Hur strömmar man bäst ner webbtv?

Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Hur strömmar man bäst ner webbtv?

Inlägg av Konservburk »

ubot skrev:Om jag förstår dig rätt så är det inga problem att konvertara en fil från mpeg till avi, utan kvalitén försämras först när jag ställer in ljud- och videokodek?
Det går bra att stoppa in ljud- och bildformaten från en MPEG-behållare i en AVI-behållare utan att förlora någon kvalité (eftersom man inte behöver koda om någonting). Man kan dock råka ut för problem med att vissa spelare inte gillar den något udda kombinationen av ljud/bild-format och inkapsling.
ubot skrev:Probelmet är att när jag strömmade ner webbtv så var jag tvungen att välja kodek annars kom inte ljudet eller bilden med.
Du ska inte behöva välja kodek, men möjligtvis inkapsling. Annars kan det kanske hända att det blir en fil för bilden och en annan fil för ljudet. Jag vet inte riktigt hur VLC hanterar den biten. Sen kan det också vara så att du får med både bild och ljud, men bara inte lyckas spela upp dem tillsammans... det kanske är någon kodek (för uppspelning) som saknas eller liknande.
ubot skrev:Alternativet var att strömma ner med VLC i mpeg ts utan att använda kodek, men då gick det inte att göra en vanliga DVD-film av filen.
MPEG-TS är nog ganska perfekt att utgå ifrån om du vill göra en vanlig DVD-film. Anledningen till det är att en DVD-film måste ha videoformatet MPEG-1 eller MPEG-2, vilket är vad som redan borde finnas i den MPEG-TS inkapsling som du har. Men en DVD-film kräver dessutom att videon har en speciell bredd och höjd samt uppspelningshastighet. Det som gäller för en PAL-DVD är något av följande:

* 720x576/25fps (endast MPEG-2)
* 704x576/25fps (endast MPEG-2)
* 352x576/25fps (endast MPEG-2)
* 352x288/25fps (MPEG-1 eller MPEG-2)

Har du riktigt tur så passar videon från din MPEG-TS inkapsling perfekt in på något av dessa alternativ. I annat fall så måste du, hur du än gör, koda om videon. Då är du kvalitétsmässigt riktigt illa ute om du nu redan har kodat om videon en gång förut. Det är med andra ord fortfarande bäst att att bara spara ner videoströmmen utan någon omkodning, för att sedan (om det behövs) koda om till ett format som passar för DVD-film.

Även ljudet måste vara i ett visst format för att det ska fungera till en DVD-film. Och det är samma sak som gäller även här, varje omkodning till ett annat format försämrar kvalitén. Men det finns en chans (hyfsat stor) att ljudet i din MPEG-TS inkapsling redan passar. Och då är det såklart bäst att behålla ljudet precis som det är. Det som gäller för en PAL-DVD är något av följande:

* AC-3 (Dolby Digital)
* MPEG-1 audio layer 2 (mp2)
* PCM (okomprimerat 16 eller 24 bit, med en sampling på 48 eller 96 kHz)

Ljudet måste dessutom ha mellan 2 och 6 ljudkanaler. När det gäller inkapslingen så fungerar det inte med MPEG-TS, utan det måste vara MPEG-PS (eller egentligen VOB, vilket är typ samma sak).

Men för att få till en DVD-film räcker det inte med enbart rätt ljud- och bildformat i rätt inkapsling. Det krävs även en massa annat krimskrams som har att göra med menyer, undertexter, osv. Det absolut enklaste är om du använder dig av något av alla de program som finns för DVD authoring,
t.ex. DVD styler: http://www.dvdstyler.de/
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:
Konservburk skrev:Nu kanske jag är petig
Bra, det är då man lär sig något :)
OK, då ska jag inte släppa dig av kroken alltför lätt >:D
Cadryc skrev:Vad jag förstått det som nu, så skulle det väl kunna vara originalkodeken som ställer till det för dig. För att kunna göra din dvd hade du kanske vart tvungen att konvertera till en annan kodek.
Man konverterar inte till en kodek. Kodeken är inget annat än själva programmet som används för att koda ljudet eller bilden till ett speciellt format. När du säger "originalkodeken" så pratar du alltså om programmet som användes för att koda ljudet eller bilden till det nuvarande formatet.

Om du inte kan spela upp en mp3-fil så beror det antagligen på att spelaren som du försöker använda inte stödjer mp3-formatet. Det är möjligt att det kan finnas mp3-spelare som har problem med mp3-filer som skapats av en viss kodek, t.ex lame. Men det är nog ytterst ovanligt.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag skulle ha sagt ".... konvertera med en annan kodek...." inser jag.

Skulle man kunna säga såhär: Om man sparar en ström med VLC, väljer formatet OGG och bocker inte för kodek, då kommer alltså filmen att vara "kodat i samma språk" (kodek) som originalet, men i en annan kostym (format).

Men, om man gör så och det är problem med att öppna filen i ett program som ska kunna öppna OGG, då har väl antagligen ett kodek-relaterat problem och att spara med en annan kodek skulle kunna lösa det?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:Skulle man kunna säga såhär: Om man sparar en ström med VLC, väljer formatet OGG och bocker inte för kodek, då kommer alltså filmen att vara "kodat i samma språk" (kodek) som originalet, men i en annan kostym (format).
Vi börjar närma oss, men vi är inte riktigt hemma ännu. OGG är i det här fallet inkapslingen, dvs behållaren. Bockar du inte för någon kodek så kommer inte heller någon kodek (ett program) att röra varken ljud och/eller bildströmmarna som då förblir orginal i en ny förpackning.

När du säger "kodat i samma språk" så är det väl snarare tal om formatet än om kodeken. Men även om du använder en kodek som kodar om till samma format som orginalet så blir det en kvalitétförlust.

Och "i en annan kostym" passar nog mer in på inkapslingen snarare än på själva ljud- och bildformatet.

En liknelse kan kanske vara på sin plats:
Säg att du ska äta maträtten Korv Stroganoff. Om någonting ska kunna räknas som just Korv Stroganoff så måste det hålla sig inom vissa ramar. Men resultatet kan bli (och blir) lite olika beroende på vilken kock som lagar till det hela. Sen kan man servera rätten på en tallrik eller kanske i en skål.

* Korv Stroganoff är formatet.
* Kocken är kodeken.
* Tallriken eller skålen är inkapslingen.
Cadryc skrev:Men, om man gör så och det är problem med att öppna filen i ett program som ska kunna öppna OGG, då har väl antagligen ett kodek-relaterat problem och att spara med en annan kodek skulle kunna lösa det?
Åter igen, det viktiga är inte vilken kodek som används, utan till vilket format den kodeken kodar. Om du har ett program som kan öppna OGG-inkapslingen, men inte klarar av t.ex. MPEG-2-formatet, då räcker det inte att du byter till någon annan MPEG-2-kodek (som ju fortfarande sparar i MPEG-2-formatet). Du måste byta till en kodek som sparar i ett helt annat format (som det där programmet klarar av).
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Korv stroganoff är gott :D

Så när jag ska spara en ström med VLC, så står det "Inkapslingsmetod" och säg att jag väljer OGG. Sen kan jag bocka i "Videokodek" under omkodningsalternativ, säg att jag då väljer "mp4v" (vad det nu är, men det är förvalt). Blir det då såhär:
Inkapsling: OGG
Format: mp4v
Kodek: VLC (eller vilket proram vlc nu använder för att koda video)

eller ?

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:Så när jag ska spara en ström med VLC, så står det "Inkapslingsmetod" och säg att jag väljer OGG. Sen kan jag bocka i "Videokodek" under omkodningsalternativ, säg att jag då väljer "mp4v" (vad det nu är, men det är förvalt). Blir det då såhär:
Inkapsling: OGG
Format: mp4v
Kodek: VLC (eller vilket proram vlc nu använder för att koda video)
Nu är du nära... formatet borde bli MPEG-4 Part 2 (vilket är samma format som den kända kodeken xvid kodar till). VLC använder sig av kodeksamlingen libavcodec, och jag har för mig att mp4v är en kodek som ingår i den samligen.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag gör ett försök igen då :D
Inkapsling OGG
Format MPEG-4 Part2 (hur ser man det?)
Kodek mp4v

?

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:Jag gör ett försök igen då :D
Inkapsling OGG
Format MPEG-4 Part2 (hur ser man det?)
Kodek mp4v
Nu ser det bra ut.

Man hade nog även kunnat säga att kodeken är lavc, dvs libavcodec (som mp4v är en del av).

Det är möjligt att VLC inte listar formatet, utan bara kodeken. Isf ser man det nog inte. Andra program, som t.ex. avidemux brukar lista dem tillsammans med den ena inom parantes:

* MP3 (lame)
* MPEG-4 Part2 (lavc)
* MPEG-4 Part2 (xvid)
* MPEG-4 Part10 (x264)

Det viktiga att ta med sig härfrån är att vidoformatet är som receptet för hur en videofil får vara tillagad, medan kodeken bara är programmet som utför själva tillagningen.

Man kan med andra ord inte säga att en videofil har en kodek, eftersom videofilen inte sett röken av någon kodek sedan den skapades.

Tanken är att om man har en mjuk- eller hårdvaruspelare som t.ex. klarar av att spela upp MPEG-2 formatet så ska uppspelningen fungera oavsett vilket program (vilken kodek) som användes för skapa MPEG-2 filen.
_w_e_
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av _w_e_ »

Öppna format på SVT och SR! Skriv på!

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1120
Kopiera och lägg in under din signatur.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Då har man fått rätsida på det där då :D

Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"