FÖRSTA INTRYCKET: Flikarna
Re: FÖRSTA INTRYCKET: Flikarna
Jag tycker att loggan borde peka till samma mål som fliken för respektive flik, eftersom att portalen har en egen flik hamnar den på samma logiska nivå som övriga sidor och har den enligt mig tappat sin roll som naturlig utgångspunkt för webbplatsen.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Nu fattade jag ingentingupnorth skrev:Jag tycker att loggan borde peka till samma mål som fliken för respektive flik, eftersom att portalen har en egen flik hamnar den på samma logiska nivå som övriga sidor och har den enligt mig tappat sin roll som naturlig utgångspunkt för webbplatsen.

Vad jag förstått står det mellan följande alternativ:Urban Anjar skrev:Nu fattade jag ingentingupnorth skrev:Jag tycker att loggan borde peka till samma mål som fliken för respektive flik, eftersom att portalen har en egen flik hamnar den på samma logiska nivå som övriga sidor och har den enligt mig tappat sin roll som naturlig utgångspunkt för webbplatsen.. Behöver nog en balja te.
Logon pekar till ubuntu-se.org - dvs. portalen.
Logon pekar till startsidan för den del av webbplatsen man just då befinner sig på.
Eftersom att ingen av sidorna är underställda varandra i fliksystemet finns det alltstå ingen direkt logiskt startpunkt i min mening så då röstar jag på det senare. Men det vanligaste på webben är ju att Logon pekar till samma ställe hela tiden så av igenkännings/vane-skäl kanske den borde peka på portalen.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Okej, då tror jag igenkännings/vane-skälen är rätt starka. På webben är oftast vanligast bäst. Att det inte finns någon uppenbart synlig hierarki mellan flikarna är en sekundär sak, men då är nog först "högst" också.upnorth skrev:Vad jag förstått står det mellan följande alternativ:Urban Anjar skrev:Nu fattade jag ingentingupnorth skrev:Jag tycker att loggan borde peka till samma mål som fliken för respektive flik, eftersom att portalen har en egen flik hamnar den på samma logiska nivå som övriga sidor och har den enligt mig tappat sin roll som naturlig utgångspunkt för webbplatsen.. Behöver nog en balja te.
Logon pekar till ubuntu-se.org - dvs. portalen.
Logon pekar till startsidan för den del av webbplatsen man just då befinner sig på.
Eftersom att ingen av sidorna är underställda varandra i fliksystemet finns det alltstå ingen direkt logiskt startpunkt i min mening så då röstar jag på det senare. Men det vanligaste på webben är ju att Logon pekar till samma ställe hela tiden så av igenkännings/vane-skäl kanske den borde peka på portalen.
Ubuntu.com har inte någon direkt motsvarighet till vår hem-flik men har i stället en brödsmula
på de flesta sidorna:
You are here:
Home » What is Ubuntu? » Ubuntu Server Edition