Atomubåt med Win XP...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Atomubåt med Win XP...

Inlägg av Cadryc »

Operation Takedown har jag sett, men "jag mötte lassie"-grejen får du gärnaförklara ??? Nog för att jag vet att Lassie är en smart hund men längre än så sträcker sig inte minnet. :P
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
Cadryc skrev:Utanför ämnet: Operation Takedown har jag sett, men "jag mötte lassie"-grejen får du gärna förklara ??? Nog för att jag vet att Lassie är en smart hund men längre än så sträcker sig inte minnet. :P
Utanför ämnet:

'Jag mötte Lassie' är en term för när man skriver t.ex. - Min systers pojkvän har en kusin som en gång kissade på en toalett där Al Pacinos mosters granne hade kräkts - alltså en person man genom en skum koppling kan relatera en historia till.

Jämför med avsnittet av vänner där Ross är otrogen och sedan måste 'hinna ikapp' innan ryktet når Rachel eftersom alla egentligen känner alla genom en lång härva av kontakter.

Ett annat exempel är hur min flickvän är barndomskamrat med en kund till mig på 'Paintballshoppen' som jag drev i början av 90-talet eller att vi ihop känner tre personer som alla spelat med i den (vilken jag glömt namnet på) dåliga läkarsåpan på 3'an varav en av dom som känner vi båda två... Det finns helt enkelt alltid en koppling mellan två personer, hur långsökt/osannolik den än må vara.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

farmfield skrev:Jag tänker på min sons mors bästa polares f.d. pojkvän (värsta 'jag mötte Lassie'-grejen)... Han jobbade som säkerhetsexpert på Sigma och skulle utvärdera säkerheten på Ericsson Microwave i Göteborg. Dom hade en helt absurd säkerhet inom byggnaden och i länkningen till andra Ericsson-avdelningar, men skalskyddet in på området var obefintlig. Sedan fanns det en extern brandtrappa på baksidan av huset. Till sist så satt det helt öppna 'routrar' (eller vad det nu var) på taket - så klättra över stängslet, upp på taket och sedan med en bärbar & en vanl. ethernetkabel så var man 90% inne i deras hemligaste system, hehe...

Ett tips i sammanhanget är att se filmen 'Operation Takedown' (ibland marknadsförd som 'Hackers 2') om hur Kevin Mitnik hackade vad som helst genom att gå rakt in på banker eller ringa in och ljuga om att han var chef, servicetekniker o.s.v. och fick folk att lämna ut modempoolsnummer och lösenord rakt av... Säkerhet är ett extremt lurigt område eftersom användarna oftast är den svagaste länken, inte systemen i sig själva...
Jag är rätt säker på att det inte bara är att sätta på sig dykardräkten, simma ner till u-båten, knacka på, och fråga om man inte får komma in. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Emil.s skrev:Jag är rätt säker på att det inte bara är att sätta på sig dykardräkten, simma ner till u-båten, knacka på, och fråga om man inte får komma in. ;)
Nej, det var ju ingen norsk ubåt. Fniss, fniss...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Huu, läste nyligen att ubåtarna numera har anti-dykar-funktion i sonar, att dom kan pinga så högt att dom dödar dykare i vattnet nära ubåten... Så det är nog inte att rekommendera... Däremot så kan ju nån nisse kanske gå förbi nån spärr för att koppla upp sig utåt (för att surfa porr eller nåt) med 'fel' maskin, få nåt virus & sen sprider det sig internt - en sån 'worst case scenario'-grej bara...

S: Kapten, ryssen har oss i siktet...

K: Gira babord och blås tankarna...

S: Omöjligt kapten, vi har inte den drivrutinen installerad, den klagade på WHQL-signeringen... ::)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"