Då måste jag än en gång visa upp min brist på kunskap och fråga, vaddå? Vad innebär det att jag ska göra? Har ju fått så många råd att jag undrar vad jag måste hitta på nu för att inte virra bort mig igen. Ledsen för trasslet... Och än en gång tack för all hjälpBowmore skrev: Upptäckte nu att du har ett ATI Rage Mobility M3 kort. Tråden började med ett Radeon 9800 så jag spånade vidare på det.
Ditt kort stöds inte av ATIs proprietära drivrutiner.
ATI support: http://wiki.cchtml.com/index.php/Hardware
Övrigt: http://www.thinkwiki.org/wiki/ATI_Rage_Mobility_M3
så det innebär att du ska använda xorgs drivare för ditt kort.
Hörgre Skärmupplösning - ATI grafikkort - 19" TFT 1280x1024
SV: Hörgre Skärmupplösning - ATI grafikkort - 19\
Nu har jag anvant ett program som heter Envy som skulle losa alla problem med min upplosning pa mitt grafikkort. men lang nasa pa mig. Nu har jag problem med tangentbordet oxo. Tror fan i mig att jag skiter i Ubuntu snart. 

Tror inte du ger upp så lätt 
Du kan prova detta:
1) starta i recovery mode
2) Hämta xorg-drivarna med apt-get install xorg-driver-fglrx
3) Kör sen dpkg-reconfigure xserver-xorg
Under den sista punkten tar du defaulten bortsett från drivarnamnet där du väljer fglrx istället för ati. Tror att det ska fungera för ditt kort.

Du kan prova detta:
Under den sista punkten tar du defaulten bortsett från drivarnamnet där du väljer fglrx istället för ati. Tror att det ska fungera för ditt kort.
Nej du har rätt, jag ger inte upp så lätt. Men jag skulle behöva denna bärbara dator nu i slutet på läsåret så jag hoppas att kunna få igång den snart. Nu har jag i alla fall installerat om hela Ubuntu så att jag kommer in i datorn igen utan allt för stort trassel. Men hur många gånger har man inte installerat om Windows och för varje gång lär man sig något nytt. :-)Bowmore skrev: Tror inte du ger upp så lätt
Du kan prova detta:
Än en gång, tack till er alla men jag förstod inte varför jag ska göra denna anvisning. Är det för att komma in i datorn, som nu är fixat. Eller är det för drivrutinerna?
Senast redigerad av 1 barQuest, redigerad totalt 7 gånger.
Efte att ha läst transitionguiden till Ubuntu så insåg jag vad det var du menade med dina instruktioner. Men när jag följde dem så gick det inte att komma in i datorn igen utan att återställa xorg från backup. Men jag använde sudo kommadot som stod i transitionguiden istället för ditt dpkg. Men det ska väl inte spela någon roll eller hur, det viktiga är väl att få in en ändring i xorgkonfigurationen?
Så nu är jag minst sagt rådvill, det verkar inte finnas något sätt att få till upplösningen på min dator. OCH JAG VILL INTE ANVÄNDA WINDOWS!!!
Please advice
Så nu är jag minst sagt rådvill, det verkar inte finnas något sätt att få till upplösningen på min dator. OCH JAG VILL INTE ANVÄNDA WINDOWS!!!

Please advice

Först, jag skrev kommandona utan sudo då man inte behöver det i recovery mode.
Eftersom du installerat om Ubuntu nu så kör du den sk X.org "vesa" drivaren. Det är en generisk drivare som utnyttjar det standardiserade VESA-snittet mot grafikkortet och fungerar för de flesta korten på marknaden. Den är slö och ger oftast inte t.ex tillräcklig upplösning som i ditt fall. Eftersom tillverkarnas proprietära drivrutiner inte är öppna så jobbar X.org på att ta fram egna drivrutiner för olika kort, typ ATI, NVidia, etc. Man kan då prova sig fram genom att installera en X.org drivare för sitt kort genom att skriva sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och svara på några frågor om sitt kort så gott man kan. Har man ett ATI så väljer man ati, osv. Om man efter ett antal försök och med lite olika svar lyckas få en fungerande grafik med högre upplösning så är allt väl. Annars så får man backa tillbaks till "vesa" och ge sig på tillverkarens proprietärer. I ditt fall har jag dock inte hittat något stöd för ditt kort. Många (som jag) börjar istället med proprietärerna om man nu hittar nån för sitt kort
Så vad jag kan rekommendera är att göra en backup på din fungerande xorg.conf och ge dig i kast med att hitta en kortspecifik X.org lösning för ditt kort.
Du gör det genom att ge kommandot
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
och svarar på frågorna så gott det går. Du kan behöva köra det ett antal gånger och med olika input för att förhoppningsvis hitta en kombination som fungerar för dig. Hittar du ingen fungerande lösning så är det tyvärr bara att kopiera tillbaks din backup-kopia och starta om X med Ctrl-Alt-Backspace. Men hoppet är det sista ....
Nästa steg är att försöka gå från 2D till 3D med den s.k "fglrx"-drivaren för att t.ex kunna köra Beryl. Då behöver du först ladda ner den men kommando:
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
och sen köra om
och denna gång ange fglrx istället för ati.
Som du ser så är det en del pyssel med att försöka få det man vill
Eftersom du installerat om Ubuntu nu så kör du den sk X.org "vesa" drivaren. Det är en generisk drivare som utnyttjar det standardiserade VESA-snittet mot grafikkortet och fungerar för de flesta korten på marknaden. Den är slö och ger oftast inte t.ex tillräcklig upplösning som i ditt fall. Eftersom tillverkarnas proprietära drivrutiner inte är öppna så jobbar X.org på att ta fram egna drivrutiner för olika kort, typ ATI, NVidia, etc. Man kan då prova sig fram genom att installera en X.org drivare för sitt kort genom att skriva sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och svara på några frågor om sitt kort så gott man kan. Har man ett ATI så väljer man ati, osv. Om man efter ett antal försök och med lite olika svar lyckas få en fungerande grafik med högre upplösning så är allt väl. Annars så får man backa tillbaks till "vesa" och ge sig på tillverkarens proprietärer. I ditt fall har jag dock inte hittat något stöd för ditt kort. Många (som jag) börjar istället med proprietärerna om man nu hittar nån för sitt kort

Så vad jag kan rekommendera är att göra en backup på din fungerande xorg.conf och ge dig i kast med att hitta en kortspecifik X.org lösning för ditt kort.
Du gör det genom att ge kommandot
och svarar på frågorna så gott det går. Du kan behöva köra det ett antal gånger och med olika input för att förhoppningsvis hitta en kombination som fungerar för dig. Hittar du ingen fungerande lösning så är det tyvärr bara att kopiera tillbaks din backup-kopia och starta om X med Ctrl-Alt-Backspace. Men hoppet är det sista ....
Nästa steg är att försöka gå från 2D till 3D med den s.k "fglrx"-drivaren för att t.ex kunna köra Beryl. Då behöver du först ladda ner den men kommando:
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
och sen köra om
och denna gång ange fglrx istället för ati.
Som du ser så är det en del pyssel med att försöka få det man vill

Nu funkar det... Tack för hjälpen Bowmore jag älskar dig. Både dig och den drickbara varianten. ;-)
Nu har jag min dator i den form jag vill ha den fäör att skriva min uppsats utan trassel. Om nu någon vet hur man gör för att göra en ominstallation av Ubuntu på min stationära dator så jag får bort felmeddelandet där är jag en Ubuntist forever och ska lä'ra mig allt om detta OS. :-)
Puss på er alla...
Nu har jag min dator i den form jag vill ha den fäör att skriva min uppsats utan trassel. Om nu någon vet hur man gör för att göra en ominstallation av Ubuntu på min stationära dator så jag får bort felmeddelandet där är jag en Ubuntist forever och ska lä'ra mig allt om detta OS. :-)
Puss på er alla...

Det var skönt att det löste sig till slut 
Ja, den är en av flera favoriter från samma lilla ö
Det finns en del installationsguider men har inte full koll på var de finns. Du bör också ta dig en funderare på hur många partitioner du vill ha när du ändå ska installera om. Själv har jag valt att ha tre partitioner, en rot- en home- och en swap.
Tycker att du ska starta en ny tråd för frågor om ominstallation.

Ja, den är en av flera favoriter från samma lilla ö

Det finns en del installationsguider men har inte full koll på var de finns. Du bör också ta dig en funderare på hur många partitioner du vill ha när du ändå ska installera om. Själv har jag valt att ha tre partitioner, en rot- en home- och en swap.
Tycker att du ska starta en ny tråd för frågor om ominstallation.