En intressant och bra lösning verkar det vara... Men hade nyss fått ordning på det innan jag såg ditt inlägg... Höll på att skriva hur jag gjorde när du skickade inlägget... Men tack ändåpalle-kuling skrev:Jag säger inte att du ska glömma allt du har läst, för det är alla gånger bra tt lära sig nya saker, men om du vill slå på/av med en enda knappkombination kan du göra så här.lägg till dettaKod: Markera allt
sudo gedit /usr/local/bin/touchpad-toggle
Se till att filen är körbarKod: Markera allt
#! /bin/sh #this ony works on the patched gnome-mouse-properties in ubuntu (9.04 in this case) #check if touchpad is enabled if $(gconftool -g /desktop/gnome/peripherals/mouse/touchpad_enabled); then #if it is: NEW_VALUE="false" else #else: NEW_VALUE="true" fi #act accordingly gconftool -s /desktop/gnome/peripherals/mouse/touchpad_enabled -t bool $NEW_VALUE
Nu kan du "binda" kommandot touchpad-toggle i gnome, som jag gjorde med t.ex. gnome-mouse-properties förut.Kod: Markera allt
sudo chmod +x /usr/local/bin/touchpad-toggle
Du behöver inte lägga till någon regel i HAL, editera /etc/sudoers, använda synclient, eller installera något extra program som binder knappar. Allt finns redan med verktyg tillgängliga!
Vad vi gör är att påverka gnome-mouse-properties programmet från ett script, genom att skriva i gnome's eget "register" med inställningar, kallat gconf.
Ha så kul!

En gång till, en intressant och lättare lösning för den som är mera van vid ubuntu skulle jag tro. men eftersom jag nyss börjat med det och inte förstår allt för mycket ännu, så tror jag det var ganska bra för mig att börja med det jag skrev. Med det du skrev om för att göra snabbkontrollen gjorde så jag fattade med lite krångel för vilken fil jag använde mig utav för snabbkontrollen, testade med pyton filen först, men det funkade inte märkte jag... Tack ännu en gång för all hjälp jag fått från allapalle-kuling skrev:Som sagt, du uppfattade att du inte behövde göra allt detta ovan (citatet) för att touchpad-toggle ska funka, eller för att gnome-mouse-properties ska funka heller för den delen. Så du inte gör om allt i "onödan" nästa gång du installerar om ubuntu bara!