[LÖST] /home/ borta och systemet ej skrivbar!

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: /home/ borta och systemet ej skrivbar!

Inlägg av bbauto »

Jag ser att du har trimmat prestandan, lite på bekostnad av stabiliteten. Jag är tveksam till om jag valt den metoden för en server som jag inte har fysisk åtkomst till. Du har väl ett script som körs vid uppstart resp. avstängning!? Blir det ett spänningsavbrott, så får man problem. Ska kolla vidare på dina parametrar... Hoppas konservburks förslag funkar...
UUID=a4474848-c28a-43c2-aa72-bd497a9402c7 / ext3 noatime,errors=remount-rousr,quota,grpquota 0 1
# /dev/sda6
UUID=37363561-36d0-4528-b0cc-b460454f04d3 /home ext3 noatime 0 2
# /dev/sda5
UUID=e883beef-7bc2-41d0-88ab-2e63c02abf54 none swap sw 0 0
# settings added by eeepc-tweaks
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime,mode=0755 0 0
Med dessa inställningar borde du kanske köra "force fsck" vid varje boot??
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
walle
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av walle »

bbauto skrev:Jag ser att du har trimmat prestandan, lite på bekostnad av stabiliteten. Jag är tveksam till om jag valt den metoden för en server som jag inte har fysisk åtkomst till. Du har väl ett script som körs vid uppstart resp. avstängning!? Blir det ett spänningsavbrott, så får man problem. Ska kolla vidare på dina parametrar... Hoppas konservburks förslag funkar...
Nepp, jag har inte gjort ett piss, jag har bara använt mig av Easy Peasy (tidigare känt som eee-ubuntu), främst för att jag inte fick det att fungera med en vanlig installation på en ASUS EEE 900HD-dator.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

walle skrev:
bbauto skrev:Jag ser att du har trimmat prestandan, lite på bekostnad av stabiliteten. Jag är tveksam till om jag valt den metoden för en server som jag inte har fysisk åtkomst till. Du har väl ett script som körs vid uppstart resp. avstängning!? Blir det ett spänningsavbrott, så får man problem. Ska kolla vidare på dina parametrar... Hoppas konservburks förslag funkar...
Nepp, jag har inte gjort ett piss, jag har bara använt mig av Easy Peasy (tidigare känt som eee-ubuntu), främst för att jag inte fick det att fungera med en vanlig installation på en ASUS EEE 900HD-dator.
Ok! Känner inte igen parametrarna, så håller på att googla. :)
Det som görs i din fstab, är att man begränsar swappning till disk, och använder sig av RAM-minnet så mycket som möjligt. När man stänger ned systemet ska loggfiler och annat läsas ned från RAM-minne till disk (det gör gött för prestandan, men blir lite sårbart för abrupta stängningar). Allt detta går ju ställa in MEN hur vi tar oss vidare härifrån, utan fysisk åtkomst vetetusan!? Hur mycket plats har du ledigt under /home ?? Min tanke är att isåfall skapa en folder under /home
/home/temp, köra rsync från / till /home/temp och sedan chroot till /home/temp.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Konservburk kanske vet om det låter sig göras via SSH?
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

bbauto skrev:
walle skrev:
Det som görs i din fstab, är att man begränsar swappning till disk, och använder sig av RAM-minnet så mycket som möjligt. När man stänger ned systemet ska loggfiler och annat läsas ned från RAM-minne till disk (det gör gött för prestandan, men blir lite sårbart för abrupta stängningar). Allt detta går ju ställa in MEN hur vi tar oss vidare härifrån, utan fysisk åtkomst vetetusan!? Hur mycket plats har du ledigt under /home ?? Min tanke är att isåfall skapa en folder under /home
Tack, det skapde ännu fler problem:

Kod: Markera allt

sudo rsync -av --execlude=/home / /home/temp
Det gjorde att filer överfördes, dock så har jag inte längre kontakt med den. :( Sista meddelandet:

rsync: read errors mapping "/sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.1/0000:03:00.0/uevent": No data available (61)
sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.1/0000:03:00.0/vendor
rsync: read errors mapping "/sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.1/0000:03:00.0/vendor": No data available (61)
sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.1/0000:03:00.0/vpd
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

walle skrev:
bbauto skrev:
walle skrev:
Tack, det skapde ännu fler problem:

Det gjorde att filer överfördes, dock så har jag inte längre kontakt med den. :( Sista meddelandet:

rsync: read errors mapping "/sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.1/0000:03:00.0/uevent": No data available (61)
sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.1/0000:03:00.0/vendor
rsync: read errors mapping "/sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.1/0000:03:00.0/vendor": No data available (61)
sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.1/0000:03:00.0/vpd
Det va det jag va lite rädd för, men trodde problemet ev. skulle uppstå först efter chroot... Kollar vidare...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Kan du koppla upp dig på nytt??
Jag måste snart natta barn... Håller på och kikar här nu:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=749979

Liten felstavning execlude --> exclude
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

bbauto skrev:Det va det jag va lite rädd för, men trodde problemet ev. skulle uppstå först efter chroot... Kollar vidare...
Du kunde åtminstone nämnt det, skulle jag göra samma sak fast på en server som är betydligt viktigare så skulle jag aldrig gjort det. Men gjort är gjort, och som du förstår, detta är ingen viktig server. Men såkart, eftersom att den lagrar extra kopior av mina backuper på den så är det bra om den funkar om något oförutsett händer.

Hur som helst, få se om den kommer tillbaka eller om jag få ta och formatera den. Är det möjligt att bara formatera / och låta /home vara orörd utan att problem uppstår?
och tyvärr, jag försöker men får timeout. Men natta dina barn du, deras sömn är viktigare än min oviktiga server. :D
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

walle skrev:
bbauto skrev:Det va det jag va lite rädd för, men trodde problemet ev. skulle uppstå först efter chroot... Kollar vidare...
Du kunde åtminstone nämnt det, skulle jag göra samma sak fast på en server som är betydligt viktigare så skulle jag aldrig gjort det. Men gjort är gjort, och som du förstår, detta är ingen viktig server. Men såkart, eftersom att den lagrar extra kopior av mina backuper på den så är det bra om den funkar om något oförutsett händer.

Hur som helst, få se om den kommer tillbaka eller om jag få ta och formatera den. Är det möjligt att bara formatera / och låta /home vara orörd utan att problem uppstår?
och tyvärr, jag försöker men får timeout. Men natta dina barn du, deras sömn är viktigare än min oviktiga server. :D
Jo jag hade tänkt o varna, men hann inte!! Du va för snabb... -sorry- :)
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

bbauto skrev:
walle skrev:

Jo jag hade tänkt o varna, men hann inte!! Du va för snabb... -sorry- :)
Np, jag lyckades starta om den nu och nu fungerar allt som det ska... eller aa... rättare sagt så har den samma problem som innan. /home monteras inte och har bara läsrättigher på root. Några fler förslag?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Ja det är lite det som är vitsen med att ha ett separat /home, nu tror jag inte du behöver formatera/installera om systemet, kan man bara komma åt systemet med /dev/sda2 avmonterad, så fixar nog fsck systemet, sen är det bara att boota om. Problemet är att kunna göra en riktig kontroll/rättning av filsystemet när det är monterat och körs. Lite som att lyfta sig själv i håret... :) Har systemet väl kommit igång sen, så bör man nog kolla över vissa flaggor vid uppstart.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Prova att göra en fsck på rooten med:

sudo tune2fs -C 30 /dev/sda2
+omboot
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Kolla om du har några GB ledigt på /home
I stora drag:
Du borde kunna göra en rsync eller fjärrinstallation till /home/temp...
och sen en chroot dit, avmontera /dev/sda2, fsck.ext3 på /dev/sda2, ev. redigera /boot/grub/menu.lst och /etc/fstab, och sen boota om...
Konservburk är expert på fjärrinstallation via SSH :) Själv måste jag läsa på... -natta barn-
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

walle skrev:Np, jag lyckades starta om den nu och nu fungerar allt som det ska... eller aa... rättare sagt så har den samma problem som innan. /home monteras inte och har bara läsrättigher på root. Några fler förslag?
Du måste köra fsck på root-filsystemet, och det måste du förmodligen göra när filsystemet är avmonterat, vilket inte är helt lätt att ordna eftersom filsytem som används inte går att avmontera. Det blir lite som ett hönan/egget-problem. Den vanliga metoden att komma runt problemet är att boota till en live-miljö.

Det finns även några mer trixiga sätt, men risken är alltid att du gör något fel och blir av med ssh-anslutningen.

Anledningen till att filsystemet blir endast läsbart är att du har errors=remount-ro i din /etc/fstab. En möjlighet är att byta ut det mot errors=continue och sedan boota om. Men risken är då att den fastnar i booten och att du inte kan logga in via ssh längre.

En annan variant är att klona de nödvändiga bitarna av root-filsystemet och sedan ändra i /etc/fstab så att den nya kopian används istället. Därefter ska det bara vara att boota om och köra fsck på den gamla och därefter ändra tillbaka. Detta är en säkrare metod, men den kräver att du har tillräckligt mycket ledigt utrymme för att skapa kopian.
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

Osprey skrev:Prova att göra en fsck på rooten med:

+omboot

tune2fs 1.41.3 (12-Oct-2008)
Sätter aktuellt antal monteringar till 30
Omstart resulterade i att vi är fortfarande på ruta ett.
Kolla om du har några GB ledigt på /home
I stora drag:
Du borde kunna göra en rsync eller fjärrinstallation till /home/temp...
och sen en chroot dit, avmontera /dev/sda2, fsck.ext3 på /dev/sda2, ev. redigera /boot/grub/menu.lst och /etc/fstab, och sen boota om...
Konservburk är expert på fjärrinstallation via SSH :) Själv måste jag läsa på... -natta barn-
Okej, men jag har gott om utrymme i /home. Root är på ca 15 gb och home har 40 gb kvar eller något, så att det är lungt.

Men jag gör inget först när jag får alla komandon steg för steg, jag vill inte göra samma misstag igen. ;)
En annan variant är att klona de nödvändiga bitarna av root-filsystemet och sedan ändra i /etc/fstab så att den nya kopian används istället. Därefter ska det bara vara att boota om och köra fsck på den gamla och därefter ändra tillbaka. Detta är en säkrare metod, men den kräver att du har tillräckligt mycket ledigt utrymme för att skapa kopian.
Då kör vi på det, vad för kommandon behövs för att fixa biffen?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

@ Konservburk, Borde han inte köra en automatisk fsck vid varje boot, med tanke på att han använder noatime samt vdiskar för loggfiler och annat?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

walle skrev:
Då kör vi på det, vad för kommandon behövs för att fixa biffen?
Först ser du till så att /home-filystemet är monterat och skrivbart. Sedan gäller det att kopiera de viktiga bitarna direkt till /home så att du får /home/bin och motsvarade. Du får inte ha någon användare som heter bin, lib, usr eller något annat som normalt ska finnas under /.

Det lättaste är om det går att bind-mount:a root-filsytemet någonstans...

mount --bind / /mnt
Och sedan köra rsync...

rsync -av /mnt/ /home/
Det är viktigt att du skriver /mnt/ och inte bara /mnt eftersom du vill kopiera innehållet och inte själva katalogen.

Sedan ändrar du i /etc/fstab så att det gamla root-filsystemet inte monteras och så att det gamla /home-filsystemet monteras som / istället. Slutligen ändrar du så att grub får reda på var det nya root-filsystemet ligger. Först därefter kan du boota om.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Lite förtydligande (tror det va så här konservburk tänkt?):
Efter lyckad syncning av root --> /home/

sudo chroot /home/

sudo grub
root (hd0,5)
setup (hd0)
quit

sudo gedit /etc/fstab

din nya fstab --> Lägg till "#" framför raden för sda2, redigera raden för sda6

# UUID=a4474848-c28a-43c2-aa72-bd497a9402c7 / ext3 noatime,errors=remount-rousr,quota,grpquota 0 1
# /dev/sda6
UUID=37363561-36d0-4528-b0cc-b460454f04d3 / ext3 relatime,errors=continue 0 1
sudo reboot

Kommer du in i systemet, så kanske vi kan gå vidare i morgon? -Trött o febrig-

PS! Eller så skiter man i chroot, och nöjer sig med att redigera /home/etc/fstab enl. ovan
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

@bbauto: Aa, tack för det, håller på att kopierar root nu, så att det kommer väl till hands nu.

Om du känner dig dålig ska du gå och lägga dig och krya på dig. Din hälsa är viktigare än en liten serverkrach. ;)

Men tack för den hjälp som jag har fått hittills, (det gäller även dig konservburken :) )!

----

Stött på problem med grub, det blir följande fel:

grub> root (hd0,5)

Error 21: Selected disk does not exist
För "skoj" skull så testade jag olika varianter, alltså hd0,0 osv, men hittar ingen av dem. Jag blir fan inte klok på denna nedrans server!
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

walle skrev:@bbauto: Aa, tack för det, håller på att kopierar root nu, så att det kommer väl till hands nu.

Om du känner dig dålig ska du gå och lägga dig och krya på dig. Din hälsa är viktigare än en liten serverkrach. ;)

Men tack för den hjälp som jag har fått hittills, (det gäller även dig konservburken :) )!

----

Stött på problem med grub, det blir följande fel:

grub> root (hd0,5)

Error 21: Selected disk does not exist
För "skoj" skull så testade jag olika varianter, alltså hd0,0 osv, men hittar ingen av dem. Jag blir fan inte klok på denna nedrans server!
Har du fått över /boot till /home/boot? sda6 borde bli (hd0,5) tycker man?? pröva (hd1,5) annars... -sova- :)
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"