Tragiskt...
Re: Tragiskt...
Det skrevs en insändare i Sydsvenskan och en jämförelse mellan mellan muhammedbilderna och detta.
När muhammedbilderna publicerades då var yttrandefriheten helig trots att miljonern människor kände sig skymfade.
Arbogafallet, då ropas det på censur.
Det finns ingen principiell skillnad i dessa 2 fall.
Ibland kan man dock känna att det skulle vara skönt om folk kunde avstå yttrandefriheten just därför att den faktiskt kränker och skadar.
Att det sedan dessutom finns en okänslig idiot till moderator som kan svara föräldrarna ."det var ju ett jävla tjat..."
Det är ju inte utan att man kan känna att offentlighetsprincipen kunde gälla där också, så att man kunde lämna ut namn och adress på svinet.
Det går naturligtvis inte att göra så heller, det är väl bara primitiv ilska man känner.
Att dessa stackars föräldrar förlorat 2 barn, det är ingen film, utan något dom kommer att bära med sig hela livet.
Dom har ju fått mycket sympati så man får ju hoppas att dom känner och förstår att hela folket känner för deras situation.
Det borde naturligtvis vara så att handlingar av denna art inte lämnas ut.
Det kan inte vara ett allmänintresse att se bilder på skadade eller döda.
När muhammedbilderna publicerades då var yttrandefriheten helig trots att miljonern människor kände sig skymfade.
Arbogafallet, då ropas det på censur.
Det finns ingen principiell skillnad i dessa 2 fall.
Ibland kan man dock känna att det skulle vara skönt om folk kunde avstå yttrandefriheten just därför att den faktiskt kränker och skadar.
Att det sedan dessutom finns en okänslig idiot till moderator som kan svara föräldrarna ."det var ju ett jävla tjat..."
Det är ju inte utan att man kan känna att offentlighetsprincipen kunde gälla där också, så att man kunde lämna ut namn och adress på svinet.
Det går naturligtvis inte att göra så heller, det är väl bara primitiv ilska man känner.
Att dessa stackars föräldrar förlorat 2 barn, det är ingen film, utan något dom kommer att bära med sig hela livet.
Dom har ju fått mycket sympati så man får ju hoppas att dom känner och förstår att hela folket känner för deras situation.
Det borde naturligtvis vara så att handlingar av denna art inte lämnas ut.
Det kan inte vara ett allmänintresse att se bilder på skadade eller döda.
Media vinklar och vrider på det mesta om TPB. Så här skriver Peter Sunde, en av grundarna till TPB i sin blogg:lasseroth skrev:Att det sedan dessutom finns en okänslig idiot till moderator som kan svara föräldrarna ."det var ju ett jävla tjat..."
"Då blir det dags för nästa lögn: “Pappan har mejlat TPB om att ta bort bilderna och mötts av orespektfulla svar”. Men - det var inte pappan. Det var sambon. Utan att förklara vem hon var. Och inte ett mejl, utan det kom 60 stk. Från olika mejladresser (aka spam). En del rätt otrevliga och dom första fick det vanliga svaret om policyn. Till slut så lackade vår moderator ur av allt spammande och skriver dom ödesdigra orden - “Det var ett djävla tjat, nej nej och återigen nej”. Något jag ärligt talat kan förstå att man svarar efter en massa spam från en envis person som inte förklarat sin ursprungsposition eller som varit speciellt trevlig."
TV4 har även påstått att TPB har lagt upp bilder de döda barnen, vilket är helt fel. Det är en enskild användare som har länkat till en förundersökning genom TPB. Förundersökningen är en offentlig handling och alla har laglig rätt att ta del av den i sin helhet, utan censur från TPB.
Hela den här debatten och det extra lidanded för familjen till barnen hade undvikits om åklagaren i fallet sekretessbelagt bilderna innan de släpptes som offentlig handling, för vem som helst att ta del av
Ja är det så så är det ju för j-vligt och visar än en gång att man inte skall tro på kvällspressen.
Jag trodde verkligen att DET var så sant och nu kanske det inte är så.
Tack för att du gav ytterligare en version.
Jag har varit tvungen att förklara för familj och vänner hur det ligger till. Man blir ju mörkrädd när man hör: "Fan va dåligt att piratebay lägger upp bilder på mördade barn!" när de inte har lagt upp någonting och det är en enskild användare som har lagt upp en förundersökning. Förundersökningen består i sin tur av pdf-filer innehållandes tusentals sidor text och man man scrollar igenom dem hittar man förr eller senare obduktionsbilder. Det går alltså inte ens att ladda ner bilderna, du måste ladda ner hela förundersökningen och leta efter bilderna bland all annan info i förundersökningen.lasseroth skrev:Ja är det så så är det ju för j-vligt och visar än en gång att man inte skall tro på kvällspressen.
TPB har för övrigt anmält TV4 till granskninksnämden för att de helt felaktigt påstått att TPB har lagt upp materialet själva.
Jag råder er som bara har läst medias vinkling av den här debatten att läsa Peter Sundes blogginlägg där han kommenterar det hela: http://blog.brokep.com/2008/09/12/sverige-vax-upp/
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Förundersökningen har funnits tillgänglig tidigare på diverse platser.
Jag laddade ner den när den just blivit släppt. Om TPB tog bort den skulle det inte göra stor skillnad.
Jag laddade ner den när den just blivit släppt. Om TPB tog bort den skulle det inte göra stor skillnad.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Ett citat från > http://blog.brokep.com/2008/09/12/sverige-vax-upp/
Nuförtiden finns det fler än två sidor på ett mynt...
Läste igenom http://blog.brokep.com/2008/09/12/sverige-vax-upp/ och tyckte citatet ovan var intressant.Fortfarande har ingen pratat med åklagaren om varför bilderna inte är sekretessbelagda. Och ingen har pratat med uppladdaren om hans anledning att ladda upp bilderna. Men den personen har säkert en anledning, och den kämpar åtminstone vi för att han ska få ha rätten att ha.
Nuförtiden finns det fler än två sidor på ett mynt...
Det är sjukt att detta är offentligt material. Det är minst lika dumt att ladda upp det på plats X och jag har ingen förståelse till vem som vill titta på dessa bilder? Vad får man ut av det?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Någon som har koll på hur sådant här regleras i PUL (vad gäller offentlighetsprincipen då, eller får något vara offentligt men inte publiceras?)?
Att förundersökningar är offentliga handlingar tycker jag är bra. I en demokrati måste det finnas sätt för medborgarna att kontrollera staten och offentlighetsprincipen möjliggör detta. Att sedan obduktionsbilder på mördade barn ingår i dessa offentliga handlingar är inte optimalt.Hund skrev:Det är sjukt att detta är offentligt material. Det är minst lika dumt att ladda upp det på plats X och jag har ingen förståelse till vem som vill titta på dessa bilder? Vad får man ut av det?
Tja, det vi har att välja på i slutändan blir censur á la Kina eller TPBs öppenhet, en kompromiss kommer antagligen inte att bli möjlig (åtminstone inte praktiskt hållbar) - vad skulle du välja?
Vanligt normalt sunt förnuft...upnorth skrev:Tja, det vi har att välja på i slutändan blir censur á la Kina eller TPBs öppenhet, en kompromiss kommer antagligen inte att bli möjlig (åtminstone inte praktiskt hållbar) - vad skulle du välja?
Visst vore det bra om det gick, men det grundar sig på godtyckliga bedömningar som dessutom skiljer sig mellan olika kulturer - Internet är internationellt så de reglerna skulle aldrig fungera.Rune.K skrev:Vanligt normalt sunt förnuft...upnorth skrev:Tja, det vi har att välja på i slutändan blir censur á la Kina eller TPBs öppenhet, en kompromiss kommer antagligen inte att bli möjlig (åtminstone inte praktiskt hållbar) - vad skulle du välja?
Visst, åklagaren gjorde fel.
Men TPB har ändå ingen urskiljningförmåga och tar inget som helst eget ansvar för den handling de inte gjorde; de kunde tagit bort torrenten. Detta kommer att bli TPB's undergång i slutändan.
Media har också ett ansvar, när de rapporterar om denna torrent så ökade säkert nedladdningen hundrafalt. Och spädde på medias och andras argument att stänga ner TPB.
Det är detta TPB och ingen här verkar fatta; TPB balanserar på en smal egg och får de opinionen mot sig kommer de slut att stängas ned!
Alla ni som hävdar "yttrandefrihetens" fortlevnad; Vi måste ta ansvar för den genom att noga överväga vad vi yttrar och sprider, samt ta ansvar för det. Det gör INTE The Pirate Bay.......
Men TPB har ändå ingen urskiljningförmåga och tar inget som helst eget ansvar för den handling de inte gjorde; de kunde tagit bort torrenten. Detta kommer att bli TPB's undergång i slutändan.
Media har också ett ansvar, när de rapporterar om denna torrent så ökade säkert nedladdningen hundrafalt. Och spädde på medias och andras argument att stänga ner TPB.
Det är detta TPB och ingen här verkar fatta; TPB balanserar på en smal egg och får de opinionen mot sig kommer de slut att stängas ned!
Alla ni som hävdar "yttrandefrihetens" fortlevnad; Vi måste ta ansvar för den genom att noga överväga vad vi yttrar och sprider, samt ta ansvar för det. Det gör INTE The Pirate Bay.......
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Med den tankegången borde det snarare bli tv4:s undergång.webaake skrev:Men TPB har ändå ingen urskiljningförmåga och tar inget som helst eget ansvar för den handling de inte gjorde; de kunde tagit bort torrenten. Detta kommer att bli TPB's undergång i slutändan. Media har också ett ansvar, när de rapporterar om denna torrent så ökade säkert nedladdningen hundrafalt. Och spädde på medias och andras argument att stänga ner TPB. Det är detta TPB och ingen här verkar fatta; TPB balanserar på en smal egg och får de opinionen mot sig kommer de slut att stängas ned! Alla ni som hävdar "yttrandefrihetens" fortlevnad; Vi måste ta ansvar för den genom att noga överväga vad vi yttrar och sprider, samt ta ansvar för det. Det gör INTE The Pirate Bay.......
Om vi ska, som du säger, 'noga överväga vad vi yttrar och sprider' så kommer vi inte ha en fungerande yttrandefrihet. 'Jo, visst har vi yttrandefrihet.....men sådär får jag inte säga'. Det håller inte.
Medias rapportering om detta är under all kritik och så fruktansvärt vinklad att sanningen viftar med vit flagg under ett ihållande artillerianfall. Det är de som tjänar pengar på detta, det är de som medvetet vrider och bänder sönder sanningen för att sälja lite extra lösnummer, så att säga. Samtidigt passas det på att svinga under bältet på piratebay.
Men, det är klart, inte fan skulle jag ladda ner förundersökningen. Har inget intresse av att plöja igenom tusentalet sidor information eller titta på bilder av två stackars mördade barn.
Det är just så man döljer sig bakom "yttrandefrihet". Vad jag menar är att även TPB måste använda sunt förnuft, annars går de under.Om vi ska, som du säger, 'noga överväga vad vi yttrar och sprider' så kommer vi inte ha en fungerande yttrandefrihet. 'Jo, visst har vi yttrandefrihet.....men sådär får jag inte säga'. Det håller inte.
TPB tjänar också pengar på vad de gör. De har stora reklamintäkter varje månad, samt blåögda som donerar pengar i "yttrandefrihetens namn".Medias rapportering om detta är under all kritik och så fruktansvärt vinklad att sanningen viftar med vit flagg under ett ihållande artillerianfall. Det är de som tjänar pengar på detta, det är de som medvetet vrider och bänder sönder sanningen för att sälja lite extra lösnummer, så att säga. Samtidigt passas det på att svinga under bältet på piratebay.
Till slut kommer The Pirate Bay att stängas och de har fallit på eget grepp.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
....och det det "til syvende og sidst" handlar om är hur oerhört vidrigt det är att "porrsurfa i andras tragik".
Jo, för en form av porrsurfning är det och funnes det inte tillräckligt med idioter därute som hade intresse av vidrigheter så skulle frågan aldrig uppkommit.
Jo, för en form av porrsurfning är det och funnes det inte tillräckligt med idioter därute som hade intresse av vidrigheter så skulle frågan aldrig uppkommit.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Grön Göling, du pratar om hur TPB kommer att gå under. webaake nämner det också. Vad menar ni? Kommer myndigheter att stänga ner TPB? Kommer användare att hacka servrarna? DDoS-attacker från missnöjda användare?
Jag förstår inte vad ni menar, så förklara gärna :]
Jag förstår inte vad ni menar, så förklara gärna :]
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om jag har förstått saken rätt (har ingen lust att kolla själv) så består förundersökningen av tusentals sidor. Genom att bara kolla på torrenten ser man att det finns tre filer "Åtal Arbogamålet.pdf" 1,7 MiB, "Kopia_8001-08.pdf" 162 MiB samt "Tillaegg_8001-08.pdf" 105 MiB. Någonstans bland all annan information finns tydligen också bilder på barnen. Att det finns folk som är intresserade av att läsa förundersökningen för ett uppmärksammat brottsmål är inte mer förvånande än att det finns folk som laddar ner källkoden till Firefox, alla har vi olika intressen. Det finns mängder av folk i Sverige med ett legitimt intresse av en sådan här förundersökning, allt från journalister till juridikstudenter.
Bara för att man lägger ut förundersökningen behöver det inte betyda att man har något perverst intresse av att sprida bilder på döda barn. Att journalister på TV4 och annorstädes väljer att fokusera just på bilderna får stå för dem!
Bara för att man lägger ut förundersökningen behöver det inte betyda att man har något perverst intresse av att sprida bilder på döda barn. Att journalister på TV4 och annorstädes väljer att fokusera just på bilderna får stå för dem!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Verkar vara ett jobbigt sätt att få se bilder på obduktioner. Om man är oerhört intresserad av bilder på dissektioner av människor kan man uppsöka wikipedia. De har även länkar till universitet som tillhandahåller filmer (gratis) för ändamålet. Med tanke på superuniversitetens inställning till hur bildning bör spridas borde liknande filmer finnas på yootube.Lars skrev:Bara för att man lägger ut förundersökningen behöver det inte betyda att man har något perverst intresse av att sprida bilder på döda barn. Att journalister på TV4 och annorstädes väljer att fokusera just på bilderna får stå för dem!
Jag hade stor nytta av dem för att försäkra mig av att jag själv skulle kunna klara av att göra det själv på min läkarutbildning. Och jag funderade när samtliga medier propagerade ut att tyskan var skyldig att ta och leta reda på förundersökningen och rättegångsprotokollet,
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Lite morgongympa för en trött hjärna:
Fan vad skönt att Peter inte bröt ihop och att han kom ut med sin artikel kort efteråt. De principer han står fast vid är så viktiga för oss andra. Många kan hävda annat och att vi bör lägga på ett lager censur, men så fort det är gjort så kan nästa lager appliceras.
Även om det är lite sidetracked så rekommenderas South Park - Cartoon Wars 1+2
Sen Internet hamnade i vanliga användares händer så har det uppdagats att vi har lite galningar runt oss och annat riff-raff
Men jag skulle inte vilja ha det på något annat vis. Vi får nyheter som varken regeringar eller andra har lagt sina händer i.
Vi har fått tillgång till film och musik, mer än våra plånböcker någonsin skulle tåla under ett helt liv och mitt intresse har plats för mycket mer än så.
Att nu gammal media avslöjade sig och visade för många än en gång vad de står för är mycket bra. De kommer i sin ångest göra fler misstag av den här sorten iom att deras ersättare/komplement bankar på dörren. Finns nog många publicister som i sin vildaste fantasi önskar att bloggvärlden och andra mer frispråkiga element aldrig skulle ha uppstått.
Så efter tankar av funderande ... kan man väl bara säga att det fria ordet bör förbli fritt och Piratebay är en plats som bör bestå så länge vi inte kan lita på vi verkligen får det fria ordet från andra håll. Mediadrev brukar försätta sådanna viktiga saker ur kurs.
Piratebay styr iallafall sin skuta rakt och bestämt på de 7 farliga haven.
Fan vad skönt att Peter inte bröt ihop och att han kom ut med sin artikel kort efteråt. De principer han står fast vid är så viktiga för oss andra. Många kan hävda annat och att vi bör lägga på ett lager censur, men så fort det är gjort så kan nästa lager appliceras.
Även om det är lite sidetracked så rekommenderas South Park - Cartoon Wars 1+2

Sen Internet hamnade i vanliga användares händer så har det uppdagats att vi har lite galningar runt oss och annat riff-raff

Men jag skulle inte vilja ha det på något annat vis. Vi får nyheter som varken regeringar eller andra har lagt sina händer i.
Vi har fått tillgång till film och musik, mer än våra plånböcker någonsin skulle tåla under ett helt liv och mitt intresse har plats för mycket mer än så.
Att nu gammal media avslöjade sig och visade för många än en gång vad de står för är mycket bra. De kommer i sin ångest göra fler misstag av den här sorten iom att deras ersättare/komplement bankar på dörren. Finns nog många publicister som i sin vildaste fantasi önskar att bloggvärlden och andra mer frispråkiga element aldrig skulle ha uppstått.
Så efter tankar av funderande ... kan man väl bara säga att det fria ordet bör förbli fritt och Piratebay är en plats som bör bestå så länge vi inte kan lita på vi verkligen får det fria ordet från andra håll. Mediadrev brukar försätta sådanna viktiga saker ur kurs.
Piratebay styr iallafall sin skuta rakt och bestämt på de 7 farliga haven.