I inlägget som jag länkar till ovan skriver jag:
Jag yrkar att mötet godkänner följande förslag till nya roller och ansvarsfördelning.Bygg om HELA organisationen, som är något helt annat än den som finns i dag, för den funkar inte.
- LoCo Teamledare, har ett övergripande ansvar och över hela Ubuntu Sverige. Denna funktion rapporterar, vid behov, uppåt till huvudorganisationen med globalt ansvar för alla LoCo.
- LoCo Kontaktperson, har ett övergripande ansvar för alla mediakontakter samt kommunikation internt och externt. Rapporterar till teamledaren.
- Portaladministratör, har ett övergripande ansvar för portalen. I rollen ingår att ansvara för att innehållet i portalen följer fastslagna regler. Portaladministratören ansvarar också för att förslag till nya/förändrade regler beslutas, införs, tas bort och/eller uppdateras. Rapporterar till teamledaren.
- Forumadministratör, hanterar allt tekniskt med forumet. Denna roll har inget ansvar över innehållet i forumet och skall inte moderera. Rapporterar till teamledaren.
- Globala moderatorer, med en utsedd ledare inom gruppen, ansvarar för att innehållet i forumet följer fastslagna regler. Gruppen ansvarar också för att förslag till nya/förändrade regler beslutas, införs, tas bort och/eller uppdateras. Ledaren inom denna grupp/funktion rapporterar till teamledaren.
Förtroenderådet har fått utstå mycket kritik under senare tid och det har visat sig att den roll som som rådsmedlemmarna innehar krockar med privata åsikter och rådets tillika. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att veta i vilken roll man som rådsmedlem uttalar en åsikt öppet i de kommunikativa delarna inom Ubuntu Sverige.
Jag yrkar att mötet beslutar kring två alternativ:
Alt 1.
Förtroenderådet får en mycket isolerad roll i organisationen Ubuntu Sverige, där valda rådsmedlemmar skall vara mycket sparsamma med kommentarer och synpunkter på händelser i organisationen. Detta för att inte hamna i en situation där man kan anses vara jävig. De skall heller inte hantera anmälningar som är riktade mot medlemmar i denna grupp. I händelse att en rådsmedlem kritiserats, genom att en anmälan inkommit till rådet, tar teamledaren beslut om agerande från fall till fall. Rådet arbetar i övrigt som tidigare.
Alt 2.
Förtroenderådet läggs ner i sin helhet och LoCo teamledaren tar beslut kring eventuella anmälningar framledes.
Övriga funktioner kvarstår som de är i dag.
Vänligen
//FH aka Michael Hamberg
20090506
EDIT: Adderat datum i detta inlägg.