Utanför ämnet:Cadryc skrev:Utanför ämnet: Operation Takedown har jag sett, men "jag mötte lassie"-grejen får du gärna förklaraNog för att jag vet att Lassie är en smart hund men längre än så sträcker sig inte minnet.
Jag är rätt säker på att det inte bara är att sätta på sig dykardräkten, simma ner till u-båten, knacka på, och fråga om man inte får komma in.farmfield skrev:Jag tänker på min sons mors bästa polares f.d. pojkvän (värsta 'jag mötte Lassie'-grejen)... Han jobbade som säkerhetsexpert på Sigma och skulle utvärdera säkerheten på Ericsson Microwave i Göteborg. Dom hade en helt absurd säkerhet inom byggnaden och i länkningen till andra Ericsson-avdelningar, men skalskyddet in på området var obefintlig. Sedan fanns det en extern brandtrappa på baksidan av huset. Till sist så satt det helt öppna 'routrar' (eller vad det nu var) på taket - så klättra över stängslet, upp på taket och sedan med en bärbar & en vanl. ethernetkabel så var man 90% inne i deras hemligaste system, hehe...
Ett tips i sammanhanget är att se filmen 'Operation Takedown' (ibland marknadsförd som 'Hackers 2') om hur Kevin Mitnik hackade vad som helst genom att gå rakt in på banker eller ringa in och ljuga om att han var chef, servicetekniker o.s.v. och fick folk att lämna ut modempoolsnummer och lösenord rakt av... Säkerhet är ett extremt lurigt område eftersom användarna oftast är den svagaste länken, inte systemen i sig själva...
Nej, det var ju ingen norsk ubåt. Fniss, fniss...Emil.s skrev:Jag är rätt säker på att det inte bara är att sätta på sig dykardräkten, simma ner till u-båten, knacka på, och fråga om man inte får komma in.