janne-5011 skrev:jobbat på lite och nu finns en sida på wikin.
Hjälp till att fixa den klart om ni anser att den behöver kompletteras.
Jag har använt rätt mkt funktionerna:kopiera/klistra in som ni kommer märka
http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Boinc
Bra att du fixat en wiki! den ser riktigt bra ut
Jag har några idéer till den som du kan fundera på om du vill använda:
1. Sätt en tydlig rubrik typ
BOINC - Bidra till forskningen eftersom ordet BOINC inte säger en så mycket och inte gör en direkt lockad att läsa vidare så kan en beskrivande rubrik vara en idé kanske? Jag tänkte som rubrik där under övrigt där du har lagt in den och även på själva wiki sidan så man enkelt ser på vilken wiki sida man är
2. Sen skulle man väll kunna sätta en underrubrik
Installation för att få den lite mer uppdelad och lättläst.
3. Utnyttja feta bokstäver där du beskriver tex. menyer så att man kan snegla på den när man gör installationen och snabbt se vad man ska göra. tex:
run_manager, välj
egenskaper, gå in på
fliken "rättigheter" och bocka i
"tillåt körning av filen som ett program" ,
verktyg -> Attach to project och
rosetta@home Det skulle göra det lite mer tydligt och lättläst tror jag.
4. Sen undrar jag om det var så här "När det är klart så ska en sida öppnas och man ska logga in. Du får skapa ett konto först på rosettas hemsida." för min installation strulade till sig lite så den där sidan dök upp i mitt webbdesign program men jag hade för mig att man inte behövde bli medlem på rosetta@home först? Jag kan dock ha helt fel för som sagt så fick jag aldrig se den sidan... Så kopierade du ihop det från min tidigare text så kan det ha blivit fel

Eller menar du att när den där sidan(som jag inte fick) dyker upp så får man möjligheten att registrera sig på rosetta@home och sen kan man logga in?
5. Jag funderade också på den här meningen lite: "Klicka på skicka och ta emot innan Du stänger av datorn för att ladda upp ev. klara paket, om du vill." Kanske man ska få in att annars finns det risk att man får göra om en stunds arbete. Jag tänkte så att ingen får för sig att man måste klicka på skicka och ta emot varje gång man stänger av datorn för att inte tappa hela dagens jobb. Det är ju bra att visa på att man inte behöver lägga ned nån tid på att sköta BOINC när man har installerat och ställt in den som man vill så att det inte börja verka besvärligt att använda den.
6. Kanske du borde visa på hur man får det att starta automatiskt när man startrar datorn annars tror jag det är stor risk att efter ett par dagar så orkar man helt enkelt inte starta programmet och man slutar att använda det. Du kan i så fall ändra till den här texten lite som du vill ha det(kopierade det från tidiagre inlägg):
Sist men inte minst så har jag gjort så att run_client startar automatiskt när jag startar datorn. Det är bara run_client man behöver köra för att börja bearbetningen av filer.
Under
system -> inställningar -> Sessioner har jag tryckt på
lägg till och skrivit in följande under kommando och döpt den till Forskning boinc.
Det ser ut som jag vill ändra på mycket men i själva verket är det ju väldigt lite, det är bara jag som babblar på en massa runt om