Ubuntu 9.04

Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av bbauto »

Det ända jag saknat i Gnome är kioskinställning, jag ser att det är förberett med gconf-editor men dom knappar jag vill åt är dimmade ???
Hade ett projekt med en touchpanel, som inte användarna skall kunna ändra, bara köra dom startare/scripter jag lagt på skrivbordet, så va så illa tvungen att använda kubuntu där -usch- Hittade inget där jag förväntade mig att det skulle finnas -tog onödigt lång tid-
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Hur lågt ner har ni fått er boot-time?

Rekordet är 14,5 sek just nu!
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Harlekin33 skrev:Hur lågt ner har ni fått er boot-time?

När jag bootar mitt USB-minne Kingston DataTraveler 16GB med ubuntu jaunty, på en DELL Latitude D520 1GB RAM.
Så hamnar jag på ca. 25sek, jag hade ext4 på min root partition förrut men det krashade bortom all räddning, så återgick till ext3, på home har jag ext2.
Det kändes som ext4 vart snabbare, men tog aldrig tiden. Nu gör jag ifs en massa grejer vid uppstart, som jag vinner igen senare...
Mountar massa ramdiskar, tmpfs, ntfs etc... så kan nog kapa lite om jag vill. :)

PS! Min stationära ska vi nog inte ta tid på, en gammal P3 med 512MB RAM. Meen den tuggar på och är stabil som bara den. Till den har jag ett jäkligt bra ljudsystem, och Nokia Multigraph 445Xpro skärm. Tycker den kan få tugga på tills något går sönder, då byter jag. :)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Harlekin33 skrev:Hur lågt ner har ni fått er boot-time?

Tog tid på en Via Artigo pico-ITX, och Kubuntu 8.10 -usch- 1min32sek
Tur att den alltid ska stå på -s-
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

tobbe..blev lite mycket minne i min ruta dår.. men ni förstår vad jag menar... tänker inte så mycket i datatermer.. huvudsaken är att det fungerar,, ungefär som att solynoiden pajjar i bilen
suliman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av suliman »

Jag körde en uppdatering igår och nästan allting fungerade bra. Uppgraderingen skötte sig själv.
Enda som hände var att Ontv slutade fungera efter ett tag.
Alla inställningar är som de var innan men inga tablåer dyker upp, det står bara "Now Playing" och "Upcoming programs" men inga kanaler...
Märkligt, för det fungerade direkt efter uppgraderingen. Jag lämnar datorn på över natten och nu på morgonen funkar det inte.
Har avinstallerat och installerat Ontv flera gånger utan resultat.
Nåja, kanske var det för tidigt att ta ner 9.04 (fast koden är väl låst?) jag kör in en backupimage och väntar några dagar efter release...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

suliman skrev:Jag körde en uppdatering igår och nästan allting fungerade bra. Uppgraderingen skötte sig själv.
Enda som hände var att Ontv slutade fungera efter ett tag.
Alla inställningar är som de var innan men inga tablåer dyker upp, det står bara "Now Playing" och "Upcoming programs" men inga kanaler...
Märkligt, för det fungerade direkt efter uppgraderingen. Jag lämnar datorn på över natten och nu på morgonen funkar det inte.
Har avinstallerat och installerat Ontv flera gånger utan resultat.
Nåja, kanske var det för tidigt att ta ner 9.04 (fast koden är väl låst?) jag kör in en backupimage och väntar några dagar efter release...
När man uppgraderar avaktiveras en del Tredjepartsprogramvara, dessa måste kanske aktiveras igen.
Program->Tillbehör->Terminalen->gksu nautilus
Navigera till /etc/apt
Det ska finnas en backup på din gamla sources.list.xxxx->Dubbelklicla->Visa denna
öppna även sorces.list

Kopiera över dom rader som saknas, och byt intrepid mot jaunty.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Rune.K skrev:
Harlekin33 skrev:
Jag föredrar nog funktionalitet före blinget...
Jag med!

Inga "glass-effekter" (som i windows) här inte!
Då är vi tre stycken som tycker likadant vad det gäller blinget kontra funktionen!
Jag trodde jag var ensam om det...
Vad gäller bling, så kan man väl få Gnome och se rätt häftig ut också -vill inte ha för mycke lull-lull- ::)
Bilagor
Ubuntu_Jaunty.jpg
Ubuntu_Jaunty.jpg (82.1 KiB) Visad 2257 gånger
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

bbauto skrev: Vad gäller bling, så kan man väl få Gnome och se rätt häftig ut också -vill inte ha för mycke lull-lull- ::)
Jag har redan bytt till KDE, där finns allt från början även blinget.
Vill man ha en gizmo på skrivbordet så fixar man det ett par klick.
Blinget tittar man lite på i början sen stänger man av det t.ex wobbliga fönster ;D
Har inte lust att lägga ner tre dagar för att ändra något i Gnome...som man kan se att många gör här, av frågorna att döma.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Rune.K skrev:
bbauto skrev: Vad gäller bling, så kan man väl få Gnome och se rätt häftig ut också -vill inte ha för mycke lull-lull- ::)
Blinget tittar man lite på i början sen stänger man av det t.ex wobbliga fönster ;D
Har inte lust att lägga ner tre dagar för att ändra något i Gnome...som man kan se att många gör här, av frågorna att döma.
3dagar?? Det tog mig ca. 15min :P
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Rune, du har inte möjlighet att skriva en HowTo man lägger till en startare/genväg under Kubuntu (KDE), går säkert ganska snabbt, typ 1 dag eller så -HeHe-
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

bbauto skrev:
Rune.K skrev:
15 minuter, men då har du gjort det många gånger innan och vet vad du letar efter i Synaptic, t.ex screenlets, compiz-settings tror jag.
Sammanlagt är det nog mycket mer än 15 minuter ;D
Men du har väl sett de som håller på i flera dagar...
Nu är KDE både bra och snyggt i version 4.2
version 3.5 var bra men ganska ful.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Rune.K skrev:
bbauto skrev:
Rune.K skrev:
15 minuter, men då har du gjort det många gånger innan och vet vad du letar efter i Synaptic, t.ex screenlets, compiz-settings tror jag.
Sammanlagt är det nog mycket mer än 15 minuter ;D
Men du har väl sett de som håller på i flera dagar...
Nu är KDE både bra och snyggt i version 4.2
version 3.5 var bra men ganska ful.
Nja levererar ju USB-stickor till halva befolkningen i Sydost + Göteborg, så visst några gånger har jag gjort det, fast o andra sidan hittar jag alltid nya finesser... ;D

Hur va det nu med att skapa startare på skrivbordet, när det gäller KDE/Kubuntu -vavava- ::)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Med www.gnome-look.org laddar du bara ned ett Tema, så får du gnome att se ut som KDE, MAC och Vista samtidigt!! -Det du-
Vad är det för skillnad -Muahaha-
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

bbauto skrev: Hur va det nu med att skapa startare på skrivbordet, när det gäller KDE/Kubuntu -vavava- ::)
Hört talas om drag and drop...tar max 1 sekund...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

bbauto skrev:Med http://www.gnome-look.org laddar du bara ned ett Tema, så får du gnome att se ut som KDE, MAC och Vista samtidigt!! -Det du-
Jaja om du bara tittar på utseendet.
Tvivlar på att t.ex k3b följer med från gnome-look.
Det är bara så att KDE ligger en bra bit före...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Rune.K skrev:
bbauto skrev:Med http://www.gnome-look.org laddar du bara ned ett Tema, så får du gnome att se ut som KDE, MAC och Vista samtidigt!! -Det du-
Jaja om du bara tittar på utseendet.
Tvivlar på att t.ex k3b följer med från gnome-look.
Det är bara så att KDE ligger en bra bit före...
Ge daj nu Rune! Du bjäbbar bara mot för att provocera... Erkänn att det bor en liten gnome i dig. ;D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

bbauto skrev: Ge daj nu Rune! Du bjäbbar bara mot för att provocera... Erkänn att det bor en liten gnome i dig. ;D
Provocera är lite väl starkt.
Snarare retas lite grann...

Det här det fina med GNU/Linux, det finns så mycket att välja på!
Ska erkänna att jag hade lite svårt för KDE i början.
Innan hade jag mest använt Gnome.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Visst finns det bra applikationer till KDE, K9Copy, Kdenlive, kcron etc... Men dom funkar ju lika bra under gnome, trots den äckliga färgsättningen(WinBlått)... När jag tänker efter så är det nog bara dom..?? -Hmm- Nåja KDE verkar vara utvecklat av ett gäng påtända WinWannabe, dvs en blandning av genialitet och vansinne där vansinnet står för lejonparten, till det positiva är att MS troligen försöker efterapa som vanligt...och finner sig i ytterligare en återvändsgränd -Skrattar-
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Frågan är om inte denna tråden borde flyttas till Allmänna fylletråden!? Va säger du Hakan?? O0
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"