Ok, nu är jag med. sudo -l visar mina sudo-rättigheter som min användare har med sudo.ubot skrev:Vad innebär sudo -l egentligen? Jag kollade på man sudo i Terminalen men det gjorde mig inte mycket klokare.Rune.K skrev:Normalt använder man su för att logga in som root, naturligtvis kan man använda su för att logga in som valfri användare.mcNisse skrev:Jag använder su enbart för att logga in som en annan användare. Vilket inte alls stämmer in på beskrivningen ovan
Det gäller naturligtvis inte Ubuntu som har en helt egen lösning på det här med su och sudo....
Men det är inga problem att använda sej av su (till root) i Ubuntu.
Skriv bara sudo -l i terminalen, ange ditt eget lösenord.
Skriv passwd, ange ett lösenord för root, det är inget som hindrar att det är samma som ditt eget, det beror helt och hållet på vad du är ute efter.
#rune
Re: Varför logga in med användarnman och lösen?
Re: Om sudo, su, root och användarkonton
Att du kör en terminal som root ser du genom att du har en brädgård (#) istället för ett dollartecken ($) precis innan promptern (men det visste du kanske
)
skriv exit så loggar du ut från root

Du får ursäkta ubot!
Kan hända att jag skrivit fel med sudo -l, det ska nog vara sudo -i eller sudo -s.
Jag har inte Ubuntu installerat för tillfället på min dator, så jag kan inte testa...
Men jag har försökt beskriva skillnaderna mellan su och sudo.
#rune
Kan hända att jag skrivit fel med sudo -l, det ska nog vara sudo -i eller sudo -s.
Jag har inte Ubuntu installerat för tillfället på min dator, så jag kan inte testa...
#rune
Fast finns root ens i Ubuntu eller är det helt ersatt med sudo? Om jag ska begränsa en användares möjlighet (hej mamma) att göra annat än uppdatera Ubuntu, hur ska jag göra då? Måste jag skapa ett nytt använderkonto eller ligger root-kontot och gömmer sig i systemet redan?
Ingen fara. Det stämmer nog. Jag testade med sudo -l och fick skriva in lösen, sedan kom det upp ALL, så antar att det innebär att användaren med sudo får köra alla kommandon.Rune.K skrev:Du får ursäkta ubot!
#rune
Så här sa Terminalen:
User Ubot may run the following commands on this host:
(ALL) ALL
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 18 gånger.
Jag har läst det i Linux Bible, men var inte säker på om det gällde i Ubuntus skal. Fast hur växlar man till root i Ubuntu, finns Ubuntu ens? Jag menar om jag begränsar sudo-rättigheterna för en användare så vill jag ju kunna växla till "riktiga" root om det skulle behövas också.Hylas skrev:Att du kör en terminal som root ser du genom att du har en brädgård (#) istället för ett dollartecken ($) precis innan promptern (men det visste du kanske)
Edit:
Jag vet att Ubuntu finns, hehe, men finns root ens i Ubuntu?

johan@General-Lee:~$ sudo su
root@General-Lee:/home/johan#
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nej, det tror jag inte, utan som vi pratade om i den andra tråden av delen så betyder det nog att man listar vilka kommandon som användaren kan använda med sudo.Rune.K skrev:sudo -l betyder att du loggas in som root, och därefter kan du skriva hur många kommando du vill i terminalen.ubot skrev: Vad innebär sudo -l egentligen? Jag kollade på man sudo i Terminalen men det gjorde mig inte mycket klokare.
utan att ange sudo framför varje kommando!!!
ända tills du skriver exit, då loggas du ut från root.
#rune
Aha sudo su, det är ju ganska logiskt. Först ger jag min användare utökade rättigheter, vilket krävs för att växla användare med su och sedan växlar jag med su. Att det inte står någon annan användare innebär automatiskt root.Hund skrev:johan@General-Lee:~$ sudo su
root@General-Lee:/home/johan#
Ok, nu till nästa fråga. Hur ändrar man i sudoers-filen på smartast sätt?
En grej till förresten... när jag testade sudo su så behövde jag inget lösenord alls. Att jag inte skrev in mitt användarlösen kanske berodde på att jag kört sudo innan, men varför behöver jag inget lösenord för att komma in på root? Är det för att det inte är något eller vad?
Om jag ska begränsa rättigheterna för sudo hos en användare så ska ju inte personen kunna byta till root utan att skriva in ett lösenord bara för root-kontot.
En grej till förresten... när jag testade sudo su så behövde jag inget lösenord alls. Att jag inte skrev in mitt användarlösen kanske berodde på att jag kört sudo innan, men varför behöver jag inget lösenord för att komma in på root? Är det för att det inte är något eller vad?
Om jag ska begränsa rättigheterna för sudo hos en användare så ska ju inte personen kunna byta till root utan att skriva in ett lösenord bara för root-kontot.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Under System - Administration - Användare & grupper där kan man göra några få inställningar vad gäller rättigheter men tyvärr så kan man bara välja om nån ska ha alla administrativa rättigheter eller inga. Det borde finnas fler precisa inställningar där. Hoppas att det blir mer där i kommande versioner, har inga stora förhoppningar dock... 

Jo, men i filen sudoers ska man ju kunna ändra rättigheter för sudo för olika användare.BadOmen skrev:Under System - Administration - Användare & grupper där kan man göra några få inställningar vad gäller rättigheter men tyvärr så kan man bara välja om nån ska ha alla administrativa rättigheter eller inga. Det borde finnas fler precisa inställningar där. Hoppas att det blir mer där i kommande versioner, har inga stora förhoppningar dock...
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag tror inte det är någonting som vare sig Gnome eller Ubuntu prioriterar. Att göra anpassade inställningar av vem som får göra speciella administrativa uppgifter, är nog överkurs, skulle jag tro. Å andra sidan kan man ju komma till ubuntu-se.org och få diskutera saken samt få tips om hur man gör.BadOmen skrev:Under System - Administration - Användare & grupper där kan man göra några få inställningar vad gäller rättigheter men tyvärr så kan man bara välja om nån ska ha alla administrativa rättigheter eller inga. Det borde finnas fler precisa inställningar där. Hoppas att det blir mer där i kommande versioner, har inga stora förhoppningar dock...

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
1. Du ska använda visudo.ubot skrev:Ok, nu till nästa fråga. Hur ändrar man i sudoers-filen på smartast sätt?
2. Om man uppger sitt lösenord en gång, har man ca 15 minuter på sig innan rättigheterna dras in.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Nä det är hemskt vilka konstiga prioriteringar utvecklarna harmaths57 skrev:Jag tror inte det är någonting som vare sig Gnome eller Ubuntu prioriterar. Att göra anpassade inställningar av vem som får göra speciella administrativa uppgifter, är nog överkurs, skulle jag tro. Å andra sidan kan man ju komma till ubuntu-se.org och få diskutera saken samt få tips om hur man gör.BadOmen skrev:Under System - Administration - Användare & grupper där kan man göra några få inställningar vad gäller rättigheter men tyvärr så kan man bara välja om nån ska ha alla administrativa rättigheter eller inga. Det borde finnas fler precisa inställningar där. Hoppas att det blir mer där i kommande versioner, har inga stora förhoppningar dock...![]()

du kan ändra rättigheter för alla användare där jag sa också, fast inte så mycket man har nytta av där. Du kan tex se till att din mamma inte får använda skrivarenubot skrev:Jo, men i filen sudoers ska man ju kunna ändra rättigheter för sudo för olika användare.BadOmen skrev:Under System - Administration - Användare & grupper där kan man göra några få inställningar vad gäller rättigheter men tyvärr så kan man bara välja om nån ska ha alla administrativa rättigheter eller inga. Det borde finnas fler precisa inställningar där. Hoppas att det blir mer där i kommande versioner, har inga stora förhoppningar dock...

Ja, någon skrev det innan, men jag menar mer hur ändrar man, finns det någon guide eller hjälp av något slag. Alltså hur vet man vad man ska göra i filen?maths57 skrev:1. Du ska använda visudo.ubot skrev:Ok, nu till nästa fråga. Hur ändrar man i sudoers-filen på smartast sätt?
2. Om man uppger sitt lösenord en gång, har man ca 15 minuter på sig innan rättigheterna dras in.
Sedan har vi det här med sudo su, varför behöver jag inte skriva in ett lösenord på rootkontot när jag växlar över?
- Konservburk
ubot skrev:Ja, någon skrev det innan, men jag menar mer hur ändrar man, finns det någon guide eller hjälp av något slag. Alltså hur vet man vad man ska göra i filen?
Kod: Markera allt
man 5 sudoers
Du behöver ju inte skriva in root-lösenordet när du gör andra saker som root med hjälp av sudo. Varför skulle det vara någon skillnad i det här fallet?ubot skrev:JSedan har vi det här med sudo su, varför behöver jag inte skriva in ett lösenord på rootkontot när jag växlar över?
Jo, därför att jag inte vill att en användare ska kunna växla till root utan att ange lösenord. Då spelar det ju ingen roll om jag begränsar sudo om personen enkelt kan gå runt det genom att växla till root utan ett speciellt lösenord för root.Konservburk skrev:Du behöver ju inte skriva in root-lösenordet när du gör andra saker som root med hjälp av sudo. Varför skulle det vara någon skillnad i det här fallet?
Puh, det tar sin lilla tid att sätta sig in i alla möjligheter i sudoers.Konservburk skrev:Kod: Markera allt
man 5 sudoers
- Konservburk
Men det är ju just det sudo gör, växlar användare till root efter en lösenordskontroll. Vill du att en speciell användare bara ska kunna köra vissa kommandon som root så anger du det i sudoers-filen.ubot skrev:Jo, därför att jag inte vill att en användare ska kunna växla till root utan att ange lösenord. Då spelar det ju ingen roll om jag begränsar sudo om personen enkelt kan gå runt det genom att växla till root utan ett speciellt lösenord för root.