Hur installera ren dektop-miljö? (f.d. Installera Openbox)

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
SwedGhost
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hur installera ren dektop-miljö? (f.d. Installera Openbox)

Inlägg av SwedGhost »

Jag förstår vad du menar och jag ska försöka svara på dom ::)

Varför vill du det?
Jag vet inte riktigt men de gånger jag har testat openbox så har den menyn alltid stört mig :-[ Jag gillar när den ligger uppe ihörnet som i tex gnome... Men de är annars bara att vänja in sig.

Varför vill du ha Openbox?
Jag vet inte om jag vill ha gnome eller OP det är därför jag frågar er vad jag bör välja.
Jag vill installera en skrivbords miljö som inte installerar en massa program som jag inte kommer att använda utan jag ska installera dom så att jag har kontroll på vad som finns mm (gammal winskada ;) ).

Hur skulle du vilja att ditt skrivbord såg ut och vad vill du uppnå med förändringarna du frågar om?
Som det gör ungefär nu.
LÄNK

Hoppas det hjälpte er :-\
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

av SwedGhost 20 maj 2009, 16:25
Hej!

Jag hade tänkt börja köra openbox nu på heltid efter ha testat det ett tag brevid gnome.
Jag vill ha ett så rent OS som möjligt så att jag vet vad som finns på datorn.
Vad har du testat?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jag tror att du kommer till närmare det "ständigt föränderliga målet" om du börjar med något och provar allt eftersom du får lust.
Om du börjar med Gnome, dvs Normal Ubuntu-installation.
Gå till
System -> Inställningar -> Huvudmeny................här kan du flytta och ändra Gnome-meny så den ser ut "hur som". Det innebär inte att programmen avinstalleras. Men varför vill du det??? (Program tar nästan ingen plats, men det gör bilder och ljud).

Jag antar att du vet det men allt på panelen (gnome-panel) kan flyttas som du behagar. Den kan försvinna helt också om du vill, genom att ändra i gconf-editor (alt-F2 -> gconf-editor........men här kommer du att gå vilse :D ).

Om du i alla fall vill ha Openbox "-träning". Föreslår jag att du....
alt a) installera en partition med Crunchbang linux #! http://crunchbanglinux.org/wiki/downloads Ur snyggt. :D
alt b) tittar i Synaptic och börjar bygga.....tittar på det här http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Openbox och även på den här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 02&start=0
SwedGhost
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av SwedGhost »

Hans Linde skrev:
av SwedGhost 20 maj 2009, 16:25
Hej!

Jag hade tänkt börja köra openbox nu på heltid efter ha testat det ett tag brevid gnome.
Vad har du testat?
Openbox ;)
av Mig själv

Jag installerar nu en miniubuntu i en Virtualbox så får vi se hur jag gör sen.
Kan man kopiera över alla inställningar mm till vanliga oset sen som jag skulle bli riktigt nöjd med den virtuella varianten?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jag installerar nu en miniubuntu i en Virtualbox så får vi se hur jag gör sen.
Kan man kopiera över alla inställningar mm till vanliga oset sen som jag skulle bli riktigt nöjd med den virtuella varianten?
Hmmm....du kanske kan lära mig hur Virtualbox funkar 1st.. :D ......jag tror att du bör finna en
~/.config/openbox/menu.xml som du kan kopiera.
Men det är endast menyn.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"