Göra en Dator till en Router?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Göra en Dator till en Router?

Inlägg av BadOmen »

Emil.s skrev: ...
"Riktiga män" kör dock en egen Astrerisk IP-tele server på sin router/server. ;)

Något annat som kan vara bra att ha är en DNS server.
Kör de egen domän så kan du sköta den själv, och sen kan du lägga till en lokal zon, så att du kan skriva typ "ping laptop" så översätts det till "laptop.*din.search.domain*", vilken du kan ha ställt in i din DNS.

Alltså, min search domain är "sandnabba.se", skriver jag "ping macbook" så översätts det till "ping macbook.sandnabba.se", och i DNSen har jag ställt in så att "macbook.sandnabba.se" pekar på macbookens IP.
Som att använda /etc/hosts men du ändrar bara på ett ställe.

Cacti/MRTG är som jag redan nämn en utmärkt leksak för att hålla koll på sin internet-användning.
Jag kollade lite på Cacti/MRTG och de ger en verkligt enkel och tydlig bild får se om jag installerar nåt sånt sen också :)

Jag kan ju inte annat än bli nyfiken Astrerisk IP-tele server.... Har du installerat en sån och vad använder du den till? Behövs nån extra hårdvara? Vist måste man prenumerera på en IP-telefoni tjänst men man kan använda servern som en telefonsvarare eller växel med kösystem kanske :P Kan se förvåningen lysa i ögonen när en kompis ringer till mig och blir plaserad i telefonkö... Du har nu plats 2 i kön... ;D
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

BadOmen skrev:
Emil.s skrev: ...
"Riktiga män" kör dock en egen Astrerisk IP-tele server på sin router/server. ;)

Något annat som kan vara bra att ha är en DNS server.
Kör de egen domän så kan du sköta den själv, och sen kan du lägga till en lokal zon, så att du kan skriva typ "ping laptop" så översätts det till "laptop.*din.search.domain*", vilken du kan ha ställt in i din DNS.

Alltså, min search domain är "sandnabba.se", skriver jag "ping macbook" så översätts det till "ping macbook.sandnabba.se", och i DNSen har jag ställt in så att "macbook.sandnabba.se" pekar på macbookens IP.
Som att använda /etc/hosts men du ändrar bara på ett ställe.

Cacti/MRTG är som jag redan nämn en utmärkt leksak för att hålla koll på sin internet-användning.
Jag kollade lite på Cacti/MRTG och de ger en verkligt enkel och tydlig bild får se om jag installerar nåt sånt sen också :)

Jag kan ju inte annat än bli nyfiken Astrerisk IP-tele server.... Har du installerat en sån och vad använder du den till? Behövs nån extra hårdvara? Vist måste man prenumerera på en IP-telefoni tjänst men man kan använda servern som en telefonsvarare eller växel med kösystem kanske :P Kan se förvåningen lysa i ögonen när en kompis ringer till mig och blir plaserad i telefonkö... Du har nu plats 2 i kön... ;D
Har intallerat och provkört den lokalt bara. Men det verkar inte vara någrå problem att lägga till en extern SIP-tjänst och ringa utåt. Då blir det alltså:
*SIP-klient* -> Din server (routern) -> SIP-tjänst (typ Digisip) - > Fasta telenätet

Sipklienten kan vara tex en mobil, Ekiga eller en "fast IP-telefon". Nå du ka då tex ringa gratis hem till SIP-klienterna med mobilen, eller ringa till hem-nummret och mobilen ringer.
Och såklart även ringa för Digisips priser (billigare än Telias fasta tele iallafall) med mobilen (förutsatt att du har en smartphone med WLAN och SIP-programvara).
Självklart funkar ju även datorn som telefon. ;)

Och ja, telefonkö än bara en sak av många man kan göra.

Själv funderar jag på typ "Hej, du vill prata med Emil, Tryck 1 om du är telefonförsäljare, tryck 2...." ;D
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Det där låter riktigt spännande får se om jag får ork att prova på det :)
Just nu känner jag mig mest bara läss för jag hittar inte nåt nätverkskort som är lättinstallerat i Red hat 9 och Ubuntu 8.10 det jag hade tänkt verkar vara struligt(D-LINK DGE-530T GIGABIT CARD PCI). Jag har tänkt att köra ClarkConnect och det verkar vara baserat på Red Hat 9.
Finns det nån som har kört ett lättinstallerat nätverkskort som klarar 1000 MBps? Det måste vara ett PCI kort.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

BadOmen skrev:Det där låter riktigt spännande får se om jag får ork att prova på det :)
Just nu känner jag mig mest bara läss för jag hittar inte nåt nätverkskort som är lättinstallerat i Red hat 9 och Ubuntu 8.10 det jag hade tänkt verkar vara struligt(D-LINK DGE-530T GIGABIT CARD PCI). Jag har tänkt att köra ClarkConnect och det verkar vara baserat på Red Hat 9.
Finns det nån som har kört ett lättinstallerat nätverkskort som klarar 1000 MBps? Det måste vara ett PCI kort.
Precis vilket som hellst? Finns bara en typ av PCI-buss vad jag vet. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

BadOmen skrev:Jag har tänkt att köra ClarkConnect och det verkar vara baserat på Red Hat 9.
Allt handlar om vilken krets som sitter på kortet så följande procedur brukar ge bra resultat.
1. Ta fram en lista på lämpliga kort
2. Ta reda på vilken krets som sitter på (brukar stå under detaljerad spec)
3. Googla på kretsnamnet och t.ex. Linux (för att få upp alla forum med problem)
Får du upp flera miljoner träffar med problem så brukar jag ta nästa kort,
men om träffarna är harmlösa så brukar det vara ett bra köp... ::)

Fast sedan får jag medge att jag har blivit ganska lat på sistone,
och har kommit att lite mer på användarkommentarerna på t.ex. komplett.se (han kommit att handla en del där också...)
Ta detta kort t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304905
Ett "Intel Pro/1000GT Desktop Adapter"
Systemkrav Microsoft DOS, Novel NetWare 4.2, Novell NetWare 5.1, Microsoft Windows 2000 / NT4.0, Linux 2.2.5 eller senare, Microsoft Windows XP, Microsoft Windows 98 Second Edition / Windows ME, Novell NetWare 6
Att ha någon form av linux som systemkrav är alltid en bra start.

Och att sedan finns där två stycken kommentarer som verkar bra
Fungerar bra. Kör det i en linuxserver - var bara att plugga in kortet och sen börja köra!
Jag installerade kortet i en FreeBsd 6.2 server och det funkar utan problem med den inbyggda drivrutinen.
Det tråkiga är att inget ovan ger några garantier,
men jag hade själv förmodligen varit nöjd och tagit en chans :)

Mvh Johan

Notis: När du googlar kortnamn/kretsnamnet så lägg på Clarkconnect istället om det är det du tänker köra.
Användarvisningsbild
BadOmen

Re: Göra en Dator till en Router?[LÖST]

Inlägg av BadOmen »

Så nu har jag fixat mig en egen router av gammdatorn, jag valde Monowall =)

Det blev en:
P2 450 MHz
256 MB RAM
2GB Lexar Professional CompactFLash 233x
och en IDE till CF (SDM CompactFlash Adapter till IDE 3.5)
Två nätverkskort: Intel PRO/1000 GT

Sen laddade jag ned monowall imagen generic-pc från http://m0n0.ch/wall/downloads.php
Sen strulade jag till det lite och tog bort FAT16 partitionen som var på CF kortet och formaterade den till ext3 och försökte göra som de sa på monowallsidan men misslyckades endel men med lite hjälp så löste det sig.
Jag tror jag helt tog bort partitionen från CF kortet med hjälp av gparted och sen skrev jag koden de visade på monowall med den skillnaden att jag la till sudo för att det skulle funka...

Kod: Markera allt

gunzip -c generic-pc-xxx.img | sudo dd of=/dev/sdd bs=16k
Sen var det bara att smacka in det i den andra datorn och slita ut sladdarna till hdd, floppy och cd-rom och ta bort floppyn från Biosen så funkade det fint =) Nu kör jag den också utan tangentbord, mus och skärm, det går alldeles utmärkt och man confar den via webbGUI.

Jag har inte testat nåt speciellt men om man bara surfar in på http://www.speedtest.net/ och kör testen där så visade det då ingen skillnad ifall jag kör genom min router eller bara kopplar tp kabeln direkt till vägguttaget.

Monowall har många bra youtub filmer som visar konfigurationer av olika slag så det känns bra för jag lär ju få ändra lite alt eftersom jag märker vad jag behöver =)

Den tar ca 40 sek på sig att starta och fixa uppkopplingen.

EDIT:
Nu har jag gjort lite "piratande" och laddat hem 10 olika linux distar med rtorrent, sammanlagt var det några hundra seeds som jag drog från samtidigt och jag laddade i ca 8 000 KB/s och http://www.bredbandskollen.se/ visade att jag kunde då ta emot mellan 15 och 20 Mbps. Jag är med andra ord helnöjd med routern =)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"