..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okay Linnus här kommer några förslag. Det är kanske inte vad dig tänkt dig på sidan, men det är sådant som jag önskade att det var "listat" där det kunde åter användas och var synligt. Det blir lite länksamling om det inte omarbetas, men det är ok om det är tydligt tycker jag.
Menar du att jag ska länka till dem eller att jag ska lägga upp dem på min site? Om jag ska lägga upp dom på siten så behöver jag nog något typ av tillstånd från den som skrev det från början. Vet inte hur mycket man får ta igentligen, om jag skriver om någons guide helt så har jag ju mer använt den som en informations-källa. En idé är ju att man låter folk skicka in guider vilket jag tycker är en bra idé, ska jobba på det.
Kommer att kolla denna tråd regelbundet för uppdateringar så fortsätt att kommentera!
En del känner stolthet i vad det "tänkt ihop", och det har det rätt till.
Men att omarbeta något som "i stor sätt är helt oförståligt", som den tråd jag startade......har jag svårt att tro någon kan ha invändningar emot (inte jag iaf).
Hmmm....en annan tanke är ju att du ansöker om "editeringsstatus" (eller vad det kan heta) här på Ubuntu Sverige och bidrar med att fylla på i den idag ganska magra "Howto" - banken
Linus92 skrev:Menar du att jag ska länka till dem eller att jag ska lägga upp dem på min site? Om jag ska lägga upp dom på siten så behöver jag nog något typ av tillstånd från den som skrev det från början. Vet inte hur mycket man får ta igentligen, om jag skriver om någons guide helt så har jag ju mer använt den som en informations-källa. En idé är ju att man låter folk skicka in guider vilket jag tycker är en bra idé, ska jobba på det.
Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även innehållande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten.
Dvs. referera till skaparen och sätt sedan en rubrik på de guider du kopierar härifrån att detta är licenserat under CC-BY-SA 2.5 Unported/Sweden
Hmmm...det här blev inte vad jag tänkt från börja och inte vad jag uppfattat vad du frågade efter heller. Men kanske du får några uppslag och vill göra något "lätt förslåligt" av det. Det kommer att uppskattas.
Detta låter ju jätte bra, håller på med en svensk version av ubuntu-unlimited.com no. Den ska tills vidare ligga på se.ubuntu-unlimited.com så snart kommer det nog upp något där
Tack 'buntu för tipset om att allt här ligger under cc, ska se till att plocka lite tutorials här
Linus92 skrev:Detta låter ju jätte bra, håller på med en svensk version av ubuntu-unlimited.com no. Den ska tills vidare ligga på se.ubuntu-unlimited.com så snart kommer det nog upp något där
Tack 'buntu för tipset om att allt här ligger under cc, ska se till att plocka lite tutorials här
Linus92 skrev:Detta låter ju jätte bra, håller på med en svensk version av ubuntu-unlimited.com no. Den ska tills vidare ligga på se.ubuntu-unlimited.com så snart kommer det nog upp något där
MvH
//Linus Unnebäck
Linus: Läser inte du regler?
Öhm...
On Topic:
Håller fortfarande på med den svenska versionen... har varit lite upptagen med andra frejor så det har inte blivit så mytcket tid över men jag hoppas att det kommer att bli klart snart!
Hans Linde skrev:Hmmm....en annan tanke är ju att du ansöker om "editeringsstatus" (eller vad det kan heta) här på Ubuntu Sverige och bidrar med att fylla på i den idag ganska magra "Howto" - banken ;)
Det går alldeles utmärkt att lägga till innehåll i vår wiki utan att ha någon specialstatus. Ja, det går faktiskt till och med bra att peta på wikin utan att ens vara registrerad/inloggad.
Det går alldeles utmärkt att lägga till innehåll i vår wiki utan att ha någon specialstatus. Ja, det går faktiskt till och med bra att peta på wikin utan att ens vara registrerad/inloggad.
Isf Linus92,
du som har god förmåga och sinne för god layout. Spring inte över vattnet.
Det finns ju massor av tips och fått, allt från enstaka inlägg till sådant som tagit veckor av snubbel. Att få detta om arbetat och "ut-tytt" ( =uttydit) skulle vara en betydande insats.
Helt säkert finns det än mera på de internationella sidorna att tillgå. Personligen ser jag ingen anledning att översätt, men det kanske finns en språk-policy.