En XP-dator som fryser? OLÖST IGEN; FLER PROBLEM!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: En XP-dator som fryser?

Inlägg av Emka »

ser man på, felet var faktiskt att den var kopplad med grön skarv ist för direkt in i usb. att det kunde vara så enkelt och man gör det så svårt för sig ;D

markerar denna som löst och tackar ödmjukast för hjälpen, ni är underbara alla på detta forumet som ställer upp med er fritid på något ni tror på, ja även det ni inte tror på (i mitt fall en, hemska tanke, windows dator ;) ) jag tackar för hjälpen.
Emka

Re: En XP-dator som fryser?

Inlägg av Emka »

Sätter denna som olöst igen då det är onödigt att strata en ny tråd och det faktum att jag fortfarande har problem...

Denna gången är det felmeddelande "disk boot failure, insert system disk and press enter", visst, går in i bios och mycket riktigt så ligger floppy som etta, trots att jag inte ens har en floppy, cd som tvåa och disken som trea, ändrar till det som det ska va disablar floppy och och lägger disken som etta (vet att den kan ligga som tvåa med cd först men skitsamma, ändrar om jag skall ominst nån gång) och allt funkar bra några timmar, imorse får jag ett mail igen med att samma felmeddelande kommer upp. det har hänt innan att det saker i bios har ändrat sig av sig själv tex pallar processorn 1,6 ghz men den ändrade sig själv till 2,5ghz vilket resuslterade i bios-tjut och massa röd text i bios, klockade ner cpu speed till manual och det funkade bra men sen kommer alltså detta med boot failure, kan clear av cmos hjälpa?

Edit: kollade bios igen, IDE: none, skumt... startar om, kommer in i windows....

fattar ingenting ???
Anon
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: En XP-dator som fryser? OLÖST IGEN; FLER PROBLEM!

Inlägg av Anon »

kan vara kondensatorerna på moderbordet som börjat läcka, kolla om de ser "buliga" ut
tyvärr ett ganska vanligt fel fortfarande
Emka

Inlägg av Emka »

Nej jag tror jag ger upp nu, tar ut disken varsamt och går sen lös på skiten med en slägga :(
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Bytte du batteri ? Fungerar en liten Live dist, typ puppy linux med hårdvaran ? Hänga på ett annat (beg) nätagg några dagar...
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Emka

Inlägg av Emka »

nej, orkar fan inte med mer meck nu, byter ut allt i den utom chassi och hårddisk och grafikkort. orkar inte mer nu...
Emka

Inlägg av Emka »

Japp, hårdvaran fick vila i frid ett tag, har en vän som kör biståndsprojekt till afrika, skeppade det dit ist och lade in allt annat nytt, en amd 3500+ 1,5 i ram och nåt moderkort jag inte minns namnet på. hoppas afrikarnena får ordning på skiten annars får jag väl säga ett R.I.P på det ist. nu funkar ju allt iaf, gav dem deras första dator men de ville ha XP, får successivt försöka skeppa in ubuntu hos dem, de har sett hur det ser ut hos mig och de gillar det med snurrande kubar och brinnade fönster och dallarande effekter, gör ett försök med att installera det bredvid windows tills de blir fast ;D

Tack för hjälpen gubbar!
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"