Create a USB startup disk [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Thoht
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Create a USB startup disk

Inlägg av Thoht »

Hej!

Jag har inget USB-minne, men hur fungerar det här? Är det möjligt att alltså kopiera sin konfiguration av K/X/Ubuntu till ett USB-minne, i.e. med Rhythmbox istället för Listen på Xubuntu, köra det som en Live CD och sedan installera med de specifika paketen? Eller vad är fördelen med det här jämfört med Unetbootin?
Philip390
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Philip390 »

Jag skapade ett usb-startup enligt guiden http://www.pendrivelinux.com/2008/11/01 ... installer/ och fick en bootbar disk. Men problemet är att den beter sig som en live-cd : alltså sparas inget jag gör, är det någon som vet hur man får den att bli en sk persistent install?

//Philip
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Create a USB startup disk fixar det nästan med undantag för att kärnan inte kan moddas.
Annars är det väl en skarp installation som gäller på ett 8GB USB-minne då 4GB känns trångt.
Philip390

Inlägg av Philip390 »

Men det är exakt vad jag gjort! Den beter sig fortfarande som en live-cd..
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Philip390 skrev:Men det är exakt vad jag gjort! Den beter sig fortfarande som en live-cd..
Japp, det är en live-installation med den skillnaden att den är persistent! Tanken är att du t.ex ska kunna ta med den till dina kompisar och dema Ubuntu. Sen har du också möjligheten att installera den på en annan dator med de förändringar du gjort :)

Om du inte vill ha en live-version så installera den på normalt sätt. Välj där t.ex hela USB-disken (alt 2 tror jag) men se till att välja rätt disk där. Sen i slutet av installationen finns ett val, en knapp Advanced, där du väljer disken där MBR ska installeras. Problemet med den installationen är att den är hårdvaruberoende, dvs anpassad för den hårdvara du har i datorn där du installerade på USBn. Tar du sen och pluggar in USBn i en anna dator så blir det ju samma som att ta med sin hårddisk och stoppa in den i en annan dator med de hårdvaruproblem som det kan medföra.
Philip390

Inlägg av Philip390 »

Jaha nu förstår jag, men mina förändringar finns inte kvar, det är det jag menar med att den beter sig som en live-cd... fast ska pröva en gång till för säkerhets skull, återkommer om det blir några problem. Tack iaf!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag har redan tidigare i nån tråd påpekat att vissa uppdateringar inte går att göra, update-initramfs går fel då den ska uppdatera initrd.

Har hittat lösningen, en workaround, som åtgärdar det problemet

Man startar upp sitt USB-minne som skapats med Create a USB startup disk.
I terminalen skriver man sen dessa två kommandon:

Kod: Markera allt

sudo mv /usr/sbin/update-initramfs /usr/sbin/update-initramfs.old
sudo ln -s /rofs/usr/sbin/update-initramfs /usr/sbin/update-initramfs
så fungerar även uppdateringar av initrd ;)

Källa:
MASTER update-initramfs is disabled since running on a live CD but it is running from a flash drive
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"