Radera ALLA bilder

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Ubu

Re: Radera ALLA bilder

Inlägg av Ubu »

>Hund

Apropå att klistra in i en textruta i Ubuntu Forum Grafik.

ÖVERALLT annars så kan jag klistra in texter och bilder i en bildruta. Både i WXP och Ubuntu. Men har lagt märke till att Ubuntu INTE alltid funkar klockrent när man skall klistra in. Ibland går det ibland går det inte. Har försökt flera gånger för att eliminera det felet.

Är Ubuntu Forum mer komplicerat än på andra ställen? Är det alla andra sajter som är felaktiga och Ubuntu är den enda som har rätt med sitt sätt att klistra in bilder?
SkärmBilden är tagen med Ubuntus egen skärmkamera! Bilden görs i png. Har försökt ändra till jpg men det godkänner inte Ubuntu. Använder mig av Ubuntus egen Copy and paste istället för drag and drop. Ubuntus Drag and drop funkar inte på min burk längre!

Hur skall jag göra för att klistra in en png bild på textrutan i Ubuntu Forum? Tacksam om du vill redogöra för det.

Min Ubuntu 8.10 haltar sig fram på kryckor och bandage samt plåsterlappar.

Installationsskivan är bränd i WXP på lägsta hasighet 4x. Den är även checkad i Ubuntus egen check innan jag installerade Ubuntu 8.10. Då kan det ju inte vara något fel på installationskivan.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Nu börjar den här tråden gå ganska lågt "off topic", därav min tidigare rekommendation att starta nya trådar för dina problem. Men, när vi ändå håller på :)
Men har lagt märke till att Ubuntu INTE alltid funkar klockrent när man skall klistra in
Det beror nog på att du inte har någon "klipp hanterare" igång, så stänger du ett fönster du kopierade ifrån, innan du klistrar in det i ett annat så funkar det inte.
Vi brukar köra typ apt://glipper eller apt://parcellite för detta ändamålet. Jag rekommenderar den senare, för glipper har funkat sämre på senare tid.
Du får en ikon i högra hörnet (notifieringfältet, motsv. "system tray" i windows), med histora för vad du klippt ut de senaste tillfällena som bonus.
Är det alla andra sajter som är felaktiga och Ubuntu är den enda som har rätt med sitt sätt att klistra in bilder?
"Ubuntu" har inget eget "sätt" att klistra in bilder. Detta är inte OS specifikt, utan beror på hur forumsystemet funkar. Det är ingen skillnad i firefox för Windows XP eller Ubuntu.
SkärmBilden är tagen med Ubuntus egen skärmkamera! Bilden görs i png. Har försökt ändra till jpg men det godkänner inte Ubuntu.
Funkar finfint att spara bilden till JPG för mig iaf (i skärmbildsprogrammet).
Det jag kan tänka mig är att bilden (PNG bilden) var för stor för att bifogas här på forumet.
Använder mig av Ubuntus egen Copy and paste istället för drag and drop. Ubuntus Drag and drop funkar inte på min burk längre!
Du inser att du inte kan infoga bilden genom att "dra den till textrutan" när du skriver ett inlägg va? Du måste bifoga filen. Det finns en flik nedanför, "ladda upp en bilaga, för det ändamålet.
Textrutan är inte en "rich text control" som i t.ex. openoffice eller word.
Min Ubuntu 8.10 haltar sig fram på kryckor och bandage samt plåsterlappar.
Ta inte illa upp, men jag misstänker att du bara är ovan med hur det funkar. Men för all del, det kan ju hända att något är knas också. Är det en kombination kan det nog kännas tungt.
Klistade in i Treminalen och jag lämnade mitt vanliga lösenord för att komma in i Ubuntu men den vägrade godkänna det.
Då är det något knas. Starta en ny tråd (och länka till den här om du vill) så ska vi fixa det (om du vill).
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
Ubu

Inlägg av Ubu »

Ja tyvärr blir tråden lång men det kan vara bra för att lösa problemet eftersom trådläsaren slipper hoppa runt på forum och leta efter fortsättningen.

Om inte mitt minne sviker mig så skall man ladda upp bilderna på en utomstånde fotosajt och hämta bilderna därifrån för att sedan publicera dem i Ubuntu. Det är väl därför Image har en URL rad att fylla i... Är inte intresserad av en sådan fotosajt. Därtill skalll man också registrera sig.

Jag är van att klistra in på en vanlig textsida UTAN att registrera mig. Det funkar på andra stallen. Varför funkar det INTE i Ubuntu Forum Grafik? Gör det även med e-posten i Evolution (Ubuntus egen E-post som standard) och andra e-postklienter för att slippa skicka med bilagor till mottagaren. 600-700 pixel brukar vara lagom för en sida.

TACK för tipset om urklippare. Godtrogen som man är tror man att ubuntus två egna "urklippare" skall funka utan tillägg.

HUR många kb pallar Ubuntu Forum Grafik med? Den var inte stor. Den var beskuren på det oväsentliga i Gimp. (Tack Urban Anjar för din utmärkta Gimpsajt.)
PNG bilden jag misslyckades att publicera här på sajten var på 57,0 kb.
Är det för stort? Vad är storleksgränsen?

Har lyckats tidigare med att intermitentfärga bilden, vänsterklicka och sedan släppa den på plats med mittenknappen på musen. Men eftersom det inte funkar längre så körde jag med copy från högerklicken och lade pekaren på plats och klickade på paste. Det är den mest simpla metoden och borde funka men som sagt bilden skall mellanlagras på en fotosajt för att sedan publiceras med fotosidans URL på bilden.

Tungt. Nej sitter och garvar för mig själv när det knasar. Nu är vi i slutet på 8.10 tiden och nu kommer en ny version i april. Då är det nya grejer att lära sig i början. För många program funkar inte som de gjorde i den tidigare versionen. Ser faktiskt fram mot det och hoppas att Ubuntu 9.04 förbättras. Gillar Ubuntu men inte när den knasar. Det tror jag alla är med på och förstår.

Min submila fråga gällde om det var Rootens enkla lösenord jag skulle använda i terminalen eller om det var det vanliga lösenord jag använder för att logga in i Ubuntu.

Nu har jag rotat (!) runt i rooten (inte den på axlarna hehehe) och gjort en del ändringar.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Under textrutan hittar du "Ladda upp en bilaga". Det tog ett tag för mig att hitta och ser
du ingen bild nedan funkar det inte...

Lösenordet vid "sudo" är ditt vanliga lösenord.
Bilagor
boat2.png
boat2.png (7.08 KiB) Visad 2565 gånger
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Ubu

Inlägg av Ubu »

Skärmdumpen i PNG
Skärmdumpen i PNG
Skärmdump.png (57.03 KiB) Visad 2556 gånger
Nu hoppas jag att det funkar. Här är en skärmdump från igår där Ubuntu inte kunde tillåta att tillåtelsen ändrades. Får fler och fler sådana meddelanden.

Ser på Preview att det inte verkar funka. Får se om det funkar i verkligheten.

Såg på din bild hur vikingaskeppet revae eller hissar seglet.
Tack för hjälpen Urban.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Godtrogen som man är tror man att ubuntus två egna "urklippare" skall funka utan tillägg.
Om jag inte missminner mig så finns det bara en urklippshanterare som standard, och det är den som Xorg tillhandahåller. Men jag har ju haft fel förut ;)
Och den funkar precis som det är tänkt, faktiskt. Den har aldrig haft stöd för att komma "ihåg" urklipp från redan stängda applikationer.
Mern du har helt rätt ang att urklippshanteraren inte stöder "bilder", och då får man använda gnomes "drag and drop" om båda applikationerna stöder detta. "drag and drop" är inte en urklippshanterare dock.
Min submila fråga gällde om det var Rootens enkla lösenord jag skulle använda i terminalen eller om det var det vanliga lösenord jag använder för att logga in i Ubuntu.
Jag tror minsann att du blandard ihop begrepp här. Det är föståeligt.
"root" är en användare, inte en plats (/).
"the system root" eller roten (bara ett o på svenska) är en plats. roten i sig har inget lösenord (för det är bara en plats). däremot äga ofta filer i roten av just användaren "root".
Det blir ju lätt lite knasigt med alla begreppen. Kanske vore mer lämpligt om "root" användaren hett typ "admin", eller "baron" som i gamla beOS t.ex. :)

Om inte du har gjort något konstigt med "root" användaren, så har den inte något lösenord satt i ubuntu av säkerhetskäl. Den är effektivt sett "satt ur spel". Så om jag inte är helt ute och seglar borde du inte ens ha tillgång till "root" lösenordet. Men du kanske inbillade dig att du satte ett "root" lösenord vid installation, som du använder med sudo, som därför inte funkar. prova igen med ditt eget lösenord.
Funkar inte det, då har vi ett problem.
Användarvisningsbild
Ubu

Inlägg av Ubu »

Tack för den intressanta utläggningen om urklippshanterare. Det var lärorikt.
jag borde nog skrivit Urklippsfunktionshanterare istället. Är mest intresserad av att själva funktionen funkar. Ibland gör den inte det.

Föredrar det engelska ordet root så man vet vad det handlar om. Om jag har förstått det här vilket jag säkert inte har gjort så kan någon med mitt användarnamn tillsammans med det standardiserade rootlösenordet komma in i min dator via nätet och spöka i min dator. Som sagt jag kan ju ha missuppfattat det eller tänkt fel.

Rootlösen ordet hittade jag i Terminalen när jag kollade runt litegrann. Fick uppattningen att det var standardiserat och finns i alla ubuntus. Har jag fattat rätt då?
Betyder det också att någon skurk som fångat upp mitt användarnamn på nätet kan tillsammans med det standardiserade rootlösenordet "spöka" runt i min dator? Min dator spökar mycket.

Självklart vill jag ändra på rootlösenordet till ett eget för att känna mig "säker" med min Ubuntudator.

Skrev in detta i Terminalen för att ändra på rootlösenordet:
"sudo passwd root" Kom fram till att den frågade efter lösen och det godkände datorn. Ändrade det standardiserade lösenordet till ett eget på åtta ställigt (hela två gånger)lösenord och tröck på enter.

Allt verkade frid och fröjd.
Men sedan så funkar inte det nya rootlösenordet.
Konstigt tycker jag. Burken fortsätter att "spöka".
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Ubu skrev:Tack för den intressanta utläggningen om urklippshanterare. Det var lärorikt.
jag borde nog skrivit Urklippsfunktionshanterare istället. Är mest intresserad av att själva funktionen funkar. Ibland gör den inte det.

Föredrar det engelska ordet root så man vet vad det handlar om. Om jag har förstått det här vilket jag säkert inte har gjort så kan någon med mitt användarnamn tillsammans med det standardiserade rootlösenordet komma in i min dator via nätet och spöka i min dator. Som sagt jag kan ju ha missuppfattat det eller tänkt fel.

Rootlösen ordet hittade jag i Terminalen när jag kollade runt litegrann. Fick uppattningen att det var standardiserat och finns i alla ubuntus. Har jag fattat rätt då?
Betyder det också att någon skurk som fångat upp mitt användarnamn på nätet kan tillsammans med det standardiserade rootlösenordet "spöka" runt i min dator? Min dator spökar mycket.

Självklart vill jag ändra på rootlösenordet till ett eget för att känna mig "säker" med min Ubuntudator.

Skrev in detta i Terminalen för att ändra på rootlösenordet:
"sudo passwd root" Kom fram till att den frågade efter lösen och det godkände datorn. Ändrade det standardiserade lösenordet till ett eget på åtta ställigt (hela två gånger)lösenord och tröck på enter.

Allt verkade frid och fröjd.
Men sedan så funkar inte det nya rootlösenordet.
Konstigt tycker jag. Burken fortsätter att "spöka".
Det finns inget standardiserat root-lösenord. Med hjälp av kommandot sudo kan du tillfälligt låna administratörsrättigheter för enstakla kommandon genom att ange ditt eget lösenord. Nu har du givit rootkontot ett lösenord, så att det går att logga in med det konto (dock ej i den grafiska miljön, då måste du göra flera inställningar). Nu finns det alltså ett konto, med det standardiserade namnet root, som har ett lösenord, dock kan du fortfarande göra administratörsarbete med ditt eget lösenord och sudo.

Du kan läsa mer om detta här:
https://help.ubuntu.com/community/RootSudo

/Micke
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Nu har du givit rootkontot ett lösenord, så att det går att logga in med det konto (dock ej i den grafiska miljön, då måste du göra flera inställningar). Nu finns det alltså ett konto, med det standardiserade namnet root, som har ett lösenord, dock kan du fortfarande göra administratörsarbete med ditt eget lösenord och sudo.
Precis. Root kontot har aldrig varit aktiverat på din dator, förräns du aktiverade det med "sudo passwd root".
Som micke skriver lånar du rättigheter med sudo, därför ska du använda ditt eget lösenord.
I fedora t.ex. där man inte använder sudo, utan just ett centraliserat root lösenord, och där root kontot är aktiverat, använder man kommandot "su" istället för "sudo".

Börjar det gå upp ett par ljus? :)
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"