Motivera en Vista användare att byta till Ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Motivera en Vista användare att byta till Ubuntu

Inlägg av Pink Panther »

Sortman skrev:Jag behöver inte motivera min tilltänkta användare att byta till Ubuntu. När han hörde att jag använder det blev han eld och lågor, bad mig installera Ubuntu på samtliga datorer på hans restaurang, Gourmet Grön i Lund. Visst ska jag hjälpa honom med det men frågan är om jag ska ladda in 9.04 eller den föregående? Jag har själv inte testat 9.04 och vet inte om den rullar som den ska. Personalen på stället har ingen erfarenhet av Ubuntu men min bestämda åsikt är att Ubuntu är mycket lättare att använda än Windows. Hoppas att man håller med mig...
Någon som har synpunkter?
Svaret är givet. Du skall naturligtvis installera Ubuntu 9.04 - Jaunty Jackalope som är redo för användning.

;)

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Sortman skrev:Jag behöver inte motivera min tilltänkta användare att byta till Ubuntu. När han hörde att jag använder det blev han eld och lågor, bad mig installera Ubuntu på samtliga datorer på hans restaurang, Gourmet Grön i Lund. Visst ska jag hjälpa honom med det men frågan är om jag ska ladda in 9.04 eller den föregående? Jag har själv inte testat 9.04 och vet inte om den rullar som den ska. Personalen på stället har ingen erfarenhet av Ubuntu men min bestämda åsikt är att Ubuntu är mycket lättare att använda än Windows. Hoppas att man håller med mig...
Någon som har synpunkter?
Om det står mellan 8.10 och 9.04 så är 9.04 ett självklart val. Om det däremot står mellan 9.04 och 8.04 så blir det en tuffare fråga eftersom 8.04 är LTS. Ett kaffé kanske inte behöver det allra senaste utan nöjer sig kanske med ett någorlunda stabilt OS?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

En fråga till Sortman.

Jag fick en idé. Om det nu blir lyckat med Ubuntu på din väns restaurang i Lund. Kan här finnas en möjlighet att marknadsföra Ubuntulinux. Man kan med din väns medgivande och tillstånd placera en mindre dator med Ubuntulinux och information om Ubuntu och gratisskivor på en plats som din vän väljer i restaurangen.

En bra eller dålig idé/förslag får du ( Sortman ) och andra avgöra. Om det går att praktiskt genomföra är en annan fråga.

Pink Panther

:)
Linux Mint 18 Sarah
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Pink Panter, du är ett geni!
Nå, jag har faktiskt själv tänk tanken då man, förutom att vara den bästa lunchrestaurangen i Lund även , på sin hemsida säger sig även ska fungera som internetkafé. Nu är det inget kafé utan en förstklassig restaurang men det gör inte saken sämre. Man har profilerat sig som en ekologisk rörelse, något som jag tycker väl kan rimma med de strävanden vi har som ubuntister.
Jag ska ta upp saken med ägaren.
Vi kanske har nån Ubuntumänniska i Lund som ev. skulle kunna bistå mig i utbildningen av personalen? Om jag lyckas så är det mycket vilktigt med en god support. Sänd mej ett mail i så fall.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Vakna Vulfgar!

Inlägg av Pink Panther »

Vakna Vulfgar det är en av de mest ansedda restaurangerna i Lund. Sätt fart på styrkorna.

Pink Panther

8)
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vakna Vulfgar!

Inlägg av vulfgar »

Pink Panther skrev:Vakna Vulfgar det är en av de mest ansedda restaurangerna i Lund. Sätt fart på styrkorna.

Pink Panther

8)
Ehhh, det är lite långt till Lund härifrån mej. ;)
Det finns väl en hel del ubuntufolk i Skåne, vore bra om några av dessa kunde hjälpa till vid behov.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Re: Vakna Vulfgar!

Inlägg av Pink Panther »

vulfgar skrev:
Pink Panther skrev:Vakna Vulfgar det är en av de mest ansedda restaurangerna i Lund. Sätt fart på styrkorna.

Pink Panther

8)
Det finns väl en hel del ubuntufolk i Skåne, vore bra om några av dessa kunde hjälpa till vid behov.
Det handlar inte om de själ du nämner. Jag själv är ledar /chef utbildad. Men jag har inte de befogenheterna i Ubuntu Sverige. Det är väl ändå du eller Urban som kontaktpersoner som skall ta tag i möjligheten dra i lite kontakter och Ubuntu skåningar. Det har inte med var du är bosatt i vårt avlånga land. Det har mindre/ingen betydelse med moderna datakommunikation.

Pink Panther

???
Linux Mint 18 Sarah
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Stopp och belägg.
Jag ställde en enkel från om det finns någon i Lund som EVENTUELLT skulle kunna supporta den kontakt vilken jag avser att förse med Ubuntu. Meningen var inte att ett gäng ubuntister skulle fara fram som Jehovas vittnen på korståg för att sprida sitt budskap.
Slika metoder kan lätt stöta bort intresserade. Det ligger ju i namnet "Ubuntu" detta med medmänsklighet. Låt oss verka i den andan, hjälpsamt, vänligt och milt. Inte påtryckande.

Det förefaller mig ganska lätt att få gehör för Ubuntu. Idag har jag träffat på två personer som testade systemet och de föll genast till föga. Den ena hade dock lite problem med skärmupplösningen men skulle installera på en äldre maskin som han hade.
Både dessa har jag milt introducerat i linuxvärlden och nu fungerar deras datorer snabbare och bättre än i går. Om jag hade varit påstridig och baktalat Microsofts produkter så jag jag knappast rönt nån framgång. Samma sak gäller för de 12-15 personer som jag de senaste sex månaderna lyckats få intresserade. Saklighet och omtanke är ledorden!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

ang restaurang

Inlägg av vulfgar »

Pink Panther skrev:
vulfgar skrev:

Pink Panther

8)
Det handlar inte om de själ du nämner. Jag själv är ledar /chef utbildad. Men jag har inte de befogenheterna i Ubuntu Sverige. Det är väl ändå du eller Urban som kontaktpersoner som skall ta tag i möjligheten dra i lite kontakter och Ubuntu skåningar. Det har inte med var du är bosatt i vårt avlånga land. Det har mindre/ingen betydelse med moderna datakommunikation.

Pink Panther

???
Sortman skrev:Stopp och belägg.
Jag ställde en enkel från om det finns någon i Lund som EVENTUELLT skulle kunna supporta den kontakt vilken jag avser att förse med Ubuntu. Meningen var inte att ett gäng ubuntister skulle fara fram som Jehovas vittnen på korståg för att sprida sitt budskap.
Slika metoder kan lätt stöta bort intresserade. Det ligger ju i namnet "Ubuntu" detta med medmänsklighet. Låt oss verka i den andan, hjälpsamt, vänligt och milt. Inte påtryckande.

Det förefaller mig ganska lätt att få gehör för Ubuntu. Idag har jag träffat på två personer som testade systemet och de föll genast till föga. Den ena hade dock lite problem med skärmupplösningen men skulle installera på en äldre maskin som han hade.
Både dessa har jag milt introducerat i linuxvärlden och nu fungerar deras datorer snabbare och bättre än i går. Om jag hade varit påstridig och baktalat Microsofts produkter så jag jag knappast rönt nån framgång. Samma sak gäller för de 12-15 personer som jag de senaste sex månaderna lyckats få intresserade. Saklighet och omtanke är ledorden!
Jag tror det är bäst att den som vill ha hjälp av oss kontaktpersoner i ett sånt här fall vänder sej direkt till oss om detta. Risken är annars att det blir för många kockar... ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Sortman skrev:Stopp och belägg.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Nu förstår jag inte Sortman?

"var inte att ett gäng ubuntister skulle fara fram som Jehovas vittnen på korståg för att sprida sitt budskap.
Slika metoder kan lätt stöta bort intresserade. Det ligger ju i namnet "Ubuntu" detta med medmänsklighet. Låt oss verka i den andan, hjälpsamt, vänligt och milt. Inte påtryckande."

Det var väl inte riktigt det jag mena. Jag blev bara överaskad över den något tama reaktionen från personer som skall reagera. Det är inte förbjudet.

Sen vet jag inte hur responsen varit via din begäran om kontakt via e-mail. Har den varit stor och påträngande, har jag förståelse för din något märkliga formulering av text innehållet.

Pink Panther

;)
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"