Allmänt snack om gamla datorer vi haft
Re: Allmänt snack om gamla datorer vi haft
Jag satt med en Pentium 75 när jag jobbade som Visual Basic (senare visual studio) programmerare i mitten på 90 talet. Wow, Pentium 75, nu har man datakraft tänkte jag.
Jag vill minnas att jag blev erbjuden en hempc på jobbet 1994. En Pentium 66(Compaq?), kostade bara runt 20 000:-. Naturligtvis ingick det ju en skärm i detta superpris.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Var farligt billigt pris. Köpte själv en Pentium 66 DX2 hösten 1994 och den gick på 20000:- utan skärm. Sen var jag tvungen att ranta till butiken för att köpa en 2x cd-spelare och ett Creative Soundblaster 16. Kostade c:a 2300:-. Eftersom man köpte det i paket inkluderande några spel, exempelvis Beneath a steel sky och Syndicate.thoase skrev:Jag vill minnas att jag blev erbjuden en hempc på jobbet 1994. En Pentium 66(Compaq?), kostade bara runt 20 000:-. Naturligtvis ingick det ju en skärm i detta superpris.
Nej, så avancerad dator hade jag inte.Dagon^ skrev:Jag känner mig helt ung nu när ni pratar massa maskiner som var typ avancerade miniräknare

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
minns när man satt med sin gamla 486:a och laddade ner källkod för QT som man skulle ha in i slackware... det va tider det 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Usch, nu känner jag mig som en riktig messerschmitter, men... "DX/DX2/DX4/SX/SX2" beteckningarna hör till 80486 och lägre.ZX Spectrum skrev:Var farligt billigt pris. Köpte själv en Pentium 66 DX2 hösten 1994 [...]
- ZX Spectrum
Ops!!!djkmmo skrev:Usch, nu känner jag mig som en riktig messerschmitter, men... "DX/DX2/DX4/SX/SX2" beteckningarna hör till 80486 och lägre.ZX Spectrum skrev:Var farligt billigt pris. Köpte själv en Pentium 66 DX2 hösten 1994 [...]
Naturligtvis var det en 486.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Beneath a steel sky finns i förråden. Testade det för ett tag sen.ZX Spectrum skrev:thoase skrev:...
Eftersom man köpte det i paket inkluderande några spel, exempelvis Beneath a steel sky och Syndicate.

Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
- corneliusbrother
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Minns att jag satt och skrev av 700 rader basic-kod från en utskrift i min vic 20 för att kunna spela Diamanttjuven. Detta var efter att bandaren lagt av så när man stängt av datorn var det inget mer Diamanttjuven. 

-
Och så finns det folk som säger att dagens datorer och operativsystem inte är användarvänliga...corneliusbrother skrev:Minns att jag satt och skrev av 700 rader basic-kod från en utskrift i min vic 20 för att kunna spela Diamanttjuven. Detta var efter att bandaren lagt av så när man stängt av datorn var det inget mer Diamanttjuven.

- ZX Spectrum
Äh, det är ju rena nymodigheterna. Dom riktiga hårdingarna knackar in maskinkod.corneliusbrother skrev:Minns att jag satt och skrev av 700 rader basic-kod från en utskrift i min vic 20 för att kunna spela Diamanttjuven. Detta var efter att bandaren lagt av så när man stängt av datorn var det inget mer Diamanttjuven.

Kommer ihåg när jag och min bror knackade in maskinkoden till ett spel. Koden kunde se ut så här:
2374 6782 0984 6781 9874 0983
För enkelhetens skull körde man det här systemet istället för att knacka 1:or och 0:or. Dessutom var sifforna snyggt grupperade så det var lätt att underhålla koden.

-
Usch så omodernt. Fanns det inte assemblatorer till ZX? Men man kanske var tvungen att ha en riktig dator för att få tillgång till detZX Spectrum skrev:Äh, det är ju rena nymodigheterna. Dom riktiga hårdingarna knackar in maskinkod.corneliusbrother skrev:Minns att jag satt och skrev av 700 rader basic-kod från en utskrift i min vic 20 för att kunna spela Diamanttjuven. Detta var efter att bandaren lagt av så när man stängt av datorn var det inget mer Diamanttjuven.![]()
Kommer ihåg när jag och min bror knackade in maskinkoden till ett spel. Koden kunde se ut så här:
2374 6782 0984 6781 9874 0983
För enkelhetens skull körde man det här systemet istället för att knacka 1:or och 0:or. Dessutom var sifforna snyggt grupperade så det var lätt att underhålla koden.

Vad ung man känner sig, jag köpte min första dator för ca 4 år sedan. En begagnad dator av en kompis, tror det var en AMD Duron. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Min första kärlek var en Atari 800XL, en riktig monstermaskin med drösvis med spel. När man blev lite äldre blev det Amiga 500(+!) / Atari 1040ST som gick varma. Har dessutom kvar alla tre fortfarande, fullt fungerande.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Du behöver inte oroa dig, Hund, det där med ungdom går över rätt fort - tyvärr...Hund skrev:Vad ung man känner sig, jag köpte min första dator för ca 4 år sedan. En begagnad dator av en kompis, tror det var en AMD Duron.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Alla som inte har haft minst en Vic-20 är rena dator noobs.
Låt mig förklara.
Inget som händer idag är det minsta att jämföra med den gyllene tiden när allt var nytt och det var rena vilda western att ha en dator. Det fanns mängder med olika datorer att välja på och inget passade till den andra, kompabilitet, vad vad det? Man köpte en dator och fick hoppas på det bästa helt enkelt. Själv hoppade jag på reklamen om "folkdatorn" Vic-20 som skulle utbilda svenska folket fast datorn var mer en spelmaskin egentligen. Säkert 85% av det som jag hade till min Vic-20 var spel som jag köpte från en av de många firmor som såg en möjlighet att tjäna en slant på denna nya underhållning. Men flera år tidigare hade jag haft ett flertal konsoller så Vic-20 var inget unikt för mig utom för det att det var en nyttomaskin också.
Spel kunde vem som helst sitta hemma och skriva och bli berömd på en natt. Stora programvaruhus med stora team och budgetar existerade inte. Pac-Man och Defenderklonerna duggade tätt. Det där med datorer och dataspel var något helt nytt och endast för de utvalda. (dvs de intresserade). Inte många kände till vad en dator var och man tillhörde en exklusiv skara.
Folk stod i arkadhallarna och stoppade i mynt på mynt medan vi hemmaentusiaster satsade på en dator eller en konsoll istället. På den tiden var det verkligen kul med spel, framförallt att jämföra prestandan mellan de olika maskinerna och se hur gräns efter gräns sprängdes. - WOW, vilken grafik (satt man) och jämförde sin version mot Spectrumversionen. De tekniska begränsningarna var man mycket väl medveten om och satt och myste. Min första reaktion på Mattels Tennis var, - WOW, man ser till och med skuggan på bollen, det är som riktig tennis, nästan i alla fall.
Varje nytt spel man fick så satt man där som ett barn på julafton. Efter (lång) laddtid så startade spelet upp och man satt där trollbunden. Något jag inte känt på många många år med dagens teknik och spel. Idag säger man bara, - Okey, ett nytt grafikkort, än sen? Eller, - Jaha, skall det inte se ut så här? Med allt det professionella och stora budgetar så försvann det viktigaste från spelen, charmen och det mänskliga, tyvärr. Demotiden var också fruktansvärt kul att se när man sprängde gräns på gräns till Amiga och Atari ST, wobblande sprites och trackermusik var enastående underhållning. PC'n var mer ointressant eftersom det mesta hängde på vilken hårdvara som satt i burken.
Som tur är finns emulatorer och det går bra att uppleva den gamla tiden igen om man vill, okey, det kanske inte riktigt känns på samma sätt som det gjorde då, men visst sitter man där och myser åt en inscannad datatidning från 1984 eller ett spel man aldrig hade pengar att köpa till sin Vic-20 eller Atari ST.
Jag skulle personligen aldrig velat ha missat den tiden som var något enastående kul när man fick följa datorns och spelen utveckling från början. De som haft en X-Box eller en P4 som första maskin har egentligen inte varit med om nåt resonerar jag, man blir snabbt gammelfarfar i datavärlden.

Låt mig förklara.
Inget som händer idag är det minsta att jämföra med den gyllene tiden när allt var nytt och det var rena vilda western att ha en dator. Det fanns mängder med olika datorer att välja på och inget passade till den andra, kompabilitet, vad vad det? Man köpte en dator och fick hoppas på det bästa helt enkelt. Själv hoppade jag på reklamen om "folkdatorn" Vic-20 som skulle utbilda svenska folket fast datorn var mer en spelmaskin egentligen. Säkert 85% av det som jag hade till min Vic-20 var spel som jag köpte från en av de många firmor som såg en möjlighet att tjäna en slant på denna nya underhållning. Men flera år tidigare hade jag haft ett flertal konsoller så Vic-20 var inget unikt för mig utom för det att det var en nyttomaskin också.
Spel kunde vem som helst sitta hemma och skriva och bli berömd på en natt. Stora programvaruhus med stora team och budgetar existerade inte. Pac-Man och Defenderklonerna duggade tätt. Det där med datorer och dataspel var något helt nytt och endast för de utvalda. (dvs de intresserade). Inte många kände till vad en dator var och man tillhörde en exklusiv skara.
Folk stod i arkadhallarna och stoppade i mynt på mynt medan vi hemmaentusiaster satsade på en dator eller en konsoll istället. På den tiden var det verkligen kul med spel, framförallt att jämföra prestandan mellan de olika maskinerna och se hur gräns efter gräns sprängdes. - WOW, vilken grafik (satt man) och jämförde sin version mot Spectrumversionen. De tekniska begränsningarna var man mycket väl medveten om och satt och myste. Min första reaktion på Mattels Tennis var, - WOW, man ser till och med skuggan på bollen, det är som riktig tennis, nästan i alla fall.
Varje nytt spel man fick så satt man där som ett barn på julafton. Efter (lång) laddtid så startade spelet upp och man satt där trollbunden. Något jag inte känt på många många år med dagens teknik och spel. Idag säger man bara, - Okey, ett nytt grafikkort, än sen? Eller, - Jaha, skall det inte se ut så här? Med allt det professionella och stora budgetar så försvann det viktigaste från spelen, charmen och det mänskliga, tyvärr. Demotiden var också fruktansvärt kul att se när man sprängde gräns på gräns till Amiga och Atari ST, wobblande sprites och trackermusik var enastående underhållning. PC'n var mer ointressant eftersom det mesta hängde på vilken hårdvara som satt i burken.
Som tur är finns emulatorer och det går bra att uppleva den gamla tiden igen om man vill, okey, det kanske inte riktigt känns på samma sätt som det gjorde då, men visst sitter man där och myser åt en inscannad datatidning från 1984 eller ett spel man aldrig hade pengar att köpa till sin Vic-20 eller Atari ST.
Jag skulle personligen aldrig velat ha missat den tiden som var något enastående kul när man fick följa datorns och spelen utveckling från början. De som haft en X-Box eller en P4 som första maskin har egentligen inte varit med om nåt resonerar jag, man blir snabbt gammelfarfar i datavärlden.
- ZX Spectrum
Har en datortidning (Elektronikvärlden) från augusti 1983 och där kan man läsa om VIC 20:
Ingen lek ...
morgondagens språk!
Han spelar inte bara ett spel ...
han lär sig också framtidens dataspråk.
Därför investererar riksdagen i att dataubilda hela svenska folket.
DEJ OCKSÅ!
VIC=20 FOLKDATORN
Sveriges mest köpta folkdator

Första datatidningen jag köpte var tidningen "Min Hemdator", Julinumret 1983. Fel, måste varit Augustinumret, första som kom.
Detta är Septembernumret.
http://www.cbm.sfks.se/tidning/pics/mh83.gif
Senast redigerad av 1 Jante99, redigerad totalt 29 gånger.
- ZX Spectrum
Jag såg reklamen i "Min Hemdator" från november 1983.Jante99 skrev:![]()
Första datatidningen jag köpte var tidningen "Min Hemdator", Julinumret 1983.

Nästan samtidigt kom tidningarna "Datorhobby" och "Allt Om Hemdatorer". Sen fanns det en tidning som hette "Joystick" som jag tyckte mycket om.ZX Spectrum skrev:Jag såg reklamen i "Min Hemdator" från november 1983.Jante99 skrev:![]()
- ZX Spectrum
Glöm inte Mikrodatorn. Den finns fortfarande.Jante99 skrev:Nästan samtidigt kom tidningarna "Datorhobby" och "Allt Om Hemdatorer". Sen fanns det en tidning som hette "Joystick" som jag tyckte mycket om.ZX Spectrum skrev:Jag såg reklamen i "Min Hemdator" från november 1983.Jante99 skrev:![]()