Högerklicka och Avmontera först...Hymer skrev:Nu har jag kommit så långt att jag brändde skivan. Så det är dags för punkt 3 i bbautos instruktioner.Jag högerklickar, men dev/sda1 är låst, det går inte att ändra storlek/flytta. Alla filer är låsta.3. Högerklicka på 1a Partitionen 1a Hårddisken (din Linux-partition) ->Ändra storlek/Flytta->Ledigt utrymme före (så många GB du vill ha till XP) 15000=15GB->Verkställ
Den första är 36.19 GIB, den andra dev/sda2 extended är 1.07GIB.
Starta med annat operativsystem
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Starta med annat operativsystem
Kunde inte avmontera /dev/sda1
Partitionen kunde inte avmonteras från följande monteringspunkter:
/
Antagligen är andra partitioner också monterade på dessa monteringspunkter. Det rekommenderas att du avmonterar dem manuellt.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Har du bootat från LiveCd:n ?
Jag fick hjälp med den. Jag tror, att det var USB, eftersom cd-spelaren har varit trasig länge och jag köpte extern cd-spelaren efteråt.
Han som hjälpte mig är programmerare så det är inte omöjligt att det var en avancerad lösning för att komma undan problemet med cd-spelaren.
Nej, det kan jag inte, hur jag än försöker. Print-screen funkar inte när någonting är markerad, verkar så. Men hur som helst, ingenting rullar ner där, den blir bara blåmarkerad.
Jag tror att problemet löste sig. Jag uppgraderar med hjälp av uppgraderingspaketet som har kommit alldeles nyss. Jag återkommer, hur det gick. 

Jag trodde att hela uppgraderingen kommer från internet som det brukar komma när den röda pilen uppenbarar sig där uppe. Men inte alls.Jag blir uppmanad att 
Hela uppgraderingen avbryts för det. Vad kan jag göra? 
Redigerad: Det verkar fortsätta ändå
Vilken dramatik! Jag håller andan...
Mata in "Ubuntu 9.04 _Jaunty Jackalope_ - Release i386 (20090420.1)" i enheten "/cdrom/"

Redigerad: Det verkar fortsätta ändå

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Du måste bocka av den, annars blir du aldrig kvitt det.Jag trodde att hela uppgraderingen kommer från internet som det brukar komma när den röda pilen uppenbarar sig där uppe. Men inte alls.Jag blir uppmanad att
Mata in "Ubuntu 9.04 _Jaunty Jackalope_ - Release i386 (20090420.1)" i enheten "/cdrom/"
Gå till System -> Administration -> Programvarukällor -> Programvara för Ubuntu
Längst ned, i lilla fönstret, har du troligen bockat för CD-rom med Ubuntu 9.04, gissar jag.
Klicka bort den bocken, så blir det sannolikt annat.
Lycka till!
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nu efter 10 timmars installation startade jag om och det ser exakt likadant ut som det gamla. Starten var lite annorlunda, smalare linje och en fin 3d logo i nedre hörnet. Annars allt annat är likadant.
Hur vet jag att det är 9.04? Jag har inte ens fått Flytande enheter i Administrationen. Nu bockade jag av Programvaran för Ubuntu som Broder Tuck föreslog. Jag hoppas, inte för sent. Nu orkar jag inte ta hand Canon-installationen, men jag börjar bli skeptisk, kanske funkar inte med den här heller.
Hur vet jag att det är 9.04? Jag har inte ens fått Flytande enheter i Administrationen. Nu bockade jag av Programvaran för Ubuntu som Broder Tuck föreslog. Jag hoppas, inte för sent. Nu orkar jag inte ta hand Canon-installationen, men jag börjar bli skeptisk, kanske funkar inte med den här heller.