Hur många använder KDE ?

Generella frågor om Kubuntu och KDE-specifika frågor. Både 3.x och 4.x
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur många använder KDE ?

Inlägg av Rune.K »

95monye skrev:
mcNisse skrev:
Svento skrev:Vad anses vara fördelarna med KDE?
-Inställningsbart
-Snyggare
-Modernare
vad är snyggare? har du någon skärmbild?
annars ska jag kanske byta till kde på min gamla burk.
EDIT: finns egentligen bara en anledning till att jag använder gnome, och det är för att man inte kan ha rbga i kde
Vad är rbga?

Mina egna erfarenheter av KDE 4.2 :
Det är bra mycket snyggare än Gnome i en standardinstallation och betydligt enklare att "ställa in" jämfört med Gnome.
Modernare?
KDE 4.2 ser mycket modernare ut än Gnome i standardutförandet. Ta en titt på http://kde.org/screenshots/ .
KDE är äldre än Gnome men KDE 4.2 är betydligt modernare än nuvarnde Gnomeversion.
Enda nackdelen med KDE 4.2 är det tar lite längre tid att starta än Gnome på min dator, men när det är igång så är det ingen skillnad.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Rune.K skrev:
95monye skrev:
mcNisse skrev:
Svento skrev:Vad anses vara fördelarna med KDE?
-Inställningsbart
-Snyggare
-Modernare
vad är snyggare? har du någon skärmbild?
annars ska jag kanske byta till kde på min gamla burk.
EDIT: finns egentligen bara en anledning till att jag använder gnome, och det är för att man inte kan ha rbga i kde
Vad är rbga?

Mina egna erfarenheter av KDE 4.2 :
Det är bra mycket snyggare än Gnome i en standardinstallation och betydligt enklare att "ställa in" jämfört med Gnome.
Modernare?
KDE 4.2 ser mycket modernare ut än Gnome i standardutförandet. Ta en titt på http://kde.org/screenshots/ .
KDE är äldre än Gnome men KDE 4.2 är betydligt modernare än nuvarnde Gnomeversion.
Enda nackdelen med KDE 4.2 är det tar lite längre tid att starta än Gnome på min dator, men när det är igång så är det ingen skillnad.
jo, men jag försökta installera ett tema, men hur gör man? ikon teman och färgscheman fattar jag men inte ett "tema"
rbga är en grej som t.ex. gör totem , emesene , nautilus fönsterna transparenta, medans inmatningsrutor ikoner text etc. inte är det . lite vista liknande,
fall det skulle funka i kde så skulle det vara kaputt med gnome,
drog in kubuntu på min gamla dator idag och det är skitsnyggt, förutom att jag inte fattar hur jag installerar teman.
Bilagor
Skärmbild-Filmuppspelaren Totem.png
Skärmbild-Filmuppspelaren Totem.png (209.18 KiB) Visad 2113 gånger
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

95monye skrev: rbga är en grej som t.ex. gör totem , emesene , nautilus fönsterna transparenta, medans inmatningsrutor ikoner text etc. inte är det . lite vista liknande,
Med kwin4 så har kwin fått en rad funktioner som man annars hittar i compiz och inte minst kompositeffekter. Bifogar ett lite övertydligt screenshot på inställningarna för translucency i kde4 med det du verkar sakna och kallar rbga. Jag antar att det är vad 95monye menar?
Bilagor
Translucency i kde4
Translucency i kde4
translucency.png (198.14 KiB) Visad 2108 gånger
Senast redigerad av 1 philip5, redigerad totalt 17 gånger.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

philip5 skrev:
95monye skrev: rbga är en grej som t.ex. gör totem , emesene , nautilus fönsterna transparenta, medans inmatningsrutor ikoner text etc. inte är det . lite vista liknande,
Med kwin4 så har kwin fått en rad funktioner som man annars hittar i compiz och inte minst kompositeffekter. Bifogar ett lite övertydligt screenshot på inställningarna för translucency i kde4 med det du verkar sakna och kallar rbga. Jag antar att det är vad 95monye menar?

*Bild*
Det där gör ju hela fönstret genomskinligt och därmed en helt värdelös funktion. :P Här är ett bra exempel på RGBA fuktionen: http://ebupof.deviantart.com/art/My-Des ... 5-99816646
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Hund skrev: Det där gör ju hela fönstret genomskinligt och därmed en helt värdelös funktion. :P Här är ett bra exempel på RGBA fuktionen: http://ebupof.deviantart.com/art/My-Des ... 5-99816646
Ok då är jag med tror jag, dvs att undanta att fonts blir genomskinliga och så. Det borde också gå kan jag tycka men har inte experimenterat med det. Måste iväg nu en sväng men ska nog kolla om det inte går i kde4 ikväll... :)

I'll be back... :P
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Hund skrev:
philip5 skrev:

*Bild*
Det där gör ju hela fönstret genomskinligt och därmed en helt värdelös funktion. :P Här är ett bra exempel på RGBA fuktionen: http://ebupof.deviantart.com/art/My-Des ... 5-99816646
exakt, men hur fick du gedit transparent? jag har inte fattat hur jag lägger till pluggar i det programmet,
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

95monye skrev:
Hund skrev:
philip5 skrev:

*Bild*
exakt, men hur fick du gedit transparent? jag har inte fattat hur jag lägger till pluggar i det programmet,
Allting fungerade direkt för mig. Hade inte pillat med varken plugins eller patchar.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:Allting fungerade direkt för mig. Hade inte pillat med varken plugins eller patchar.
Nu blir jag nyfiken!
Berätta hur du gjort!
Det verkar så enkelt att t.o.m jag skulle klara av det...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:
Hund skrev:Allting fungerade direkt för mig. Hade inte pillat med varken plugins eller patchar.
Nu blir jag nyfiken!
Berätta hur du gjort!
Skaffa ett Murrine tema som har RGBA aktiverat. :P Finns på deras hemsida bl.a.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Allting fungerade direkt för mig. Hade inte pillat med varken plugins eller patchar.
okej, jag har bara patchat totem , och jag använde pluggar till ryhtmbox , eyeofgnome , och emesene,
men att det skulle vara så svårt att patcha totem visste jag inte, så därför vågar jag inte riktigt patcha nautilus...
hoppas det kommer en patch till amorak och dolphin så jag kan byta till kde!.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

95monye skrev:
okej, jag har bara patchat totem , och jag använde pluggar till ryhtmbox , eyeofgnome , och emesene,
men att det skulle vara så svårt att patcha totem visste jag inte, så därför vågar jag inte riktigt patcha nautilus...
Murrine finns väl inte till KDE?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:
Rune.K skrev:
Nu blir jag nyfiken!
Berätta hur du gjort!
Och det räcker med ett par tre klick ???
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Hund skrev:
95monye skrev:
Murrine finns väl inte till KDE?
nej, men hoppas det kommer!
EDIT: jag gjorde en tråd om nautilus, och jag undrade hur patchade den men den tråden är typ död nu.
ingen skriver där.du får gärna hjälpa mig ;D ;D ;D
O0
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Provar Kubuntu med KDE 4.2 i Virtualbox... ..och det verkar ju finnas en hel del bra program som är gjorda främst för KDE, t.ex. digiKam, och som ännu saknar lika bra eller bättre motsvarigheter i Gnome. Men det verkar inte särskilt yteffektivt.

Transparens är iofs mycket användbart på små skärmar. Man kan t.ex. läsa instruktioner på en websida samtidigt som man skriver ner dom på ett framförliggande dokument.

Kräver KDE mer av datorn än Gnome?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:
Hund skrev:
Rune.K skrev:
Nu blir jag nyfiken!
Berätta hur du gjort!
Det var ett tag sedan jag använde funktionen RGBA nu, men fungerar det inte så kör in SVN versionen av Murrine motorn. :)
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Rune.K skrev:
Hund skrev:
Rune.K skrev:
Nu blir jag nyfiken!
Berätta hur du gjort!
lite utanför ämnet men endå: ladda ner ett murrine tema , och öppna gtkrc filen som tillhör temat, och lägg till den här raden längst ner

Kod: Markera allt

rgba          = TRUE  # FALSE = disabled, TRUE = enabled
stäng och spara gtkrc filen, aktivera temat, och vissa saker bör bli transparent , och så finns det pluggar och patchar här: http://www.cimitan.com/murrine/rgba-support/list

åter till ämnet: jag installerade kde nyss, och det är verkligen snyggt, mycke snyggare än gnome (fast jag fattar inte hur man installerar teman)
heltklart att jag skrotar gnome när det går att ha rbga i kde!
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

95monye skrev: åter till ämnet: jag installerade kde nyss, och det är verkligen snyggt, mycke snyggare än gnome (fast jag fattar inte hur man installerar teman)
heltklart att jag skrotar gnome när det går att ha rbga i kde!
Nu har jag luskat lite om rgba eller argb som det också verkar kallas i kde4. A:et står alltid för alpha som är poängen med den extra kanal som den innehåller. Kde-folket verkar ha väntat på att argb ska introduceras i QT vilket det lär ha gjort nu med QT4.5 och kde-gänget har kodat stöd för argb i koden som finns i trunk och de hoppas den ska kunna vara stabil och komma med när kde 4.3 släpps i slutet av juli. Är osäker på om det här är kod som finns med i kde 4.3 betan som finns tillgänglig nu. I första hand verkar det här dock gälla fönsterdekorationerna/ramarna men med lite tur blir det bredare stöd.

I kde 4.3 ser det i alla fall ut så här i testkoden:

Bild

Det finns ett litet inlägg från kde-gänget att läsa om den här funktionen på: http://kdepepo.wordpress.com/2009/04/30 ... dekorator/

Över huvud taget så ser kde 4.3 ut att kunna bli ännu snyggare och det är bara drygt två månad kvar tills det ska släppas som final. :)

Här har vi screenshotet igen på kde 4.3 beta 1: http://kde.org/announcements/announce_4 ... _thumb.png
Senast redigerad av 2 philip5, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

philip5 skrev:Bild
är det sådär det ser ut med rbga aktiverat så är nog rbga och argb två olika saker...
så här ser mitt skrivbord ut nnu med rbga aktiverat... Bild :)
EDIT: läste i länken so fanns i ditt inlägg och såg att det där berör bara fönsterramarna, rbga är att toolbars och sånt ochså är transparent...
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

95monye skrev:är det sådär det ser ut med rbga aktiverat så är nog rbga och argb två olika saker...
så här ser mitt skrivbord ut nnu med rbga aktiverat... [/url] :)
argb kommer först bara i fönsterdekorationer vad jag förstår vad gäller kde 4.3 så på den punkten verkar de ligga lite efter gnome i och med att kde verkar vilja ha den här funktionen brett och stöd i alla QT-apps. Vad jag förstår så har gnome bara stöd för rgba i patchade program och om man kör med murrine-motorn?
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

philip5 skrev:
95monye skrev:är det sådär det ser ut med rbga aktiverat så är nog rbga och argb två olika saker...
så här ser mitt skrivbord ut nnu med rbga aktiverat... [/url] :)
argb kommer först bara i fönsterdekorationer vad jag förstår vad gäller kde 4.3 så på den punkten verkar de ligga lite efter gnome i och med att kde verkar vilja ha den här funktionen brett och stöd i alla QT-apps. Vad jag förstår så har gnome bara stöd för rgba i patchade program och om man kör med murrine-motorn?
nja, terminal etc. blir transparent i gnome om du lägger in raden jag sa tidigare...

jag gillar verkligen kde:s meny!
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 27 gånger.
Skriv svar

Återgå till "KDE (Kubuntu)"