Självklart försöker jag vara "en ledare som föregår med gott exempel enligt Ubuntu?". Fick senast idag beröm från en av våra medlemmar. I alla fall har jag lagt fruktansvärt mycket tid på det här stället och på att propagera för Ubuntu. Det brukar bli sisådär 4-6 timmar per dag, oftast alla dagar i veckan.Rune.K skrev:Kan du med egna ord beskriva din nuvarande roll här på ubuntu-se.orgUrban Anjar skrev:Problemet är väl att folk här har dålig erfarenhet av att ha en Ledare, det blev liksom alldeles för mycket. Det var mitt i den soppan jag kom in och försökte medla och det slutade inte bättre än att Bossieman och jag valdes till kontaktpersoner. Ordet Ledare var givetvis omöjligt och till och med Team Leader var för magstarkt så det fick bli kontaktperson.
Backa gärna upp med dokument som kan bevisa att du inte är "ovarsam med sanningen".
Vad är du egentligen?
Är du en baksätespassagerare, kontaktperson eller en ledare som föregår med gott exempel enligt Ubuntu?
Jag är väldigt nyfiken på hur du själv ser på din egen roll här i LoCot.
Motion om LoCots ledning
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Motion om LoCots ledning
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Upprepar min begäran:Urban Anjar skrev:Självklart försöker jag vara "en ledare som föregår med gott exempel enligt Ubuntu?". Fick senast idag beröm från en av våra medlemmar. I alla fall har jag lagt fruktansvärt mycket tid på det här stället och på att propagera för Ubuntu. Det brukar bli sisådär 4-6 timmar per dag, oftast alla dagar i veckan.Rune.K skrev:Kan du med egna ord beskriva din nuvarande roll här på ubuntu-se.orgUrban Anjar skrev:Problemet är väl att folk här har dålig erfarenhet av att ha en Ledare, det blev liksom alldeles för mycket. Det var mitt i den soppan jag kom in och försökte medla och det slutade inte bättre än att Bossieman och jag valdes till kontaktpersoner. Ordet Ledare var givetvis omöjligt och till och med Team Leader var för magstarkt så det fick bli kontaktperson.
Backa gärna upp med dokument som kan bevisa att du inte är "ovarsam med sanningen".
Vad är du egentligen?
Är du en baksätespassagerare, kontaktperson eller en ledare som föregår med gott exempel enligt Ubuntu?
Jag är väldigt nyfiken på hur du själv ser på din egen roll här i LoCot.
Kan du med egna ord beskriva din nuvarande roll här på ubuntu-se.org
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag svarade just på din fråga.
Detta blir mitt sista inlägg här, sen lägger jag inte ned mer tid på att skriva ihop något.Urban Anjar skrev:Självklart försöker jag vara "en ledare som föregår med gott exempel enligt Ubuntu?". Fick senast idag beröm från en av våra medlemmar. I alla fall har jag lagt fruktansvärt mycket tid på det här stället och på att propagera för Ubuntu. Det brukar bli sisådär 4-6 timmar per dag, oftast alla dagar i veckan.
Bäste Urban Anjar!
Dags att börja lyssna lite, och inte bara på en enda person som berömmer.
Micke har lärt sig något av det som hände under DSK tiden, du har det uppenbarligen inte. Dags att kliva av nu. Du har tramsat runt tillräckligt nu.
Vulfgar levererar knappt en enda egen åsikt utan kör hårt med dessa +1 och vill kompromissa om precis allting med allt och alla, detta håller inte om man är kontaktman. Vulfgar är en snäll person men ingen kontaktman då det krävs en person med betydligt mer handlingskraft, och en som inte är livrädd för varenda liten konflikt.
Ända sedan du och Vulfgar tog över så har det varit en enda förbannad röra av allt här, det ena efter det andra grälet i mängder med trådar. Ett enda virrande fram och tillbaka i ändlösa tjafstrådar. Hela forumet har förfallit under er tid, att sitta och vara överdrivet slapphänt och låta bråkstakar hållas och krångla med anmälningar och förtroenderåd, straffar sig snart. Att du lägger in en massa generellt kringsnack blandat med peppande som egentligen inte betyder ett skit, gör saken ännu värre.
Jodå, jag var med på irc mötet som sänkte admin under DSK tiden och jag tänker definitivt vara på irc mötet som sänker dig också Urban, din och Vulfgars tid som kontaktmän är över. Och jag tror ärligt talat att Vulfgar bara kommer vara glad att slippa den titeln.
Du skall få lite beröm också givetvis.
Urban, du borde gå in för PR delen på heltid, det är något du är bra mycket bättre på än att sitta som kontaktman ärligt talat. Du har rätt attityd och bra på att både framhäva och visa upp Ubuntu. Rätt personer på rätt plats gör underverk.
Och lägg ned det där politikersnacket som inte gynnar någon här.
- farmfield
- Kontakt:
Nej det gjorde du inte. Vi stolpar upp frågan i sina logiska delar.Urban Anjar skrev:Jag svarade just på din fråga.
1. Vad anser du dig ha för mandat och vilket ansvar anser du åligger dig?
2. Har du rätt att ta beslut?
3. Om du inte har det, hur kan du då ha ansvar?
4. Vilket skulle detta ansvar vara?
5. Och är du, som du skriver i wiki.ubuntu.com och i din presentation på Kalmar Högskola, TeamLeader för det svenska officiella ubuntu-LoCo't, alltså ubuntu-se.org?
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 19 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Oj det missade jag...men jag är inte nöjd...du som är "en ledare som föregår med gott exempel enligt Ubuntu" borde kunna ge betydligt svar än så.Urban Anjar skrev:Jag svarade just på din fråga.
Var är dokumenten som jag bad dej backa upp ditt svar med?
Så att du inte skulle vara "ovarsam med sanningen"...
- Urban Anjar
- Kontakt:
@ Hatten
Bara för tydlighets skull och för att inte göra dig besviken. Val hålls i forumet efter utgången mandattid. På mötet kommer vi att diskutera ett antal konkreta förslag till hur vi ska få fart på verksamheten här. Efter detta kommer omröstningar om dessa att hållas i forumet.
Bara för tydlighets skull och för att inte göra dig besviken. Val hålls i forumet efter utgången mandattid. På mötet kommer vi att diskutera ett antal konkreta förslag till hur vi ska få fart på verksamheten här. Efter detta kommer omröstningar om dessa att hållas i forumet.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Urban "råkade" visst missa dina frågor.farmfield skrev:Nej det gjorde du inte. Vi stolpar upp frågan i sina logiska delar.Urban Anjar skrev:Jag svarade just på din fråga.
1. Vad anser du dig ha för mandat och vilket ansvar anser du åligger dig?
5. Och är du, som du skriver i wiki.ubuntu.com och i din presentation på Kalmar Högskola, TeamLeader för det svenska officiella ubuntu-LoCo't, alltså ubuntu-se.org?
Eller så pratar jag med hårdrocks-polarn Jono så fixar vi till ett snabbt irc möte.Urban Anjar skrev:@ Hatten
Är det dags att börja lyssna på all kritik nu?
Bra, för detta håller inte.
Jag misstänker faktiskt att UA anser sej själv vara så duktig att han kan "överlista" Jono Bacon i ett IRC-möteHatten skrev:Eller så pratar jag med hårdrocks-polarn Jono så fixar vi till ett snabbt irc möte.Urban Anjar skrev:@ Hatten

He he heRune.K skrev:Jag misstänker faktiskt att UA anser sej själv vara så duktig att han kan "överlista" Jono Bacon i ett IRC-möteHatten skrev:Eller så pratar jag med hårdrocks-polarn Jono så fixar vi till ett snabbt irc möte.Urban Anjar skrev:@ Hatten

De första minuterna kanske. Sen är det kört.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det är bra att vara ett par stycken. Man kan antingen ha en som är teamledare och en som är kontaktperson eller ha en ordinarie och en vice.Bowmore skrev:Här är vi helt överensUrban Anjar skrev:Ubuntu Sverige behöver en tydligare ledning med mandat att leda verksamheten. Jag föreslår därför...
Svar nej, inget San Marino! Ubuntu Sverige ska ledas av en Team Leader.Urban Anjar skrev:att Ubuntu Sverige ska ledas av två Team Leaders som mellan sig fördelar uppgiften att leda LoCot
Jag har haft två chefer en gång och det var en gång för mycket.
Det där kan fungera om TL får större befogenheter, alternativt känner stöd för att ta sej större befogenheter. Håller i stort sätt med när det gäller det där med att slå näven i bordet, men visst bör man kunna få ryta ifrån litegrann.Bowmore skrev:Urban Anjar skrev:
TL söker bred förankring av en idé/förslag i organisationen. Om förslaget även berör medlemmarna så förankras sen ett färdigt förslag hos medlemmarna i forumet. I båda fallen kan förslaget komma att modifieras efter feedback. Det viktiga är en total bred förankring. TL ser sen till att förslaget implementeras.
Lokala förändringar inom en arbetsgrupp sköter arbetsgruppen internt så länge det inte får en extern påverkan.
Möten hålls regelbundet, inte bara vid förankring av idé/förslag utan även t.ex för att känna av läget.
Att slå näven i bordet, glöm det. Det är ändå ingen som lyssnar då.
Auktoritet är inget man tar utan någon man förtjänar.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
Varför svarar du aldrig på raka frågor Urban? Svara på dessa frågor, det är väl inte för mycket begärt, eller?farmfield skrev:1. Vad anser du dig ha för mandat och vilket ansvar anser du åligger dig?
- farmfield
- Kontakt:
Kan några i denna tråden ge namn på medlemmar som ni tror skulle klara att göra jobbet som TeamLeader i gemenskapen?
Ubuntu Community kräver att ett LoCo har (minst) en utsedd kontaktperson. Har man även en utsedd teamledare och kanske tom en "teamsupport" för vår kärnverksamhet så är ju inte teamledaren ensam. Dessutom finns representater ur arbetsgrupperna om man nu ser till hela organisationen där ju kommande beslut först måste förankras.vulfgar skrev:Det är bra att vara ett par stycken. Man kan antingen ha en som är teamledare och en som är kontaktperson eller ha en ordinarie och en vice.
När det gäller befogenheter så får du nog specificera vilka befogenheter du avser.
Ex: Tagna beslut kommuniceras och teamledaren ser till att de verkställs.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En kritik som ofta framförs är att allt diskuteras i all oändlighet, att det ska röstas om allt och att det blir mycket tjafs. Jag kan förstå dom som tycker att det blir irriterande och dessutom att allt sker för långsamt. Å andra sidan så måste ju medlemmarna få ha inflytande, som tidigare nämnts så funkar det inte med toppstyrning. När det gäller att genomföra vissa idéer så har det kanske fått gå lite för långt i diskussioner innan vi försökt komma till skott och där kanske vi som är kontaktpersoner skulle ta för oss lite mer beslutsrätt. Svårigheten är att hålla rätt nivå, inte domdera för mycket och inte vara för mesig. Kanske att vi borde bestämma mer att "nu har frågan diskuterats tillräckligt ingående, nu sätter vi punkt". jag menar alltså inte direkt någon större befogenhet i en viss bestämd fråga, utan mer att försöka se till att avrunda så att vi kommer till skott och kan fatt dom beslut och genomföra dom projekt som vi (dvs LoCot) vill genomföra.Bowmore skrev:Ubuntu Community kräver att ett LoCo har (minst) en utsedd kontaktperson. Har man även en utsedd teamledare och kanske tom en "teamsupport" för vår kärnverksamhet så är ju inte teamledaren ensam. Dessutom finns representater ur arbetsgrupperna om man nu ser till hela organisationen där ju kommande beslut först måste förankras.vulfgar skrev:Det är bra att vara ett par stycken. Man kan antingen ha en som är teamledare och en som är kontaktperson eller ha en ordinarie och en vice.
När det gäller befogenheter så får du nog specificera vilka befogenheter du avser.
Jag vet inte om jag själv är speciellt lämplig för att sitta som kontaktperson/teamleader. Det kanske behövs någon som är mer drivande. Jag är en person som försöker se saker från olika håll och gärna kompromissar. Oavsett så tänker jag i alla fall inte bara rymma min väg pga att det hettar till.

Jag tror jag tidigare sett något förslag med en teamleader, en teamcontact och en teamsupport (minns inte vems förslag det var) och jag tycker fortfarande att det verkar vara en utmärkt idé. Lite olika uppdrag, men dessa kan täcka upp för varandra vid behov.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
_____________________________________________________________________________________________________________________________vulfgar skrev:En kritik som ofta framförs är att allt diskuteras i all oändlighet, att det ska röstas om allt och att det blir mycket tjafs. Jag kan förstå dom som tycker att det blir irriterande och dessutom att allt sker för långsamt. Å andra sidan så måste ju medlemmarna få ha inflytande, som tidigare nämnts så funkar det inte med toppstyrning. När det gäller att genomföra vissa idéer så har det kanske fått gå lite för långt i diskussioner innan vi försökt komma till skott och där kanske vi som är kontaktpersoner skulle ta för oss lite mer beslutsrätt. Svårigheten är att hålla rätt nivå, inte domdera för mycket och inte vara för mesig. Kanske att vi borde bestämma mer att "nu har frågan diskuterats tillräckligt ingående, nu sätter vi punkt". jag menar alltså inte direkt någon större befogenhet i en viss bestämd fråga, utan mer att försöka se till att avrunda så att vi kommer till skott och kan fatt dom beslut och genomföra dom projekt som vi (dvs LoCot) vill genomföra.Bowmore skrev:Ubuntu Community kräver att ett LoCo har (minst) en utsedd kontaktperson. Har man även en utsedd teamledare och kanske tom en "teamsupport" för vår kärnverksamhet så är ju inte teamledaren ensam. Dessutom finns representater ur arbetsgrupperna om man nu ser till hela organisationen där ju kommande beslut först måste förankras.vulfgar skrev:Det är bra att vara ett par stycken. Man kan antingen ha en som är teamledare och en som är kontaktperson eller ha en ordinarie och en vice.
Jag vet inte om jag själv är speciellt lämplig för att sitta som kontaktperson/teamleader. Det kanske behövs någon som är mer drivande. Jag är en person som försöker se saker från olika håll och gärna kompromissar. Oavsett så tänker jag i alla fall inte bara rymma min väg pga att det hettar till.Om däremot det skulle dyka upp någon kandidat som har LoCots förtroende som vill ta över, så kommer jag inte att tveka ett ögonblick, utan lämna över direkt.
Jag tror jag tidigare sett något förslag med en teamleader, en teamcontact och en teamsupport (minns inte vems förslag det var) och jag tycker fortfarande att det verkar vara en utmärkt idé. Lite olika uppdrag, men dessa kan täcka upp för varandra vid behov.
Vi trampar vatten. Vi kommer inte närmare en lösning. Irc-mötet innebär mer bråk och tomma ord. Jag föreslår att kontaktpersonerna avgår och en tillfällig ledning inrättas omedelbart. Ledningen består av följande fyra personer om de vill ta på sig uppgiften fonsterbage 2.0, Broder Tuck, Vulfgar och CryingFreeman. Deras uppgift är att leda forumet under en kort period. De skall så fort det är möjligt studera alla motioner/förslag och fatta ett beslut angående Ubuntu Sverige framtid. De presenterar tillsammans en lösning som vi använder oss av på prov i sex månader. Inga omröstningar om deras förslag.
Pink Panther

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Vad ska vi med en ledning till? Detta är ett forum.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det finns mer resurser, under Ubuntu Sveriges hatt, än ett forum.Hund skrev:Vad ska vi med en ledning till? Detta är ett forum.
//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
- Urban Anjar
- Kontakt:
Håller med. Ett forum är ett medium för en del av de saker vi vill göra, framför allt för att bedriva support i. Det här är ett typexempel på varför vi bör diskutera vad Ubuntu Sverige är och har för ansvar innan vi ens funderar över om vi ska ha någon ledning och hur den i så fall ska se ut.FreakHead skrev:Det finns mer resurser, under Ubuntu Sveriges hatt, än ett forum.Hund skrev:Vad ska vi med en ledning till? Detta är ett forum.
//FH
Har vi olika visioner om vår uppgift är det inte underligt om det blir svårt att komma överens om resten.