Det går bra att stoppa in ljud- och bildformaten från en MPEG-behållare i en AVI-behållare utan att förlora någon kvalité (eftersom man inte behöver koda om någonting). Man kan dock råka ut för problem med att vissa spelare inte gillar den något udda kombinationen av ljud/bild-format och inkapsling.ubot skrev:Om jag förstår dig rätt så är det inga problem att konvertara en fil från mpeg till avi, utan kvalitén försämras först när jag ställer in ljud- och videokodek?
Du ska inte behöva välja kodek, men möjligtvis inkapsling. Annars kan det kanske hända att det blir en fil för bilden och en annan fil för ljudet. Jag vet inte riktigt hur VLC hanterar den biten. Sen kan det också vara så att du får med både bild och ljud, men bara inte lyckas spela upp dem tillsammans... det kanske är någon kodek (för uppspelning) som saknas eller liknande.ubot skrev:Probelmet är att när jag strömmade ner webbtv så var jag tvungen att välja kodek annars kom inte ljudet eller bilden med.
MPEG-TS är nog ganska perfekt att utgå ifrån om du vill göra en vanlig DVD-film. Anledningen till det är att en DVD-film måste ha videoformatet MPEG-1 eller MPEG-2, vilket är vad som redan borde finnas i den MPEG-TS inkapsling som du har. Men en DVD-film kräver dessutom att videon har en speciell bredd och höjd samt uppspelningshastighet. Det som gäller för en PAL-DVD är något av följande:ubot skrev:Alternativet var att strömma ner med VLC i mpeg ts utan att använda kodek, men då gick det inte att göra en vanliga DVD-film av filen.
* 720x576/25fps (endast MPEG-2)
* 704x576/25fps (endast MPEG-2)
* 352x576/25fps (endast MPEG-2)
* 352x288/25fps (MPEG-1 eller MPEG-2)
Har du riktigt tur så passar videon från din MPEG-TS inkapsling perfekt in på något av dessa alternativ. I annat fall så måste du, hur du än gör, koda om videon. Då är du kvalitétsmässigt riktigt illa ute om du nu redan har kodat om videon en gång förut. Det är med andra ord fortfarande bäst att att bara spara ner videoströmmen utan någon omkodning, för att sedan (om det behövs) koda om till ett format som passar för DVD-film.
Även ljudet måste vara i ett visst format för att det ska fungera till en DVD-film. Och det är samma sak som gäller även här, varje omkodning till ett annat format försämrar kvalitén. Men det finns en chans (hyfsat stor) att ljudet i din MPEG-TS inkapsling redan passar. Och då är det såklart bäst att behålla ljudet precis som det är. Det som gäller för en PAL-DVD är något av följande:
* AC-3 (Dolby Digital)
* MPEG-1 audio layer 2 (mp2)
* PCM (okomprimerat 16 eller 24 bit, med en sampling på 48 eller 96 kHz)
Ljudet måste dessutom ha mellan 2 och 6 ljudkanaler. När det gäller inkapslingen så fungerar det inte med MPEG-TS, utan det måste vara MPEG-PS (eller egentligen VOB, vilket är typ samma sak).
Men för att få till en DVD-film räcker det inte med enbart rätt ljud- och bildformat i rätt inkapsling. Det krävs även en massa annat krimskrams som har att göra med menyer, undertexter, osv. Det absolut enklaste är om du använder dig av något av alla de program som finns för DVD authoring,
t.ex. DVD styler: http://www.dvdstyler.de/