Ubuntu Eee på en Eee pc 900

Användarvisningsbild
Coleridge
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Ubuntu Eee på en Eee pc 900

Inlägg av Coleridge »

Johnny Rosenberg skrev: Ja, jag har en 900. Vilken kapacitet har ditt batteri? Mitt är på 4,4 Ah (eller 4400 mAh om du så vill). När batteriet är fullt står det att det kommer att räcka i 2:20 eller liknande, men redan när det är kanske 20% kvar eller så, så är det ju kört. I praktiken är det garanterat mindre än 2 timmar i mitt fall.
Oj, bra fråga det där...jag har faktiskt inte en susning. Min gissning är att det är standard-batteriet till 901:an (6600 mAh), men jag har fått den i present, så det skulle kunna vara nån specialare....Den (ubuntus "strömhanterare") säger att batteriet ska räcka i 5 timmar när det är fulladdat. Har suttit på en buss i 3 timmar och kollat film och vid ankomsten haft typ 50% kvar. Så 5 timmar klarar den absolut.

Skillnaden (2200 mAh) borde inte ge 3 extra timmar. Kan Atom-processorn spela in?
Bild
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Coleridge skrev:
Johnny Rosenberg skrev: Ja, jag har en 900. Vilken kapacitet har ditt batteri? Mitt är på 4,4 Ah (eller 4400 mAh om du så vill). När batteriet är fullt står det att det kommer att räcka i 2:20 eller liknande, men redan när det är kanske 20% kvar eller så, så är det ju kört. I praktiken är det garanterat mindre än 2 timmar i mitt fall.
Oj, bra fråga det där...jag har faktiskt inte en susning. Min gissning är att det är standard-batteriet till 901:an (6600 mAh), men jag har fått den i present, så det skulle kunna vara nån specialare....Den (ubuntus "strömhanterare") säger att batteriet ska räcka i 5 timmar när det är fulladdat. Har suttit på en buss i 3 timmar och kollat film och vid ankomsten haft typ 50% kvar. Så 5 timmar klarar den absolut.

Skillnaden (2200 mAh) borde inte ge 3 extra timmar. Kan Atom-processorn spela in?
Absolut, det är väl de som är poängen med Atom-processorn, eller har jag missat något?

Jag hörde på något radioprogram i P1 att de testade Eee 900 och de kom också fram till ungefär 2 timmar. Eller så blandar jag ihop testerna, men jag har definitivt hört 2 timmar förut i detta sammanhang.

Att mitt batteri är på 4,4 Ah vet jag genom att det helt enkelt står på batteriet. Står det inget på ditt? Man måste givetvis plocka ut batteriet för att se det.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Johnny Rosenberg skrev: Absolut, det är väl de som är poängen med Atom-processorn, eller har jag missat något?

Jag hörde på något radioprogram i P1 att de testade Eee 900 och de kom också fram till ungefär 2 timmar. Eller så blandar jag ihop testerna, men jag har definitivt hört 2 timmar förut i detta sammanhang.

Att mitt batteri är på 4,4 Ah vet jag genom att det helt enkelt står på batteriet. Står det inget på ditt? Man måste givetvis plocka ut batteriet för att se det.
Jag har inte plockat ur batteriet och kollat, men återkommer när jag gjort det. :)

Jo att atom ska vara strömsnålare är jag med på, men tre timmar strömsnålare..?
Bild
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

Enligt Wikipedia så har 900:an ett 4-cellsbatteri på 4400 mAh (eller 5800 mAh?) och 901:an ett 6-cellsbatteri på 6600 mAh.
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Inhuman Soul skrev:Enligt Wikipedia så har 900:an ett 4-cellsbatteri på 4400 mAh (eller 5800 mAh?) och 901:an ett 6-cellsbatteri på 6600 mAh.
Jo, det har vi väl redan konstaterat. Frågan är ju varför 2200 extra mAh och en Atom-processor mer än dubblar batteritiden...
Bild
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Coleridge skrev:
Inhuman Soul skrev:Enligt Wikipedia så har 900:an ett 4-cellsbatteri på 4400 mAh (eller 5800 mAh?) och 901:an ett 6-cellsbatteri på 6600 mAh.
Jo, det har vi väl redan konstaterat. Frågan är ju varför 2200 extra mAh och en Atom-processor mer än dubblar batteritiden...
Nja, den dubblar ju inte tiden:
2[h] · 6600[mAh] / 4400[mAh] = 2[h] · 3/2 = 2 · 1½ = 3 [h], så 3 timmar är resultatet jag teoretiskt skulle få om mitt batteri var på 6600 mAh. 5/3 = 1⅔ ≈ 1,67, så Atomprocessorn skulle i så fall ge en kapacitetsökning på ca 67%, återigen teoretiskt och med våra respektive erfarenheter som utgångspunkt. Låter också mycket, men omöjligt känns det inte ändå. Min maskin sörplar ju i sig ström hej vilt och det MÅSTE ju bara gå att göra en strömsnålare dator… och det går ju tydligen också, då…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Att skapa en bootbar minnespinne med Ubuntu 8-10 är numera enkelt. I 8-10 finns ett program som sköter den saken,
Har installerat om 8.10 på min Asus Eee900. Det inbhyggda trådlösa nätverkskortet installeras inte, ej heller kom mitt 3G-modem från Qualcomm igång. Fel, det senare kom igång men först efter att jag inst. Vodaphones Mobile Connect Card driver för linux- Jag ansluter inte till nätet via detta program men drivrutiner verkar att ha installerats.Starten sker via Network Manager.
Stöd verkar saknas för trådlöst och 3G när det gäller Eee900 vilket är synd då maskinen annars är idealisk för lagring av bilder på mina fotosafaris. Här finns en god gärning att utföra.
Har någon andra, och positivare, erfarenheter av frågan?
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Jag har nu ominstallerat Ubuntu 8.10 på min Eee 900.
Efter detta fungerar varken det inbygda trådlösa nätverkskortet eller mitt USB 3g-kort av typen Qualcomm.
Ett USB nätverkskort rullar dock på fint och 3g-kortet (med dongel) kom igång efter att jag har kört Vodaphone Mobile Connect Card för linux.
Saknar 8.10 stöd för denna lilla maskin?
Tilläggas kan att jag faktiskt har haft igång det inbygda trådlösa med en tidigare beta av 8.10, den som jag körde in första gången för att byta ut det förinstallerade operativsystemet men att det efter ytterligare ominstallationer fallit bort.
torslund
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av torslund »

Jag hade inga problem med det trådlösa. Ubuntu 8.10 fast då remixen.
Sen drog jag ner kde istället så nu kör jag eeekuntu :)
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

Sortman skrev:Asus eee900 och Ubuntu 8.10
Det inbyggda trådlösa nätverkskortet fungerar inte. 3G fungerar inte.
Ska jag returnera min dator eller ger jag upp för lätt?
OK, ska konsultera min son, programmerare och linuxanvändare för att se om det hjälper...
Återkommer med resultat.
Någon annan som har andra erfarenheter av kombinationen Asus Eee 900 och Ubuntu 8.10?
Kör xUbuntu 8.10 på min eee 900, har inte heller fått igång det trådlösa än.
(men det verkar finnas en del som fått igång det om man kollar runt här http://forum.eeeuser.com/)
så det ska nog inte vara omöjligt.

Jag använder den dock med kabel just nu... har en 10m kabel brevid min soffa ;)
men det känns som man borde jobba lite med wlanet.

För övrigt så går xfce bra mycket smidigare än gnome på den här maskinen,
och när den inte jobbar så hårt så håller batteriet längre på varje laddning.

Mvh Johan
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Ett enkelt sätt att få trådlöst att fungera med eee är att byta kernel. Det är inte svårt, instruktioner finns på:
http://www.array.org/ubuntu/
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"