Äntligen finns ATI Catalyst 9.3 ute
- pata66
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Äntligen finns ATI Catalyst 9.3 ute
fick det att funger.
Tack för hjälpen.

Har ni som installerat det fått det att fungera något vidare?
Så länge jag behöll bilden klonad så fungerade allt, förutom att det var fel upplösning för ena skärmen och video i fullskärm på två skärmar inte blev helt utan lagg (nöjer mej gott med bara video på en skärm, förstår inte varför någon någonsin skulle vilja ha sin desktop klonad, men det är jag det). Försökte jag separera skärmarna och göra omstart så fick jag aldrig se Ubuntu igen (blev tvungen å dra ut HDMI-sladden till teven!), har gjort säkert 30 försök och bestämde mej till slut för att välja bort nya drivisarna (system->admin->hardware drivers) startade om och såklart funkade allting perfekt direkt, rätt upplösning på båda skärmarna och allt var frid å fröjd tills jag upptäckte att compiz fusion inte fungerade och att det inte längre gick att ställa in visual effects under appearance...
Mitt försök till att få ordning på det tog sej vägen: Laddade ner xserver-xgl* för att jag läste att det fick allting att fungera direkt, när det inte gjorde det (finns ju inte kvar i synaptic så kanske inte funkar alls i 8.10?) så testade att köra compiz fusion icon och starta om alltihopa, då kom alla grafiska effekter tillbaka, enda problemet var att andra skärmen blir till en tredjedel fylld av "skräp" som inte försvinner så visar man video där så täcks halva videon av grafikbuggar), tänkte att det där skulle lösas genom att autostarta compiz fusion icon vid uppstart... det gjorde det inte.
Känns som ett väldigt udda problem... räknar med att det inte går att lösa så blir jag kanske inte lika besviken när det heller inte gör det.
*Jag har installerat och inget mer, vet inte om det är något mer än så som krävs.
Så länge jag behöll bilden klonad så fungerade allt, förutom att det var fel upplösning för ena skärmen och video i fullskärm på två skärmar inte blev helt utan lagg (nöjer mej gott med bara video på en skärm, förstår inte varför någon någonsin skulle vilja ha sin desktop klonad, men det är jag det). Försökte jag separera skärmarna och göra omstart så fick jag aldrig se Ubuntu igen (blev tvungen å dra ut HDMI-sladden till teven!), har gjort säkert 30 försök och bestämde mej till slut för att välja bort nya drivisarna (system->admin->hardware drivers) startade om och såklart funkade allting perfekt direkt, rätt upplösning på båda skärmarna och allt var frid å fröjd tills jag upptäckte att compiz fusion inte fungerade och att det inte längre gick att ställa in visual effects under appearance...
Mitt försök till att få ordning på det tog sej vägen: Laddade ner xserver-xgl* för att jag läste att det fick allting att fungera direkt, när det inte gjorde det (finns ju inte kvar i synaptic så kanske inte funkar alls i 8.10?) så testade att köra compiz fusion icon och starta om alltihopa, då kom alla grafiska effekter tillbaka, enda problemet var att andra skärmen blir till en tredjedel fylld av "skräp" som inte försvinner så visar man video där så täcks halva videon av grafikbuggar), tänkte att det där skulle lösas genom att autostarta compiz fusion icon vid uppstart... det gjorde det inte.
Känns som ett väldigt udda problem... räknar med att det inte går att lösa så blir jag kanske inte lika besviken när det heller inte gör det.
*Jag har installerat och inget mer, vet inte om det är något mer än så som krävs.
Allting löste sej!Placerade man bara skärmarna vertikalt så fungerade allt. Tydligen fanns det restriktioner på hur stor yta man kunde använda sej utav (om man kör med ett något äldre grafikkort ur ATI-radeon-serien).
'2nd, 3rd, and 4th generation Radeons (from the 9250 through the X1050) support a maximum 3D texture resolution of 2048x2048. This means that you cannot run Compiz properly on (for example) two 1280x1024 screens (with a total resolution of 2560x1024) in a horizontal MergedFB setup (although a vertical setup would work, as that would give you a total resolution of 1280x2048). Any screen real estate beyond the 2048th pixel will likely have a completely white background, and any windows beyond that point will leave massive trails behind it.'
Tänkte bara att någon annan också kunde ha glädje av vetskapen, eller glädjen av att slippa besvara fler hjälp!!1!!-inlägg från min sida i den här tråden.
'2nd, 3rd, and 4th generation Radeons (from the 9250 through the X1050) support a maximum 3D texture resolution of 2048x2048. This means that you cannot run Compiz properly on (for example) two 1280x1024 screens (with a total resolution of 2560x1024) in a horizontal MergedFB setup (although a vertical setup would work, as that would give you a total resolution of 1280x2048). Any screen real estate beyond the 2048th pixel will likely have a completely white background, and any windows beyond that point will leave massive trails behind it.'
Tänkte bara att någon annan också kunde ha glädje av vetskapen, eller glädjen av att slippa besvara fler hjälp!!1!!-inlägg från min sida i den här tråden.

-
När jag valde fil hamnade jag på "ati-driver-installer-8.28.8.run" som jag installerade men inget händer. Jag har Radeon 9250. Tror jag, jag har provat att starta check.sh för att se vilket kort jag har men den vill inte starta.
Klippt från terminalen
jorgen@jorgen-desktop:~$ cd Skrivbord
jorgen@jorgen-desktop:~/Skrivbord$ ls
Admin.desktop Länk till Mina videoklipp
ati-driver-installer-8.28.8.run Länk till Skrivbord
check.sh Länk till Smart Roadster.doc
jorgen@jorgen-desktop:~/Skrivbord$ check.sh
bash: check.sh: kommandot finns inte
jorgen@jorgen-desktop:~/Skrivbord$
Jörgen
Klippt från terminalen
jorgen@jorgen-desktop:~$ cd Skrivbord
jorgen@jorgen-desktop:~/Skrivbord$ ls
Admin.desktop Länk till Mina videoklipp
ati-driver-installer-8.28.8.run Länk till Skrivbord
check.sh Länk till Smart Roadster.doc
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Prova med:
Om det inte redan är det lär du göra det körbart med:sh check.sh
chmod +x check.sh
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Nu blev det blev så här!
jorgen@jorgen-desktop:~/Skrivbord$ sudo sh check.sh
-e =====================================================================
-e ATI Technologies
You are either not running this script from the console
or simply do not have console ownership. Requirement failed.
Unable to determine XFree86 Version. Stopping now.
Jag har gjort det körbart med "jorgen@jorgen-desktop:~/Skrivbord$ chmod +x check.sh"
jorgen@jorgen-desktop:~/Skrivbord$ sudo sh check.sh
-e ATI Technologies
You are either not running this script from the console
or simply do not have console ownership. Requirement failed.
Unable to determine XFree86 Version. Stopping now.
Jag har gjort det körbart med "jorgen@jorgen-desktop:~/Skrivbord$ chmod +x check.sh"
Varför körde du kommandot med sudo? Prova utan.
-
Jag har provat utan sudo också med samma resultat.Hund skrev:Varför körde du kommandot med sudo? Prova utan.
Jag är ganska säker på att jag har Radeon 9250 eftersom det fungerar med Windows XP och drivisarna till Radeon 9250, så jag kanske inte behöver kolla det.
Hur gör jag efter att jag har installerat "ati-driver-installer-8.28.8.run"?
När jag går in på skärminställningar ser det ut så här

Ser ut som att du har grafikkortsdrivrutiner installerade redan? Compiz är ju igång och det kräver ju 3D stöd.
-
Vad är Compiz?Hund skrev:Ser ut som att du har grafikkortsdrivrutiner installerade redan? Compiz är ju igång och det kräver ju 3D stöd.
Om jag har drivrutinerna installerade, hur får jag signal till TVn?
Jörgen
-
Jag sökte på Radeon i synapsis, jag har tydligen en del installerat.

Jag vet bara inte hur jag ska få TV-ut signal.
Jörgen

Jag vet bara inte hur jag ska få TV-ut signal.
Jörgen
Compiz är skrivbordseffekterna, det som gör att det blir skugga etc.
Kika under Program / Systemverktyg om du har ATI Catalyst Control Center? Via det programmet bör du kunna ordna bild på din andra skärm. Har dock ingen erfarenhet av det, för mig fungerade det direkt när jag körde med en andra skärm.
Kika under Program / Systemverktyg om du har ATI Catalyst Control Center? Via det programmet bör du kunna ordna bild på din andra skärm. Har dock ingen erfarenhet av det, för mig fungerade det direkt när jag körde med en andra skärm.
-
Under Program / Systemverktyg har jag bara Gmount-iso!Hund skrev:Compiz är skrivbordseffekterna, det som gör att det blir skugga etc.
Har jag inte installerat rätt?
Vad gör atitvout (det som syns på skärmbilden där jag sökte på radeon)? Det har jag inte installerat.
Jörgen
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
@hund han har ju bara de öppna drivrytinerna installerade, då får man ingen ccc 
@krassegrand installera
fglrx-amdcccle och dess beroenden så borde du få in allt du behöver.

@krassegrand installera

-
Rasmus skrev:@hund han har ju bara de öppna drivrytinerna installerade, då får man ingen ccc
@krassegrand installerafglrx-amdcccle och dess beroenden så borde du få in allt du behöver.
Tack för den!!
Nu kan jag inte använda den installationen av Ubuntu alls!
Jag har loggat in på en annan partition.
Hur tar man bort den senaste installationen på ett operativsystem där jag inte ens kan se muspekaren röra sig?
Antagligen startar det men jag kan inte se någonting på skärmen, det är bara slumpvisa streck.
-
Kan man starta i typ "säkert läge" och inte godkänna drivisarna till skärmen?
Hur vet jag i så fall vilka de är?
Hur vet jag i så fall vilka de är?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
testa att starta upp i recoverymode
skriv in
och fortsätt normal boot jag hoppas det hjälper.
skriv in
Kod: Markera allt
aptitude purge fglrx-amdcccle
exit
-
Recoverymode funkar inte! Det har jag redan provat! Det ser lika illa ut!
-
I Windows finns ett alternativ där man ska godkänna varje rad. Finns det någon sådant i Ubuntu?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
recovery mode är textbaserat. det är inte samma sak som failsafe...
och för din nästa fråga så är svaret nej.
och för din nästa fråga så är svaret nej.