Webbradio

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Webbradio

Inlägg av Louie »

Jag kom att tänka på en annan sak nu när vi kommit in på ämnet webradio, hur ligger det till med vad man får spela? Behöver man inte någon typ av intyg för att kunna få sända webradio eller likande.
Någon som är införstådd i detta?

MVH
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

När det gäller form för sändningar tycker jag det skulle vara nog så proffsigt att bara spela in ogg-filer och lägga ut, iaf enklare, men vill någon gå längre så visst ;)

Bandbredd har jag kollat och det ska inte vara några problem..

Loule: Vet inte riktigt vad du menar med intyg men hur som helst så behövs inga sådana. För eget producerat innehåll behöver vi ju inte heller beblanda oss med lagar..
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Webbradio

Inlägg av Louie »

sebastean: aha, egenproducerat, då förstår jag :)
Låt diskussionen fortgå, vara bara en fråga jag kom att tänka på.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Jag skrev in en idée på Wikin om någon har sett det (kanske lite felplacerat, flytta gärna isåfall) om att om vi skulle ha musik i kanalen så kunde vi använda musik från http://www.jamendo.com/se ? Vad säger ni? Så vitt jag vet så går musiken under Creative Commons-licensen och det ligger väl ganska bra i linje med vår?
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="tomplast"]Jag skrev in en idée på Wikin om någon har sett det (kanske lite felplacerat, flytta gärna isåfall) om att om vi skulle ha musik i kanalen så kunde vi använda musik från http://www.jamendo.com/se ? Vad säger ni? Så vitt jag vet så går musiken under Creative Commons-licensen och det ligger väl ganska bra i linje med vår?[/quote]
Det var ju JÄTTE smart! :) Tack för tipset! ;)
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Hej ubuntu-se

Jag har hört det ryktas om att ni vill dra igång med webbsändningar. Detta tycker jag är jätte kul då jag driver radionätverket LPR. (radio.linuxportalen.se) Syftet med nätverket är att samla svenska FOSS webbsändningar.

Vill ni vara med så är ni varmt välkomna.

Hur vi gör med inspelningar, lagringsutrymme (om ni har eget så går det bra) och sånt kan vi diskutera senare.

Men som sagt hör av er om ni är intresserade. Allt finns så det är bara att köra igång.

//Johannes Johansson
johansson (punkt) johannes (på) gmail (punkt) com
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Intressant..

JJ: Vad är FLOSS ?
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Det undrar jag med :) borde stå FOSS (Free and Open Source Software).
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

[quote="JohannesJohansson"]Vill ni vara med så är ni varmt välkomna.[/quote]
Vi vill vara med. :)

Säger jag som inte är ansvarig för detta..

TheOne håller just nu på att ta fram förslag till något kommande medlemsmöte, eftersom det behöver tas ett beslut där då det är en ny verksamhet för Ubuntu Sverige.
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

[quote="TheOne"]http://radio.linuxportalen.se/

Kan naturligtvis vara en lösning. Men vore det inte roligare att göra något själv? :)

Jag vet inte.. bara brainstormar lite! ;)

Edit: Är det bara jag som inte kommer in på http://radio.linuxportalen.se/, ELLER linuxportalen.se/ ??[/quote]
Att vi gör materialet själv och lägger det i eget arkiv utesluter ju inte att materialet når ut genom fler kanaler än Ubuntu Sverige, visst? :)

TheOne: Du och pie-or-paj bör förresten precis ha fått en kopia på ett mail jag sände till Nafs som ansvarig för Hamsterradio som eventuellt kan vara intresserad att sända vårat material live :)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Webbradio

Inlägg av Quartus »

[quote="sebastean"]Intressant..

JJ: Vad är FLOSS ?[/quote]
http://en.wikipedia.org/wiki/FLOSS
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Tack Quartus
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Ogg filer som podcast är helt klart smidigast. Det är ju bara en ogg fil med en rss xml länk egentligen. Det stremas inte så man behöver ingen streamingserver. Den funkar i alla Linux Dists eftersom det är ogg. Förutom podcast så bör man ha ett arkiv i webformat så man kan söka utan att lägga till en rss i sitt podcastprogram. Det är nämligen inte alltid så smidigt att söka efter program i sitt podcastnerladdarprogram som på en websida.

Närradio (FM sänding) kräver ett intyg och en ansvarig utgivare (det här är från mitt huvud jag kan ha missat/missförstått nått). Stim tar betalt en schablonavgift för FM närradio och Webradio. Men det här handlar väl inte om att sända musik? Man får vara nog med att inte sända "egen producerad" musik av en musiker som är medlem i stim. Då ska det stimmas ändå.

Jag tror vår studentradio som numera endast sänder via nätet betalar 500kr/mån för upp till 500 lyssnare så det är inga jättepengar ändå, men som sagt det här är väl pratradio?

Det kan behövas en ansvarig utgivare, det beror på varifrån materialet sänds/laddas ner. Men även dessa forumsidor skall omfattas av en ansvarig utgivare om de publiceras ifrån Sverige.

/Andy
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="sebastean"][quote="TheOne"]http://radio.linuxportalen.se/

Kan naturligtvis vara en lösning. Men vore det inte roligare att göra något själv? :)

Jag vet inte.. bara brainstormar lite! ;)

Edit: Är det bara jag som inte kommer in på http://radio.linuxportalen.se/, ELLER linuxportalen.se/ ??[/quote]
Att vi gör materialet själv och lägger det i eget arkiv utesluter ju inte att materialet når ut genom fler kanaler än Ubuntu Sverige, visst? :)

TheOne: Du och pie-or-paj bör förresten precis ha fått en kopia på ett mail jag sände till Nafs som ansvarig för Hamsterradio som eventuellt kan vara intresserad att sända vårat material live :)[/quote]
Jag fick det. Och jag hoppas du fick mitt svar?

Jag tänkte lägga till en punkt tills nästa medlemsmöte där vi kunnde ta upp alla brainstormade punkter samt rösta om dom.

Vad tror ni andra om det? Ni kanske vill ha mer tid att snacka på, eller?
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

[quote="Bolanski"]Ogg filer som podcast är helt klart smidigast. Det är ju bara en ogg fil med en rss xml länk egentligen. Det stremas inte så man behöver ingen streamingserver. Den funkar i alla Linux Dists eftersom det är ogg. Förutom podcast så bör man ha ett arkiv i webformat så man kan söka utan att lägga till en rss i sitt podcastprogram. Det är nämligen inte alltid så smidigt att söka efter program i sitt podcastnerladdarprogram som på en websida.

Närradio (FM sänding) kräver ett intyg och en ansvarig utgivare (det här är från mitt huvud jag kan ha missat/missförstått nått). Stim tar betalt en schablonavgift för FM närradio och Webradio. Men det här handlar väl inte om att sända musik? Man får vara nog med att inte sända "egen producerad" musik av en musiker som är medlem i stim. Då ska det stimmas ändå.

Jag tror vår studentradio som numera endast sänder via nätet betalar 500kr/mån för upp till 500 lyssnare så det är inga jättepengar ändå, men som sagt det här är väl pratradio?

Det kan behövas en ansvarig utgivare, det beror på varifrån materialet sänds/laddas ner. Men även dessa forumsidor skall omfattas av en ansvarig utgivare om de publiceras ifrån Sverige.

/Andy[/quote]
Som sagt när det gäller musik så föreslår jag att vi använder musik från Jamendo som går under Creative Commons. Det borde ju inte ge oss några problem :)
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Jag tittade in på Jemendo och hittade bra musik! Ska kolla lite mer senare.. Tänk att i sändning kunna säga: detta album kan du ladda ner på ... Det är folk inte vana vid :)
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="sebastean"]Jag tittade in på Jemendo och hittade bra musik! Ska kolla lite mer senare.. Tänk att i sändning kunna säga: detta album kan du ladda ner på ... Det är folk inte vana vid :)[/quote]
Detta kan bli stort! :P
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Sedan finns det ju lite andra sajter också som ev. skulle kunna användas. Modfantast som jag är så skulle jag gärna vilja höra lite mod/xm/sid-musik i etern :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"