Debian verkar ju kunna fixa det...fråga dom..Hur ser det ut med fria drivrutiner till diverse annan hårdvara?
Håller på att tröttna på L I N U X
-
Re: Håller på att tröttna på L I N U X
Om ATI släpper hemligheter om en ny teknik som gör att dom för ett övertag på marknaden kommer ju NVIDIA att använda sig av denna kod och dra fördelar av detta, vilket resulterar i att ATI inte drar in lika mycket pengar etc.Harlekin33 skrev:Men vi är ju inga fiender mot grafikkortstillverkarna..vi vill ju bara att dom ska se till så att det fungerar Out of the box på Gnu/Linux också!Ger man användaren inblick i drivrutinerna så ger man även motpartern fin dokumentation över vad dom behöver förbättra.
Varför fattar dom inte det?
Var ligger problemet som dom anser det?
Allt är inte svart eller vitt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Que...?
Men om bägge gör likadant så är dom ju spelare på samma bana med jämbördiga förutsättningar?
Ehh..vänta nu lite va..ATI borde ju tjäna mest pengar först av dom 2 pga av att dom får fler kunder = större marknad..?
Hypotetiskt sett!
Men om bägge gör likadant så är dom ju spelare på samma bana med jämbördiga förutsättningar?
Ehh..vänta nu lite va..ATI borde ju tjäna mest pengar först av dom 2 pga av att dom får fler kunder = större marknad..?
Hypotetiskt sett!
- Osprey
- Kontakt:
Nvidia släpper inte källkoden eller hemligheterna, men ser iallafall till att det finns bra och helt uppdaterade drivrutiner även till Linux att ladda hem helt gratis. Där tycker jag att de har tagit tag i det hela på ett klart bättre sätt än ATI. Gissningsvis har de ett klart övertag inom hela Linuxvärlden, men inom Windows vet jag inte hur förhållandet är mellan dem...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Det är tvärtom. ATI är bätte med Linux, dom släpper t.om. drivisarna samtidigt, med undandtag för vissa versioner som har något extra med sig.Osprey skrev:Nvidia släpper inte källkoden eller hemligheterna, men ser iallafall till att det finns bra och helt uppdaterade drivrutiner även till Linux att ladda hem helt gratis. Där tycker jag att de har tagit tag i det hela på ett klart bättre sätt än ATI. Gissningsvis har de ett klart övertag inom hela Linuxvärlden, men inom Windows vet jag inte hur förhållandet är mellan dem...

- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
jag har ett ati x2300 och dom nya proprietära drivrutinerna stöder inte det det kortet, kanske är samma med x1600?
med allt annat i form av drivrutiner (till linux) funkar inte 3D
verkar som enda alternativet för att få köra ett bra os med alla funktioner som hårdvaran kan på den här datorn är att vänta på windows 7.
gr

med allt annat i form av drivrutiner (till linux) funkar inte 3D
verkar som enda alternativet för att få köra ett bra os med alla funktioner som hårdvaran kan på den här datorn är att vänta på windows 7.
gr

Debian är den klippa varpå 5011 vilar
- Osprey
- Kontakt:
Ok, ja jag är iallafall nöjd med Nvidias support... har tre burkar med sådana kort här och det har aldrig varit några problem med uppgraderingar, förutom lite trasslande när Hardy släpptes... 

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
-
Men detta är ju väldigt märkligt...det funkar out of the box i Windows men inte i Linux...verkar som enda alternativet för att få köra ett bra os med alla funktioner som hårdvaran kan på den här datorn är att vänta på windows 7.
Här ligger en stor hund begraven...
Betalar MS till ATI och Nvidia för att få tillgång till sk. hemligheter?
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 26 gånger.
För mig är 9.04 den sämsta versionen hitills. Den kraschar irriterande ofta. T ex när jag jobbar i Gimp med bilder. Jag antar att det är grafikkortet (drivrutinerna) som krånglar. Ja. jag har ATI
För att fortsätta klagovisan så är Amarok 2.0 det sämsta jag stött på på länge. Så jävla buggig. jag kör rhythmbox tills jag orkar testa nån annan spelare.
Annars är allt ok

Annars är allt ok

-
Varför använder du inte VLC?
Jag använder alltid VLC till Filmer och Musik..
Det gör jag. Den är kanon för film. Men till musik vill jag ha en ordentlig musikspelare. Funderar på att lägga in Amarok 1.4 igen (om det går), den är mycket braHarlekin33 skrev:Varför använder du inte VLC?

-
Vaddå ordentlig?
Om du vill ha en spellista för musik så går ju det också.
Hur menar du?
Ingen av mina kompisar som jag känner skulle aldrig nånsin använda nåt annat än VLC..dels för att den är lätt, enkel och drar lite resurser.
Det finns faktiskt inget som slår VLC idag.
Hur menar du?
Ingen av mina kompisar som jag känner skulle aldrig nånsin använda nåt annat än VLC..dels för att den är lätt, enkel och drar lite resurser.
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 26 gånger.
Mig veterligen hanterar inte VLC spellistor, smarta spellistor, ratings, aktiva mappar etc.
-
Spellistor kan man visst skapa..Hund skrev:Mig veterligen hanterar inte VLC spellistor, smarta spellistor, ratings, aktiva mappar etc.
Oj, jag menade självklart en mindre upplaga. 

Jo. mplayer. mpd. VLC var jättebra för ett par år sedan, nu är den riktigt kass imo.Harlekin33 skrev:Vaddå ordentlig?
Hur menar du?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
MIndre upplaga?
Vad pratar vi om..10..50...500...5000..50.000 eller 500.000 låtar eller 5 milj låtar?
Vad pratar vi om..10..50...500...5000..50.000 eller 500.000 låtar eller 5 milj låtar?
-
varför tycker du så..?dmz skrev:Jo. mplayer. mpd. VLC var jättebra för ett par år sedan, nu är den riktigt kass imo.Harlekin33 skrev:Vaddå ordentlig?
Hur menar du?
Samtidigt som Linux? Och varför skulle detta vara någon fördel?Hund skrev:Det är tvärtom. ATI är bätte med Linux, dom släpper t.om. drivisarna samtidigtOsprey skrev:Nvidia släpper inte källkoden eller hemligheterna, men ser iallafall till att det finns bra och helt uppdaterade drivrutiner även till Linux att ladda hem helt gratis. Där tycker jag att de har tagit tag i det hela på ett klart bättre sätt än ATI. Gissningsvis har de ett klart övertag inom hela Linuxvärlden, men inom Windows vet jag inte hur förhållandet är mellan dem...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
-
@Dmz:
Eftersom du inte svara på frågan så tror jag nog att det är lite nys..
Eftersom du inte svara på frågan så tror jag nog att det är lite nys..