Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
traxen

Re: Varför valde ni Ubuntu? (MS-användare)

Inlägg av traxen »

För att Ubuntu är ärligare och varken döljer vad det är eller skapar saker bara för att få sälja in sig ännu en gång i mitt liv.

För att jag får komma närmare vad en dator är och inse vad den kan göra för mig om jag skaffar mig kunskaperna.

För att jag såg en möjlighet att lämna en dominans från ett företag som beter sig som en Enterprisejätte och tappat kontakten med sin grund.

För att Ubuntu funkar bra på min dator (ett par saker är inte 100 förvisso.. men de kan jag ta. Jag vet att det kommer bli bättre med tiden) :)

För att jag ser att jag kommer sitta på en bra position när MS börjar tappa mark och den stora massan faktiskt börjar se Linux som ett riktigt alternativ (vilket redan är på väg att ske i vågor nu).

För att varje nyhet i Linux värld ger mig hopp och inte ett "jahapp, så hur ska de försöka dominera mig nu då med detta?"

För att jag vet att det är ett system som inriktar sig på att göra världen mer jämlik och det kostar mig inte ett öre ;)

För att jag har inte behövt bry mig om ett enda problem av spyware, malware och det är bara sååååå enormt befriande.

För att jag har inte behövt lägga in en sketen serienummerskod på lääääänge ;D

För att jag slipper hacka program längre iom att jag har ett väldigt stort behov men väldigt liten plånbok.

Oh well, listan kan göras lång och den kommer repetera mycket som redan sagts där ute på nätet. Håll till godo iallafall O0
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Jag började min "datakarriär" ganska sent och då med Windows XP. Tidigare hade jag använt Mac mest och då inom jobbet, dvs inget laborerande utan bara som arbetsverktyg. När jag sedan gick en utbildning inom design så var jag tvungen att införskaffa en dator och valet blev då Windows bla på grund av ekonomiska skäl.
Ganska tidigt blev jag varse om allt jäkla strul som MS var behäftat med. Jag kunde ju knappast något om datorer utan allt var jämt en skräckblandad förtjusning, kommer det funka, vad kommer krångla idag etc etc.......
När jag i sommras såg Eee PC i en annons blev jag så sugen och köpte den. Jag tog bort Windows på min vanliga Lap Top och ersatte det med - Ja Ni vet vad ;D
Detta blev liksom starten på mitt "Linuxande" ett OS som jag verkligen gillar och där man känner sig fri att göra vad man vill. Nu köpte jag en ny MacBook nyligen men av någon anledning sitter jag jämt med mina Ubuntu datorer ;)

Nu är äckliga Microsoft ett minne blott i mitt hem, inte ens tanten kör MS längre :)
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av perab »

Varför just Ubuntu, och inte någon av de andra distributionerna (i en diger samling)?

Svaret är enkelt; jag blev rekommenderad av ett par arbetskamrater (egentligen kunder). Detta var för knappt ett år sedan. Jag tyckte då att det kunde vara bra att ha tillgång till några med mer erfarenhet av Linux-system, och något skulle strula vid installationen. Samma personer hade tidigare tipsat mig om Firefox.

Jag har använt MS-datorer (på jobbet) sedan 1985. I begynnelsen var MS-DOS 2.11. Därefter Win 3.1, Win 95, 98, NT4, 2000, XP. Dessutom en "avstickare" till MacIntosh. Detta i skarven 80-90-tal, med Motorola 680x0 processor. Tyckte att det kunde vara intressant att testa något nytt på datorn hemma, även denna med olika Windows-varianter. Funderade bland olika distros, men stannade för Ubuntu av ovan nämnda skäl.

Jag valde att installera Ubuntu på engelska; detta för att lättare kunna relatera till olika fora som jag sett på nätet. Ubuntu-se hittade jag först senare.

Sagt och gjort. Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 installerades med dubbelboot tillsammans med befintlig Win XP. Detta skedde en regnig dag under min semester.

Kuriosa:
1. Köpte en ny hårddisk till Ubuntu-installationen, samt två tjocka böcker. Så jag har nog betalt mer för Ubuntu än för XP...
2. Vi en ominstallation av XP, så hittade inte XP nätverksenheten (på moderkortet). Efter mycket vånda fann jag drivern - på CD:n som medföljde moderkortet! Ubuntu däremot drog igång "eth0" på direkten, utan problem. Bara att fylla i IP-data...

Korta svaret på frågan: Vänners rekommendation!
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
adib_bin
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av adib_bin »

Min data hade lite problem, den var väldigt seg... Sen ville ja teta linux... visste inte ens vad distar va... sen kolla ja runt lite och fatta vad det var...ubuntu var den mest populäraste och hitta mest forum och sånt sen skaffa ja ubuntu... tänker inte byta tbx till xp :D

jag e 14..fyller 15 imorgon men jag har haft microsft sen när 98 kom ut och hade de nu förra månaden skaffa jag ubuntu :D
Bild
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

Hörde talas om Linux för många år sedan och testade Red Hat.
Hade stora problem att få det att funka som jag ville. Problem mer ljud, grafiken, skrivare och lite till, så jag lade Linuxen åt sidan. Det dröjde flera år tills jag av en händelse fick veta att en jobbar kompis var höll på med Linux. Jag berättade för honom om mina misslyckade Red Hat försök.
Han rekommenderade mig att prova Ubuntu. Fick låna en CD är honom och på den vägen är det.
Körde till en början dual boot, men efter hand fick jag fler och fler grejer att funka i Linux.
Och sedan blev det Ubuntu till 100%
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"