Dina negativa upplevelser i vista

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Dina negativa upplevelser i vista

Inlägg av farmfield »

SLP skrev:Hur mycket skulle man kunna kapa priset på en ny dator om man kräver att de yxar Vista och säljer datorn fdisk:ad - 700 spänn?
Tyvärr bara ett fåtal hundralappar, dom stora betalar inte mer än 200:-/licens skulle jag tippa... Skippar du Windown på en stationär burk från t.ex. Inet (byggd av CapTech) så droppar priset med en tusenlapp, minst... Problemet ligger i att dom som säljer utan WIndows är dom små leverantörerna som betalar mer för hårdvaran och måste lägga på mer för att kunna överleva, så då blir en burk utan Windows dyrare än en från dom stora tillverkarna ändå...

Men jag har kommit ett par steg på vägen med Microsoft och min Vista-retur så vi får se hur det blir, om jag lyckas - så skall jag ta hjälp av er alla och posta den informationen på så många forum som möjligt... ;D
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

toxic76 skrev:hmm ja just det vista kom ju förinstallerat på datorn utan någon ordentlig installations cd..När jag första gången startade upp datorn
så frös allting och jag möttes av en blue screen of death.. Min tanke var då jaså är detta nya vista ?
Fick mig att tänka på historien då bill gates skulle presentera xp och alla kunde se en blue screen of death :D
Men mitt största problem med vista är nog att jag inte använder det som att kasta pengar i sjön ;D
Var Win98 men lika kul för det =)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har bara varit i kontakt med Vista på andras datorer ett par gånger. Sist var när jag köpte en dator (Väldigt fräsch HP dator) åt en annan, att installera Office tog ca 10 min. :P Tar det längre än 10 sekunder på denna blir jag otålig.

Min första kontakt med Vista var när grannen skaffade det när det precis fanns tillgängligt, att röra musen fick CPU-övervakaren på "sidebaren (?)" att öka markant. Jag skulle öppna aktivitetshanteraren och kolla om det fanns någon intressant process, jag kom aldrig så långt för allting frös helt och en norsk omstart var det enda som fungerade.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:...jag kom aldrig så långt för allting frös helt och en norsk omstart var det enda som fungerade...
Norsk omstart, hehe?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:
Hund skrev:...jag kom aldrig så långt för allting frös helt och en norsk omstart var det enda som fungerade...
Norsk omstart, hehe?
Håll in strömknappen i X antal sekunder. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Allt som heter Windows är ju osäkert i grunden på grund av uppbyggnaden av operativsystemet!

Så därför är hela upplevelsen egentligen en ständig oro för att kunna drabbas av nåt Virus/malware/spyware/Trojan etc...

Nu finns det ju som tur är ett bra alternativ...(Ubuntu)

Och..NEJ...jag tror INTE på att om Ubuntu skulle ha 50-100% av marknaden att det skulle finnas fler virus eftersom det är säkrare i grunden!

;D :D
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ubuntu33 skrev: Och..NEJ...jag tror INTE på att om Ubuntu skulle ha 50-100% av marknaden att det skulle finnas fler virus eftersom det är säkrare i grunden!
Klart att det skulle finnas fler virus, antalet rapporterad malware har ökat med 100% på ~2 år. Att någonting är säkert i grunden är ju dock inte samma sak som att det varken är säkert eller säkrare än någonting annat.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Eldräven
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Eldräven »

Det första som slog mig när jag hjälpte en bekant med Vista är att Microsoft lyckats ändra om ALLA inställningsmöjligheter. Igen.

Kontrollpanelen är en enda röra. Tur att man kan växla till klassiskt läge när det kniper. (Och det gör det, garanterat.) Att Microsoft sedan placerat ut allt så logiskt är förstås bra. Naturligtvis (!) ändras beteendet för Vistas avslutningsknapp genom att gå in under energialternativ... Tacka Google för upptäckten av det.

I övrigt är det väl alla dialogrutor som dyker upp i tid och otid. Alla tredjepartsverktyg som alltid följer med och flockas nere i högra hörnet utan att man har någon direkt kontroll över dem. Samt den idiotiska "dockan" (till höger, med gadgets) som tar upp en femtedel av skärmen bara för att visa en analog klocka som man ändå aldrig tittar på...
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
Användarvisningsbild
Megabyte
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Megabyte »

Jo jag kom på att Vista låste ute mig en gång, som tur hadde jag flera konton då...blåskärm blev det en gång va jag vet
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

har under ett par dagar använt enbart vista pga skärmen blev svart i ubuntu.. Någon ati kernel update ställde till det ordentligt för mig :(
Så jag har fått uppleva hur hårddisken rasslar och rosslar trots att man inget specielt gör på datorn.. Undrar vad vista gör med hårddiskarna ?
Jag lyckades dock få igång ubuntu igen genom att utnyttja vista ;D Det vill säga ladda ner den filer i windows och sedan föra över dom
till mit usb minne som jag sen monterade i ubuntu och till slut fick jag xserver att starta :) Stackars microsoft deras wintendo hjälper ibland
oss tuxar i nöd 8)
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mosaikmannen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av mosaikmannen »

Jag tror aldrig windows har kommit till min räddning... Det närmaste jag kan komma är att jag länge hade en Dos start-diskett som jag räddade en del burkar med förr. Idag är det LiveCD som gäller...
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

haha dos och disketter det var inte igår det :p har ett gäng sådana liggandes i en låda ;D
mosaikmannen skrev:Jag tror aldrig windows har kommit till min räddning... Det närmaste jag kan komma är att jag länge hade en Dos start-diskett som jag räddade en del burkar med förr. Idag är det LiveCD som gäller...
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"