Varför jag tackade nej till nomineringen

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Varför jag tackade nej till nomineringen

Inlägg av Bossieman »

Mycket turbulens och starka känslor denna sommar. :-\
* Detta meddelande har granskats av FRA *
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

rancor skrev:Ubuntu Leadership Code of Conduct beskriver tydligt att det skall finnas en ledare som skall styra men även delegera arbete.
Det finns inget i CoC som säger att det måste finnas en teamledare.
I "Ubuntu LoCo HOWTO" https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto sägs det uttryckligen att det inte är nödvändigt med en teamledare.
Team Leadership
Leadership is a contentious issue. Some teams work quite well without a formal leader; others have problems finding a structure that works for them. The most important thing is that the team as a whole be comfortable with the current leadership of the team, and that the Ubuntu Community Council be happy that the team is accountable to the broader Ubuntu Community.

Läs mer om teamledaren roll: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader

Som jag ser det fungerar vårt LoCo, som det står ovan, utan någon formell ledare. Möjligtvis kan man se de olika administratörerna som ledare för respektive del av LoCot.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Ulsak skrev:
rancor skrev:All styrning Peter hade gjort hade uppfattats som "järnhand".

Ubuntu Leadership Code of Conduct beskriver tydligt att det skall finnas en ledare som skall styra men även delegera arbete. Detta saknas till 100% i Ubuntu Sverige. Urban är trevlig, han försöker göra en bra sak men hans ledarstil är rent bedrövlig och han saknar närvaro.

Det finns en rubrik som heter "Stepping Down", den borde alla läsa och fundera riktigt noga på.

Fast å andra sidan så hade denna gemenskap inte accepterat att någon pekade, någon sa vad den ena skulle göra för det hade uppfattats som brunrock (nazist), diktator och allt möjligt men detta drivande skepp behöver en tydlig ledare vilket Peter hade blivit men för hans egna hälsa är det bäst att bara lägga ner allt som inte berör direkt support här på forumet.

Vill även passa på att be Vulfgar tänka sig för, du är en underbar och trevlig människa som är bra att prata med och jag är rädd att du inte heller skulle må bra av denna roll som "kontaktperson". Kanske är det bara fel på mig men jag förstår verkligen inte hur denna gemenskapen fungerar. Forumet har blivit relativt stort, det fungerar tack gode gud av sig själv, helt autonomt men UTVECKLINGEN av Ubuntu-se.org är helt avstannad. Det händer INGET längre och vissa personer kommer göra små punktinsatser men det blir nog aldrig större än så om det fortsätter att se ut som det gör idag.
// rancor
okidok..
Det flesta av dina inlägg, Rancor, är ju vettiga och välformulerade. Men nu blir jag riktigt förvirrad. Jag anser nog att Urbans ( och Bossiemans för den delen..) insatser står i proportion till vad man kan förvänta av personer som skall leda och övervaka ett supportforum för denna dist. 10 k registrerade användare är mycket men inte precis en folkrörelse...hur mycket än du och jag vill ha det till.

Jag tycker, och många av de nytillkomna anser nog att vi har en snabb och engagerad support, låt gå lite lojare under semestertider. Det finns en debattlusta och många idéer emanerar just från det här forumet.

Ja, vi är oense om hur man skall hantera forumet, men det betyder inte att man skall kasta ut barnet med badvattnet. Ledarskapet ska utgå från de riktlinjer som angetts av CoC och canonicals påbud. Jag utgår från att det finns en bevakning utifrån och att det står dig eller andra fritt att anmäla misskötsel till Jono Bacon eller annan ansvarig, men jag ser inte problemet, utan anser tvärtom att det finns mycket kunskap och engagemang för att stötta och hjälpa nytillkomna ubuntister.

/jari
Absolut, supporten är jättebra och den har nog ingen klagat på. Jag skrev "Forumet har blivit relativt stort, det fungerar tack gode gud av sig själv, helt autonomt men UTVECKLINGEN av Ubuntu-se.org är helt avstannad".

Det jag menar är att det saknas en ledare som tar oss framåt. Just nu står vi stilla medan forumet växer av sig självt, ja helt okontrollerat.

Vi skall rösta om en ny "kontaktperson". Någon sådan post finns inte enl. Ubuntu Leadership Code of Conduct, däremot finns det en ledare och det står bland annat följande om denna post:
Leadership By Example

We expect leadership by example. In Ubuntu, leadership is not an award, right, or title; it is a privilege. A leader will only retain his or her position as long as he or she acts as a leader. This means that they act with civility, respect, and trust in the ways described in the Code of Conduct. It also means that their contributions are sustained, significant, and reliable for the period that they lead. Leaders in Ubuntu are not autocrats. Leaders in Ubuntu can not and will not stay leaders only because they got there first. Their role stems from shared recognition and respect from their team.
samt
Delegation

A virtuoso is judged by their actions. A leader is judged by the actions of their team. A leader in Ubuntu knows when to ask for help and when to step back. Good leaders know when not to make a decision but to delegate it to their team. The best leaders balance hard work in the community. Of course, leadership does not mean that leaders delegate unpleasant work to others. Instead, leaders balance hard work on their own -- leadership by example -- with delegation to others and hard work on their own. A leader's foremost goal is ensuring that their team members and team succeed.
Jag tolkar det som att ledaren skall ha en aktiv roll i gemenskapens utveckling. Ta beslut men även lyssna till medlemmarna. Ibland frågar man om råd (omröstningar) om man är osäker. Jag ser inget sådant och jag tror inte heller någon är villig att ge någon denna roll.

Om nu Vulfgar blir vald. Kommer hon få dessa mandat att bestämma vad som är Ubuntu-ses bästa, när hon är osäker frågar hon? Kommer hon få möjligheten att utveckla gemenskapen framåt? På samma sätt skall även forumets administratörer få rätt att ta vissa beslut utan dessa absurda omröstningar som vi har sätt sista tiden. I en demokrati väljs ledare, dessa ledare sitter under sin mandatstid och TAR BESLUT. Alla större beslut får granskas av medlemmarna av gemenskapen och vid valet nästa omgång så har man detta bakom sig, som en stöttepelare för sina beslut gällande omval/nyval och liknande.

Det viktiga är att ledarens förtroende respekteras under hela mandatstiden för... VARFÖR hålla personval? Varför begära in personliga synpunkter, agendor, planer osv. om denna inte har rätt att sedan fullfölja sina åttaganden?

I dagens läge kan lika väl "kontaktpersonen" vara en fiktiv e-postadress och forumet publicerar helt enkelt det som hamnar i inkorgen, medlemmarna beslutar sedan gemensamt så alla blir nöjda och postar tillbaka svaret. Läs nu här: http://headrush.typepad.com/creating_pa ... ss_of.html och försök förstå vad jag menar.

Kort: Forumet blomstrar, jättebra support, ingen utveckling, inga mandat, ingen tydlig roll, ingen ledare.

Redlös
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tråkigt att en tråd där en medlem förklarar varför han inte ställer upp i valet till kontaktperson ska spåra ur helt och hållet...

Som vanligt håller jag med Rancor. Väldigt bra synpunkter!
Dock kanske fel tråd. Starta gärna en ny!

Petor har iallafall fått säga vad han ville, så jag tror han är ganska nöjd. Skulle du inte vara det så PMa mig så öppnar jag igen.

*låst*
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"