Förslag till nya forumregler (Del 2)

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Förslag till nya forumregler (Del 2)

Inlägg av Ulsak »

. Ibland kanske någon deltagare i en diskussion använder sig av fula debattknep och blir sårad om h*n avslöjas och tycker att det är respektlöst att någon annan påpekar knepen. Är det t.ex. OK att skriva att man inte respekterar någon annan som person?
Ja, använder nån person fula debattknep så respektar jag inte den personen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Emil.s skrev:Upnorth sammanfattade trivselreglerna rätt bra:
upnorth skrev:Ja du, vi vill ju ha en regel att hänvisa till i det fall en moderator gör bedömningen att ett inlägg motverkar trivseln och flyttar det. Det är just "gör bedömningen" som är problemet här då bedömningen är beroende av olika sociala variabler.

Så mitt förslag blir att skippa trivselregler helt och ge moderatorerna befogenhet att utifrån "magkänsla" göra dessa bedömningar, om inte annat har vi ju trots allt Förtroenderådet som kan kallas in om något anses felaktigt.

Det är helt enkelt för godtyckliga situationer det handlar om för att det ska gå att formulera i någon vettig regel.
Posta inte otrevliga inlägg! Men vad är otrevligt för dig?
Givetvis kan det inte exakt definieras vad som är "otrevligt" eller bristande
"respekt", men här får vi helt enkelt lita till moderatorernas folkvett och
tolkningsförmåga och i sista hand på förtroenderådet.

Alla regler och lagar tolkas och man utvecklar en praxis, liksom situationen
runt "brottet" tolkas och bedöms. Skulle man kunna formulera exakta regler
skulle ju ett datorprogram kunna skipa rätt, vad skulle vi då med advokater,
domare och nämdemän eller i vårt fall moderatorer, admins och förtroenderåd?

Vi är ju också en frivillig sammanslutning, gillar man inte reglerna och litar man
inte på den goda viljan hos dem som är satta att tillämpa dem är det bara att
klicka på "Logga ut", så är problemet löst. Ingen är tvungen att vara här.

Givetvis vill vi bli många fler, men det blir vi nog också om vi kan fortsätta att
upprätthålla och utveckla den goda stämning vi har här. Givetvis får man ha olika
åsikter, men vi måste komma framåt och åsikterna måste hävdas på ett mått-
fullt och vettigt sätt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jättebra att diskussionen går vidare. Våra forumregler är viktiga.
djkmmo skrev:Sedan beror det väl på vad det innebär. Betyder det att man alltid måste vara snälla mot varandra och att det är förbjudet att ha olika åsikter? Ibland kan man ju ha olika ståndpunkter i princip- och sakfrågor som står ganska starkt mot varandra, vilket gör att diskussionen blir het. Ibland kanske någon deltagare i en diskussion använder sig av fula debattknep och blir sårad om h*n avslöjas och tycker att det är respektlöst att någon annan påpekar knepen. Är det t.ex. OK att skriva att man inte respekterar någon annan som person?
Min tanke med att få in ordet "respekt" i forumreglerna är bara som ett komplement till begreppet "personangrepp". Min tolkning av respekt är att samtliga djkmmos exempel är tillåtna utom att skriva att man inte respekterar en annan medlem.
djkmmo skrev:Däremot måste ju beslut kunna tas och det måste gå att i förväg bestämma när ett beslut anses taget och vad som krävs för att ändra beslutet. Skall beslutet bara gälla en viss tid, skall beslutet gälla tills majoriteten svänger över med ett visst röstetal (t.ex. enkel majoritet för att ta ett beslut och 2/3-dels majoritet för att beslutet skall anses var ändrat). Som jag skrivit tidigare här: Förslag på förändring av gemenskapens beslutsprocess så har vi inga verktyg för det just i dagsläget, men med uppgraderingen till Drupal 5 så skall det gå att implementera de verktyg som gör det möjligt att hantera ovanstående.
Självklart skall man kunna ta beslut. När beslut är tagna skall vi tillsammans verka för dem. Men när det gäller DISKUSSIONEN så får man fortfarande ha kvar sina åsikter och ge uttryck för dem. Man slutar t.ex. inte vara socialdemokrat för att de borgerliga partierna vunnit valet eller vice versa. Men visst är det viktigt att fundera över hur man skall ompröva tidigare fattade beslut, det håller jag med om.

Emil hänvisar i sitt inlägg till förtroenderådet och Urban nämner även möjligheten att lämna forum om man inte är nöjd. Det är bra att förtroenderådet finns. Men det gäller ju att få reglerna så bra och klara som möjligt så att det uppstår så få tvister som möjligt om reglerna.
Urban Anjar skrev:... Vi är ju också en frivillig sammanslutning, gillar man inte reglerna och litar man inte på den goda viljan hos dem som är satta att tillämpa dem är det bara att klicka på "Logga ut", så är problemet löst. Ingen är tvungen att vara här. ...
Just argumentet att man kan lämna forum om man inte gillar stilen tycker jag man skall vara lite återhållsam med. Den som vill vara kvar, följa forumreglerna och försöka påverka forum i vad den medlemmen anser gynnsam riktning, skall vara välkommen. Vi är ju dessutom Ubuntus officiella Sverige-forum. Detta medför ju ett extra ansvar att ta hand om medlemmarna tycker jag.

(OT: När jag var ny i forum för ett par år sedan och hade åsikter om forum så möttes jag av medlemmen plun som påminde om alternativet att sluta i forum. Man kan naturligtvis konstatera att "visst kan man sluta i forum", men jag tycker ofta den typen av argument inte påverkar situationen till det bättre. Det kan tvärtom ibland bli en förevändning att vara bekväm och inte försöka förbättra.)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Min tanke med att få in ordet "respekt" i forumreglerna är bara som ett komplement till begreppet "personangrepp".
Detta reagerar jag starkt emot!

Om man vill få så många som möjligt att köra FLÖG = (F)ritt (L)agligt (Ö)ppet (G)ratis kan inte ha med respekt att göra!

Dom 2 sakerna går inte ihop!

Ubuntu är ett mellanting och om inte smällen kommer här kommer smällen komma desto hårdare senare i Debian och i värsta fall total utfrysning i Gnewsense!

Det är helt omöjligt att förena dessa!

Däremot ska man inte använda sig av personangrepp!
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

ycc skrev:Jättebra att diskussionen går vidare. Våra forumregler är viktiga.
djkmmo skrev:Sedan beror det väl på vad det innebär. Betyder det att man alltid måste vara snälla mot varandra och att det är förbjudet att ha olika åsikter? Ibland kan man ju ha olika ståndpunkter i princip- och sakfrågor som står ganska starkt mot varandra, vilket gör att diskussionen blir het. Ibland kanske någon deltagare i en diskussion använder sig av fula debattknep och blir sårad om h*n avslöjas och tycker att det är respektlöst att någon annan påpekar knepen. Är det t.ex. OK att skriva att man inte respekterar någon annan som person?
Min tanke med att få in ordet "respekt" i forumreglerna är bara som ett komplement till begreppet "personangrepp". Min tolkning av respekt är att samtliga djkmmos exempel är tillåtna utom att skriva att man inte respekterar en annan medlem.
djkmmo skrev:Däremot måste ju beslut kunna tas och det måste gå att i förväg bestämma när ett beslut anses taget och vad som krävs för att ändra beslutet. Skall beslutet bara gälla en viss tid, skall beslutet gälla tills majoriteten svänger över med ett visst röstetal (t.ex. enkel majoritet för att ta ett beslut och 2/3-dels majoritet för att beslutet skall anses var ändrat). Som jag skrivit tidigare här: Förslag på förändring av gemenskapens beslutsprocess så har vi inga verktyg för det just i dagsläget, men med uppgraderingen till Drupal 5 så skall det gå att implementera de verktyg som gör det möjligt att hantera ovanstående.
Självklart skall man kunna ta beslut. När beslut är tagna skall vi tillsammans verka för dem. Men när det gäller DISKUSSIONEN så får man fortfarande ha kvar sina åsikter och ge uttryck för dem. Man slutar t.ex. inte vara socialdemokrat för att de borgerliga partierna vunnit valet eller vice versa. Men visst är det viktigt att fundera över hur man skall ompröva tidigare fattade beslut, det håller jag med om.

Emil hänvisar i sitt inlägg till förtroenderådet och Urban nämner även möjligheten att lämna forum om man inte är nöjd. Det är bra att förtroenderådet finns. Men det gäller ju att få reglerna så bra och klara som möjligt så att det uppstår så få tvister som möjligt om reglerna.
Urban Anjar skrev:... Vi är ju också en frivillig sammanslutning, gillar man inte reglerna och litar man inte på den goda viljan hos dem som är satta att tillämpa dem är det bara att klicka på "Logga ut", så är problemet löst. Ingen är tvungen att vara här. ...
Just argumentet att man kan lämna forum om man inte gillar stilen tycker jag man skall vara lite återhållsam med. Den som vill vara kvar, följa forumreglerna och försöka påverka forum i vad den medlemmen anser gynnsam riktning skall vara välkommen. Vi är ju dessutom Ubuntus officiella Sverige-forum. Detta medför ju ett extra ansvar att ta hand om medlemmarna tycker jag.

(OT: När jag var ny i forum för ett par år sedan och hade åsikter om forum så möttes jag av medlemmen plun som påminde om alternativet att sluta i forum. Man kan naturligtvis konstatera att "visst kan man sluta i forum", men jag tycker ofta den typen av argument inte påverkar situationen till det bättre. Det kan tvärtom ibland bli en förevändning att vara bekväm och inte försöka förbättra.)
Då verkar vi tycka precis lika.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Harlekin33, som jag tolkar dig så anser du att det finns en konflikt mellan fri mjukvara och att visa respekt när man diskuterar med andra användare av samma mjukvara. Skulle du kunna utveckla det resonemanget?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Alltså..det går att visa respekt men när det kommer till att köra fritt eller ofritt så går det inte!

Ex: enligt Gnu/LInux filosofin så accepterar man inte ex: Adobe reader eller Adobe flash som är slutna program!

Man accepterar heller inte att man kör winoffice genom wine! eller andra progam som man kan köra genom wine!

ex. inte att man kör adobe photoshop genom wine!

Man vill helst att man man kör F.L.Ö.G = fria..lagliga..öppna...gratis program!

http://www.gnu.org/philosophy/philosophy.html

Vi är aven den första stoppbocken när det gäller ofria program!

Även fast en del här i forumet tycker annorlunda!

Du kan läsa mera om GNU/Linux filosofin här:

Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Harlekin33 skrev:Alltså..det går att visa respekt men när det kommer till att köra fritt eller ofritt så går det inte!

Ex: enligt Gnu/LInux filosofin så accepterar man inte ex: Adobe reader eller Adobe flash som är slutna program!

Man accepterar heller inte att man kör winoffice genom wine! eller andra progam som man kan köra genom wine!

Allting du säger låter ju jättefint, faktiskt. Använder du Ubuntu själv förresten?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ja visst gör jag det!
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Harlekin33 skrev:JA visst gör jag det!
Visst är det tråkigt med paket som t.ex ubuntu-restricted-extras?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Man kanske istället för att tala om att vara trevliga mot varann ska använda ordet hövlig? ???

När det gäller trådlåsningar så tror jag det är bättre att inte ha en fast regel för hur länge sådan låsning får förekomma. Ibland är det tex en trådskapare som vill att tråden ska låsas och det kan uppkomma extraordinära situationer när trådar behöver låsas längre. jag tycker att vi gott kan ha förtroende nog för våra moddar att sköta detta efter behov och dessutom finns ju förtroenderådet om man anser att en tråd låsts på felaktiga grunder och/eller i onödan.
Kanske en medelväg i stil med:
"Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt är denna tid under 24 timmar, men undantag kan förekomma vid behov."
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Harlekin33 skrev:Alltså..det går att visa respekt men när det kommer till att köra fritt eller ofritt så går det inte!

Det där är så långt ifrån GNU/Linux man kan komma. Det handlar om valfrihet. Om en användare väljer att använda ofritt får han göra det, det är hans egna beslut. GNU/Linux tvingar ingen, det är Microsoft jobb att göra det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

nja,,it´s in the eye of the beholder!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det där är så långt ifrån GNU/Linux man kan komma. Det handlar om valfrihet. Om en användare väljer att använda ofritt får han göra det, det är hans egna beslut. GNU/Linux tvingar ingen, det är Microsoft jobb att göra det.
Nej! där har du fel!

Det är våran uppgifft att se till att meddlemmarna använder fritt så långt det går!!!

:D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Självklart ska vi upplysa och uppmuntra andra användare om mjukvara med öppen källkod etc. Men vill dom använda annat lär vi respektera detta och vi kan inte tvinga dom till något, precis som dom lär respektera oss att vi använder OSS och dom kan helt enkelt inte tvinga oss att använda något vi inte vill.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Då lär som få DUBBELjobbigt i Debian!

Det är ditt val!

Nååå..vad tycker du om det då?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Harlekin33 skrev:Då lär som få DUBBELkäftsmäll i Debian!!!

Det är ditt val!!!

Nååå..vad tycker du om det då?
Vad menar du med första meningen?

Håller du inte med mig?

Vad tycker jag om vad?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Äsch..skit samma!

Det lär du bli varse i framtiden!

Gnewsense kommer segra!

:D
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Harlekin33, du ger mig en länk som i sig innehåller (gissningsvis) 50-100 länkar. Jag tycker jag kan kräva att du själv förklarar var motsatsen mellan att visa respekt och att använda fri mjukvara ligger. Detta är ingen argumentation från min sida, jag vill veta vad du anser.

Menar du att om vi inte får skälla ohämmat på Microsoft så kommer Debian-folket att försöka dra undan de grundvalar för Ubuntu de bidrar med?????? Jag kan inte hålla på och gissa vad du menar.

Det är dessutom skillnad mellan forummedlemmar och offentliga personer. Toleransen för att skälla på t.ex. Microsofts beslutsfattare är mycket högre i forum än för att skälla på andra forum-medlemmar.

Det är möjligt att vulfgar har rätt. andol använde också ordet hövlig. Det kanske handlar om ord, jag talar bl.a. om hövlighet. Ordet "respekt" kan ev associera för mycket till känslor hos en del personer?????
vulfgar skrev:Kanske en medelväg i stil med:
"Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt är denna tid under 24 timmar, men undantag kan förekomma vid behov."
vulfgar och jag har debatterat trådlåsning förr och det är lika trevligt varje gång, det menar jag :)

Jag gillar kompromissförslaget. Hur låter det här:
"Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid inte överstiga 24 timmar. (Om någon moderator inte är i tjänst vid tidsperiodens utgång kan tiden av administrativa skäl komma att förlängas något.)"
Jag måste tyvärr lämna burken en stund nu, det känns tråkigt, jag kommer tillbaka. :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag har ju redan förklarat den!

Det går inte att både köra fritt och ofritt!

Eller..jo...det gör det men i längden är det inte bra!

Det stämmer inte alls överens med Gnu/Linux filosofin!

;)
Låst

Återgå till "Forum"