FÖRSTA INTRYCKET: Färgerna
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: FÖRSTA INTRYCKET: Färgerna
Mycket bättre, men..
Prova bifogad bild i headern.
Prova bifogad bild i headern.
- Bilagor
-
- ubuntucom.png (383 Bytes) Visad 2745 gånger
-
Några olika alternativ:
- Erikw
- Kontakt:
Det här har inget med färgskalan att göra men jag anser att det är för mycket saker på framsidan. Så mycket att jag alltid undviker den.
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Innan vi pillar för mycket bland färgerna, så bör vi ha en färdig bild på hur det ska se ut när det är klart, dvs ett antal screenshots. Det gäller i vart fall om vi ska ändra i själva forumsfärgerna, det är en del pill med det - både en del bildfiler som behöver ändras och en .css-fil.
Att ändra headern är däremot lite enklare, den är ju "egen" konstruktion som ligger utanför forum- wiki- resp portalmjukvara. När det gäller Lars färgförslag så gillar jag nr 3, den mörkaste. Mörk choklad... mmmmmmmmums!
Att ändra headern är däremot lite enklare, den är ju "egen" konstruktion som ligger utanför forum- wiki- resp portalmjukvara. När det gäller Lars färgförslag så gillar jag nr 3, den mörkaste. Mörk choklad... mmmmmmmmums!

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
I och med att det är kritik ni vill ha, säg till om ni behöver hjälp med själva skrivandet. Jag ser massor med fel i texten ovan redan i de första meningarna.
Här på Ubuntu Sverige samlas nyfikna nybörjare och erfarna användare, som gärna svarar på frågor och hjälper varandra.
# Hela meningen känns fel. Hjälper varandra? Med vad? Bolån? Kökshandräckning? Personliga problem?
Allt fler upptäcker Ubuntu.
# Alldeles för kort mening, känns avhuggen - var är fortsättningen?
Medlemsantalet ökade med mer än 400 personer per månad förra året och vi är nu nästan tio tusen.
# På vilket sätt är detta intressant för en potentiell ny användare? Meningsuppbyggnaden är inte särskilt vacker den heller.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Urban Anjar
- Kontakt:
Du får jättegärna hjälpa oss att fila på texterna, men det finns några andra trådar till det:dmz skrev:I och med att det är kritik ni vill ha, säg till om ni behöver hjälp med själva skrivandet. Jag ser massor med fel i texten ovan redan i de första meningarna.
Här på Ubuntu Sverige samlas nyfikna nybörjare och erfarna användare, som gärna svarar på frågor och hjälper varandra.
# Hela meningen känns fel. Hjälper varandra? Med vad? Bolån? Kökshandräckning? Personliga problem?
Allt fler upptäcker Ubuntu.
# Alldeles för kort mening, känns avhuggen - var är fortsättningen?
Medlemsantalet ökade med mer än 400 personer per månad förra året och vi är nu nästan tio tusen.
# På vilket sätt är detta intressant för en potentiell ny användare? Meningsuppbyggnaden är inte särskilt vacker den heller.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=66&t=31152
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=66&t=31206
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=66&t=31164
- Urban Anjar
- Kontakt:
+1vulfgar skrev:Innan vi pillar för mycket bland färgerna, så bör vi ha en färdig bild på hur det ska se ut när det är klart, dvs ett antal screenshots. Det gäller i vart fall om vi ska ändra i själva forumsfärgerna, det är en del pill med det - både en del bildfiler som behöver ändras och en .css-fil.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Du har en poäng i det, men ta det i en separat tråd, annars kommer nå't bort!Erikw skrev:Det här har inget med färgskalan att göra men jag anser att det är för mycket saker på framsidan. Så mycket att jag alltid undviker den.
kastanjebrunt är min favorit bland de bruna nyanserna.
Jag kan väldigt lite om färger.
Men måste allting vara brunt?
Det går väl att lägga in lite andra färger?
Tror det heter typ komplementfärger.
Som jag sa innan, så kan jag väldigt lite om färger.
Brukar fråga min syster om färgerna på mina kläder

- Urban Anjar
- Kontakt:
Allt måste inte vara brunt. Vad jag vet finns det inga regler som säger att ett LoCo måsteRune.K skrev:kastanjebrunt är min favorit bland de bruna nyanserna.
använda några speciella "ubuntufärger". Däremot finns det en vits i att man känner igen
att de här sidorna handlar om Ubuntu, och då är färgerna ett hjälpmedel, men vi får
göra sidor i lila och rosa om vi skulle besluta det.
Se'n har jag tidigare argumenterat för att det kan vara enklare att komma överens om att ta
efter färgerna från ubuntu.com. De har säkert gjort sina färgval noga och använt kunnigt folk
på området, så vi får mycket gratis om vi går den vägen.
Ubuntu.com har dock inte bara brunt, de har svart text på vit botten, De har röda understrukna
länkar, Rubriker i mörkbrunt, men också i rött, ett stort rött färgfält för "ladda ner", en del gula
detaljer osv. Vissa texter ligger på en väldigt svagt beige bakgrund. Kan också påminna om ubuntus
logga som går i rött, orange och gult.
Försöker igen...Urban Anjar skrev:Allt måste inte vara brunt. Vad jag vet finns det inga regler som säger att ett LoCo måsteRune.K skrev:kastanjebrunt är min favorit bland de bruna nyanserna.
använda några speciella "ubuntufärger". Däremot finns det en vits i att man känner igen
att de här sidorna handlar om Ubuntu, och då är färgerna ett hjälpmedel, men vi får
göra sidor i lila och rosa om vi skulle besluta det.
Se'n har jag tidigare argumenterat för att det kan vara enklare att komma överens om att ta
efter färgerna från ubuntu.com. De har säkert gjort sina färgval noga och använt kunnigt folk
på området, så vi får mycket gratis om vi går den vägen.
Ubuntu.com har dock inte bara brunt, de har svart text på vit botten, De har röda understrukna
länkar, Rubriker i mörkbrunt, men också i rött, ett stort rött färgfält för "ladda ner", en del gula
detaljer osv. Vissa texter ligger på en väldigt svagt beige bakgrund. Kan också påminna om ubuntus
logga som går i rött, orange och gult.
"
"
som jag sa innan, så vet jag väldigt lite om färger.
hoppas att någon "färgintresserad" kan jag haka på...
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jodå, komplementfärger kan man labba med. Här är komplementfärgena till
några färgklickar du säkert känner igen. Vet emellertid inte om de tillför så där
jättemycket.
några färgklickar du säkert känner igen. Vet emellertid inte om de tillför så där
jättemycket.
- Bilagor
-
- komplement.png (9.03 KiB) Visad 2594 gånger
wow
komplement.png i föregående inlägg var inte helt fel...
Nu tänker jag inte skriva mer om färger eftersom jag är så gott som färgblind.
Jag ville bara framföra mina synpunkter.
Vad jag delvis är ute efter är att det spelar inte så stor roll om en informativ text är skriven med "den färgen på den bakgrundsfärgen".
Det intressanta är innehållet i texten!
Sen finns/fanns det skräckexempel på hur webbmästaren väljer/valde färger.
komplement.png i föregående inlägg var inte helt fel...
Nu tänker jag inte skriva mer om färger eftersom jag är så gott som färgblind.
Jag ville bara framföra mina synpunkter.
Vad jag delvis är ute efter är att det spelar inte så stor roll om en informativ text är skriven med "den färgen på den bakgrundsfärgen".
Det intressanta är innehållet i texten!
Sen finns/fanns det skräckexempel på hur webbmästaren väljer/valde färger.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Vill bumpa det här inlägget och samtidigt puffa lite för ubuntu.coms röda fina länkar,Lars skrev:Några olika alternativ:
som verkligen sticker ut som länkar.
Kan vi fixa en ny header och tydligare länkar tror jag vi har kommit en god bit på
väg. Resten kan vi fnula på i lugn och ro.
- Urban Anjar
- Kontakt:
- Urban Anjar
- Kontakt:
Kan vi fixa en ny header och tydligare länkar tror jag vi har kommit en god bit på
väg. Resten kan vi fnula på i lugn och ro.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det verkar ju finnas mest stöd för header nr 3, och tråden har vart uppe en tid så folk borde ha hunnit säga sitt.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Det är min uppfattning också. ör på header tre och röda understrukna länkar a'la ubuntu.com,Cadryc skrev:Det verkar ju finnas mest stöd för header nr 3, och tråden har vart uppe en tid så folk borde ha hunnit säga sitt.
så kan vi fnula med resten i "stilskiten" efter hand.