Värt att köpa ljudkort?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Värt att köpa ljudkort?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Cadryc skrev:syrefria, svindyra eller billiga
Var hittar jag kopparkablar som inte är syrefria?

Det enda verkliga och mätbara skillnaden är att "unshielded" kablar störs av omgivningen (andra kablar, andra magnetfält) och att kablar inte ska slitas i så de går sönder, för då går de sönder.

Det säljs audiofil-ethernetkablar (dvs nätverkskablar) för flera tusentals kronor metern. De är givetvis oxå mycket bätte än vanliga kablar enligt "communitiet" om man då bortser från att det där heller inte går att mäta några skillnader. Jag lämnar som övning att lista ut varför.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Hm... Cadryc, vad blir din huvudsakliga användning av ljudkortet? Uppspelning? Inspelning?

M-Audiokorten (t.ex. Audiophile, Delta 44, eller 66) är vanliga bland hemmamusiker, och dom spelar ju inte bara upp ljud utan även in ,t.ex., i 24 bitars upplösning.

Själv spelar jag mestadels bara upp musik, och har ett Audigy2kort (Creative) som jag tycker låter ok.

Vet inte om det finns några "flaskhalsar" i dagens datorsystem beträffande ljudkvalitet. Det beror på användningen. Kanske ungefär som med digitala bilder? En turist behöver vanligtvis inte knäppa kort i 60 megapixels upplösning, och man hör ofta argumentet att det är pixlarnas kvalitet och inte antal som är det väsentliga. Men det finns flera användningsområden för så stora eller större bildfiler. Speciellt inom efterbehandling (retusch, analys, m.m.).
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det är ju en logisk kedja. Har du en bra källa (fil) så är första steget kvalitén på kortet och ljudnivån ut från kortet. Nästa del är ju kabeln från kortet till förstärkaren. Förstärkaren är viktig om man har låg nivå ut - ju mer den måste förstärka desta viktigare att den då gör det bra. Sedan är det kablarna till högtalarna och till sist då högtalarna själva. Bra högtalare kan förstärka brister i kedjan längre bak medan sämre högtalare kan vara förlåtande - lite som att man får sämre grafik i spelen om man spelar på en stor TV - man ser ju den dåliga kvalitén bättre på en stor/bra TV än en liten/dålig, hehe...

Så beta av kedjan bit för bit tills det låter som det skall. Har hållit på en del med musik ('arvet' i familjen spelar ju in en del) och haft tunga musiker som kunder varav man plockat upp en del.

...om det nu är viktigt. Jag är själv ingen audiofil - men gillar bra musik. Bra test för att se om ett ljudsystem är bra är med skivan 'Graceland' av Paul SImon - löjligt 'ren' mix på den, man hör varenda ton typ...
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Cadryc skrev:syrefria, svindyra eller billiga
Var hittar jag kopparkablar som inte är syrefria?
En grej som jag hört, helt enkelt ett löjligt säljargument för att få audiofiler att betala överpriser.

Jag frågar mest av nyfikenhet, men nån gång så kanske man försöker skaffa riktigt bra ljud (eller så visar det sig att jag är tondöv).

Det jag ville veta var om tex det där M-Audiokortet är såpass mycket bättre än det man har integrerat på moderkortet, så att man hör skillnad även på högtalare som bara är hyfsade. Men om jag nu fårstått saken rätt så går det inte att säga nåt generellt.

Tack iallafall, den gången jag bestämmer mig för att få till suveränt ljud så frågar jag kanske igen ;)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"