Windows 7 vilken flopp !

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Windows 7 vilken flopp !

Inlägg av Ulsak »

Varför skulle Canonical anstränga sig för att ta fram bättre och bättre lösningar om alla datoranvändare ändå börjar använda Ubuntu? Varför tror ni egentligen att Windows ser ut som det gör idag?
Jag hoppas verkligen inte att canonical==ubuntu
utan FOSS+Debian+Launchpad+Canonical=Ubuntu
Konceptet open source slår propretiärt , konkurrens eller ej..
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:Vill man ha ett funktionellt operativsystem så ska man hålla sig borta från betor
Vad inte om jag missförstod dig (eller du mig) men jag menade att Windows 7 ser ut som det skulle kunna vara bra - inte att det är det eftersom det i stort är Vista i botten - men problemet är att sånt säljer (eller skapar intresse) - att det ser ut som att det skulle kunna vara bra alltså... :-[
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Ulsak skrev:
Varför skulle Canonical anstränga sig för att ta fram bättre och bättre lösningar om alla datoranvändare ändå börjar använda Ubuntu? Varför tror ni egentligen att Windows ser ut som det gör idag?
Jag hoppas verkligen inte att canonical==ubuntu
utan FOSS+Debian+Launchpad+Canonical=Ubuntu
Konceptet open source slår propretiärt , konkurrens eller ej..
Det sista kan vi vara säkra på. Om inte Mark skakar fram många fler miljoner så kommer Ubuntu baseras på Debian.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Eh..? Canonical har vadå, 200 utvecklare? Inte ens det..? Ubuntu må vara den största disten (just nu) men Canonical är väl främst en monteringsfabrik för mjukvarukomponenterna... Man skulle kunna radera Ubuntu/Canonical från jordens yta tills imorrn och det skulle knappast påverka GNU/Linux nånting.

GNU/Linux har många utvecklare, förmodligen minst tiodubbelt mot MS & Apple ihop. Vissa är anställda hos Canonical, RedHat, SUSE, Novell, andra är fristående. GNU/Linux är ju ett hopplock av mjukvaru komponenter, det finns två stora skrivbordsmiljöer och flera mindre men som aktivt utvecklas, det finns flera webläsare, mailprogram, officesuiter o.s.v... GNU/Linux största för- och nackdel är intern konkurrens - men se bara hur snabbt det driver på utvecklingen... Jag började med 7.04 och det motsvarade Windows NT4 där 8.10 då blir Windows XP SP3 - fast den utvecklingen på under 2 år mot Windows 14 år från NT4 till XPSP3...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ok, idiotisk formulering från min sida.

Fri utveckling garanterar varken bra eller kontinueliga resultat även om det givetvis tillhandahåller de möjligheterna. Dessutom, får jag en fråga om hur man får motsvarande funktionalitet från Windows 7 i Ubuntu vore det nog rätt bra för spridandet av fri mjukvara om jag har en aning om vad det handlar om för att kunna ge ett så bra svar som möjligt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Fri utveckling garanterar varken bra eller kontinueliga resultat även om det givetvis tillhandahåller de möjligheterna. Dessutom, får jag en fråga om hur man får motsvarande funktionalitet från Windows 7 i Ubuntu vore det nog rätt bra för spridandet av fri mjukvara om jag har en aning om vad det handlar om för att kunna ge ett så bra svar som möjligt.
I detta håller jag med dig till 100%. Dock vill jag tillägga att det jag sett av den fria utvecklingen dom här två åren är en ofattbart snabb utvecklingstakt och stor mängd mycket väl fungerande mjukvara.

Vad gäller Windows 7 så tror jag att den här våren kommer bli fylld av inspekterande och tester av Windows 7 i media och på nätet och samtidigt så kommer GNU/Linux göra ytterligare ett stort hopp i april/maj som vanligt (Jaunty är ju bara en av flera distar). Jag tror knappast heller att Windows 7 släpps innan oktober och då släpps 9.10 - skall vi fundera på det där med GNU/Linux utvecklingstakt igen? Sedan så finns det inte en Windows-release hittills som varit nåt att ha innan SP1 - som minst tar 6 månader - och då är 10.04 släppt. Och så funderar vi på GNU/Linux utvecklingstakt igen...

Hur f*n skall MS kunna komma igen med det motståndet? Jag tvekar stort att det ens finns en möjlighet för dom att göra det...

Och vad skall Dell, HP m.fl. tillverkare göra under tiden? Sälja Vista som ingen vill ha? Sälja XP som är hyfsat bra men löjligt omodernt? Dell har utvecklare hos Canonical. HP har en ny deal med OpenSUSE. Det indikerar vart vi är på väg, eller..?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Sid skrev:Vill man ha ett funktionellt operativsystem så ska man hålla sig borta från betor
Det beror på. Ubuntu's betor är ju stabilare än de färdiga versionerna av Windows. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ubuntu har i alla fall inga licensavgifter och mycket billigare support.

Det bådar gott för företagen som verkligen skulle behöva dra ner på sina kostnader i dessa orostider!

:D
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tillfälligt låst medans städning sker...

EDIT:
Upplåst. Fortsätter det med personangrepp så blir det permanent låsning och risk för varningar...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Emil.s skrev:Tillfälligt låst medans städning sker...

EDIT:
Upplåst. Fortsätter det med personangrepp så blir det permanent låsning och risk för varningar...
Du glömde låsa upp den. :)
markus.lar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av markus.lar »

Jag är rädd att det blir lite för mycket smutskastning i denna fråga.

Kör själv Intrepid som huvudOS men la in WIndows 7 häromdagen.
Tyckte det kändes rätt bra. Rätt snabb respons och inte alls lika tungt som Vista.
Så det är ett steg framåt för Microsoft, intet sagt att det skulle vara det bästa alternativet,
men för många kan det vara det. Det är fortfarande det operativsystem som stöds av
de flesta tillverkare, och då bör rimligtvis massan också använda det... eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Betan må vara snabbare, men det man lär tänka på är att det är just en beta. Allt är inte med. När den färdiga versionen kommer ut om 1 år kan det vara intressant att jämföra Vista med 7:an. Men som det ser ut just nu är 7 bara en något uppdaterad version av Vista. Det finns inget som skiljer utöver det och händer det inget drastiskt kommer väl 7:an floppa även den.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

markus.lar skrev:Jag är rädd att det blir lite för mycket smutskastning i denna fråga.

Kör själv Intrepid som huvudOS men la in WIndows 7 häromdagen.
Tyckte det kändes rätt bra. Rätt snabb respons och inte alls lika tungt som Vista.
Så det är ett steg framåt för Microsoft, intet sagt att det skulle vara det bästa alternativet,
men för många kan det vara det. Det är fortfarande det operativsystem som stöds av
de flesta tillverkare, och då bör rimligtvis massan också använda det... eller har jag fel?
Yeah right! Miljoner flugor kan inte ha fel. Ät skit. Inte illa ment, men här promoveras ej propretiärt; av många anledningar. Dels att det är en myt att windows skulle stödjas allt i hårdvaruväg. Linux kan köras på fler plattformar än windows. Hårdvarurelaterade problem med vista var legio. I en PC tidning som jag tjuvläste häromdagen rekommenderade man att använda en Ubuntu live-CD för att rädda en kraschad windowinstallation.

Alla får göra som de vill men jag rekommenderar alla att inte slösa tid på windows.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Yeah right! Miljoner flugor kan inte ha fel. Ät skit. Inte illa ment, men här promoveras ej propretiärt; av många anledningar. Dels att det är en myt att windows skulle stödjas allt i hårdvaruväg. Linux kan köras på fler plattformar än windows. Hårdvarurelaterade problem med vista var legio. I en PC tidning som jag tjuvläste häromdagen rekommenderade man att använda en Ubuntu live-CD för att rädda en kraschad windowinstallation.

Alla får göra som de vill men jag rekommenderar alla att inte slösa tid på windows.
Jag håller både med och inte. Titta gärna på vad det är och innebär med Windows 7. GNU/Linux skall inte (och kommer inte) behöva vara något tvång utan ett fritt val. Ur marknadsföringssynpunkt är det inte heller fel att veta vad man pratar om i jämförelserna Windows vs. OS X vs. GNU/Linux...

Men ang. Windows 7 så verkar det mer och mer tydligt att det är Vista II - vilket per automatik dock inte betyder att det är (eller blir) lika kasst, grejen för MS är väl just att dom gör det dom borde gjort från första början, fixar problemen med Vista.

http://www.idg.se/2.1085/1.204686/darfo ... amna-vista

Men ta det lugnt, sett till hur lång tid det kommer att ta så har GNU/Linux gott om tid att utvecklas och bli bättre innan Windows 7 'final' släpps. Skall bli kul att läsa 'Windows 7 vs. Ubuntu 10.04' om ett år...
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

GNU/Linux skall inte (och kommer inte) behöva vara något tvång utan ett fritt val.
Det är en av huvudfeatures med GNU/Linux..
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Flopp?

Kan jag inte påstå.

Har en laptop där jag kört dualboot XP/Ubuntu en längre tid, men eftersom det mobila bredbandet bara funkade en knapp vecka innan det gav upp och vägrat att funka i Ubuntun så fick Ubuntu lämna in och ge plats för Win7 64bit istället.

Intrycket av Win7 är att det är både snabbt (minst lika snabbt och rappt som XP i laptopen) och stabilt, och hitills så har allt jag installerat och provat fungerat utan manklemang i Win7.
Tillkommit lite nya grejor som känns lite ovant ännu trots att man är bekant med Vista.....

Kör Vista i min spelmaskin så jag har ju att jämföra med och vad jag sett så här långt ang. Win7, betvivlar jag starkt att M$ kommer göra om samma misstag som de gjorde med Vista.

Nästa steg blir att installera Win7 som dualboot med Vista i spelmaskinen och se hur den hanterar spelbiten.......så där får man bereda lite plats med och städa undan lite grejor som man inte använder längre.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kattskrället skrev:ang. Win7, betvivlar jag starkt att M$ kommer göra om samma misstag som de gjorde med Vista.
Basera det på NT/Win2k/XP/Vista-botten?

För sent... Det är det. :-X
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

För sent?

Jag baserar det bara på vad jag själv sett och testat så här långt i Win7.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kattskrället skrev:För sent?

Jag baserar det bara på vad jag själv sett och testat så här långt i Win7.
Att basera ytterligare en release på samma skakiga botten är en miss i längden. Apple fattade grejen och byggde ett nytt OS (eller hur man skall säga) eftersom det gamla inte höll måttet. Windows håller inte måttet - och det säger jag efter 14 års vana av detta OS, alltså NT. Första 'riktiga NT' var NT4 1995. Sen kom Win2000 som var NT5. XP är NT5.1, Vista NT6 och Windows 7 är NT6.1... Samma OS i botten...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ska vi döpa om Win7 till Winflopp?

:D
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"