Jag kör ju också arch. Allting fungerar då perfekt för mig, och jag skulle aldrig få för mig att använda HAL. :>AntonPetts skrev:Kanske skiljer det lite på hårdvara? Och som sagt så kör jag arch.dmz skrev: Nja, det tycker jag inte. Vad är det du specifikt tänker på då? Vafan, jag har ju varken GDM eller något sådant GUI-bjäffs, och ändå tar det en halv evighet jämfört med hos dig.
Med för mycket arbete menar jag t.ex. att få min mus att fungera utan hal.
Hur fort bootar din dator?
Re: Hur fort bootar din dator?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Felsäkert läge? Nu är jag inte med riktigt...prafjessor skrev:Funkar det om jag skriver in det i kommandoprompten fr[n fels'kert l'ge_ F;r, som sagt, n'r jag 'r inloggad funkar varken mus eller tangentbord!dmz skrev:prafjessor skrev:Provade att st'nga av Hal, och nu fungerar ingen h[rdvara n'r jag bootar upp. Skriver detta fr[n en live/cd. N[n som vet hur man s'tter p[ den igen_
note to self> ta reda p[ vad saker och ting 'r innan du st'nger av dem! |skammens rodnad|Kod: Markera allt
/etc/init.d/hal start
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
N'r jag bootat in i skrivbordet kan jag varken anv'nda mus eller tangentbord, ett f;nster som s'ger n[got i stil med /failed to initilaze hal/ eller n[t liknande 'r uppe. Jag vet inte om det heter fels'kert l'ge, det man kan v'lja n'r man bootar upp och trycker esc. Failsafe mode_ Har f;rs;kt att logga in via det, men ingen h[rdvara funkar d[ heller.dmz skrev:Felsäkert läge? Nu är jag inte med riktigt...prafjessor skrev:Funkar det om jag skriver in det i kommandoprompten fr[n fels'kert l'ge_ F;r, som sagt, n'r jag 'r inloggad funkar varken mus eller tangentbord!dmz skrev:prafjessor skrev:Provade att st'nga av Hal, och nu fungerar ingen h[rdvara n'r jag bootar upp. Skriver detta fr[n en live/cd. N[n som vet hur man s'tter p[ den igen_
note to self> ta reda p[ vad saker och ting 'r innan du st'nger av dem! |skammens rodnad|Kod: Markera allt
/etc/init.d/hal start
- AntonPetts
- Kontakt:
Innan du loggar in så gå in i en terminal med Ctrl+Alt+F1 och kör /etc/init.d/hal start sen kan du starta upp skrivbordet.prafjessor skrev: N'r jag bootat in i skrivbordet kan jag varken anv'nda mus eller tangentbord, ett f;nster som s'ger n[got i stil med /failed to initilaze hal/ eller n[t liknande 'r uppe. Jag vet inte om det heter fels'kert l'ge, det man kan v'lja n'r man bootar upp och trycker esc. Failsafe mode_ Har f;rs;kt att logga in via det, men ingen h[rdvara funkar d[ heller.
OkJag kör ju också arch. Allting fungerar då perfekt för mig, och jag skulle aldrig få för mig att använda HAL. :>

Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
AntonPetts skrev:Innan du loggar in så gå in i en terminal med Ctrl+Alt+F1 och kör /etc/init.d/hal start sen kan du starta upp skrivbordet.prafjessor skrev: N'r jag bootat in i skrivbordet kan jag varken anv'nda mus eller tangentbord, ett f;nster som s'ger n[got i stil med /failed to initilaze hal/ eller n[t liknande 'r uppe. Jag vet inte om det heter fels'kert l'ge, det man kan v'lja n'r man bootar upp och trycker esc. Failsafe mode_ Har f;rs;kt att logga in via det, men ingen h[rdvara funkar d[ heller.
OkJag kör ju också arch. Allting fungerar då perfekt för mig, och jag skulle aldrig få för mig att använda HAL. :>, har du tomt med moduler i rc.conf oxå?
Kod: Markera allt
MODULES=()

- AntonPetts
- Kontakt:
Då kan det bara vara hårdvaran som skiljer dåMODULES=()

- prafjessor
Ok, fick till det till slut. Det visade sig att jag lyckats stänga av dbus, så jag startade den genom att skriva /etc/init.d/dbus restart, sedan hal start. Tack för all hjälp. Lesson learned!
Antar att du tänker fortsätta med det du började med nu, att kapa boot-tiden?prafjessor skrev:Ok, fick till det till slut. Det visade sig att jag lyckats stänga av dbus, så jag startade den genom att skriva /etc/init.d/dbus restart, sedan hal start. Tack för all hjälp. Lesson learned!

- djungelmums
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Testa och se om det fungerar? 
Är helt okunnig men lär väl inte skada?

C2D E6300 1.83Ghz - Gigabyte DS3 - Nvidia 9800 GT - 2GB RAM
Se om vad fungerar?djungelmums skrev:Testa och se om det fungerar?
- prafjessor
Nja, ska nog leka lite med "rm -rf /" i terminalen istället. Det är ju trots allt helg!dmz skrev:Antar att du tänker fortsätta med det du började med nu, att kapa boot-tiden?prafjessor skrev:Ok, fick till det till slut. Det visade sig att jag lyckats stänga av dbus, så jag startade den genom att skriva /etc/init.d/dbus restart, sedan hal start. Tack för all hjälp. Lesson learned!

Ah, den är fin också, då kapar du garanterat boot-tiden... helt!prafjessor skrev:Nja, ska nog leka lite med "rm -rf /" i terminalen istället. Det är ju trots allt helg!dmz skrev:Antar att du tänker fortsätta med det du började med nu, att kapa boot-tiden?prafjessor skrev:Ok, fick till det till slut. Det visade sig att jag lyckats stänga av dbus, så jag startade den genom att skriva /etc/init.d/dbus restart, sedan hal start. Tack för all hjälp. Lesson learned!

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
1min o ............. c ................ h .............. 3 ............. 8 ... sek........................snyft........suck
18sek uuurps.. suckta.

18sek uuurps.. suckta.
haha?Hans Linde skrev:1min o ............. c ................ h .............. 3 ............. 8 ... sek........................snyft........suck![]()
18sek uuurps.. suckta.
-
Prescote, Intel 3,0GHz, 1GB DDR1, 320GBHDD/7500vpm med Huuuu....Ubuntu 8.10 ingan desktop effects.?
Har provat med Fluxbuntu och Crunch bang Linux, men det gjorde bara några sekunder och många uppoffringar.
Samma sak med LXDE o Ulite.
Men jag antar att den här leken kräver att man vet och kan plocka bort "just det" som man inte behöver.
Det är kul näe en desktop är "rapp", men det är buskul" när laptoppen,
har startat och kollegorna har just fått upp en flimmrigt "pittemjuk-loggo" och har 3min kvar.

- lassekongo83
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag får väl ta och bryta trenden eftersom jag kör Windows XP. Räknade manuellt från den stunden OSet startar. Tog ca 15 sekunder innan jag kom in i ett fullt användbart skrivbord. 

-
Jo alltså .....nu är det ju så ....att de krävs en närgående fråga.
Är det där en standard Vista eller XP.........W95 eller som jag tror en MicroXP rev0.82.
Den brukar jag också ta fram ibland.......å dä är himla kul,
men inte "fare play".
Å så har dom fått betalt för att sno ihop det.....
..oherderligt anses sånt......(på det här formet alltså)
Fast jag lyckas inte med 15sek. Hur har du gjort det

Är det där en standard Vista eller XP.........W95 eller som jag tror en MicroXP rev0.82.
Den brukar jag också ta fram ibland.......å dä är himla kul,
men inte "fare play".
Å så har dom fått betalt för att sno ihop det.....
..oherderligt anses sånt......(på det här formet alltså)

Fast jag lyckas inte med 15sek. Hur har du gjort det

- lassekongo83
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Slipstreamat XP SP3 med nLite. Har faktiskt bara tagit bort stöd för sånt jag inte använder. Skrivare bland annat. Stängt av ett par onödiga tjänster efter hand. Min installation är knappast lika minimal som TinyXP och såna piratalternativ. Jag installerar också XP på en 10GB partition som jag inte använder till nåt annat. Delar sen upp disken i flera paritioner för att få ordning och reda på saker, samt att minimera fragmentering. Jag kan nog få ner boot-tiden ännu mer om jag skapar en partition för växlingsfilen också. Jag har heller inga program i startup, för jag behöver inga (inget anti-virus heller eftersom jag tycker kunskap, sunt förnuft och hårdvarubrandvägg är det bästa skyddet). :p Sen sköter jag om installationen en gång i veckan genom att köra CCleaner och defragmentering. XP är för mig betydligt kvickare och mer responsivare än Ubuntu. :pHans Linde skrev:Fast jag lyckas inte med 15sek. Hur har du gjort det![]()
-
Jag är imponerad. 
Men för mig som är dödlig och har varit i microsofts "våld" i många och långa år tycker att Ubuntu 8.10 och 1min och 37sek är en befrielse.
Trimma är kul.
Kunskap nog trevligare.

Men för mig som är dödlig och har varit i microsofts "våld" i många och långa år tycker att Ubuntu 8.10 och 1min och 37sek är en befrielse.
Trimma är kul.
Kunskap nog trevligare.

- AntonPetts
- Kontakt:
manuellt?! min dator startar på 10s när jag räknar manuelltlassekongo83 skrev:Jag får väl ta och bryta trenden eftersom jag kör Windows XP. Räknade manuellt från den stunden OSet startar. Tog ca 15 sekunder innan jag kom in i ett fullt användbart skrivbord.

Testa: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=327767