prestandaökning med ext4 ?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: prestandaökning med ext4 ?

Inlägg av bbauto »

Emil.s skrev:
bjoost61 skrev:Kan bekräfta att ext4 kan slarva bort data mellan varven. Hela home (separat) har fursvunnit vid 2 tillfällen. Har dock haft säkerhetskopior på allt viktigt så det har inte ställt till med något annat än lite tidsspillan så jag fortsätter att köra ext4 av ren envishet.
Det lät lite väl överdrivet. Det är inte denna buggen du drabbats av?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/323321

Enda risken för dataförlust är om man får strömavbrott, eller stänger av datorn "på knappen" eller liknande. Och även då är chansen rätt liten, och enbart bunden till vissa program.
Vart bor du som inte drabbas av strömavbrott? har man en bärbar med taskigt batteri är man också utsatt, labbar man med nya utgåvor/program så kan systemet låsa sig så att powerknappen är enda utvägen. Har själv råkat ut för ext4, det duger inte om man vill ha ett stabilt system. :)
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Hitintills har ext4 varit perfekt. Också konstiga sätt att avsluta med "All ström bort" har lyckats utan att något försvunnit. Har tidigare haft problem med att stänga av datorn, men också detta problem har försvunnit med Ubuntu 9.04 och ext4.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

christer skrev:Hitintills har ext4 varit perfekt. Också konstiga sätt att avsluta med "All ström bort" har lyckats utan att något försvunnit. Har tidigare haft problem med att stänga av datorn, men också detta problem har försvunnit med Ubuntu 9.04 och ext4.
Nu är jag lite nyfiken på vad du menar med "Hitintills har ext4 varit perfekt".

Vad använder du din dator till för att ha verklig nytta av prestandaökningen i ext4?
Kan du rekommendera ext4 till alla som önskar att deras dator blir lite snabbare?
mvh Trådskaparen
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Mina dataförluster har uppstått efter totalhängningar i Jaunty då jag blivit tvungen att köra hård omstart av datorn via knappen. Det lustiga är att jag trots separat home ej kunnat behålla homepartitionen utan varit tvungen att formatera den för att få nyinstallationen att fungera. Bor för övrigt På Gotland och har en laptop med bra batteri.

ps. hänt 3 gånger nu.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

bjoost61 skrev:Mina dataförluster har uppstått efter totalhängningar i Jaunty då jag blivit tvungen att köra hård omstart av datorn via knappen. Det lustiga är att jag trots separat home ej kunnat behålla homepartitionen utan varit tvungen att formatera den för att få nyinstallationen att fungera. Bor för övrigt På Gotland och har en laptop med bra batteri.

ps. hänt 3 gånger nu.
Har du haft ext4 även på /home ?? Jag har testat med ext4 för / och ext2 för /home, och det gick utmärkt att installera om (Testat på USB-sticka).
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Jo, ext4 även på home. Men jag har testat igen och det funkar vid ominstallation nu.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

bjoost61 skrev:Jo, ext4 även på home. Men jag har testat igen och det funkar vid ominstallation nu.
Jag tror jag avvaktar tills det verkar stabilt, det går ju alltid att konvertera senare. Annars var jag väldigt nöjd så länge det varade :) Eftersom jag har en portabel ubuntu-miljö på USB-Sticka, så kan det lagga till ibland... Då kan man ifs trimma swap mm. Men med ext4 flöt det på utan laggningar. Det kommer säkert bli kanonbra när det är avlusat. :D
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Med Ubuntu 9.04 och ext4 är avstängningen av datorn snabb. Skype, som startar automatiskt startar också upp dubbelt snabbare. Väntetiden för uppstart av OpenOffice har rent av blivit oförsumbar, ett par sekunder, då man klickar på ett nyskrivet OpenOffice document. Vet nu inte säkert om det är ext4, som gör det eller kanske det är de nyare programmen i Ubuntu 9.04. I varje fall är kombinationen Ubuntu 9.04 och ext4 snabbare än de tidiga versionerna och kan rekommenderas.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

christer skrev:Med Ubuntu 9.04 och ext4 är avstängningen av datorn snabb. Skype, som startar automatiskt startar också upp dubbelt snabbare. Väntetiden för uppstart av OpenOffice har rent av blivit oförsumbar, ett par sekunder, då man klickar på ett nyskrivet OpenOffice document. Vet nu inte säkert om det är ext4, som gör det eller kanske det är de nyare programmen i Ubuntu 9.04. I varje fall är kombinationen Ubuntu 9.04 och ext4 snabbare än de tidiga versionerna och kan rekommenderas.
Alla är nog överens om att ext4 är snabbare än ext3.
Men eftersom det är ett flertal som blivit av med data när de använt ext4, så vill iallafall jag avråda att använda ext4.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nu har jag fått ett lite "kul" problem, eller vad man nu ska kallade med min rootpartition. Den fungerar iofs helt utmärkt, men systemet kallar det för "rootfs" och inte "ext3", "ext4" eller något sådant. Kör jag "mount" så säger den t.ex "rootfs on / type rootfs (rw)" och "df" säger ungefär samma sak...

Tittar jag på det med gparted, så säger den att det är "ext3" men att den inte kan hitta var det är monterat (varningstriangel alltså), trots att det bevisligen är monterat på "/"...

Är det här med "rootfs" någon ny form av fs som är baserad på ext3/ext4..?? eller är det bara något special som t.ex "sysfs", "proc" och "tmpfs"...??

Och varför begriper inte gparted vad det handlar om...??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

@Osprey
Kolla med "nya gnu fdisk" finns i synaptic i Jaunty, är inte installerat by default.
Länk > http://www.gnu.org/software/fdisk/
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"