SuperGubbServer

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: SuperGubbServer

Inlägg av Urban Anjar »

Sftp funkar vettigt på riktiga OS, men finns det nå'n vettig klient till Windows som en sjuåring
klarar för att posta bilder till morfar?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Urban Anjar skrev:Sftp funkar vettigt på riktiga OS, men finns det nå'n vettig klient till Windows som en sjuåring
klarar för att posta bilder till morfar?
Filezilla.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Japp, åter från en tids oväsentligheter.

Jag har i detta nu inte läset era inlägg, nu ska göra det nogrant efter detta. Men jag tänke att det är bättre att jag "tömmer ide kvarnen" igna den får nya impulser från er. :)

Om jag ny önskar fritt och så får ni förkasta och kröka till det allt eftersom.
Jag hoppas på att server funktionen kan vara en insticksmodul till en vanlig PC installation. Isf blir det lätt att återanvända den i tex LJs Gubbuntu.
Om ingen annan anmäler sig som "labbråtta" så har jag två alternativa PC att till gå för ämnet.
"TestPCn": En gammal kontorsPC men i368 Pentium Prescote HT 3,0GHz, 512MDDR, 80GBHDD.
Min "HuvudPC":AMD64 X2 5600+, 4GDDR, 40G ext3 HDD, 500GB ntfs HDD dualboot.
Om det är lite risk för längre systemkrasch, så är det OK att ta det på "HuvudPCn". Fast ni kanske har behov av mera prestanda ::) ??? .
Jag antar att vi inte kommer ifrån att det här packet kräven en Hemsida av enke natur för att välkommna och ta emot mediafilerna. Om det kräver överföringsteknik utöver det uppenbara behövs instruktioner att typ "steg för steg".
Även om jag inte hade tänkt det från börja, så har jag möjlighet att använda den här serverfunktionen omgående. Isf har vi att beakta ett enkelt LAN med 5 PC , 2 nas och WLAN med 3 PC. Men serverfunktionen ska i första hand "adressera" mottagndet av www-trafik.

Om det kräver en "helintergrering" och TestPCn inte räcker till...då får vi tänka till.

I fall flera vi vara med och leka, samt har kreativa ideer...nu är tillfället. :D

Då ska jag läsa vad ni har kommit fram till.

Jätte roligt att ni nappar på det här. Tack!
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

webaake skrev:
Men det kan också finnas färdiga gränsnitt att hämta på nätet typ "web gallery" m m, där t o m databasen struktureras via script.

Har du tid och intresse så är det himla kul med Mysql/Php, tror jag.
Kanske jag är fel ute. Jag hade ta emot media filer i "rå-fomat". Det ända jag kräver är att det är datum och avsändare tillgänglig och det lär jag ju få utan krångel. Databasen kommer sedan att blir sortera i Video, Foto. Din ide med text-info hade jag inte tänkt på, men den är ju mycket välkommen....både ideen och texten från barnen. :)
Sorteringen för bli enkel, tex: "2015-06-20-Elin-midsommar på månen"
Presentationstekniken avsåg jag att sköta själv. Men det kanske inte är en bra ide...... :-\
Men jag är iaf rädd för att om det finns det minsta krav eller hinder för att bilderna ska sändas.....ja då uteblir dom. :(
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Hans Linde skrev:Japp, åter från en tids oväsentligheter.

Jag har i detta nu inte läset era inlägg, nu ska göra det nogrant efter detta. Men jag tänke att det är bättre att jag "tömmer ide kvarnen" igna den får nya impulser från er. :)

Om jag ny önskar fritt och så får ni förkasta och kröka till det allt eftersom.
Jag hoppas på att server funktionen kan vara en insticksmodul till en vanlig PC installation. Isf blir det lätt att återanvända den i tex LJs Gubbuntu.
Om ingen annan anmäler sig som "labbråtta" så har jag två alternativa PC att till gå för ämnet.
"TestPCn": En gammal kontorsPC men i368 Pentium Prescote HT 3,0GHz, 512MDDR, 80GBHDD.
Min "HuvudPC":AMD64 X2 5600+, 4GDDR, 40G ext3 HDD, 500GB ntfs HDD dualboot.
Om det är lite risk för längre systemkrasch, så är det OK att ta det på "HuvudPCn". Fast ni kanske har behov av mera prestanda ::) ??? .
Jag antar att vi inte kommer ifrån att det här packet kräven en Hemsida av enke natur för att välkommna och ta emot mediafilerna. Om det kräver överföringsteknik utöver det uppenbara behövs instruktioner att typ "steg för steg".
Även om jag inte hade tänkt det från börja, så har jag möjlighet att använda den här serverfunktionen omgående. Isf har vi att beakta ett enkelt LAN med 5 PC , 2 nas och WLAN med 3 PC. Men serverfunktionen ska i första hand "adressera" mottagndet av www-trafik.

Om det kräver en "helintergrering" och TestPCn inte räcker till...då får vi tänka till.

I fall flera vi vara med och leka, samt har kreativa ideer...nu är tillfället. :D

Då ska jag läsa vad ni har kommit fram till.

Jätte roligt att ni nappar på det här. Tack!
"Prestanda"? Båda dina maskiner har prestanda så det räcker och blir över tusen gånger om. För att driva en ftpd räcker det troligen med bekärkningskapaciteten hos en halvkass miniräknare.
Det du kallar insticksmodul heter daemon, därav d'et i ftpd. Den ligger alltså i bakgrunden och väntar på anslutningar från dittan och dattan bland annat. För att föra över filerna behövs ingen hemsida, däremot kan det ju vara trevligt att snickra ihop ett phpscript som skapar något litet gallery automatiskt av de bilder du får in.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Uran Ajnar skrev:
Men vill man ha gubbuntuservern hemma? Ska den inte bo i "molnet", åsså har man ren renrakad
och förenklad Ubuntu hemma, men bara de viktigaste programmen?
Jag var inne på det här först och det är väl i linje med LJs Gubbuntu.
Men om det är möjligt att få till det här modulart. Både med avseende på installation och användargränssnitt.....ja då blir PC-stuket en annan sak.
Vad det gäller serverhandhavande så behöver det vara just som du beskriver......även för mig idag ::)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Du behöver inte skriva in sådan information manuellt, när man tar en bild med en kamera lagras EXIF-information i själva bildfilen. Denna går givetvis att extrahera och samtidigt presentera tillsammans med bilden ifråga på din httpd.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

dmz skrev:Du behöver inte skriva in sådan information manuellt, när man tar en bild med en kamera lagras EXIF-information i själva bildfilen. Denna går givetvis att extrahera och samtidigt presentera tillsammans med bilden ifråga på din httpd.
Jag läser dina inlägg och svar noga, men ofta använder du en terminologi som är en bit över min kompitens i ämnet. Därför har jag haft svårt att replikera.(Det här inlägget av dig har jag inget problem :) :) )
Om jag vänder på dialogen och ber dig föreslå hur du själv skulle vilja se en sådan här "burk". Då menar jag inte en just till dig, för då tror jag vi et blir för avangserat. Jag menar något som dagens gamlingar borde ha haft idag för att inte bli avskärmade. Därefter blir min fråga med vilken teknik du vill lösa det?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

sftp/ftp-server verkar väldigt gammalmodigt...

Jag hade letat upp en lösning som liknar http://bilddagboken.se/ eller http://www.trekearth.com/
Med möjlighet att även ladda upp videos med mera, egentligen alla sorters filer.
Jag tvivlar på att moster Greta har lust att installera och använda en ftp-klient. ???

Naturligtvis ska allt kunna skötas i webbläsaren av de som laddar upp material.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Jag är helt inne på Runes linje för jag tror den har störst möjligheter att tas emot väl av din målgrupp. En gammal formel lyder; problemlösning X acceptans = resultat
om då acceptansen är 0 blir ju resultatet också 0.

Ett webgränssnitt med databasstöd kan ge omedelbar gratifikation till de som använder det iochmed att de direkt kan se surfa och se vad de lagt upp. Och enkelt ändra på det.

Javisst kan det kräva mer jobb än en ftp-server för dig, men du lär dig mer och får säkert en roligare mer lättanvänd lösning för målgruppen.

Ang. hårdvaran så räcker Test-PC'n långt! Mer hårddisk bara om det blir mycket video.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Om engelska inte är nått problem, så hittade jag en guide om hur man gör för att ladda upp och visa filer med mysql och php:

http://www.devarticles.com/c/a/MySQL/Bl ... and-MySQL/

/Micke
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

webaake skrev:
Ett webgränssnitt med databasstöd kan ge omedelbar gratifikation till de som använder det iochmed att de direkt kan se surfa och se vad de lagt upp. Och enkelt ändra på det.
Hmmm.....Det är var ju rätt tänkt....Det hade jag missat...tack! :)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Urban,
jag skulle vilja att du sammanfattar. Om jag får be dig om det.
Det här är ju ett lite skolningsprojekt.
Vad säger du?

Medans jag tar mig frihet en tilldela projektledning till Osprey.
Jag för står att du brinner av iver för att leda ett så stor projekt. :D

EDIT:
Oj vad tyst det blev ??? Vad sägs om en smärre revidering. Om det nu kanske är allt förbetungande att lotsa just mig igenom det här. Så kanske djkmmo eller Rune.K anmäler sig till försöks gruppen. När det är klart som kommer det ut en som där fin HOWTO :D

Eventuellt kan man också köra moodle som arbetsverktyg. ;)

Men naturligtvis jag gör det gärna (med er hjälp) om specifikationen blir till. :) :)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Hans Linde skrev:
dmz skrev:Du behöver inte skriva in sådan information manuellt, när man tar en bild med en kamera lagras EXIF-information i själva bildfilen. Denna går givetvis att extrahera och samtidigt presentera tillsammans med bilden ifråga på din httpd.
Jag läser dina inlägg och svar noga, men ofta använder du en terminologi som är en bit över min kompitens i ämnet. Därför har jag haft svårt att replikera.(Det här inlägget av dig har jag inget problem :) :) )
Om jag vänder på dialogen och ber dig föreslå hur du själv skulle vilja se en sådan här "burk". Då menar jag inte en just till dig, för då tror jag vi et blir för avangserat. Jag menar något som dagens gamlingar borde ha haft idag för att inte bli avskärmade. Därefter blir min fråga med vilken teknik du vill lösa det?
Ber om ursäkt för det, men det är därför google finns. Är det något du inte vet vad det är är det bara att antingen googla eller fråga.
För övrigt tror jag inte att bilddagboken är något bra alternativ då man inte kan hosta hur stora bilder som helst där. Som jag förstod det så ville Hans dessutom lagra RAW-bilder...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag är gärna försökskanin.
Har ni hittat rätt mjukvara?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Ber om ursäkt för det, men det är därför google finns. Är det något du inte vet vad det är är det bara att antingen googla eller fråga.
För övrigt tror jag inte att bilddagboken är något bra alternativ då man inte kan hosta hur stora bilder som helst där. Som jag förstod det så ville Hans dessutom lagra RAW-bilder...
Du har verkligen inget att ursäkta dig för och jag googlar förtvivlat. (just det här att söka snabbt efter "något" lite här och där....är där dysleksi är som värst, men jag tar mig fram...långsamt)
RAW-bilder har jag inte sagt (med avsikt iaf).

Däremot ökar svårigthetgraden på projektet. Betydligt med webaake's ide med grafiskt gränssnitt. Det är ju trorligt att "barnen" inte håller reda på vad det har sänt mig. Men räcker det inte med att de kan se "packeten" de sänt? Är det något jag missat?.........Ja för att även det lite att se packeten kräver grafiken (rätt?)
Men fortfarande är det väll stor skillnade på scoopet?
Det är en kul o bra grej, men går det att ha som ett "option"?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

micke_nordin skrev:Om engelska inte är nått problem, så hittade jag en guide om hur man gör för att ladda upp och visa filer med mysql och php:

/Micke
Jag har läst lite i ovanstående länk, det är kanske något att börja med.
Det verkar väl inte alltför svårt, och "Blobbing" är dessutom ett kul ord.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

micke_nordin skrev:Om engelska inte är nått problem, så hittade jag en guide om hur man gör för att ladda upp och visa filer med mysql och php:

/Micke
Det ser ut att vara genom tänkt, väl arbetat och komplett.
Men jag kan inte bedömma hur stor del av SuperGubbServer det är.

Efter som jag inte vet vad alla går för men tror att Urban, Osprey eller djkmmo, är väl lämpade att titta igenom förslagen, sammanfatta och besluta......så hoppas jag att någon av dem har tid och lust. :)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Som jag förstår det är det du egenntligen söker, ett sätt att kunna interagera med din familj och upprätthålla social kontakt med nätet som hjälpmedel. Om så är fallet så varför inte fundera på Drupal eller Joomla? De är ju byggda med det i tanke och behöver inte var svåra att sköta. Då fnns ju även möjligheten att bygga ut med en massa moduler som gör att ni kan interagera på fler sätt. Är det en helt dum idé?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hans Linde skrev:Urban,
jag skulle vilja att du sammanfattar. Om jag får be dig om det.
Det här är ju ett lite skolningsprojekt.
Vad säger du?

Inte så lätt, men di sammanfattade rätt bra i det första inlägget...

- En server för att göra det möjligt att ladda upp bilder och filmer på ett enkelt sätt.

Där någonstans börjar det, och redan här finns det lite olika teknikval men behöver ta ställning till... FTP, sFTP, Drupal, Joomla. Antagligen är det väl bara att sätta upp, testa och utvärdera.

Se'n vänder vi oss väl i slutändan till en målgrupp som inte nödvändigtvis är så tekniskt intresserad eller kunnig, så i steg två måste det nog till ett lättfattligt gränssnitt för installation, drift och användning.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"