan du flytta runt paneler och annat och t.o.m använda samma bakgrundsbild, så att det blir väldigt likt?
Jonas_186
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

jag ska nog lösa det på något sätt!:)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

lite utanför ämnet , men att göra ubuntu till xp är enkelt!
windows xp gtk tema finns här
metacity här
gdm tema här
ikoner här
och mycket mer här
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 28 gånger.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

95monye skrev:lite utanför ämnet , men att göra ubuntu till xp är enkelt!
windows xp gtk tema finns här
metacity här
gdm tema här
och mycket mer här
Bra där!

Men ännu bättre är att lära sig olika system så blir man mera bevandrad och van vid byten.

Jag hade stora problem vid bytet från Workbench 2.0 på Amigan till Windows och spel till windows ska man inte ens snacka om...inget funka..sen kom plug n´play...senare omdöpt till plug n´pray

Men när man väl lärt sig nåt nytt och testat lite olika så blir det lättare att anpassa sig till nya saker.

Summan av kardeumman: Om man lär sig Gnome och jobbar med det 3-6 månader så vänjer man sig och sen om man testar Windows igen så krafsar man sig i huvudet och undrar...hur sjuttsiken gjorde man det där nu igen.

Men att MS lyckats hjärntvätta alla till att allt måste se ut som i Windows är för mig helt skrämmande!
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Sedan finns ju även xpde, men det är ju långt ifrån färdigt.

När jag började använda gnome så var jag väldigt förvirrad, men jag förstod att det inte handlade om vad som är mest logiskt, utan mer om vad man är van vid. Nu, efter mer än ett år, så är jag väldigt förvirrad när jag använder Windows.

Det handlar alltså om vana. Men om man ska få företag att använda Linux så måste man anpassa sig till Windows. Företagen vill inte ta 3-6 månader på sig att lära sig hur man gör.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

JeyPeyy skrev:Sedan finns ju även xpde, men det är ju långt ifrån färdigt.

När jag började använda gnome så var jag väldigt förvirrad, men jag förstod att det inte handlade om vad som är mest logiskt, utan mer om vad man är van vid. Nu, efter mer än ett år, så är jag väldigt förvirrad när jag använder Windows.

Det handlar alltså om vana. Men om man ska få företag att använda Linux så måste man anpassa sig till Windows. Företagen vill inte ta 3-6 månader på sig att lära sig hur man gör.
Tog det så lång tid för dig? För min sambo tog det några veckor, och för pojken 9år tog det ingen tid alls, han bara körde direkt... t.o.m min 2-åriga dotter klickar på Video och sätter igång Tecknade klipp (fast ibland är det hundra fönster öppna) ;D
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

bbauto skrev:

Tog det så lång tid för dig? För min sambo tog det några veckor, och för pojken 9år tog det ingen tid alls, han bara körde direkt... t.o.m min 2-åriga dotter klickar på Video och sätter igång Tecknade klipp (fast ibland är det hundra fönster öppna) ;D
Nej, det tog inte speciellt lång tid för mig att lära mig. Det var egentligen mest några enskilda program som jag som jag hade svårt att lära mig, såsom gimp och vissa systemverktyg. Däremot har min mamma ganska svårt att hitta i Ubuntu, hon får nästan fråga mig varje gång. Att man lär sig snabbt när man är ung tror jag de flesta vet, så det är inte så konstigt om dina barn lär sig snabbt.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

JeyPeyy skrev:
bbauto skrev:

Nej, det tog inte speciellt lång tid för mig att lära mig. Det var egentligen mest några enskilda program som jag som jag hade svårt att lära mig, såsom gimp och vissa systemverktyg. Däremot har min mamma ganska svårt att hitta i Ubuntu, hon får nästan fråga mig varje gång. Att man lär sig snabbt när man är ung tror jag de flesta vet, så det är inte så konstigt om dina barn lär sig snabbt.
Jo men programmen tar ju lika lång tid i Windows, jag menar att handskas med ett färdiginstallerat OS. :)
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"