Nu är nooben på g igen med Mythtv

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mickebo
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Nu är nooben på g igen med Mythtv

Inlägg av mickebo »

Tydligen är det så att man inte ska ha ATI Radeon grafikkort med ATIs egna drivrutiner.....
Allt funkar perfekt med de icke propri (svårstavat) drivrutinerna.

Och jag börjar lära mig en del om hur Ubuntu verkligen funkar. Jag blir bara mer och mer impad. Ni har frälst mig!
Men det är mycket nytt jämfört med windows som man pillat med i många år.

Nu har jag ju testat Mythtv en del oxå och är rätt impad av det, men det är inte så svenskorienterat. XBMC har bättre funktioner med typ väder m.m.
I mythtv kan man välja plats för vädret, närmast mig: "kristianstad international, united kingdom" i XBMC kan jag välja Hässleholm där jag bor.
Men XBMC har ingen TV..

Jag har inte pillat klart med Mythtv än, men om jag vill ha hdlösa klienter till XBMC kan jag få ihop nån terminal server lösning då?
Alltså samma plan med stor högljudd server och 2 små tysta slavar/klienter?

Sen måste jag utbrista i ilska över den som hittat på pulseaudio! det skitet lyckas installera sig själv ibland när jag inst/avinst m.m. och då slutar all funktion på ljudet!

Jag har lärt mig grymt mycket om Ubuntu tack vare er!
/m
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

mickebo skrev: Sen måste jag utbrista i ilska över den som hittat på pulseaudio! det skitet lyckas installera sig själv ibland när jag inst/avinst m.m. och då slutar all funktion på ljudet!
Det här var bra info! Är det pulseaudio som är problemet med ljudet alltså? Jag lyckas som jag skrev ovan använda MythTV med prop. ati-drivisar dock fick jag aldrig i gång ljudet. Kan du beskriva lite närmare hur du gör för att få igång ljudet i MythTV? I så fall kanske jag ger MythTV en chans till, annars kommer ju xbmc med tv snart enl uppgift.

/Micke
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Testade de andra valbara inloggningarna typ kde och xcfe men ingen funk där heller.
Man skulle väl kunna kalla det en bugg antar jag, men du kan inte logga in i KDE eller Xfce för att du inte har dom installerade. Men "filerna" för hur GDM ska göra för att starta dem finns där ändå.
Sen måste jag utbrista i ilska över den som hittat på pulseaudio! det skitet lyckas installera sig själv ibland när jag inst/avinst m.m. och då slutar all funktion på ljudet!
Kör du mythtv *i* gnome så kan du ju ändra alla enheter till ALSA i preferences>sound. Det räcker iaf för mig för att program som har svårt för pulseaudio ska funka.
Tyvärr är pulseaudio så tight integrerat med systemet så det inte går att avinstallera, om man inte använder fula trick.

Annars så finns det ju ett annat trick. Stäng av pulseaudio.

Kod: Markera allt

pulseaudio -k
Du kan lägga till kommandot i autostart genom att öppna preferences>sessions>add och lägg in kommandot ovan där det står "command".
ag har inte pillat klart med Mythtv än, men om jag vill ha hdlösa klienter till XBMC kan jag få ihop nån terminal server lösning då?
Alltså samma plan med stor högljudd server och 2 små tysta slavar/klienter?
Har XBMC inte en server/klient komponent så nej, inte på samma sätt som mythtv. Men du kan ju göra som mig och köra (i mitt fall freevo) på klienten, men köra samba på server och dela ut dina kataloger, DVD/CD:s o.s.v. Inte lika häftigt kanske. Men det funkar bra för mig. Jag har inga större behov.
Det blir lite manuellt inställande i diverse "config" filer dock.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"