Armani skrev:Det här blev helt fel! Jag är för trött och har misstolkat dig HEELT! Trodde du syftade på felet med interpid när du skrev Error 15, för det är ända problemet igentligen, Bootloadern löser jag, den är inga problem, har inte ens kvar den men 8.10 Alt. CDn hamnade i en oändlig loop efter att RAID (eller utan RAID för den delen) partitionerna och allt annat ställts in och installationen påbörjats. Då ber den om 8.10 CDn och vill men där fastnar den och det går inte att göra något. Men jag har installerat 8.04 nu med desktop CD och skall uppgradera.
Som jag förstått så kan man inte ha en mjuk. raid som både OSen kommer åt eller hur?
Korrekt
Armani skrev:Jag har iaf aktiverat 2 * 1G swap på vardera hårddisk och separerat på /boot o /root.
Nu ser mitt system ut på följande sett:
Sda sdb
30M /boot 50G Win
50G /root XXX G data
XXXG data 1G swap
1G swap
Det är på tok för mycket till /boot och /. /boot behöver du egentligen inte alls ha som separat partition om du ändå inte skall köra med RAID. Lägg 8 GB som / och resten som /home istället, så att du får behålla alla inställningar vid en ev ominstallation.
Armani skrev:Ska lägga in windows snart. Några kommentarer på den?
En installation av Windows skriver automatiskt över MBR, så du måste återställa GRUB alt. installera om efter det.
Armani skrev:Skulle va trevligt om XXX blev RAID som även win kom åt. Funderar på att köra så iaf.
Hur skall du göra det? Går det att göra RAID-arrays av enskilda
partitioner i ditt BIOS? I så fall så behöver du bara installera dmraid efteråt för att även få åtkommst till partitionen från Ubuntu. I mitt BIOS kan jag bara välja att göra RAID av hela
diskar.
Armani skrev:Lärde mig en massa den här veckan. Förstår verkligen hur ubuntu fungerar på den här nivån men fyfan vad det inte var värt. Sluta ändå upp med vanliga diskar. Borde köpt EN 1T disk istället.
Tack för hjälpen
Varsågod. Inget ont som inte har något gott med sig

.
Jag har inte avänt dmiraid någon gång, men så här står det i paketbeskrivningen:
dmraid discovers, activates, deactivates and displays properties of software RAID sets (eg, ATARAID) and contained DOS partitions.