Nu lämnar jag.... [TRÃ…D LÃ…ST]
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
tomplast för upp det som många verkar tro om oss moderatorer, att vi är hemliga av oss.
I och med att vi sätter oss i rollen som moderator, är det våran skyldighet att agera utefter reglerna.
Vi vill inte vara till besväl för någon, heller inte vara för slappa.
Det är en svår lina att balansera på, men vi måste det.
Jag ville engagera mig mer i Ubuntu. därför bad jag att få bli moderator. Jag ångrar int mitt val, och tycker att det är synd att det ska bli så här i bland.
Men, som föregående talare sa, det är inte en dans på rosor, debatten förs, här, och bland oss moderatorer.
Reglerna finns, dom gäller oss med, och vi måste följa dom.
Inget är lätt.
Men vi jobbar för att andra ska ha det kul, för att andra ska kunna upptäcka nya saker, nya idéer.
// Ambjörn, AKA gholen
I och med att vi sätter oss i rollen som moderator, är det våran skyldighet att agera utefter reglerna.
Vi vill inte vara till besväl för någon, heller inte vara för slappa.
Det är en svår lina att balansera på, men vi måste det.
Jag ville engagera mig mer i Ubuntu. därför bad jag att få bli moderator. Jag ångrar int mitt val, och tycker att det är synd att det ska bli så här i bland.
Men, som föregående talare sa, det är inte en dans på rosor, debatten förs, här, och bland oss moderatorer.
Reglerna finns, dom gäller oss med, och vi måste följa dom.
Inget är lätt.
Men vi jobbar för att andra ska ha det kul, för att andra ska kunna upptäcka nya saker, nya idéer.
// Ambjörn, AKA gholen
Jag säger så här. jag har fått mycke hjälp av dom som är här och dom som "jobbar" här ..
och de är kanon jag har inte vart här lika länge som ni andra jag har ju bara vart här några dagar.
men som sagt va.
Ni GÖR ett riktigt bra jobb att hålla de rent och städat.
Lartz vill bli som er. ni är mina idoler *gullig söt tjejig röst*

och de är kanon jag har inte vart här lika länge som ni andra jag har ju bara vart här några dagar.
men som sagt va.
Ni GÖR ett riktigt bra jobb att hålla de rent och städat.
Lartz vill bli som er. ni är mina idoler *gullig söt tjejig röst*

lilla Pelle säger till sin mor.
Jag ska bli moderator när jag blir stor.
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
lartz: du är redan som "oss" enda skillnaden är att du inte har moderator som titel 
Tack för allt stöd som vi får, detta är verkligen nåt som vi MÃ…STE ha från er, även om kritiken kanske inte alltid är så kul.
Men det enda sättet att veta om vi gör fel eller rätt, är att ni säger det. Ã…ter igen, tack för all kritik, och kom med fler förslag, frågor och så, så ska vi göra vårt bästa för att det ska bli bra för er.
Utan er vore vi inget alls

Tack för allt stöd som vi får, detta är verkligen nåt som vi MÃ…STE ha från er, även om kritiken kanske inte alltid är så kul.
Men det enda sättet att veta om vi gör fel eller rätt, är att ni säger det. Ã…ter igen, tack för all kritik, och kom med fler förslag, frågor och så, så ska vi göra vårt bästa för att det ska bli bra för er.
Utan er vore vi inget alls

hehe.. ne gholen. jag är som bambi på hal is just nu.
kan inte ens stå upp bara ramlar omkull
men man lär sig av sina misstag..(off topic)
Man lär sig så länge man lever.
men som sagt va som gholen säger alla behöver de dåliga med för att veta vad de bra är.
så jag kan förstå om ni vill ha lite små kritik.
Men jag ska fasen icke kritisera "än"
vad ska man säga mer tycker jag har sagt så bra jag kan just nu..
*Lämnar över micen till nästa Ubuntu beroende*

kan inte ens stå upp bara ramlar omkull
men man lär sig av sina misstag..(off topic)

men som sagt va som gholen säger alla behöver de dåliga med för att veta vad de bra är.
så jag kan förstå om ni vill ha lite små kritik.
Men jag ska fasen icke kritisera "än"

vad ska man säga mer tycker jag har sagt så bra jag kan just nu..
*Lämnar över micen till nästa Ubuntu beroende*

[quote="voidoom"]En person som är moderator/administratör bör alltid ha en högre toleranströskel än en "vanlig användare". Detta pga att man i ännu större utsträckning representerar, i detta fall, Ubuntu.
Jag tycker definitivt inte att svordomar hör hemma här. Dock har jag inte kunnat läsa någonstans i reglerna jag, och alla andra, accepterat att texter man skriver i forumet kan utsättas för censur i sina skrivna texter av olika anledningar. Själv tycker jag att det är ett större övergrepp att få sina texter censurerade än att få dem raderade. Detta är en svår avvägning; men någonstans bör detta med censuren framgå i så fall tycker jag.[/quote]
Hej
Voidoom skriver att vi admins/moderatorer måste ha en högre toleranströskel. Japp, jag håller helt med om det. Jag vill dock påstå att så är fallet med tanke på hur mycket skäll vi får från höger och vänster, bara för att vi vill upprätthålla de regler som finns.
Det bör väl ses som en ännu värre censur om vi raderar hela inlägg i stället för enstaka svordomar? Oftast kommer väl själva andemeningen fram utan dessa otrevliga ord, eller? Tar vi i så fall bort hela inlägg och trådar måste man verkligen säga att det rör sig om censur.
Ã…terigen....
Ur reglerna
- Håll god ton och visa alltid andra respekt.
- Respektera beslut tagna av personer med uppdrag.
Sist men inte minst vill jag hänvisa till mitt inlägg angående de senaste händelserna på detta forum. Läs mer om det här.
Micke
Jag tycker definitivt inte att svordomar hör hemma här. Dock har jag inte kunnat läsa någonstans i reglerna jag, och alla andra, accepterat att texter man skriver i forumet kan utsättas för censur i sina skrivna texter av olika anledningar. Själv tycker jag att det är ett större övergrepp att få sina texter censurerade än att få dem raderade. Detta är en svår avvägning; men någonstans bör detta med censuren framgå i så fall tycker jag.[/quote]
Hej
Voidoom skriver att vi admins/moderatorer måste ha en högre toleranströskel. Japp, jag håller helt med om det. Jag vill dock påstå att så är fallet med tanke på hur mycket skäll vi får från höger och vänster, bara för att vi vill upprätthålla de regler som finns.
Det bör väl ses som en ännu värre censur om vi raderar hela inlägg i stället för enstaka svordomar? Oftast kommer väl själva andemeningen fram utan dessa otrevliga ord, eller? Tar vi i så fall bort hela inlägg och trådar måste man verkligen säga att det rör sig om censur.
Ã…terigen....
Ur reglerna
- Håll god ton och visa alltid andra respekt.
- Respektera beslut tagna av personer med uppdrag.
Sist men inte minst vill jag hänvisa till mitt inlägg angående de senaste händelserna på detta forum. Läs mer om det här.
Micke
Något jag vill att ni moderatorer tar med er i era diskusioner är att hålla ner antalet inlägg som innehåller tex. 'E-post skickad till berörd medlem...', 'personen är varnad', 'inlägget moderarat' mm. (detta var inge exakta citat!)
Dessa rader behöver aldrig komma som ett nytt inlägg efter det som modererats. De känns mer som en offentlig uthängning av personerna i fråga.
Skriv i den aktuella modererade posten att den är moderarad. Fine med det. Man behöver inte visa så tydligt att ni agerat som det görs idag.
I posten om hubblistorna kändes det olustigt att läsa om att detta blivit moderarat och personen ifråga hade kontaktats mm. Har en moderering gjorts så har väl någon form av kontakt gjorts av er moderatorer.
Så en uppmaning... Moderatorer, sänk er profil lite... Men fortsätt det i övrigt utmärkta arbete.
Dessa rader behöver aldrig komma som ett nytt inlägg efter det som modererats. De känns mer som en offentlig uthängning av personerna i fråga.
Skriv i den aktuella modererade posten att den är moderarad. Fine med det. Man behöver inte visa så tydligt att ni agerat som det görs idag.
I posten om hubblistorna kändes det olustigt att läsa om att detta blivit moderarat och personen ifråga hade kontaktats mm. Har en moderering gjorts så har väl någon form av kontakt gjorts av er moderatorer.
Så en uppmaning... Moderatorer, sänk er profil lite... Men fortsätt det i övrigt utmärkta arbete.
Jaaa ni!
Se, det är inte lätt att göra folk nöjda.
En vill att det skall framgå att en text ändrats, en annan inte.
Jag tror att vi skal överväga att lägga in en textrad i reglerna där det framgår att olämpligt material i forumet kan komma att redigeras bort av moderatorer. Eventuella ändringar kommer att meddelas i samma post eller posten efter.
Uppenbarligen måste man skriva in det i reglerna, nästan som att skriva folk på näsan, i detalj vad som är god ton. Förvånansvärt är att man inte förstår det ändå. Regeländring kommer alldeles snart.
Micke
PS: swe_henke.. moderatorerna är otroligt snälla i jämförelse med många andra i andra forum. Ubuntu-se.org är bara en andeviskning, kan jag lova dig. Till voidoom... jag föredrar att följa reglerna så jag klarar mina poster från redigering, helt enkelt. DS
Se, det är inte lätt att göra folk nöjda.
En vill att det skall framgå att en text ändrats, en annan inte.
Jag tror att vi skal överväga att lägga in en textrad i reglerna där det framgår att olämpligt material i forumet kan komma att redigeras bort av moderatorer. Eventuella ändringar kommer att meddelas i samma post eller posten efter.
Uppenbarligen måste man skriva in det i reglerna, nästan som att skriva folk på näsan, i detalj vad som är god ton. Förvånansvärt är att man inte förstår det ändå. Regeländring kommer alldeles snart.
Micke
PS: swe_henke.. moderatorerna är otroligt snälla i jämförelse med många andra i andra forum. Ubuntu-se.org är bara en andeviskning, kan jag lova dig. Till voidoom... jag föredrar att följa reglerna så jag klarar mina poster från redigering, helt enkelt. DS
[quote="Martin O"]När jag slog upp ögonen i morse var vi 1942 registrerade medlemmar på ubuntu-se.org.
Av dessa hade 1400 skrivit mindre än fem inlägg.
Endast 39 medlemmar har skrivit mer än 25 inlägg.
Av dessa 39 aktiva medlemmar kan vi räkna bort tio moderatorer, samt tre administratörer. Summa 26 aktiva medlemmar som inte har uppdrag för ubuntuse.org.
Dessa, som jag kallar 26 aktiva medlemmar modereras av 13 personer !!!!!
Vad har blivit av de övriga 1400 medlemmarna? Dessa 1400 medlemmar är inga gäster. De har aktivt tagit beslut att bli medlem i ubuntu-se.org, för att kunna få hjälp i ubuntufrågor. Av egen erfarenhet har jag sett att det inte räcker med fem frågor för att byta os.
Har jag fel i mina tankar har vi lyckats göra en **** bra LiveCD.
[/quote]
Hejhopp,
jag är en av de 1400 med mindre än 5 inlägg. Jag förstår själva poängen med den citerade texten ovan; Det är förhållandevis få som är aktiva i ubuntu-se.org's forum.
Dock vill jag ändå poängtera att jag aktivt använder forumet genom att söka och läsa om tips, problem och lösningar som intresserar mig. Jag kör för tillfället både Ubuntu & XP men hoppas att jag så småningom helt kommer att migrera till Ubuntu (så snart det finns vettiga lösningar för spelen CounterStrike & Guild Wars).
Just, ja; syftet med detta inlägg:
Även om jag författat mindre än fem inlägg så är räknar jag inte mig som inaktiv. Jag besöker forumet flera gånger / vecka och läser det som intresserar mig. Stöter jag på problem eller har frågor om ubuntu så finns dessa allt som oftast redan besvarade antingen på detta forumet eller annat (som hittas via den magiska sidan google.com).
Det intrycket jag fått av forumet och dess författare är att det är en trevlig, ödmjuk och väldigt hjälpsam inställning som råder här. Ibland något rörigt, men det gäller "bara" de nya projekten och organisations-biten med tillhörande irc-loggar ;-)
Passar på att slänga ut ett tack till Broder Tuck, vars poster alltid får mig att dra på smilbanden
edit: Jaha, så var man en lögnare.. Detta var mitt 6:e inlägg. Nåväl, jag hoppas att det inte spelar någon större roll ;-)
Av dessa hade 1400 skrivit mindre än fem inlägg.
Endast 39 medlemmar har skrivit mer än 25 inlägg.
Av dessa 39 aktiva medlemmar kan vi räkna bort tio moderatorer, samt tre administratörer. Summa 26 aktiva medlemmar som inte har uppdrag för ubuntuse.org.
Dessa, som jag kallar 26 aktiva medlemmar modereras av 13 personer !!!!!
Vad har blivit av de övriga 1400 medlemmarna? Dessa 1400 medlemmar är inga gäster. De har aktivt tagit beslut att bli medlem i ubuntu-se.org, för att kunna få hjälp i ubuntufrågor. Av egen erfarenhet har jag sett att det inte räcker med fem frågor för att byta os.
Har jag fel i mina tankar har vi lyckats göra en **** bra LiveCD.

Hejhopp,
jag är en av de 1400 med mindre än 5 inlägg. Jag förstår själva poängen med den citerade texten ovan; Det är förhållandevis få som är aktiva i ubuntu-se.org's forum.
Dock vill jag ändå poängtera att jag aktivt använder forumet genom att söka och läsa om tips, problem och lösningar som intresserar mig. Jag kör för tillfället både Ubuntu & XP men hoppas att jag så småningom helt kommer att migrera till Ubuntu (så snart det finns vettiga lösningar för spelen CounterStrike & Guild Wars).
Just, ja; syftet med detta inlägg:
Även om jag författat mindre än fem inlägg så är räknar jag inte mig som inaktiv. Jag besöker forumet flera gånger / vecka och läser det som intresserar mig. Stöter jag på problem eller har frågor om ubuntu så finns dessa allt som oftast redan besvarade antingen på detta forumet eller annat (som hittas via den magiska sidan google.com).
Det intrycket jag fått av forumet och dess författare är att det är en trevlig, ödmjuk och väldigt hjälpsam inställning som råder här. Ibland något rörigt, men det gäller "bara" de nya projekten och organisations-biten med tillhörande irc-loggar ;-)
Passar på att slänga ut ett tack till Broder Tuck, vars poster alltid får mig att dra på smilbanden

edit: Jaha, så var man en lögnare.. Detta var mitt 6:e inlägg. Nåväl, jag hoppas att det inte spelar någon större roll ;-)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
-
Jag tillhör de medlemmar som med glädje försökt dela med mig av min kunskap, men sedan en viss moderator uppmanat mig att använda ett vårdat språk när jag uttryckte mig "vanliga användare ***** i" har jag också lessnat. Vad är det för trams? "***** i" är ju mer talspråk än svordom i sverige 2006. Hur kan man ens lägga ner energi på att censurera sånt? Suck ...
Inga svordomar! (No1Viking)
Inga svordomar! (No1Viking)
[quote="c.neese.se"]Jag tillhör de medlemmar som med glädje försökt dela med mig av min kunskap, men sedan en viss moderator uppmanat mig att använda ett vårdat språk när jag uttryckte mig "vanliga användare ***** i" har jag också lessnat. Vad är det för trams? "*****" är ju mer talspråk än svordom i sverige 2006. Hur kan man ens lägga ner energi på att censurera sånt? Suck ...[/quote]
Nu börjar jag bli less. Det är ditt problem om du inte vill följa reglerna. Snart låser jag denna tråd.
Micke
Nu börjar jag bli less. Det är ditt problem om du inte vill följa reglerna. Snart låser jag denna tråd.
Micke
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Sundberg skrev:
Tack för det! Det värmde mitt gamla hjärta.Passar på att slänga ut ett tack till Broder Tuck, vars poster alltid får mig att dra på smilbanden
När höstmörkret har tagit oss i sin famn och dess syster, den kalla vinden, sveper runt stelfrusna, prasslande
löv kring våra fötter, kan det vara ljuvligt att få sig till livs sådant som värmer en inifrån och även kittlar lite
kring stramade skrattmuskler.
Munken njuter och tackar för det.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- DeepThought
Jag är böjd att hålla med ovanstående, och tänkte nu delge er min bild av det hela. Att ett inlägg förändras skall givetvis framgå tydligt (bäst direkt i inlägget, med en kort beskrivning av vad som gjorts). Däremot är det farligt att låta de fortsatta diskussionerna i tråden handla om HUR och VARFÖR ett inlägg förändrats! En sådan diskussion får gärna föras (och ska/bör föras, för debattklimatet är viktigt), men för mig som medlem - som kanske inte tycker det är särskilt spännande att läsa andra medlemmars infekterade diskussioner kring ex. språkval och editering - känns det som att den diskussionen skall föras någon annan stans (ex. flytta DE diskussionerna till en annan tråd).swe_henke skrev:Dessa rader behöver aldrig komma som ett nytt inlägg efter det som modererats. De känns mer som en offentlig uthängning av personerna i fråga.
Alltså:
Tänk er att ni sitter där, t.ex. med ert illa fungerande ljudkort, och minns plötsligt att ni för ett tag sedan fick en massa trevlig hjälp av duktiga eldsjälar på ubuntu-se.org. Ni går givetvis in dit igen, postar ert andra eller tredje inlägg, i hopp om att få hjälp med hårdvaran. Som svar fås exempelvis:
Ni prövar givetvis, och får det inte riktigt att funka, men det hinns inte med nu och ni åker iväg över helgen, och kommer tillbaka några dagar senare för att säga vad det var som gick fel och förhoppningsvis få ett nytt bra svar. Vad har hänt!? Tråden om det illa fungerande ljudkortet har blivit jättelång, och det verkar ju bra, för då finns det ju säkert en bra lösning på problemetJaha! Det är bara fel på de där {stoppa in en svordom} drivrutinerna från {stoppa in ett företag}. Enkelt fixat! Gå in på {stoppa in en länk} och hämta de nya, så skall det funka!

Enligt mig så skall inte det få inträffa. (Jag vet inte om det har inträffat, men just nu känns det inte helt omöjligt, även om exemplet kanske är aningen överdrivet). Förändringar av inlägg skall få lov att göras, men de får inte förstöra/förändra innebörden av inlägget, personen som skrivit inlägget skall få reda på exakt vilka förändringar som gjorts. (Eventuellt skall även andra medlemmar kunna få reda på detta? Jag vet inte, kan diskuteras). Men framför allt så får inte konstaterande av förändring, diskussion av förändring m.m. ta någon plats i tråden! Där skall finnas det som tråden handlar om; vill man ha snabb hjälp till hur man fixar sina problem så vill man nog helst läsa diskussioner som handlar om just det problemet som tråden antagligen är tänkt att beröra från början (tänk på att det nödvändigtvis inte är den person som ställde frågan från början som läser tråden, många har samma problem och det kan räcka att läsa andras trådar).
Hoppas någon orkade läsa, och dessutom förstå hur jag tänker

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
okej hoppas att ni förstår varför ja tog bort min tråd jag antog att de skulle bli något liknande.
För jag tycker inte att moderatorna ska behöva skriva så här!
spelar inte någon roll om dom så är moderatos eller vanlig user.
(ett slag på internet ger inte mycket men ett slagord kan förstöra mycket)
*sitter i sitt hörn och hejjar på moderatorerna/Admins*
För jag tycker inte att moderatorna ska behöva skriva så här!
jag tycker att man ska kunna diskutera normalt till ALLA personerNu börjar jag bli less. Det är ditt problem om du inte vill följa reglerna. Snart låser jag denna tråd.
Micke
spelar inte någon roll om dom så är moderatos eller vanlig user.
(ett slag på internet ger inte mycket men ett slagord kan förstöra mycket)
*sitter i sitt hörn och hejjar på moderatorerna/Admins*

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
[quote="No1Viking"][quote="c.neese.se"]Jag tillhör de medlemmar som med glädje försökt dela med mig av min kunskap, men sedan en viss moderator uppmanat mig att använda ett vårdat språk när jag uttryckte mig "vanliga användare ***** i" har jag också lessnat. Vad är det för trams? "*****" är ju mer talspråk än svordom i sverige 2006. Hur kan man ens lägga ner energi på att censurera sånt? Suck ...[/quote]
Micke[/quote]
Mja, jag tycker att det är viktigt att saker och ting ventileras. Att låsa trådar löser knappast några problem, men jag tycker att DeepThought kommer med en mycket bra synpunkt. Om OT-diskussion uppkommer i en tråd, så dela på den tråden. Jag tror att det i många fall är bättre än ett påpekande om att diskussionen är OT, men det kan ju variera lite från fall till fall. Allt som är OT handlar ju inte heller om moderering, svordomar el dyl.
I detta fallet handlar tråden från början om modereringen och reglerna för forumet. Jag tror det är viktigt att inte försöka låsa sådana diskussioner, det skapar sannolikt bara mer irritation med infekterade debatter som följd. Ju fler medlemmar det kommer till forumet, ju fler olika åsikter finns givetvis vad som är acceptabelt. En fri och livlig diskussion där alla behandlar varandra med tolerans och respekt kan säker bidra till förståelse för regler/riktlinjer och för moderatorernas arbete.
Jag har läst några inlägg där skribenten skriver att om man går med i ett forum så skall man respektera dess regler, annars är det bara att sluta besöka forumet. Medlemskap i forumet är frivilligt. Visst är det så, men min åsikt är ändå att ett forum som detta, som är ett officiellt ubuntu-forum, har större förpliktelser än andra forum när det gäller att förmå folk att stanna. Kanske inte genom att släppa på reglerna för forumet, utan genom att förankra reglerna ordentligt bland medlemmarna. Jag tror att bästa sättet att åstadkomma detta är en öppen diskussion med högt i tak, men givetvis med vänlighet och respekt.
Micke[/quote]
Mja, jag tycker att det är viktigt att saker och ting ventileras. Att låsa trådar löser knappast några problem, men jag tycker att DeepThought kommer med en mycket bra synpunkt. Om OT-diskussion uppkommer i en tråd, så dela på den tråden. Jag tror att det i många fall är bättre än ett påpekande om att diskussionen är OT, men det kan ju variera lite från fall till fall. Allt som är OT handlar ju inte heller om moderering, svordomar el dyl.

I detta fallet handlar tråden från början om modereringen och reglerna för forumet. Jag tror det är viktigt att inte försöka låsa sådana diskussioner, det skapar sannolikt bara mer irritation med infekterade debatter som följd. Ju fler medlemmar det kommer till forumet, ju fler olika åsikter finns givetvis vad som är acceptabelt. En fri och livlig diskussion där alla behandlar varandra med tolerans och respekt kan säker bidra till förståelse för regler/riktlinjer och för moderatorernas arbete.
Jag har läst några inlägg där skribenten skriver att om man går med i ett forum så skall man respektera dess regler, annars är det bara att sluta besöka forumet. Medlemskap i forumet är frivilligt. Visst är det så, men min åsikt är ändå att ett forum som detta, som är ett officiellt ubuntu-forum, har större förpliktelser än andra forum när det gäller att förmå folk att stanna. Kanske inte genom att släppa på reglerna för forumet, utan genom att förankra reglerna ordentligt bland medlemmarna. Jag tror att bästa sättet att åstadkomma detta är en öppen diskussion med högt i tak, men givetvis med vänlighet och respekt.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Eftersom regler verkar intressera moderatorerna vill jag veta vad ni använder för grund när ni avgör vad som är sk "vårdat språk"? Detta eftersom vi inte verkar tillämpa sk "sunt förnuft". Gärna en ordlista med bannlysta ord så kan jag använda en synonym nästa gång. Jag må vara något av en tjurskalle, (förlåt tjurhufvud) men jag tror inte att jag är särskilt ensam, och se på mig. Nu sitter jag här och skriver strunt (fabulerar meningslöst) istället för att hjälpa användare med problem, och detta tror jag blir resultatet med för mycket moderatorer som tar sitt jobb på alldeles för stort allvar. Eftersom "content is king" tror jag detta är kontraproduktivt. Moderera när det verkligen behövs och fria hellre än fäll. Det är mitt tips.
Det är för lite kärlek och humor på detta forum!
Det är för lite kärlek och humor på detta forum!
- Martin Olsson
- Kontakt:
Först vil jag rikta ett stort tack till de medlemmar som stöttat mig i diskussionen och på annat sätt gett mig stöd och värme.
Jag är en människa med många intressen och besöker således ett stort antal nationella och internationella forum, samt att jag modererar i Sveriges största astronomiska forum. Dessutom driver jag http://www.cykelforum.se.
Jag är alltså väl insatt i moderatorns/administratörens uppgifter.
Ubuntu-se.org är normalt inte allt för hårt modererat, men ett par moderatorer/administratörer utmärker sig genom att utforska inläggen med lupp, ta fram rödpennan och dra vederbörande skribent i örat, ett förfarande som skapar irritation, ovilja/rädsla att skriva. Har man en gång fastnat i nätet, hängs man ut som ligist så ofta det finns tillfälle.
Diskussionen i denna tråd rör sig mest om språkbruk, inte fildelningstips som egentligen var orsaken till denna tråkiga tråd.
Jag är naturligtvis för ett vårdat språk och kan inte acceptera könsord och obefogade svordomar som "j***a s****s s**t grafikkort"
Det jag retar mig på är ett par meningar, som jag yttrat, där vi använder lättare svordomar i vardagligt tal.
Jag ber att dessa meningar jag skrivit inte modereras då de tillför värde för diskussionen!
Moderering 1. "Detta kommer jag att få på fan för"
Moderering 2. Jag kallade Windows för "Bill Gates missfoster"
Däremot blev detta inlägg inte modererat: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3996 Det innehåller ju också ett ord som inte platsar på ubuntu-se.org.
Jag ber er moderatorer att vara lite mer toleranta i bedömningarna. Vi har olika språkbruk om vi kommer från norrland eller skåne, Vi har dyslektiker eller en klump som jag som har för stora fingrar för mitt lilla tangentbord.
Jag är en människa med många intressen och besöker således ett stort antal nationella och internationella forum, samt att jag modererar i Sveriges största astronomiska forum. Dessutom driver jag http://www.cykelforum.se.
Jag är alltså väl insatt i moderatorns/administratörens uppgifter.
Ubuntu-se.org är normalt inte allt för hårt modererat, men ett par moderatorer/administratörer utmärker sig genom att utforska inläggen med lupp, ta fram rödpennan och dra vederbörande skribent i örat, ett förfarande som skapar irritation, ovilja/rädsla att skriva. Har man en gång fastnat i nätet, hängs man ut som ligist så ofta det finns tillfälle.
Diskussionen i denna tråd rör sig mest om språkbruk, inte fildelningstips som egentligen var orsaken till denna tråkiga tråd.
Jag är naturligtvis för ett vårdat språk och kan inte acceptera könsord och obefogade svordomar som "j***a s****s s**t grafikkort"
Det jag retar mig på är ett par meningar, som jag yttrat, där vi använder lättare svordomar i vardagligt tal.
Jag ber att dessa meningar jag skrivit inte modereras då de tillför värde för diskussionen!
Moderering 1. "Detta kommer jag att få på fan för"
Moderering 2. Jag kallade Windows för "Bill Gates missfoster"
Däremot blev detta inlägg inte modererat: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3996 Det innehåller ju också ett ord som inte platsar på ubuntu-se.org.
Jag ber er moderatorer att vara lite mer toleranta i bedömningarna. Vi har olika språkbruk om vi kommer från norrland eller skåne, Vi har dyslektiker eller en klump som jag som har för stora fingrar för mitt lilla tangentbord.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
Svordomar verkar ju vara ett av de stora problemen...
Varför inte använda censurfunktionen på forumet? Det borde väl finnas en? Finns då i de forum jag kört (phpBB, Vbulletin, SMF).
Då kan man i allafall inte skylla på moderatorerna om det...
Varför inte använda censurfunktionen på forumet? Det borde väl finnas en? Finns då i de forum jag kört (phpBB, Vbulletin, SMF).
Då kan man i allafall inte skylla på moderatorerna om det...

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Hej
I nedanstående trådar finns mina och även ett antal moderatorers uppfattningar samlade, även om det är jag som skriver dem.
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4021
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4033
Micke
I nedanstående trådar finns mina och även ett antal moderatorers uppfattningar samlade, även om det är jag som skriver dem.
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4021
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4033
Micke
[quote="Martin O"]Jag ber er moderatorer att vara lite mer toleranta i bedömningarna. Vi har olika språkbruk om vi kommer från norrland eller skåne, Vi har dyslektiker eller en klump som jag som har för stora fingrar för mitt lilla tangentbord.[/quote]
Håller fullständigt med dig om "kraftuttrycken" används i något vettigt sammanhang för just "%&¤)%¤#))//."
Nu kanske de är mer lämpade i något av diskussionsforumen än i "fakta" delforumen...

Håller fullständigt med dig om "kraftuttrycken" används i något vettigt sammanhang för just "%&¤)%¤#))//."
Nu kanske de är mer lämpade i något av diskussionsforumen än i "fakta" delforumen...

Att skylla på dyslexi eller för stora fingrar som orsak till svordomar i inläggen är inte en acceptabel förklaring.
Vi har alla olika språkbruk. Det är bl.a. därför vi har regler där även vilket språkbruk vi ska ha på denna forum och dem ska vi följa.
I stället för "kraftuttryck" varför inte omformulera?
F.ö. hänvisar jag till No1Vikings länkar ovan.
Vi har alla olika språkbruk. Det är bl.a. därför vi har regler där även vilket språkbruk vi ska ha på denna forum och dem ska vi följa.
I stället för "kraftuttryck" varför inte omformulera?
F.ö. hänvisar jag till No1Vikings länkar ovan.