Jag kollade lite på Cacti/MRTG och de ger en verkligt enkel och tydlig bild får se om jag installerar nåt sånt sen ocksåEmil.s skrev: ...
"Riktiga män" kör dock en egen Astrerisk IP-tele server på sin router/server.![]()
Något annat som kan vara bra att ha är en DNS server.
Kör de egen domän så kan du sköta den själv, och sen kan du lägga till en lokal zon, så att du kan skriva typ "ping laptop" så översätts det till "laptop.*din.search.domain*", vilken du kan ha ställt in i din DNS.
Alltså, min search domain är "sandnabba.se", skriver jag "ping macbook" så översätts det till "ping macbook.sandnabba.se", och i DNSen har jag ställt in så att "macbook.sandnabba.se" pekar på macbookens IP.
Som att använda /etc/hosts men du ändrar bara på ett ställe.
Cacti/MRTG är som jag redan nämn en utmärkt leksak för att hålla koll på sin internet-användning.

Jag kan ju inte annat än bli nyfiken Astrerisk IP-tele server.... Har du installerat en sån och vad använder du den till? Behövs nån extra hårdvara? Vist måste man prenumerera på en IP-telefoni tjänst men man kan använda servern som en telefonsvarare eller växel med kösystem kanske