Onsdag 20 maj 19.30 - IRC-möte för Ubuntu Sverige

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
No1Viking

Motion angående organisation och ansvarsfördelning

Inlägg av No1Viking »

Det står alldeles klart att ledningen, kontaktpersoner, förtroenderådet, forumadmins och moderatorkåren tappat greppet om organisationen Ubuntu Sverige. En fördjupning av det finns på följande plats i forumet. Länk!

I inlägget som jag länkar till ovan skriver jag:
Bygg om HELA organisationen, som är något helt annat än den som finns i dag, för den funkar inte.
Jag yrkar att mötet godkänner följande förslag till nya roller och ansvarsfördelning.

- LoCo Teamledare, har ett övergripande ansvar och över hela Ubuntu Sverige. Denna funktion rapporterar, vid behov, uppåt till huvudorganisationen med globalt ansvar för alla LoCo.

- LoCo Kontaktperson, har ett övergripande ansvar för alla mediakontakter samt kommunikation internt och externt. Rapporterar till teamledaren.

- Portaladministratör, har ett övergripande ansvar för portalen. I rollen ingår att ansvara för att innehållet i portalen följer fastslagna regler. Portaladministratören ansvarar också för att förslag till nya/förändrade regler beslutas, införs, tas bort och/eller uppdateras. Rapporterar till teamledaren.

- Forumadministratör, hanterar allt tekniskt med forumet. Denna roll har inget ansvar över innehållet i forumet och skall inte moderera. Rapporterar till teamledaren.

- Globala moderatorer, med en utsedd ledare inom gruppen, ansvarar för att innehållet i forumet följer fastslagna regler. Gruppen ansvarar också för att förslag till nya/förändrade regler beslutas, införs, tas bort och/eller uppdateras. Ledaren inom denna grupp/funktion rapporterar till teamledaren.

Förtroenderådet har fått utstå mycket kritik under senare tid och det har visat sig att den roll som som rådsmedlemmarna innehar krockar med privata åsikter och rådets tillika. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att veta i vilken roll man som rådsmedlem uttalar en åsikt öppet i de kommunikativa delarna inom Ubuntu Sverige.

Jag yrkar att mötet beslutar kring två alternativ:

Alt 1.
Förtroenderådet får en mycket isolerad roll i organisationen Ubuntu Sverige, där valda rådsmedlemmar skall vara mycket sparsamma med kommentarer och synpunkter på händelser i organisationen. Detta för att inte hamna i en situation där man kan anses vara jävig. De skall heller inte hantera anmälningar som är riktade mot medlemmar i denna grupp. I händelse att en rådsmedlem kritiserats, genom att en anmälan inkommit till rådet, tar teamledaren beslut om agerande från fall till fall. Rådet arbetar i övrigt som tidigare.

Alt 2.
Förtroenderådet läggs ner i sin helhet och LoCo teamledaren tar beslut kring eventuella anmälningar framledes.

Övriga funktioner kvarstår som de är i dag.

Vänligen

//FH aka Michael Hamberg

20090506

EDIT: Adderat datum i detta inlägg.
Senast redigerad av 2 No1Viking, redigerad totalt 6 gång.
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Onsdag 20 maj 19.30 - IRC-möte för Ubuntu Sverige

Inlägg av Pink Panther »

Motion angående samordning mellan de olika instanserna i forumet.

Länk till tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 6&start=20

Vi måste nog få någon form av samordning mellan de olika instanserna i forumet. Det spretar lite och det inte är helt tydligt åt vilket håll man är på väg. Jag vill hemskt gärna att viktiga beslut går via ett samtal med kontaktpersonerna innan beslut fattas. Sedan måste nog de här fria omröstningar bort. Som det är nu kan vem som helst starta en omröstning innan det är förankrat med ledningen eller kontaktpersonerna. En tråkig följd av detta är att i praktiken kan vem som helst göra någon form maktövertagande. Detta borgar inte för en stark, stabil, kamratlig och demokratisk rörelse. Omröstningar måste ske under kontrollerade former.

Jag yrkar därför

att samordning mellan de olika instanserna i forumet utvecklas.

att beslut går via ett samtal med kontaktpersonerna innan beslut fattas.

att omröstningar i forumet sker under kontrollerade former.

Pink Panther

2009-05-06
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 6 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Ni som vill skriva förslag/motioner, kolla gärna på hur en motion bör skrivas på nedanstående länkar.

http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote/skriva_motion

http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote
No1Viking

Styr och/eller regeldokument för Ubuntu Sverige

Inlägg av No1Viking »

Denna motion är ganska väl kopplad till min tidigare motion då den kan anses vara en konsekvens av densamma.

I dag, när folk väljs till förtroendeuppdrag ställs det alltid frågor av mer formell art. Hur länge ska en kontaktperson sitta på sin post, vad skall h*n göra (läs ansvar, befogenheter och mandat) osv. Detsamma gäller nog alla poster i denna gemenskap. Förutom det saknas det också en skrivning om mål, syfte och vad vi gör samt varför i Ubuntu Sverige. Fler frågor kan besvaras i detta dokument, tec vad det innebär att vara medlem, vilket ansvar man har etc. Det saknas också paragrafer kring vad som gäller vid en eventuell misstroendeförklaring, hur den skall behandlas rent formellt etc.

Man kan också tänka sig att man beskriver organisationen, hur den är tänkt att fungera i sina beståndsdelar, osv.

Det finns säkert massor av mer saker man kan skriva i detta viktiga dokument och det är nog viktigt att genomföra en utredning kring innehållet.

Jag yrkar därför:

- Att ett sådant dokument, enligt ovanstående, inklusive utredning rörande vad som skall ingå, skapas

Vänligen

/FH alias Michael Hamberg

20090506
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Till er som skriver motioner. Beakta vad som står här http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote :
Om det är något du saknar eller vill ändra på är det bästa sättet att skriva en motion/ett medlemsförslag.
Räkna dock med att om du föreslår något, får du också vara del i utförandet av förslaget. :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag får återkomma med min motion. Ska se om jag kan följa CryingFreemans länk till hur man skriver en motion.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
CryingFreeman

ZX Spectrum skrev:Jag får återkomma med min motion. Ska se om jag kan följa CryingFreemans länk till hur man skriver en motion.
Återkom gärna till mig om det är något som du tycker behöver förtydligas i "instruktionen". :)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Det har kommit frågor kring min motion "Motion angående organisation och ansvarsfördelning" om hur rollerna i förslaget skall besättas. Här kommer min motion kring detta.

Jag yrkar

Att en nomineringsperiod där ALLA får vara med genom att man skickar ett e-mail till alla registrerade medlemmar, där man inbjuds till att delta i denna process, där man får föreslå folk som nominerade till specifika poster och kanske nominera sig själv.

Att varje nominerad skriver en egen presentation av sig själv samt förklarar varför man vill ha sin post och beskriver sin bakgrund och hur man är som person.

Att vi alla får möjlighet att ställa frågor till kandidaterna.

Att en valprocess genomförs där vi alla kan välja bland kandidaterna.

Vänligen

//FH aka Michael Hamberg

20090506
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Jag ber återigen alla medlemmar att hålla den här tråden fri från debatt. :)

Debatten i denna sakfrågan kan istället föras i tråden Diskussion: Motion angående organisation och ansvarsfördelning
där jag lagt till yrkandena som ett tilläggsyrkande.

Jag kommer också att be moderatorerna att flytta Rune.Ks inlägg till denna tråd.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

CryingFreeman skrev:Jag ber återigen alla medlemmar att hålla den här tråden fri från debatt. :)

Debatten i denna sakfrågan kan istället föras i tråden Diskussion: Motion angående organisation och ansvarsfördelning
där jag lagt till yrkandena som ett tilläggsyrkande.

Jag kommer också att be moderatorerna att flytta Rune.Ks inlägg till denna tråd.
Bättre då att varje motion får var sin tråd med bara en länk till motionen från denna tråd. Det är ibland lite svårt att skilja på vad som är vilket just nu, bättre om denna tråd endast innehåller länkar plus infon om själva mötet och ev frågor hur man bär sej åt för att delta osv.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

CryingFreeman skrev: Jag kommer också att be moderatorerna att flytta Rune.Ks inlägg till denna tråd.
Kommentaren är flyttad nu.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
David Andersson

Re: Motion angående organisation och ansvarsfördelning

Inlägg av David Andersson »

FreakHead skrev: Alt 1.
Förtroenderådet får en mycket isolerad roll i organisationen Ubuntu Sverige, där valda rådsmedlemmar skall vara mycket sparsamma med kommentarer och synpunkter på händelser i organisationen. Detta för att inte hamna i en situation där man kan anses vara jävig. De skall heller inte hantera anmälningar som är riktade mot medlemmar i denna grupp. I händelse att en rådsmedlem kritiserats, genom att en anmälan inkommit till rådet, tar teamledaren beslut om agerande från fall till fall. Rådet arbetar i övrigt som tidigare.
(min betoning)

Ingen är som pastor Janson som inte har några bestämda åsikter om nånting. Även rådsmedlemmar har åsikter. Jag tror inte det hjälper saken att dölja dem. I en demokratiskt vald position snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Hylas skrev:
CryingFreeman skrev:
ZX Spectrum skrev:Jag får återkomma med min motion. Ska se om jag kan följa CryingFreemans länk till hur man skriver en motion.
Återkom gärna till mig om det är något som du tycker behöver förtydligas i "instruktionen". :)
Jag famlar som en blind i forumet nu. Hittar inte ett skit. Så jag skriver här. Det är faktiskt lite roligt (tragiskt) att en medlem släcker ner halva forumet varpå en annan medlem två dagar senare skriver en motion om att det inte är bra. Samtidigt får den som släckte ner en lektion i hur man skriver en motion. Ja, jag vet inte vad jag ska säga.
Medlemmarna kan fortfarande läsa allt som dom kunde förut. Åtgärden jag krävde var ett måste för att vanliga medlemmar inte ska behöva läsa all skit som skrevs.
Vi är ett supportforum i första hand, inte ett forum för rebellrörelsen. Nu kan vi i lugn och ro kolla över hur medlemmarna lättare kan läsa "alla" nya kommentarer. Detta diskuteras i bollplanket. Handlar mer om webbdesign i den tråden så det är inget som alla medlemmar har intresse av.
Eftersom du kritiserar så kan du ju komma med ett bättre förslag, fast i en annan tråd.

Med detta svar sätter jag punkt på denna offtopics-diskussion här.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Utanför ämnet: Flyttade tråden till "Ubuntu Sverige"
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Har funderat lite över detta möte och hur man gör det hela mer effektivt. Vad tror ni om att skriva upp alla förslag som kommer in i exempelvis en tråd och sen ha den att utgå ifrån? Det kan vara en låst tråd där man ber en moderator/administratör att skriva in förslagen via pm för att sedan tas upp den 20 maj.
Det där med låst tråd är för att absolut inga diskussioner av något slag får förekomma där utan bara idéer. Dessutom blir det enklare på detta sättet efter vi inte behöver kontrollera tråden lika hårt.

Inga idéer är dåliga bara dom är konstruktiva, alltså inte ex. "slopa förtroenderådet för dom suger" utan att man ger en förklaring. Om man har en idé som redan står där så tycker jag ändå att den kan skrivas in återigen.
Sen är jag osäker om vi ska skriva under med medlemmens alias eller om kommentaren ska vara anonym. Eftersom det finns vissa personliga vendettor så kanske det ska vara anonymt men som sagt, jag är osäker angående detta.
Dessutom måste alla medlemmar kunna se tråden på ett lätt sätt. På detta sättet kan vi gå igenom kommentar efter kommentar på mötet och bearbeta materialet.

Nå, vad säger ni?
Bild
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

XZ, är väl bara att du gör det? Fler proaktiva handlingar och färre omröstningar ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Då är frågan, ska alla kommentarer undertecknas med den som la förslaget eller ska det vara anonymt?
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mycket bra idé, ZX! :)

Lägg in infon om mötet och länkar till diskussionerna och klistra den tråden istället för denna (men givetvis med en länk hit) så blir det riktigt bra och framför allt tydligt.

Egentligen tycker jag att man ska stå för sitt förslag. Vill man vara anonym så ger det intrycket att man inte riktigt kan tänka sej att argumentera för sitt förslag heller. Hur är det i föreningar, kan man lämna motioner anonymt där? Jag tror inte det i alla fall.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Bild
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

vulfgar skrev:Hur är det i föreningar, kan man lämna motioner anonymt där? Jag tror inte det i alla fall.
Det har jag aldrig hört talas om i hela mitt föreningsverksamma liv. I mina öron låter det underligt.

//FH
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"